Artrose in kogel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:50

cindyy_1993 schreef:
Bij mijn paard (bijna 16 jaar) is afgelopen augustus artrose vastgesteld in zijn kogels linksvoor en linksachter. Hij liep al een poosje niet lekker en bij onderzoeken is dit dus naar voren gekomen. Beide kogels zijn ingespoten met corticosteroïden en in oktober hebben wij groen licht gekregen om hem weer op te bouwen naar zijn "oude" niveau. Hier hebben we de hele winter de tijd voor genomen en hij lijkt sterker teruggekomen dan voor de diagnose. Het ziet er zelfs naar uit dat we in april en mei weer een paar wedstrijdjes (ZZL/ZZZ) mee gaan pakken! Uiteraard blijf ik hem heel goed monitoren en als ik merk dat hij er toch weer meer last van krijgt, doen we een stap terug in het werk. Hij krijgt daarnaast ook glucosamine en MSM met chondroïtine en hyaluronzuur.

Super fijn om te lezen dat hij er sterker uit is gekomen en hem dit goed doet! Welk merk supplementen geef jij?

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Change03 schreef:
Marije_97 schreef:
Ik heb een inmiddels bijna 12 jarige ruin met zeker al 7 jaar artrose in de kogel. Vermoedelijk ook op meer plekken maar niet laten controleren. Hij heeft een afwijkende hoefstand waardoor de artrose vermoedelijk is ontstaan. Hij is echt even wel slecht geweest, maar als het management goed is dan heeft hij nergens last van.

Ik ondersteun hem inmiddels weer met diverse supplementen omdat hij vanwege een peesblessure veel binnenstaat en op een klein stukje paddock. Wat natuurlijk minder is voor de artrose. Beweging is belangrijk. Ik heb al die tijd eigenlijk probleemloos kunnen rijden en alles met hem kunnen doen. Het lijkt "stabiel" of in iedergeval niet snel erger te worden.

Artrose is dus zeker niet het einde. Ik heb 1x door de dierenarts laten inspuiten en sinds dien nooit weer. Corrigerend laten bekappen in kleine stukjes en dit wel echt elke 6 a 7 weken. En op ijzers. Dat werkt toch het beste.

Het lijkt wel alsof je mijn paard beschrijft! Waar heeft hij de peesblessure? Ben ook erg benieuwd naar welke supplementen je geeft en hoe reed je met hem?
Het corrigerend bekappen / ijzers pas ik inderdaad ook toe en dit lijkt hem wel recht te houden.

Hij heeft nu een oppervlakkige buigpees blessure, vermoedelijk de in Spanje opgelopen blessure (sws 7 jaar geleden) die weer opspeelt.

Je kan mij wel een prive berichtje doen voor mn nummer/socials? Ik vind het altijd leuk om te sparren en ideeën op te doen met "probleem paardjes"

Dan kan ik je wel wat dingen aanraden die goed helpen (bij die van mij)

amyz

Re: Artrose in kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Ik had een 3-jarige met (ernstige) artrose in de voorkogel. Als ze van jongs af aan opgroeien met pijn worden ze ook heel goed in compenseren, het is voor hun normaal. Niet te vergelijken met een volwassen dier met een soortgelijk issue, die zal sneller issues tonen omdat het ook een leven zónder klachten heeft gekend.

Mijn 3-jarige liep ook niet echt kreupel. Maar met pijnstillers stond er ineens een heel ander, veel blijer, paard dat een heel stuk anders bewoog ineens... sterker nog; hij werd kort daarvoor nog Kampioen op de keuring! Puur op adrenaline en compensatie. Kogel was echt kapot. Hij had zo veel pijn, achteraf ;(

Nadat hij zo duidelijk positief veranderde op pijnstillers heb ik hem dan ook moeten laten gaan.

Hopelijk vergaat het jouw paard beter.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:43

Droevig verhaal!

Mag ik vragen op wat voor pijnstillers hij stond? Ik heb mijn paard nu ook op pijnstillers, echter niet zoiets als bute of novacam. Bij mij was het advies kijk hoe lang hij het goed blijft doen daarop, en zodra het niet meer werkt is het einde oefening.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

Ik had hem op bute, maar dat is wel echt een kortetermijnoplossing zeg maar. Het is geen lekker spul, en hij had er best wat van nodig om comfortabel te worden.

Ik zie dat ik het wat wazig heb neergezet, maar hij werd dus kampioen voordat hij op pijnstillers ging. Zo goed kunnen die jonge dieren compenseren als ze niet beter weten dan dat ze altijd iet van pijn hebben.
En toch op de bute een verschil van dag en nacht. Dat was echt bizar om te zien, 'gelukkig' heel erg duidelijk (al was de rx ook wel heel duidelijk, maar toch houd je dan tegen beter weten in hoop...)