Peesblessure (check ligament): aantal echo's en evt behandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:53

Cioccolato schreef:
germie schreef:
Niet elk paard kan op stal. Als ik dat bij mijn paard zou proberen dat ze niet meekan met de kudde, dan kan ik haar beter direct laten inslapen.
Daarnaast is de wei wegens wat beweging beter dan op stal. Een paard is een bewegingsdier. Ik ben echt geen voorstander van op stal zetten en ken juist daarvan alleen maar voorbeelden dat blessures erger werden.

Blessures kunnen juist wel beter worden van stalrust. Alleen vaak staan dieren alleen op stal en de rest buiten. Je zult dus op zoek moeten naar een stal waar rust is. Denk aan een revalidatie stal.

Maar de ene is de ander niet. Daarom dus wel die controle echo om te kijken of er verbetering is. Als er verbetering is, is het goed toch? Als er geen verbetering is dan is duidelijk day in de kudde late lopen dus juist niet goed is.

Mijn ervaring is dus dat stalrust juist niet werkt. Ik loop al erg lang mee in de paardenwereld en heb nog nooit een paard beter uit boxrust zien komen. En dan ook echt nooit. Geestelijk niet, lichamelijk niet. Zou voor mij absoluut geen optie zijn. Dan kun je in mijn ogen net zo goed meteen een dier laten inslapen, maar zelfs 3 maanden opsluiten op stal, nee, dat is ook niet eerlijk naar een dier toe. En ik vind het ook belangrijk dat herstel paardwaardig gebeurt.
Mijn paard is in de wei rustig, kuiert wat rond. Is geen racer. Dus de wei is een perfecte plek voor absolute rust. Op stal is ze zeer onrustig als ze alleen moet blijven, zelfs als ze alleen even moet wachten als je anderen eerst doet. Ze kan niet als eerste en niet als laatste zeg maar.
Ik ken geen paard wat geen stress heeft als die op stal moet blijven en anderen wel naar buiten gaan. Zelfs als er nog een ander paard op stal blijft is er onrust.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:04

Hier hielp stal rust en een kleine paddock wel.

Als ik hem laat laseren en tegelijkertijd in een groot modder weiland en met alle vorst zet dan kan ik het net zo goed laten.

Om de therapie optimaal te laten werken moet je de omstandigheden ook optimaal maken. Dat zal voor iedereen anders zijn maar van een jaar voor je weer kunt opbouwen dmz weide een naar 2 maanden vind ik een fijn resultaat.

En dan kan prima paardwaardig. Wij hebben op stal een kleine paddock op de straat gemaakt voor hem kan die lekker mee naar buiten maar voor hem is het een stal zonder dak.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:07

germie schreef:
Mijn ervaring is dus dat stalrust juist niet werkt. Ik loop al erg lang mee in de paardenwereld en heb nog nooit een paard beter uit boxrust zien komen. En dan ook echt nooit. Geestelijk niet, lichamelijk niet. Zou voor mij absoluut geen optie zijn. Dan kun je in mijn ogen net zo goed meteen een dier laten inslapen, maar zelfs 3 maanden opsluiten op stal, nee, dat is ook niet eerlijk naar een dier toe. En ik vind het ook belangrijk dat herstel paardwaardig gebeurt.
Mijn paard is in de wei rustig, kuiert wat rond. Is geen racer. Dus de wei is een perfecte plek voor absolute rust. Op stal is ze zeer onrustig als ze alleen moet blijven, zelfs als ze alleen even moet wachten als je anderen eerst doet. Ze kan niet als eerste en niet als laatste zeg maar.
Ik ken geen paard wat geen stress heeft als die op stal moet blijven en anderen wel naar buiten gaan. Zelfs als er nog een ander paard op stal blijft is er onrust.

Dat jij het niet kent betekent niet dat het niet goed kan zijn. Jou paard is niet iemands anders paard.

Zoals ik al zei, je hebt revalidatie stallen die erop gemaakt zijn paarden op stal te hebben. Dt brengt al veel meer rust.

Je loopt iig nog niet lang genoeg mee of op verkeerde plekken (wat eigenlijk gunstig is) om te zien dat boxrust wel gunstig kan zijn. Maar de ene blessure is de ander niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 11:31

Cioccolato schreef:
germie schreef:

Dat jij het niet kent betekent niet dat het niet goed kan zijn. Jou paard is niet iemands anders paard.

