Welke vorm van extra eiwitten voor jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:59

Gambler21 schreef:
Het klopt dat ik veel verschillende dingen voer, daar ga ik zeker naar kijken en wat schrappen, maar qua hoeveelheid valt het wel mee, wat ze zonder supplementen puur aan voer krijgt per dag is 3/4 schep rust&herstel brok, 300 gram muesli, 300 gram(droog gewogen) slobber en een paar handen ruwvoermix en 80 gram balancer. Dit wordt verdeeld over 2 voerbeurten. 1x per dag de muesli met de ruwvoermix en balancer en 1 x per dag de slobber met de rust&herstel brok.

300 gram vitalbix muesli is qua vitamines al voldoende. Rust en herstel is an sich voldoende, dus dat is al x2. De nutrimash voer je ook de aanbevolen hoeveelheid. En dan nog olie, ruwvoermix, balancer. Je voer echt 3 tot 4x wat je paard nodig heeft. En heel geconcentreerd, ik denk dat je je snel vergist omdat het qua hoeveelheid niet zoveel lijkt. En daar zit ook mijn probleem een beetje, ik ben zelf geen voorstander van dat geconcentreerde eten. Ik heb liever dat ze op een kilo 10 minuten staan te kauwen dan 300 gram wat zo weg is. Een balancer is prima bij dikke paarden, sobere rassen etc die van 1,5 kilo brok/musli te dik of te heet worden. Maar dan voer je ook net dat, je balancer met wat handjes ruwvoermix oid. En dan is dat het ook.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 16:07

Ik snap wat jullie zeggen, bedankt daarvoor! Ik had mijn focus teveel op de eiwitten, waardoor ik niet beseft heb dat ik met de rust&herstel ook een overdaad aan vitamines en mineralen heb toegevoegd. Ik ga dus de balancer schrappen. En ik overweeg de muesli dan ook te schrappen en de rust&herstel te verdelen over 2 porties.

Gambler21

Re: Welke vorm van extra eiwitten voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 16:12

Ben ik wel benieuwd nog naar jullie inzicht over vitamine e. Ze komt max 2 uur per dag op het gras, vandaar dat ik dat bij ben gaan geven. Zouden jullie dit helemaal weg laten of overstappen op een poedervorm ipv olie bijvoorbeeld?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:21

Als je echt zeker wilt weten, zou je een keer een bloedtest moeten laten doen.

Vitamine E is gevaarlijk in overdosering omdat het een vetoplosbare vitamine is en daardoor gaat stapelen. Maar het wisselt ook nogal of een paard behoefte heeft aan supplementen of genoeg uit voer haalt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:29

Gambler21 schreef:
Ben ik wel benieuwd nog naar jullie inzicht over vitamine e. Ze komt max 2 uur per dag op het gras, vandaar dat ik dat bij ben gaan geven. Zouden jullie dit helemaal weg laten of overstappen op een poedervorm ipv olie bijvoorbeeld?

Een jong paard wat niet werkt en geen tekort heeft (op basis van bloedonderzoek) zou ik het niet bijvoeren. De hoeveelheid die een paard nodig heeft per dag, is ongeveer 600ie. Als je een kilo rust en herstel voert, dan voer je dat al dubbel zoveel. Als je echt gaan werken met haar, dan moet je je beleid eventueel heroverwegen

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:39

Verhoogd vitamine E voeren is pas interessant voor een oud paard, en zelfs dan is het nog geen vereiste om gezond oud te worden.

Zoals iemand hierboven zei: het is een vetoplosbare vitamine wat wil zeggen dat het kan opstapelen tot een overschot, wat dan weer gevolgen / bijwerkingen kan hebben.

In veel brokken zit sowieso al een verhoogd vitamine E gehalte, maar in veilige mate. Dat is het mooie aan een complete brok, je hoeft niet zelf te puzzelen.

Als je keuze valt op enkel rust en herstel zou ik uitzoeken wat de juiste hoeveelheid is. Ik zou beginnen met 2x een halve schep. Als ze wat terugvalt in bespiering en omvang, dan verhogen / opbouwen.
Volgende lading hooi is misschien weer wat rijker, of ze gaat op de wei, dan brok terugschroeven.

Met andere woorden: op het oog voeren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 08:11

Gambler21 schreef:

Zelf laat ik altijd even het bloedtesten..1x pj...ook ivm haar cushing maar ook voor te kort komingen...ik heb 1x een paard gehad met zwaar spier problemen die bleek een heel erg selenium te kort te hebben..
Nu 1 van mijn huidige paarden heeft na jaren goed gestaan te hebben plots een vit e te kort...de andere niet...terwijl ze hier 24/7 op de wei lopen...
Dus ik ben van mening, meten is weten..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:09

Wij gebruiken voor de Quarters Alfalva/luzerne en voren dat naast hun hooi.

Wafer heet het. Equi Lannoo heeft et en nog wel meer merken tegenwoordig. Je kunt er zelfs je ruwvoer volledig mee vervangen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 10:18

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 08:32

Heb een paard wat snel terug valt.
Die krijgt smorgens ¾ schep weight en condition van vitak style , flinke hand fibre ook vital style en half potje Metazoa thimotee balancer

In de avond schep geweekte myo flakes met anti kriebel kruiden
Overdag hooi en gras , keuze heeft ze
Als ze op stal staan 2 goed gevulde hooinetten zodat ze de nacht kan knabbelen wat ze wil .
En ik dacht dat ik al veel gaf ?

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 10:21

Dank allemaal voor het meedenken en de adviezen. Voor nu gaat ze terug op 1x per dag een halve schep rust&herstel brok met een hand ruwvoermix ( zodat ze er wat langer mee doet ) en 1x per dag een halve schep brok&herstel brok met een hand ruwvoermix en 100 gram slobber (puur omdat ze het zo lekker vind). En dan ga ik over 2 maanden wanneer haar tanden worden gecheckt een bloedonderzoek laten doen, zodat ik een goed beeld krijg van evt tekorten of juist te hoge waardes.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:37

Hier een clydesdale merrie die wel extra eiwit nodig heeft voor de bespiering. Tevens nog een veulen (bijna jaarling) aan de voet.
Ons hooi heeft genoeg eiwit voor de andere paarden maar zij heeft gewoon meer nodig.

Ik voer alle paarden Equifyt en ben daar erg tevreden over. Ik voer de green balance en dan extra de gold voor eiwitten. De gold kan je voeren als brok of slobber.
En tot nu toe lusten alle paarden dit heel goed. Dus als ze dit zou lusten zou ik overstappen zodat je alleen nog maar 2 soorten voert.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 13:33

Gambler21 schreef:

Ik geef voor extra vitamine E body builder van Mijten. Dit is een soort brokje. Ik ben niet zo fan van olie, omdat mijn paard hier direct van aan de dunne mest gaat. Ook heb ik een keer inwendig onderzoek laten doen voor een ander probleem. Toen liet de dierenarts zelfs zien dat veel olie niet wordt opgenomen door het lichaam. Het kwam letterlijk met de mest eruit. Ik zou dan eerder een poedervorm kiezen.

Mijn paard is enorm opgeknapt van Bodybuilder van Mijten, hij glimt als een spiegel en is super zacht in zijn vacht, zijn voeten zijn nog nooit zo goed geweest. Mijn paard heeft flinke artrose. Ik geef het bij, omdat zijn spieren toch wat meer te voorduren hebben om de artrose te compenseren.

Afbeelding