Sarcoiden kunnen heel groot onder de huid zijn. Is dit de plek waar die eerder is verwijderd? Zo ja dan kan je je afvragen of dat op de juiste wijze is gebeurd. Zo nee, wellicht een grote onderhuidse sarcoide die daar zit.[/quote]
Onderhuids is er niets voelbaar, de plek die er zit, zit puur aan de buitenkant.
Het lastige is dat wij niet erbij waren toen deze is verwijderd. Wij hadden hem gekocht en bij de aankoop keuring benoemde de dierenarts het “zeker te weten” als een vetbultje. Het was ook echt een heel klein mini knikkertje. Een dag voordat hij gebracht werd vanuit Friesland kreeg ik een apje dat het vetbultje er 5 dagen ervoor uitgehaald was en dat hij nog even een paar dagen niks mocht doen. Er werd nog gevraagd of ze hem dan anders na het weekend (ik kreeg op dinsdag dat apje) dan zouden brengen omdat we dan meteen met hem
Aan de slag zouden kunnen gaan.
Aangezien ik wist dat het bultje maar heel klein was ging ik uit van 2 hechtingen. Wij hadden al veel geregeld voor zijn aankomst. En die paar dagen had hij bij ons ook gewoon lekker op zijn gemakje kunnen staan. Dus ik zei dat ik hem dan liever bij ons wilde laten staan.
Pas toen hij van de trailer afkwam en in de paddock stond kwam ik erachter dat het wel een wat grotere wond was. Namelijk ruim 30 cm. Waar vocht uitliep.
Die dus 24 uur later leegliep met pus.
Het heeft 2 maanden geduurd voordat hij iets mocht doen. Al die tijd was het spoelen en wandelen.
(Wegens omstandigheden heeft hij in november nog een verhuizing mee moeten maken)
Zijn weerstand heeft gewoon een enorme klapper gehad. Hij is in een maand tijd ingeent, een castratie en de verwijdering van het bultje (dat laatste is overigens niet op mijn verzoek geweest!!) en de eerste verhuizing. En anderhalve maand daarna nog een verhuizing.
Ik ga er in elk geval meteen voor zorgen dat hij extra eiwitten en vetten bij krijgt.