Paard heeft diepe wond op de schouder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiona82

Re: Paard heeft diepe wond op de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 23:49

Iedereen echt super bedankt al voor alle reacties. Ik vind het fijn om hier mijn zorgen en gedachten uit te kunnen spreken merk ik.

Als er mensen zijn die tips voor een goede kliniek hebben houd ik mij ook aanbevolen. Ik neig zelf een beetje naar een second opinion, misschien alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust maar ik zou het fijn vinden als er toch nog eens goed naar gekeken wordt denk ik.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 00:53

Lingehoeve? Ligt een beetje waar je in Gelderland zit ook. SMDC Heesch is ook heel fijn. Beide zijn niet perse goedkoop alleen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 06:48

SMDC inderdaad, hele fijne kliniek.

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 07:35

Lieser schreef:
SMDC inderdaad, hele fijne kliniek.

Weet jij of SMDC ook naar stal komt, of moet ik haar dan meeslepen die kant op?

Zowel Lingehoeve als SMDC zitten op iets minder dan een half uurtje rijden van stal, dus beiden zijn wel een optie. Lingehoeve behandelt meer paarden bij ons op stal weet ik.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:24

Ik heb goede ervaringen met de Lingehoeve met wonden.

Verder absoluut laseren en gezien het been zo dik word en ze nog erg slecht loopt zou ik serieus overwegen een vitafloor te huren of haar tijdelijk ergens te zetten waar ze daar dagelijks op kan. Opties zoals snachts inbandageren kan je ook met de dierenarts overleggen. Hoe dan ook circulatie problemen altijd heel serieus nemen. Het heeft niet alleen een negatieve invloed op de wondgenezing maar kan ook tot andere gezondheidsproblemen leiden. Het is niet ongewoon dat het dik word hoor, maar alle hulp die je kan geven om het vocht af te voeren is wel meegenomen in de genezing.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 09:53

Gelukkig geen ervaring hiermee !
Maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen en beterschap voor je paard ! :(:)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:02

Idd via de lingehoeve kijken of er iemand kan langskomen met een high power laser

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 10:33

Heel veel sterkte met je paard, naar om mee te maken.

Is het ook uitgesloten dat er misschien iets gebroken is?

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 13:14

Even snel, ik was vanochtend op stal en ze stond er helemaal wakker en alert bij, en liep eigenlijk zonder problemen de stal uit en in! Ze liep best goed mee.

Ik ben blij :D Nu kijken hoe ze er vanavond weer bij staat, dan is de metacam uitgewerkt.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 15:44

Ken je de verschillende fases van wondheling? Ontsteking en wondvocht hoort er in zekere mate bij. Je hebt het vast zelf bij wondjes wel eens gemerkt: in het begin blijven ze wat nattig, en bijna altijd wordt een wond warm en rood. Zie https://degroeneos.nl/blog/5-vragen-ove ... j-je-dier/
Elke fase heeft zijn eigen aanpak.

de 4 fases:
-bloedstolling
-ontsteking
-regeneratie
-rijping

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:54

Damn, ze zoeken het wel op momenteel.
Je kunt in mijn topic even volgen wat ik doe om het wond te genezen. [PW] Volgtopic: Gat bij de elleboog

Mijn laser meneer komt uit Olst. Dus misschien de moeite voor je.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:03

Met dergelijke wond heb ik ervaring:
Allereerst ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en een vitamine/mineralenkorrel.

Wanneer de spier zo beschadigd is als je schrijft, geen beweging. Dat hinderd het herstel. De spier moet geheeld zijn, zeker de buitenste wond.

Ik heb de wond indertijd gespoeld met bij de veearts verkregen gedestileerd water/zoutoplossing 2x daags en de wond steeds vet ingesmeerd met bij de veearts verkregen honingzalf (grote tubes)

Veel werk en het duurt lang.
Dit is geweest in 2017.
De betteffende pony is 100% opgeknapt en wordt binnenkort 24 jaar.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 14:05

Wil ik nog aan toe voegen:
Ik zelf heb een forse spierhandicap (geen fybromalgie)

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 15:08

Dankjulliewel!

Het gaat opeens met grote sprongen vooruit. Gisteravond wilde ze ook even de stal uit terwijl de metacam was uitgewerkt! En vanochtend heb ik best wat rondjes met haar gelopen, en ze was er nog niet klaar mee volgens mij.

Vanavond even de wond goed schoonmaken. Ik heb een aantal mensen gemaild over het laseren.

Er zit een stijgende lijn in momenteel dus ik ben best opgelucht *D

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 15:13

Martina67 schreef:
Met dergelijke wond heb ik ervaring:
Allereerst ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer en een vitamine/mineralenkorrel.

Wanneer de spier zo beschadigd is als je schrijft, geen beweging. Dat hinderd het herstel. De spier moet geheeld zijn, zeker de buitenste wond.

Ik heb de wond indertijd gespoeld met bij de veearts verkregen gedestileerd water/zoutoplossing 2x daags en de wond steeds vet ingesmeerd met bij de veearts verkregen honingzalf (grote tubes)

Veel werk en het duurt lang.
Dit is geweest in 2017.
De betteffende pony is 100% opgeknapt en wordt binnenkort 24 jaar.

Ik lees nu jouw berichtje nog. Dankjewel voor je reactie. Ik heb inderdaad ook dat water gekregen om de wond schoon te maken. En honingzalf, maar dat likte ze de eerste keer er direct af, vond ze erg lekker volgens mij :') ik heb dat honing/zilverspray spul gekocht wat in het topic over gat in de elleboog werd aanbevolen. Dat vond ze gisteravond echt heel goor ruiken dus daar blijft ze hopelijk wat meer vanaf.

Verder qua lopen, ik vind het lastig. Als ze echt niet wil, ga ik haar niet dwingen. Maar juist ook door het vocht in haar been lijkt een beetje lopen mij wel goed en dat zei de dierenarts ook. Ze loopt nu zelf al naar me toe als ik eraan kom (in haar stal), en staat haast eerder buiten dan ik aan een touwtje. Maar ik overvraag in ieder geval niets. Als het te vermoeiend wordt is dat meteen duidelijk, dan gaat ze slepen met haar been. Inmiddels begin ik haar redelijk te begrijpen en haar tekenen te zien.

Maar het blijft echt lastig, ze is net iets meer als 2 weken van mij nu.
Laatst bijgewerkt door Fiona82 op 26-03-26 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiona82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 15:14

Oh en ter aanvulling: ze krijgt onbeperkt ruwvoer, 2x een beetje brokjes vanuit stal, en van mij nog een balancer met vitamine E en magnesium.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:04

Ik heb haar op stal rust gehouden. Bijna 3 weken en daarna op een klein stukje buiten tot de wond zo goed als dicht was.