Zoals ik al zei, je hebt revalidatie stallen die erop gemaakt zijn paarden op stal te hebben. Dt brengt al veel meer rust.

Je loopt iig nog niet lang genoeg mee of op verkeerde plekken (wat eigenlijk gunstig is) om te zien dat boxrust wel gunstig kan zijn. Maar de ene blessure is de ander niet.

Klopt, boxrust kan idd wel degelijk bijdragen aan optimaal herstel, afhankelijk van de blessure. Maar veel stallen zijn daar niet op ingericht en blijft zo'n paard alleen achter waarna hij de boel afbreekt of onrustig gaat lopen draaien in de box. Dan werkt het averechts. Revalidatiestallen zijn in mijn ogen in die situatie perfect, juist omdat ze daar altijd met meerdere op stal blijven en er enorme rust op dat soort stallen heerst. Ik heb mijn merrie na checkligament blessure idd een half jaar op een revalidatiestal gehad, want die brak de tent af op haar eigen locatie. Mijn ruin ook na zijn operatie. Maar er hangt wel een behoorlijk hoog prijskaartje aan, dus dat zal niet iedereen kunnen doen. Als TS een controle echo na 6 weken al overweegt ivm de daarbij behorende kosten, vermoedt ik dat een revalidatiestal hier niet tot de mogelijkheden behoort.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 15:23

Bedankt voor de ervaringen/meningen van iedereen. Ik neem alles zeker mee in mijn keuzes.

Ik ben nogal overdonderd van de nieuwe informatie wbt herstel (bindweefsel ed), maar ik wil kort reageren op onderstaande bericht.

oji schreef:
Wat balen dat je paard een peesblessure heeft. Altijd veel kopzorgen en onzekerheid.

Het goede nieuws in mijn ogen is dat het het checkligament betreft. Van alle pezen is dat de pees met de meest gunstige prognose om weer volledig terug te kunnen komen in het werk.

Het slechte nieuws in mijn ogen zijn de haarscheurtjes. Dat is een duidelijke indicatie dat die glijer met de kou/gladheid slechts de druppel was die de emmer deed overlopen, maar dat de pees daarvoor al waarschijnlijk over langere tijd langzaam stuk aan het gaan was. Dit betekent in mijn ogen dat het, ongeacht welke methode je kiest voor het herstel van de pees, je vooral op zoek moet gaan naar de oorzaak van het ontstaan.

Haarscheurtjes ontstaan door of dat je paard van zichzelf een slechte kwaliteit pezen heeft, of door structurele overbelasting. Dat kan overbelasting zijn doordat je in de dagelijkse training teveel doet (bv teveel kleine voltes, te scherpe wendingen, te zware bodem, niet lang genoeg in- en uitstappen/slechte warming up en cooling down om de pezen of noem maar op of gewoon structureel te lang en te veel rijden).
Het kan ook zijn dat de weide waar ie op staat te zware bodem heeft of andere management issues. Probeer hier eens heel eerlijk en kritisch naar te kijken.

Maar in verreweg de meeste gevallen is het overbelasting door compenseren van iets anders in het lichaam wat niet lekker functioneert. En dat is een hele lastige, want waar moet je dat zoeken. Dat kan artrose in een gewricht (kan aan een ander been) zijn, maar ook rug- of hals problemen, slecht zadel of een maagzweer. Maar negen van de tien keer bij een overbelastings peesblessure is het dat het paard net even anders, nauwelijks zichtbaar of voelbaar, is gaan bewegen om iets in zijn lijf te ontlasten. Ik zou dus sowieso als de pees aan het herstellen is, je paard eens grondig laten onderwerpen aan een totaal onderzoek.

