Bedankt voor de ervaringen/meningen van iedereen. Ik neem alles zeker mee in mijn keuzes.
Ik ben nogal overdonderd van de nieuwe informatie wbt herstel (bindweefsel ed), maar ik wil kort reageren op onderstaande bericht.
oji schreef:Wat balen dat je paard een peesblessure heeft. Altijd veel kopzorgen en onzekerheid.
Het goede nieuws in mijn ogen is dat het het checkligament betreft. Van alle pezen is dat de pees met de meest gunstige prognose om weer volledig terug te kunnen komen in het werk.
Het slechte nieuws in mijn ogen zijn de haarscheurtjes. Dat is een duidelijke indicatie dat die glijer met de kou/gladheid slechts de druppel was die de emmer deed overlopen, maar dat de pees daarvoor al waarschijnlijk over langere tijd langzaam stuk aan het gaan was. Dit betekent in mijn ogen dat het, ongeacht welke methode je kiest voor het herstel van de pees, je vooral op zoek moet gaan naar de oorzaak van het ontstaan.
Haarscheurtjes ontstaan door of dat je paard van zichzelf een slechte kwaliteit pezen heeft, of door structurele overbelasting. Dat kan overbelasting zijn doordat je in de dagelijkse training teveel doet (bv teveel kleine voltes, te scherpe wendingen, te zware bodem, niet lang genoeg in- en uitstappen/slechte warming up en cooling down om de pezen of noem maar op of gewoon structureel te lang en te veel rijden).
Het kan ook zijn dat de weide waar ie op staat te zware bodem heeft of andere management issues. Probeer hier eens heel eerlijk en kritisch naar te kijken.
Maar in verreweg de meeste gevallen is het overbelasting door compenseren van iets anders in het lichaam wat niet lekker functioneert. En dat is een hele lastige, want waar moet je dat zoeken. Dat kan artrose in een gewricht (kan aan een ander been) zijn, maar ook rug- of hals problemen, slecht zadel of een maagzweer. Maar negen van de tien keer bij een overbelastings peesblessure is het dat het paard net even anders, nauwelijks zichtbaar of voelbaar, is gaan bewegen om iets in zijn lijf te ontlasten. Ik zou dus sowieso als de pees aan het herstellen is, je paard eens grondig laten onderwerpen aan een totaal onderzoek.
Verder, tja de discussie over herstellen door puur een half jaar/jaar wegzetten op de weide of herstellen door intensieve begeleiding mbt laser of andere technieken, daar heb ik wel een mening over. Ja je paard kan herstellen van deze blessure door hem lange tijd op de weide te zetten, werd vroeger standaard gedaan en daarna ging een paard of goed of was ie definitief stuk. Als een pees beschadigd raakt (en dit geldt ook voor de haarscheurtjes) dan komt daar bindweefsel voor in de plaats. Bindweefsel is sterker maar minder flexibel dan peesweefsel, dus er komt meer kracht te staan om op omringende peesweefsel bij rek. Afhankelijk van de structuur van de vezels van dit bindweefsel, benadert de kwaliteit van het bindweefsel meer of minder de rekbare eigenschappen van het peesweefsel. Als je je paard op de weide zet zonder verdere behandeling, wordt het vervangende bindweefsel van de kwaliteit, maximaal sterk, minimaal rek (alle vezels liggen door elkaar). Ga je laseren en heel gecontroleerd opbouwen onder hele regelmatige controle door een echo, zodat je precies dat doet wat op dat moment nodig is, dan gaan de bindweefsel vezels meer de structuur van peesweefsel krijgen, ze gaan meer allemaal in dezelfde richting liggen, waardoor er meer rek in dat weefsel zit en er minder druk op het omringende peesweefsel komt te staan na herstel. Maar goed, dat is een keuze en er zijn met peesblessures nooit garanties. Zat paarden die na een jaar op de wei en geen omkijken naar, daarna nog jaren mee gegaan zijn.
Maar ga vooral op zoek naar de oorzaak van het onstaan en pas je management of behandeling (van de eventuele echte oorzaak) daarop aan. Want hoe perfect jij ook die vezels wilt laten herstellen, wat je daar ook voor behandelingen op los laat, als de onderliggende oorzaak niet weggenomen wordt komt de blessure zeker terug.
Toevallig liep ze afgelopen jaar al slecht op de andere diagonaal. We (ik, dierenarts, hoefsmid, instructrice, etc..) waren ook al bezig met zoeken waar dit vandaan kon komen, maar ik had de link met de haarscheurtjes en de compensatie zelf nog niet gelegd. Ik ga dit nog meenemen in verder overleg..
Ik vraag me nu af of de haarscheurtjes nieuw zijn/of dit op de echo te zien is. Ik kreeg zelf wel het idee dat de DA dacht dat het op hetzelfde moment was ontstaan.
(ik heb oa foto's laten maken van RV, maar daar kwam niks uit (heb evt een link voor de geïnteresseerden met de fotos..)