Havens Kentucky Lite E

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 09:53

Marije_jiplover schreef:
Misschien een stomme vraag, en niet direct jouw vraag, TS, maar hoeveel basisbrok krijgt hij?
Krijgt hij de door de fabrikant aanbevolen hoeveelheid in combinatie met de hoeveelheid arbeid die hij uitvoert, of voer je minder?

Indien je minder voert, zou het nl ook kunnen dat wanneer je zou aanvullen met een balancer, je paard ook wat energieker wordt.

.

dag Marije, hij krijgt iets minder dan de aanbevolen hoeveelheden, omdat hij uit zichzelf snel rond wordt. Daarbij loopt hij de hele dag buiten in een grote wei (nu uiteraard minder gras) als het straks voorjaar wordt dan haalt hij daar heel veel uit. Vandaar dat ik aan een haverproduct denk, puur voor de energie.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 09:56

Henrike5 schreef:
Lenteklokje schreef:
Henrike werkt bij jou de zwarte haver beter dan de blanke? En na hoeveel uur ongeveer komt de energie vrij bij het paard.

Ik begreep van de voerboer dat mensen tegenwoordig wat bang zijn voor de haver. .

Jaha dat merk ik ook, terwijl haver in mijn ogen ook een fijn product kan zijn! Maar tegenwoordig is er zoveel verkrijgbaar.... en als het paard te vol wordt, dan gaat hij ook niet feler van worden :-)

germie

Re: Havens Kentucky Lite E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:46

Bang voor haver? Ik haal af en toe 25kg haver bij de Raiffaisenmarkt in Duitsland (10 euro voor een zak), gewoon als extraatje voor mijn paard. Maar inderdaad, je ziet op veel zakken muesli en brok 'havervrij' staan.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 12:00

germie schreef:
Bang voor haver? Ik haal af en toe 25kg haver bij de Raiffaisenmarkt in Duitsland (10 euro voor een zak), gewoon als extraatje voor mijn paard. Maar inderdaad, je ziet op veel zakken muesli en brok 'havervrij' staan.

Germie, jaren terug werd er toch veel meer haver gevoerd? In mijn ponytijd had je brokken (ik denk een basisbrok) en vulden we aan met haver in tijden waarin meer gevraagd werd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:35

Lenteklokje schreef:
germie schreef:

Germie, jaren terug werd er toch veel meer haver gevoerd? In mijn ponytijd had je brokken (ik denk een basisbrok) en vulden we aan met haver in tijden waarin meer gevraagd werd.

Ja en daarna werd alles haverloos, ineens was het slecht, maar nu heb je weer vele haverprodukten. Dat was er een aantal jaren niet.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:46

Precies dat zei de voerboer ook, je zag/ziet een hype van veel haver/l en graan vrij voer en paarden die anders te druk werden.

Ik moest wel een beetje lachen om deze lieve man, hij zei als ze ze nou ook de ruimte geven ivp een zandbak van 5x10 en aan het werk ipv dat getut dan heb je ook minder zandeters en gezeur. En hij heeft een goed punt ook maar dat is een andere discussie, ik hoop dat alle adviezen je wat helpen en wie weet helpt het voer van havens helemaal goed!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 17:37

Henrike5 schreef:
Precies dat zei de voerboer ook, je zag/ziet een hype van veel haver/l en graan vrij voer en paarden die anders te druk werden.

Ik moest wel een beetje lachen om deze lieve man, hij zei als ze ze nou ook de ruimte geven ivp een zandbak van 5x10 en aan het werk ipv dat getut dan heb je ook minder zandeters en gezeur.!

OMG!! Een bak van 5 bij 10?!? Die schat van mij loopt in een weiland van bijna 1 hectare heerlijk… nou ja in het voorjaar eet hij ook maar door, dat dan weer wel ‍♀️ dank Henrike ik heb een goed gevoel bij Havens.