Verder, tja de discussie over herstellen door puur een half jaar/jaar wegzetten op de weide of herstellen door intensieve begeleiding mbt laser of andere technieken, daar heb ik wel een mening over. Ja je paard kan herstellen van deze blessure door hem lange tijd op de weide te zetten, werd vroeger standaard gedaan en daarna ging een paard of goed of was ie definitief stuk. Als een pees beschadigd raakt (en dit geldt ook voor de haarscheurtjes) dan komt daar bindweefsel voor in de plaats. Bindweefsel is sterker maar minder flexibel dan peesweefsel, dus er komt meer kracht te staan om op omringende peesweefsel bij rek. Afhankelijk van de structuur van de vezels van dit bindweefsel, benadert de kwaliteit van het bindweefsel meer of minder de rekbare eigenschappen van het peesweefsel. Als je je paard op de weide zet zonder verdere behandeling, wordt het vervangende bindweefsel van de kwaliteit, maximaal sterk, minimaal rek (alle vezels liggen door elkaar). Ga je laseren en heel gecontroleerd opbouwen onder hele regelmatige controle door een echo, zodat je precies dat doet wat op dat moment nodig is, dan gaan de bindweefsel vezels meer de structuur van peesweefsel krijgen, ze gaan meer allemaal in dezelfde richting liggen, waardoor er meer rek in dat weefsel zit en er minder druk op het omringende peesweefsel komt te staan na herstel. Maar goed, dat is een keuze en er zijn met peesblessures nooit garanties. Zat paarden die na een jaar op de wei en geen omkijken naar, daarna nog jaren mee gegaan zijn.

Maar ga vooral op zoek naar de oorzaak van het onstaan en pas je management of behandeling (van de eventuele echte oorzaak) daarop aan. Want hoe perfect jij ook die vezels wilt laten herstellen, wat je daar ook voor behandelingen op los laat, als de onderliggende oorzaak niet weggenomen wordt komt de blessure zeker terug.

Toevallig liep ze afgelopen jaar al slecht op de andere diagonaal. We (ik, dierenarts, hoefsmid, instructrice, etc..) waren ook al bezig met zoeken waar dit vandaan kon komen, maar ik had de link met de haarscheurtjes en de compensatie zelf nog niet gelegd. Ik ga dit nog meenemen in verder overleg..
Ik vraag me nu af of de haarscheurtjes nieuw zijn/of dit op de echo te zien is. Ik kreeg zelf wel het idee dat de DA dacht dat het op hetzelfde moment was ontstaan.
(ik heb oa foto's laten maken van RV, maar daar kwam niks uit (heb evt een link voor de geïnteresseerden met de fotos..)

Evercreek

Re: Peesblessure (check ligament): aantal echo's en evt behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:47

Mijn merrie heeft met een lichte peesblessure 5 laserbehandelingen gehad en de fysio keurde haar goed om het werk weer langzaam aan op te pakken. Over drie weken komt de dierenarts voor een echo om dit (hopelijk) te bevestigen. Qua stalrust heeft ze voornamelijk alleen 's nachts op stal gestaan en overdag op een paddock en liep ik ongeveer 20 minuten per dag op harde ondergrond. Al met al heeft ze 'maar' 4 maanden op rust gestaan.
In jouw geval zou ik haar ook niet volledige stalrust geven, vaak worden ze dan allemaal druk wanneer je ze wel naar buiten doet en dat doet het been helemaal niet goed. Gewoon buiten zetten en over een aantal weken een echo om te controleren of het verbeterd. Dan weet je meteen of je goed bezig bent of niet :j

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:08

Mijne komt net terug aan een peesblessure aan de aanhechting. Ik geloof niet in boxrust dus heb haar buiten gelaten in de paddock zoals normaal. Anders tast je het hoofd en andere spieren aan. Vindt het oprecht onzin en zou het alleen doen als het om een open wond ging.

Heb wel laser gedaan en om de 6 weken fysio met video’s insturen in Sleip. Zijn er bijna klaar met het opbouw.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 16:23

Dit topic heeft toch wat in gang gezet.. :')
Ik ben overgestapt van dierenarts, voor in ieder geval dit proces. De nieuwe DA gaf zelf al aan dat ze graag een algeheel onderzoek wilde doen naar haar hele lichaam, om te zien wat er allemaal speelt. Gelijk een hele andere inval en heb er een fijner gevoel bij. We gaan in ieder geval een echo inplannen voor over 2 of 4 weken afhankelijk van wat ze van het verslag/de foto's vind die begin feb zijn gemaakt.

