Maagzweer geneest niet - te duur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:32

Ik geef gemicroniseerd lijnzaad in combinatie met psyllium, dat geeft ook een slijmlaagje.
Kun je zo door het voer doen.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 13:36

hoogendroog schreef:
Pantoprazole ( ik koop ze bij Die Grenze van het eigen merk) en esomoprazole (Nexium) werken uitstekend!

Welke dosering geef je dan?
Ik heb er wel eens naar gekeken, maar als ik het omrekende naar hoeveelbeid werkzame stof, was ik net zo duur uit als de spuiten v.d. d.a.

BoktVerlaten

Re: Maagzweer geneest niet - te duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 13:52

Nexium is esomeprazol
Daar geef je een nadere dosering van als van omeprazol

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:32

Idd Nexium tabletten ipv die belachelijk te dure spuiten. Heeft hier ook altijd geholpen. Je kunt er echter geen grote voorraden tegelijk meer van aanschaffen. Je zal dat bij verschillende drogisterijen of supermarkten ( Hoogvliet verkoopt het ook) of/en online moeten halen.
Ik gaf 3x daags 2 pillen van 20 gram verdeeld over heel de dag dus smorgens, na middag en savonds rond 22 uur over beetje musli.

Supplementen helpen niet als er al zweren zitten.

Pas ook je voer aan. Zo min mogelijk suiker en geen granen

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 14:51

Ik bestel nexium online bij duitse drogisterijen, dan betaal je 10-12 euro per doosje en kun je vaak 10 of meer doosjes tegelijk kopen. Even googlen welke drogist het goedkoopste is. Vaak ook aanbiedingen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:18

Dat deed ik ook maar kon laatst niet meer. Kon je er maar 3 per klant kopen

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:48

Elke winter heeft mijn paard maagzweren boven en onder. Veel wat hier boven beschreven is klopt. Met name dat het ene paard niet de ander is. Sucrofaat tot onder controle dan minderen, lijnzaad en olie standaard oppassen met suiker. Dit jaar voedsel allergie onderzoek gedaan. And guess what…Score 0/5 soja 4 luzerne 2 en granen 1… en laat dit nu in veel voeding en supplementen zitten…. Geen jeuk allergie meer ontstekingen. We zijn er nog niet maar de aanpassingen in voer en vitamine e extra helpen haar. Succes met het zoeken naar de juiste oplossing voor je paard!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:55

Ik zal vanoomt even het schema van Nexium plaatsen, wat wij hier al jaren met succes toepassen.

Dinamiedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:08

Update:

Inmiddels is de uitslag van de biopt terecht en blijkt dat hij IBD heeft …

Hij gaat 6 weken aan de prednison en gaan daarna kijken hoe de zweren eruit zien. We gaan ook gelijk testen op gluten intolerantie. Als dat bekend is gaan we waarschijnlijk op graanvrij en een suikervrij dieet op advies van de da, maar dat is even afwachten.

Is IBD onder controle te krijgen? Heb hem een jaar geleden gekocht voor de sport en online lees ik de meest verschrikkelijke dingen.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

Ik heb hier helaas (nog) geen goede ervaring voor je. Mijn paard heeft volgens de biopten een ernstige ontsteking in de dunnedarm hij heeft daarvoor 12 weken equipred gehad maar toen bleek hij toch weer maagzweren te hebben en is uit nieuwe biopten nog steeds een ernstige ontsteking gekomen. Hij staat nu sinds eind februari op rapidexon injecties maar ik merk helaas nog geen verschil.
Mijn paard is negatief getest op glutenallergie, krijgt wel alsnog gluten en graanvrij voer.
Ik ga 25 maart weer met hem naar Utrecht maar het is hier helaas echt een moeilijke situatie. Ik ben momenteel aan het overwegen hem een zomer op de weide te zetten om te zien wat er dan gebeurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:17

Dinamiedje schreef:
Update:

Hij gaat 6 weken aan de prednison en gaan daarna kijken hoe de zweren eruit zien. We gaan ook gelijk testen op gluten intolerantie. Als dat bekend is gaan we waarschijnlijk op graanvrij en een suikervrij dieet op advies van de da, maar dat is even afwachten.

Is IBD onder controle te krijgen? Heb hem een jaar geleden gekocht voor de sport en online lees ik de meest verschrikkelijke dingen.

Graan en suikervrij is sowiezo een goed idee

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Ik heb wel goede ervaringen. Duurt lang maar het kan prima goedkomen. Na het genezen van de darmzweren en ontstekingen is het met goed management wel onder controle te houden.
Absoluut granenvrij gaan voeren. Zo min mogelijk zetmelen en suikers. Darmen niet gaan overstimuleren met veel verschillend voer en ruwvoer. Geen pro en pre biotica maar juist de darmwand herstellen met Calciumbutyraat.
Vermijd wortels, appels , alle extraatjes.

Hoe saaier het dieet, hoe beter.

Dieet voor mijn IBD paard
Hooi droog en goede kwaliteit
300 gram granenvrij voer
Happy belly solid (pure calciumbutyraat)
Supplementen of balancer waar je echt niet zonder kunt……in mijn geval is dat vit e en magnesium

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

Mijne heb ik drie jaar voor gevochten. Zweren bleef maar terug komen.

Met IBD is het belangrijk dat jij als eigenaar echt enorm strict ben met alles rondom je paard. Komt hij genoeg buiten? Mijne kwam dus niet genoeg buiten en daardoor kreeg ze extra stress.

Staat hij op stro of zagzel? Liefs gaan ze op zagzel omdat stro te stengelijk zijn voor hun maag.

