Nouvel schreef:Ik zou het probleem voorleggen aan je dierenarts, het extreme gedrag in combinatie met zichzelf pijn doen vind ik wel zorgelijk eerlijk gezegd als hij er elke dag uit komt en met maatjes buiten kan lopen.
Krijgt hij misschien teveel krachtvoer of krachtvoer waar hij mogelijk niet goed tegen kan/heftig op reageert?
Dan zou je voorlopig even kunnen stoppen met alle vormen van krachtvoer geven en even een paar weken alleen hooi geven, kijken of dat wat doet.
En dan in overleg met je dierenarts lichamelijk laten onderzoeken en evt bloed laten prikken.
Zou het kunnen dat hij door stress iets van maagzweren heeft?
Staat hij op stal op de juiste plek, kan hij daar ontspannen en zichzelf zijn of staat hij constant op scherp?
Freya6 schreef:Is hij in een opfok geweest? Als in, is zijn gedrag natuurkijk gecorrigeerd geweest door andere paarden?
Het klinkt levensgevaarlijk. Ik zou pijn uit gaan sluiten door ( foto’s?)
En anders een gedragstrainer erbij halen.
Kabayo schreef:Ik denk dat zo’n paard met snoepjes alleen maar woester wordt. Vooral als je een keer geen snoepjes op zak hebt
Er was eens een paard op bokt met ook vage uitspattende klachten en die was op röntgen helemaal kapot
Is hij al röntgen gekeurd? Of lees ik er overheen
roosa schreef:Als hij zichzelf ook verwond door zichzelf te bijten is er wel wat meer aan de hand denk ik.
Gaat hem eerst maar eens op flinke pijnstilling zetten.
Ik denk dat je antwoord krijgt van hem.
Bedankt voor alle adviezen en het meedenken.
We hebben echt al van alles met hem geprobeerd. In de jaarling-hengstenkudde opfok was hij de baas. Hij ging zijn soortgenoten dekken, lastigvallen, bijten en trappen, en zat andere paarden de hele dag op te jagen. Daarom is hij daar uiteindelijk uitgehaald.
Vanwege gevaarlijk, speels en hengsten gedrag is hij gecastreerd, omdat hij zijn kuddegenoten ging belagen en verwonden.
Daarna is hij overgeplaatst naar een gemengde kudde met ruinen en merries.
De holistische dierenarts en fysiotherapeut hebben hem volledig nagekeken en konden geen bijzonderheden vinden, zoals blokkades of andere lichamelijke ongemakken die zijn gedrag zouden kunnen verklaren.
Hij heeft ook een periode pijnstillers gehad om pijn uit te sluiten, maar dit gaf geen verschil in zijn gedrag.
Qua voeding krijgt hij een opfokbrok passend bij zijn leeftijd. We hebben hem ook een tijd helemaal van de brok afgehaald om te kijken of hij daar rustiger van werd, maar ook dat maakte geen verschil.
Op een maagzweer is hij nog niet gecontroleerd. Hij is erg stressgevoelig en schrikachtig, maar pakt voldoende rust en ligt lang uit te slapen in zijn stal, vooral nadat hij overdag met zijn soortgenoten heeft gespeeld.
Röntgenologisch is hij nog niet gekeurd, dat staat nog op de planning.