Ik vind jullie ervaringen en meningen heel waardevol, dus als mensen nog willen reageren stel ik dat zeer op prijs.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:39

Mijn merrie heeft 2 x een checkligament blessure gehad(aan allebei de voorbenen). Allebei de keren opgemerkt doordat het been dik was, nauwelijks zichtbaar onregelmatig. Ik ben pas weer gaan scannen op het moment dat het been dunner werd. Stalrust is hier niet mogelijk met het betreffende paard (heb halfhoge stalwanden dus zag haar er al overheen hangen). Ze heeft overal een slechte peeskwaliteit en beenstand is ook niet ideaal. Dus alleen nog geschikt voor licht werk.
Wat me soort van verbaasd is het stappen op harde ondergrond. Ik moest juist op een lichtverende bodem stappen. Nog een tip voor als je het stappen aan de hand mag uitbouwen qua tijd en je verveelt je (als je in de rijbaan loopt) ga in stap proefjes oefenen, en dan alleen de figuren natuurlijk niet de gangen. Ik deed dan wel vrije stap, middenstap etc als er middendraf of iets stond. Ik ben wel een menner dus in onze proeven geen wijken travers etc.
Sterkte met het herstel!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:45

germie schreef:
Goed dat je voor geen boxrust gaat. Maar een pees moet wel belast worden om te kunnen herstellen. En dat betekent geen training o.i.d. maar wel stappen op harde ondergrond. Dat zou ik dus wel doen.
Op de wei en stukjes stappen langs de weg voor herstel. Dat kan ook vrij snel wel weer onder het zadel. Eerst natuurlijk kort, daarna steeds beetje langer.

De echo's zou ik inderdaad niet doen, kosten geld en tja, het is na 6 weken waarschijnlijk nog niet 100% hersteld. Als je een half jaar de tijd wilt nemen, dan zou ik op z'n vroegst na een half jaar weer iemand laten komen, en ondertussen dus zelf op het harde het stappen en later het draven weer gaan doen.

Laseren kan ook heel goed werken. Je kunt iemand met een high intensity laser laten komen, soms kun je ze ook huren. Dat gaat snel, paar minuten per keer. Of je koopt voor rond de 100 euro een low intensity laser en dan ben je wel een uur per dag bezig. Je moet die steeds verschuiven, en omdat het een staand paard is met een bandage vastzetten en dan na 10 minuten weer iets verplaatsen. Hoop werk, maar werkt ook. Maar zo'n high power laser werkt makkelijker. Die moet je wel blijven bewegen, anders krijg je brandwonden.
Zelf aanschaffen kost zo'n 3500 euro voor nieuw, dus ook niet goedkoop, en ze zijn er nog veel duurder. Dat zou ik alleen doen als ik verwacht dat anders de dierenartskosten die 3500 gaan overschrijden. Bij latere doorverkoop krijg je natuurlijk ook weer een deel van het geld terug.

Dat idee van als niet-medisch onderlegde leek zelf aan het laseren te staan, dat zou ik echt nooit doen. Het is nogal wat. :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 17:56

Mijn vorige Friese merrie had op haar 6e een zware tussenpeesblessure. Advies was 3 maanden boxrust met 2x daags 5 minuten op t harde stappen.

Ik zei dat ik haar 1 maand op stal zou houden, maar geen 3 maanden.
In praktijk is het 1,5 dag geweest en toen was ze zo gek als een deur waardoor haar pees het pas echt te voortduren kreeg. Gelukkig een andere plek gevonden waar ze met 2 rustige bejaarde paarden op een super mooi vlak en droog weiland kon lopen. Daar heeft ze 1 jaar lang 24/7 buiten gelopen en in het begin 14 laser behandelingen gehad.
Ze liet daarna een hele goede echo zien en de pees heeft zich daarna goed gehouden.

Bij onze 17 jarige Friese merrie is t wat anders. 2 jaar geleden beide voorbenen lichte tussenpeesblessure. 6 weken paddock en dagelijks stappen.
2 jaar goed gegaan, maar nu is er opnieuw een peesprobleem. Checkligament, tussenpees, diepe buiger zijn geïrriteerd en hebben aardig wat vocht.