Qua eten moet je oppassen dat het niet te stengelijk is, en al zeggen ze dat ze geen glutenallergie hebt, zou ik het diet veranderen. Mijne had ook geen gluten allergie, maar werd beter toen ik dat did. Hooi is beter dan kuil, maar als ze kuil krijgt moet je opletten dat er helemaal geen schimmel in zijn. Helaas gebeurde dit vaker op mijn oude stal.

Let ook op dat je op tijd ben met mestonderzoek en wormen kuren. Hier kunnen ze trouwens erg op reageren omdat de darmen al slecht zijn.

Mijne is helaas afgekeurd door een blessure maar heb sinds we haar in een uitloop zetten met 24/7 toegang tot hooi nooit meer een aanval gehad.

Mijne kon geen wortels of appels verteren met de zweren en darm problemen, dus let op pijn signalen als je dat geeft.

Ik ben wel van mening dat IBD is te managen, maar het ligt volledig aan de eigenaar en of die alles probeert voor hun paard. Het kan zijn dat te stal waar je nu staat niet de juiste stal is bijvoorbeeld.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

BoktVerlaten schreef:
Ik heb wel goede ervaringen. Duurt lang maar het kan prima goedkomen. Na het genezen van de darmzweren en ontstekingen is het met goed management wel onder controle te houden.
Absoluut granenvrij gaan voeren. Zo min mogelijk zetmelen en suikers. Darmen niet gaan overstimuleren met veel verschillend voer en ruwvoer. Geen pro en pre biotica maar juist de darmwand herstellen met Calciumbutyraat.
Vermijd wortels, appels , alle extraatjes.

Hoe saaier het dieet, hoe beter.

Dieet voor mijn IBD paard
Hooi droog en goede kwaliteit
300 gram granenvrij voer
Happy belly solid (pure calciumbutyraat)
Supplementen of balancer waar je echt niet zonder kunt……in mijn geval is dat vit e en magnesium

Dit gaf ik inderdaad ook aan mijn paard. IBD paarden kunnen niet goed tegen gisten. Dus je moet opletten dat je balancer dat niet hebt.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Je kan ook proberen om soja en luzerne uit het dieet te nemen. Niet makkelijk zit in bijna alle paarden voeding inclusief balancers en andere supplementen. Maar steeds beter te vinden. Wie weet brengt dat ook meer rust in haar organen. Het is een allergie die niet zo vaak voorkomt zover ik weet en hierdoor niet zoveel getest. Andere mensen met IBD paarden hebben jullie misschien ook voor soja en luzerne getest?

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Dinamiedje schreef:
Update:

Oh wat rot.. die van mij heeft ook IBD en heeft de eerste maanden na de prednisonkuur nog meerdere terugvallen gehad. Uiteindelijk hebben we het nu al anderhalf jaar stabiel door het management om te gooien. 24/7 in een uitloopstal met paddock en onbeperkt hooi. Mijn pony is compleet omgeslagen en zo veel vrolijker en meer rust :)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Ingeborgx schreef:
Je kan ook proberen om soja en luzerne uit het dieet te nemen. Niet makkelijk zit in bijna alle paarden voeding inclusief balancers en andere supplementen. Maar steeds beter te vinden. Wie weet brengt dat ook meer rust in haar organen. Het is een allergie die niet zo vaak voorkomt zover ik weet en hierdoor niet zoveel getest. Andere mensen met IBD paarden hebben jullie misschien ook voor soja en luzerne getest?

Mijne ging beter toen ik dit uit haar dieet haalde. Ik had een balancer uit Finland van St Hippolyt die perfect is voor ibd paarden, maar helaas verkopen ze die versie hier niet.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Mijne ging beter toen ik dit uit haar dieet haalde. Ik had een balancer uit Finland van St Hippolyt die perfect is voor ibd paarden, maar helaas verkopen ze die versie hier niet.[/quote]

Dank je voor je reactie phonix. Hoelang heeft het geduurd voor je een omslag zag?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Het duurde wel even hoor, een paar maanden. Maar je moet enorm consequent zijn, omdat soms geven mensen snoepjes zonder te beseffen dat dat ook niet meer kan..

Dinamiedje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:51

Zijn er mensen met goede ervaringen met graanvrij en suikervrij krachtvoer? Welke voeren jullie? Als extra energiebron had de da haver aangegeven, maar geen specifiek krachtvoer ter vervanging van wat hij nu krijgt, een normaal basisbrok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik zou hier kijken naar een mineralen supplement in poedervorm en dat geven door wat geweekte grasbrok. Dan ben je suikervrij, graanvrij en voer je eigenlijk enkel gras in verschillende vormen. Die grasbrok is door het al gehakseld zijn ook makkelijk opneembaar en daarmee minder "werk" om energie uit te halen. Al zit je waarschijnlijk op een max. van zo'n 2kg per dag voordat je een eiwitreactie krijgt als je een hoog (16%) eiwit grasbrok voert zoals die van hartog, de fibrenuggets van bv pavo zijn 10% en meer geperst grof haksel dan het net te grof voor poeder achtige kleine brokjes spul dat de 16% is.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

NikiB mooie müsli die had ik ook nog niet gezien! Momenteel geef ik gut& gastro van Vitalstyle. Zonder luzerne en soja met lupine erwten als eiwit. Ook laag in suiker. Ik voer extra vitamine e met msm en kruiden afhankelijk van het jaargetijde. Geen balancer meer die van mij raakte uit balans _O- kijk ook eens naar de balancer van hartog ook een mooie voorbij goed hooi. Helaas zat hier weer wat in wat die van mij bultjes kreeg 8)7 . Iemand nog belangstelling voor een bijna volle zak?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:20

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Ik zou eigenlijk helemaal geen krachtvoer en andere dingen geven. Gewoon alleen goed hooi.