Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
SARINO schreef:Leverbot?
Chamisa schreef:Daihyo schreef:Ruwvoer al getest?
Als ik je voer bekijk ben je vooral aan het vullen en niet aan het voeren. Niet ieder paard doet het goed op basisbrok, Care4life en Marstall Force.
Ga eens echt voeren. Eiwitrijk hooi, laag in suikers maar hoog in energie.
Een betere vitaminebrok die hoger in waardes zit, bijvoorbeeld Oerbalans, Florian ViMi of Agrobs seniormineral. En eiwitten en vetten. Lijnzaad is prima (en dan niet de olie, maar echt lijnzaad). Maar ook een eiwitbron als luzerne(brok) kan helpen en een vetrijk product als Coolstance Copra. Een goede slobber om aan te zetten die voedt ipv vult is Marstall Bergwiesen mash.
Is het ijzer getest in het bloed? De symptomen klinken namelijk ook als ijzerstapeling. Krijgen ze grondwater of leidingwater? En ik zou het hooi laten testen en dan zeker ook op ijzer.
Marstall Force zit ook heel hoog in ijzer. En dan ook uitkijken met luzerne, want dat is ook ijzerrijk.
Al zijn vitaminen en eiwitten kwam ook goed uit de bloedtest. Ook zijn ijzerwaarde zat op een goed niveau.
Er waren eigen 2 dingen die op de bovengrens zaten. Zijn LDH en Basofielen. Die zaten letterlijk op de bovengrens.
Het ruwvoer wat zij krijgen is getest en zitten niet te veel suikers in en is niet schraal aan eiwitten. De cijfers weet ik niet meer, maar de dierenarts vond daar ook niks buitengewoons aan.
Ik zal in elk geval kijken voor meer eiwitrijkere müsli. Biks krijgen ze van de stal zelf vandaan.
quintusgl schreef:Heb je nog contact gehad met de oude eigenaar? Het is vreemd dat zon klein bultje zo'n groot litteken geeft. (Helaas) bij mijn 2 vorige paarden ook wel sarcoiden weg laten halen maar die littekens waren maar een beetje groter dan het bultje zelf. Is er niet veel meer aan de binnenkant weggehaald dan alleen het bultje?
Als je een wond hebt die hersteld is je lijf hard aan het werk. Helemaal als het bij die van jou, na 5 maanden, nog niet ok is.

Celebi schreef:Ik ben toch ook wel benieuwd of je hebt laten testen op PPID. De leeftijd klopt niet met dat plaatje, maar heel veel andere symptomen wel en het zou de eerste niet zijn die het al heeft op jongere leeftijd helaas. Gelukkig wel redelijk te managen met medicatie als je er vroeg bij bent dus dat zou ik zeker nog overleggen met de dierenarts.
Chamisa schreef:Het viel ons op dat hij een erg kouwelijk paard is. Snel rechtopstaande haren en rillen bij kou. Hij staat nu onder een 200grams liner met buitendeken van Amigo.
In de laatste anderhalve maand kreeg hij mok en last van (waarschijnlijk) mijten.
Sinds 2/3 weken valt hij af. Zeker duidelijk op zijn hoofd te zien.
Al vanaf dat hij weer opgepakt mocht worden van zijn infecties van de borstwond vandaan is hij snel moe. Rijden is na max 20 minuten zijn “pijp” leeg. Longeren idem.
Tot een 1 1/2 maand geleden had hij mooie spieropbouw. Ook dit is gestagneerd. Hij was een broodnuchter paard maar schrikt nu zelfs letterlijk van zijn eigen schaduw. Zijn tandvlees en slijmvliezen zijn overigens ook bleek. Af en toe achterbenen stalbenen / vochtophopingen. Niet kreupel of ernstig stijf.
[Knip]
Wat wel is dus sloom, schrikachtig, snel moe, korsten en jeuk op onderbenen en in kootholtes, snel kale plekken, bleek tandvlees en slijmvliezen, kouwelijk, maakt slecht vacht aan (lijkt wel een zomervacht wat hij nu heeft) En overduidelijk gewichtsverlies.
Dressage1990 schreef:Was er bij de vorige eigenaren bekend dat het een sarcoid was ? Mocht dit bekend zijn geweest zou ik ze wel vast aansprakelijk stellen ( de wond geneest langzaam plus ze hadden het moeten vermelden, daarbij kan het terug komen en dat kan weer een duur traject worden , je bent nu al veel kosten aan het maken ). Een wond wat ontstoken blijft en niet dicht is kan zeker klachten geven. De wond is dus al vanaf sept en ziet er nu nog zo uit? Dat vind ik best heftig. Ik neem aan dat het paard als rijpaard is gekocht? Inmiddels neem ik aan dat je er nog steeds niks mee kan..
Ik zou zeker juridische advies winnen mocht je rechtsbijstand hebben, gezien alle kosten en kosten die nog komen gaan.
Dressage1990 schreef:Dan zou ik het er zeker niet bij laten zitten, dit speelt al vanaf sept en dan praat je niet meer over een simpel vetbultje . Goed dat je hun al gelijk aansprakelijk hebt gesteld. Zoals ik lees is het een handelstal, je hebt dus ook gewoon een sterke zaak. Ik zou de uitslag afwachten en kijken wat de dierenarts voor advies geeft ( wil je geld compensatie of koop ontbinden , afhankelijk prognose sarcoid ).