Ze staat nu 3 weken in haar stal met verhard uitloopje.
Krijgt 11 laserbehandelingen, traumeel, ice vibes.
In principe krijgt ze er naar 3 weken een stukje paddock met zand bij. We hebben zand op Paddockroosters en kunnen het aardig vlak houden.
Daarna nieuwe echo. Is er naar 6 weken herstel, dan kunnen we aan een revalidatietraject gaan beginnen.
Is er geen herstel, dan verwacht de dierenarts ook niet dat t er nog gaat komen.
Dit paard is topfit en spaart zichzelf niet. Gaat iedere dag opnieuw even uit haar plaat in het weiland door eerst de lucht in te springen en tijdens het landen een flinke bok te geven. Ziet er erg indrukwekkend uit, maar is een waanzinnige belasting voor de pezen. Maar ja, wat doe je eraan |(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 18:32

anjali schreef:
germie schreef:
Goed dat je voor geen boxrust gaat. Maar een pees moet wel belast worden om te kunnen herstellen. En dat betekent geen training o.i.d. maar wel stappen op harde ondergrond. Dat zou ik dus wel doen.
Op de wei en stukjes stappen langs de weg voor herstel. Dat kan ook vrij snel wel weer onder het zadel. Eerst natuurlijk kort, daarna steeds beetje langer.

De echo's zou ik inderdaad niet doen, kosten geld en tja, het is na 6 weken waarschijnlijk nog niet 100% hersteld. Als je een half jaar de tijd wilt nemen, dan zou ik op z'n vroegst na een half jaar weer iemand laten komen, en ondertussen dus zelf op het harde het stappen en later het draven weer gaan doen.

Laseren kan ook heel goed werken. Je kunt iemand met een high intensity laser laten komen, soms kun je ze ook huren. Dat gaat snel, paar minuten per keer. Of je koopt voor rond de 100 euro een low intensity laser en dan ben je wel een uur per dag bezig. Je moet die steeds verschuiven, en omdat het een staand paard is met een bandage vastzetten en dan na 10 minuten weer iets verplaatsen. Hoop werk, maar werkt ook. Maar zo'n high power laser werkt makkelijker. Die moet je wel blijven bewegen, anders krijg je brandwonden.
Zelf aanschaffen kost zo'n 3500 euro voor nieuw, dus ook niet goedkoop, en ze zijn er nog veel duurder. Dat zou ik alleen doen als ik verwacht dat anders de dierenartskosten die 3500 gaan overschrijden. Bij latere doorverkoop krijg je natuurlijk ook weer een deel van het geld terug.

Dat idee van als niet-medisch onderlegde leek zelf aan het laseren te staan, dat zou ik echt nooit doen. Het is nogal wat. :+

Je kunt ze soms ook huren hoor. Ik heb er naar gekeken om er 1 te huren toen ik dus met die peesontsteking zat als gevolg van antibioticagebruik. Uiteindelijk niet gehuurd omdat iemand hem aanbood met begeleiding die toevallig dezelfde hobby heeft als ik. Maar anders had ik dat wel gedaan. Het is ook weer geen rocket science, je krijgt gewoon een overzicht met zo veel seconden tot 2 a 3 minuten voor blessure X of Y en dan een bepaalde intensiteit en blijven bewegen met dat ding. (nee, heb geen aandelen en nee, het werkte bij mij helaas niet, alleen mogelijk voor het sneller laten genezen van de wonden zelf, niet voor het peesprobleem, en nee, ik heb er dus zelf geen en biedt dus ook niets aan, heb er alleen dus zelf wel ervaring mee. En wat ik om me heen hoor werkt het bij dieren vaak wel, gebruik bij mensen lijkt minder bekend).

De low intensity lasers worden ook gewoon met handleiding geleverd en zelfs aangeraden door dierenarts als je een hond of kat hebt met een pijnlijk gewricht (zodoende weet ik dat ze bestaan, heb deze zelf wel en ook al eens uitgeleend aan een collega met een tenniselleboog) :D Die kun je werkelijk op elke straathoek online kopen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:37

Nou je ben niet verplicht om alles te doen wat de dierenarts voorstelt uiteraard ( al voelt dat soms wel zo ).
Als je geen zin ( of tijd of geld )heb in gedokter dan kun je dat ook gewoon laten.Zeker met een paard wat niet heel erg opvallend kreupel loopt.Als een paard niet met wat hulp ( metacam / compagel) en rust beter wordt..dan hoeft het van mij ook niet. Ik wil geen zwakke dieren met kunst en vliegwerk in leven houden.Maar ook daarin is iedereen anders.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:57

Evercreek schreef:
Mijn merrie heeft met een lichte peesblessure 5 laserbehandelingen gehad en de fysio keurde haar goed om het werk weer langzaam aan op te pakken. Over drie weken komt de dierenarts voor een echo om dit (hopelijk) te bevestigen. Qua stalrust heeft ze voornamelijk alleen 's nachts op stal gestaan en overdag op een paddock en liep ik ongeveer 20 minuten per dag op harde ondergrond. Al met al heeft ze 'maar' 4 maanden op rust gestaan.
In jouw geval zou ik haar ook niet volledige stalrust geven, vaak worden ze dan allemaal druk wanneer je ze wel naar buiten doet en dat doet het been helemaal niet goed. Gewoon buiten zetten en over een aantal weken een echo om te controleren of het verbeterd. Dan weet je meteen of je goed bezig bent of niet :j

Dit vind ik ook wel een hele bijzondere en schrik er ook eigenlijk van. Heeft jouw fysio een speciale bril waarmee ze in het been kan kijken om te zien hoe het herstel gaat? Ik zou nooit het advies van een fysio volgen bij een blessure, maar echt pas verder gaan opbouwen als de dierenarts daar groen licht voor geeft.

@TS; goed dat je het zo oppakt. Een blessure hoeft echt niet erg te zijn, maar het is wel van belang dat je het goed aanpakt. Niet alleen voor het herstel, maar vooral om recidive te voorkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:03

Bij een accute pees blessure is dat beperkte stukje beweging juist wel van belang.
Die vervolg echos dragen juist bij in het aanpassen van de revalidatie plannen voor jouw paard en dus ook het langzaam uitbreiden naar meer ruimte.
Ik zou deze serieus nemen om in de toekomst weer te kunnen genieten op mn paard.

Ik zou dus evengoed wel laten scannen puur om te kijken of er verbetering op treed. Ik zou niet mijn paard in de kudde gelaten hebben met een grote kans op nog een mis stap. Maar dat is mijn keus. Heb die al 2x gehad en de paarden zijn niet slechter van het appart op kleine ruimte staan geworden

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 07:47

J0anieke schreef:
Ik ben overgestapt van dierenarts, voor in ieder geval dit proces. De nieuwe DA gaf zelf al aan dat ze graag een algeheel onderzoek wilde doen naar haar hele lichaam, om te zien wat er allemaal speelt. Gelijk een hele andere inval en heb er een fijner gevoel bij. We gaan in ieder geval een echo inplannen voor over 2 of 4 weken afhankelijk van wat ze van het verslag/de foto's vind die begin feb zijn gemaakt.

Ik vind jullie ervaringen en meningen heel waardevol, dus als mensen nog willen reageren stel ik dat zeer op prijs.

Goed bezig TS!

En dat je paard dus al voorafgaand aan de peesblessure anders lopen liet zien, zou dus heel goed de verklaring voor het ontstaan van de peesblessure kunnen zijn. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid en kun je gericht werken aan het herstel!

Wat betreft HP laser en LP laser. LP laser is voor oppervlakkige wondjes en huidproblemen, niet voor peesblessures. De laser komt simpelweg niet diep genoeg. Een paar minuten HP vervangen met een uur LP is onzinnig, al zet je dat ding er de hele dag op, de straal komt niet tot in het peesweefsel. En zelf met een HP laser gaan experimenteren, zou ik zelf nooit durven. Je wilt niet dat je door verkeerd gebruik ook nog eens weefselschade veroorzaakt.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 08:52

mavantos schreef:
Evercreek schreef:

Dit vind ik ook wel een hele bijzondere en schrik er ook eigenlijk van. Heeft jouw fysio een speciale bril waarmee ze in het been kan kijken om te zien hoe het herstel gaat? Ik zou nooit het advies van een fysio volgen bij een blessure, maar echt pas verder gaan opbouwen als de dierenarts daar groen licht voor geeft.

Uiteraard heeft de fysio wel aangegeven dat het ook in overleg met de dierenarts moet en er ter controle nog een echo moet worden gedaan :') Ik heb hier een erg beknopte versie beschreven. Ze zei letterlijk "Als ze geen peesblessure had zou ik geen reden zien waarom ze het werk niet weer op kan pakken".

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:00

oji schreef:
J0anieke schreef:

Goed bezig TS!

En dat je paard dus al voorafgaand aan de peesblessure anders lopen liet zien, zou dus heel goed de verklaring voor het ontstaan van de peesblessure kunnen zijn. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid en kun je gericht werken aan het herstel!

Wat betreft HP laser en LP laser. LP laser is voor oppervlakkige wondjes en huidproblemen, niet voor peesblessures. De laser komt simpelweg niet diep genoeg. Een paar minuten HP vervangen met een uur LP is onzinnig, al zet je dat ding er de hele dag op, de straal komt niet tot in het peesweefsel. En zelf met een HP laser gaan experimenteren, zou ik zelf nooit durven. Je wilt niet dat je door verkeerd gebruik ook nog eens weefselschade veroorzaakt.

Dit ja! Iedereen moet het zelf weten natuurlijk- wel vreemd dat als iemand komt met gebedsgenezen of genezen met edelstenen of zoiets, dat dan de hele goegemeente erop springt want "kwakzalverij", terwijl dat geen enkele schade kan toebrengen ,maar het ondeskundige gebruik van een laser kan dat wel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 09:31

oji schreef:
J0anieke schreef:

Goed bezig TS!

Ik ben er wel vrij zeker van dat het is ontstaan tijdens die kou en sneeuw. De weide was al bijna niet bereikbaar door de gladheid en hoe onregelmatig alles was bevroren. Maar het slecht lopen kan er denk ik wel voor gezorgd hebben dat dit net de druppel is geweest. Denk dat dat wel een beetje koffiedik kijken blijft.

Het laseren laat ik nog even in het midden. Ik wil eerst de echo met de nieuwe dierenarts afwachten.

Verder heb ik het idee (algemeen in dit topic) dat er wat dingen niet helemaal goed begrepen worden. Het stappen aan de hand gebeurd elke dag, dus die beweging krijgt ze. Het is een recreatiepaard. Als ze later weer wat stapritjes kan maken met mij in het bos en een klein drafje, dan ben ik al 'tevreden'. Ik vind het vooral belangrijk dat zij op een paardwaardige manier deze herstel periode ingaat, mitst het goed geneest, maar ook dat lijkt zover ik lees zo erg per paard en situatie te verschillen. Om die reden voor nu dus ook gekozen over te stappen van DA (ik kreeg het gevoel dat mijn vorige niet de tijd voor mij nam om dingen goed uit te leggen+ze kwam gehaast over) en wél een echo te laten doen over een week of 2-4, zodat we dus inderdaad kunnen zien hoe het aan het genezen is en of we goed bezig zijn.

De reden waarom ik twijfelde over die tweede echo na 6 weken, was dat ik geen geld ga uitgeven aan een echo als ik vervolgens niks met de resultaten kan/wil doen. Mijn DA gaf dus als optie iets inspuiten en verder dan dat had ik niet bedacht. Dus heel fijn dat jullie met een open blik andere redenen hebben gegeven voor zon 2e echo!

Het op stal zetten gaat in haar situatie enkel voor problemen zorgen. Ze wilt nu al bijna niet de stal in, laat staan als ze door gaat hebben dat ze 24/7 opgesloten gaat staan. In zulke situaties wilt ze ook wel eens omhoog komen. Iets wat ik wil voorkomen.
Buiten een stuk afzetten is zoals ik al eerder aangaf ook geen optie die mijn stal aanbiedt, en mijns inziens ook niet zonder risico (de weide is erg groot en als de kudde helemaal achteraan staat en zij vooraan zie ik haar al door het draad heen vliegen). In de kudde is ze juist rustig en eerder lui en ze maakt geen gekke sprongen in de weide. Ze staat nu altijd ergens te slapen of te eten..
Ik heb hier dus al goed over na gedacht. Mocht de check ego nou echt heel slecht uitvallen, dan moet ik denk ik verder kijken dan de opties die mijn huidige stal aanbiedt...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:10

Mijn paard heeft na een ongelukje een gat in zijn checkligament gehad.
Dit is na 6 maanden 100% genezen, na prp injectie en opbouwschema.
De echo's zijn nodig om het herstel te monitoren en mate van opbouwen te bepalen.
Ik heb mij volledig aan het advies en opbouwschema van de DA gehouden.
Als je paard rustig in de groep is zou ik hem daar laten. Gaat ie rennen, dan apart op een klein stukje.
Ik gebruikte ook de ice-vibes.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:20

Slim van je Joanieke :j Jij kent je paard beter dan ons. Ik weet dat de mijne op volledige stalrust het ook niet goed zou doen, dan kun je ze beter naar buiten doen dat ze rustig zijn, dan het risico lopen dat ze na stalrust gek gaan lopen doen en je weer bij 0 bent. Hopelijk knapt jouw paardje snel op en kunnen jullie weer fijne bosritjes maken!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:14

Mijn merrie heeft herstelde checkligamentblessures in beide voorbenen die niet behandelt zijn. Ik kan daarvan vinden wat ik wil, maar ze was destijds niet van mij.

Toen de uitslag er was is ze 6 weken de wei op gestuurd met een vriendinnetje, het leek er daarna weer enigszins op dus is ze meteen weer volle bak in het werk gezet. Dat ging natuurlijk niet goed en werd de beslissing genomen dat ze dan maar weg moest. Zo is ze bij mij gekomen.

Toen ik haar overnam heb ik direct contact gezocht met de DA die de constatering heeft gedaan en gevraagd hoe ik nu verder moest met deze geschiedenis, haar leeftijd (21) en mijn "doel". Ik kon de hele medische molen in met een flink kostenplaatje of gewoon aan het opbouwschema beginnen en met een fysio en osteo aan de slag. Dat laatste heb ik gedaan. Mijn paard is weer goed, los en compenseert niet meer in haar lijf door de ongemakken die daar zaten. Rustige buitenritten met een galopje her en der kunnen ook gewoon weer.

Ik zal het geen mens aanraden om zo met deze blessure om te gaan. Kijk samen met je DA waar het wegkomt, bekijk welk behandelplan er bij jouw paard past en hopelijk kan je nog lang van je paard genieten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 15:22

Zo dat klinkt paard onvriendelijk zeg, van de vorige eigenaar.. := fijn dat het goed is gekomen!
Mijn merrie is vorig jaar afgekeurd bij verkoop. Eigenlijk is daarna de ellende begonnen, maar geen haar op m'n hoofd die verzint haar in deze staat te verkopen. Ik wil juist dat ik weet dat ze goed is, je weet nooit wat anderen doen met een paard dat niet goed loopt.
Financieel gaan we de betere kant weer op en kan ze gelukkig nu blijven, maar echt hoge dierenartskosten zitten er niet in (ik heb hier wel achtervang bij, maar dat is allemaal heel afhankelijk van mogelijk herstel ed)..

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:37

germie schreef:

Jouw ervaring, ik loop ook al heel wat jaren tussen de paarden en ben van mening dat boxrust echt wel met reden wordt aangezegd. Het is ook maar net hoe je zelf met boxrust omgaat. Mijn paard met een gebroken kootbeen heeft ook 2 maanden boxrust gehad (100% geen stap uit stal). Zij is er, ook mentaal, alleen maar beter van geworden. Wel heb ik geïnvesteerd in hersenwerk, aandacht en alles wat wel kon.
Opsluiten en niet naar omkijken is niet paardwaardig, maar daar kun je wel wat mee.
Nu is een breuk ook wel wat anders dan een peesblessure, maar dan nog zou ik ook daarmee het advies van mij DA volgen.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Hier ook ervaring met een Haflinger met een check‑ligamentblessure.
Wij hebben ervoor gekozen om hem te laten behandelen met PRP (eigen plasma). Daarna hebben we hem rustig laten loslopen in een kleine paddock, zodat hij wel kon bewegen maar geen gekke dingen kon doen.

Het herstel ging verrassend snel. Bij de echo na 4 weken zagen we al duidelijk verbetering. Vanaf dat moment kregen we een opbouwschema voor het rijden.
Voor we weer volledig groen licht kregen, hebben we nog één keer een controle‑echo laten maken. Toen zag alles er netjes en genezen uit. Nooit meer last van gehad daarna :)