2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:36

Caily schreef:
Earth schreef:
Ga hem niet belonen met snoepjes, dat werkt niet. Ik zou hier een grondwerkinstructie bij vragen. Alleen die kan kijken hoe jouw paard zich gedraagt en hoe jij daarop reageert.

Jij vindt dat dat niet werkt. Er is wetenschappelijk een ander oordeel.

Kun je het wetenschappelijk onderzoek bij paarden hier eens posten waarin de conclusie is dat negatief gedrag verdwijnt als je positief gedrag beloond?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:57

Mijn fjord ook ook heel erg lomp zijn, geen respect voor mijn ruimte. Zoals hierboven al beschreven ben ik ook veel dingen maar uit de weg gegaan. Dit puur omdat je niet bij alles elke keer je alleen maar negatief wilt zijn. Meelopen werd een dingetje, goed hengstenketting eraan en onder de kin door. Willen pletten zo vast zetten dat dit onmogelijk was. Die was dan net onder het zadel en op de manege aangekomen was opzadelen met alle prikkels onmogelijk, dus thuis zadelen en zo meenemen, anders werd ik over het hele parkeer terrein gesleurd en zadel erop doen was kansloos. Op deze manier werd onze omgang veel positiever en konden we puntje voor puntje gaan aanpakken en oplossen. Soms door te voorkomen, soms door te negeren maar ook sommige dingen corrigeren. Mijn ruimte is mijn ruimte, daar blijf je uit!

Belonen met snoep of dergelijks meteen mee gestopt, was ie alleen met eten bezig en niet meer met mij.

Ik bleek uiteindelijk geen match met de fjord, maar ik heb een super braaf en lief dier verkocht die je voor 100% kon vertrouwen.

Ik zou ook zeker eens meer gaan kijken naar grondwerk, door hem te leren met andere dingen dat hij moet luisteren lukken de probleem dingen later ook stukken beter.

Gini

Re: 2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 19:02

Dierenarts zou bij mij stap nummer 1 zijn. Zichzelf pijn doen gaat verder dan of een snoepje geven al dan niet slim is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 19:08

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 19:22

janderegelaa schreef:
Caily schreef:
[quote="Earth"
Ga hem niet belonen met snoepjes, dat werkt niet. Ik zou hier een grondwerkinstructie bij vragen. Alleen die kan kijken hoe jouw paard zich gedraagt en hoe jij daarop reageert.
[/quote

Jij vindt dat dat niet werkt. Er is wetenschappelijk een ander oordeel.

Kun je het wetenschappelijk onderzoek bij paarden hier eens posten waarin de conclusie is dat negatief gedrag verdwijnt als je positief gedrag beloond?

De algemene benaming voor deze manier van trainen bij zoogdieren is operante conditionering. Eén van de wetenschappers die dit onderzocht in relatie met paarden is Edward Thorndike, al meer dan een eeuw geleden.

In deze context doelen we op het stukje positieve bekrachtiging, waarbij uitdoving (bij de juiste timing!) het gevolg zal zijn.

Als men leeuwen, tijgers, beren, olifanten, zebra’s, dolfijnen en tal van andere dieren gedrag kan aanleren met positieve bekrachtiging; van hoefverzorging tot medische handelingen, van tot op een weegschaal gaan staan tot een vervoerskooi in lopen, waarom zou dat met paarden dan niet werken? Los van dat er inmiddels wereldwijd talloze voorbeelden zijn als bewijs dat het wel kan.

En uiteraard is écht goed en correct trainen iets compleet anders, en niet te vergelijken, met er zo nu en dan een snoepje in gooien als hij schattig kijkt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 20:59

Een paard doet zichzelf niet zomaar pijn. Stress en pijn zijn daar heel goede redenen voor. Haal er een dierenarts en een goede grondwerkinstructeur bij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:01

siskeh schreef:
Wat ik lees is dat dier geen rust/veiligheid kan vinden.

Zo klinkt het voor mij ook. En dan vanuit de invalshoek dat hij niet weet hoe hij paard moet zijn. Dat dat in zijn verleden niet is afgekaderd door andere paarden en/of door mensen. Dus flessenveulen/alleen opgegroeid/geen geschikt paardengezelschap na afspenen.

Bijten in de voorbenen of schouders, of mensen bijten die hem op die plekken borstelen, is gewoon ruinen/hengstengedrag. Je "tegenstander" letterlijk op de knieën krijgen. Maar als hij zichzelf echt pijn doet dat is wel opmerkelijk ja.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:12

Ik denk dat zo’n paard met snoepjes alleen maar woester wordt. Vooral als je een keer geen snoepjes op zak hebt

Er was eens een paard op bokt met ook vage uitspattende klachten en die was op röntgen helemaal kapot
Is hij al röntgen gekeurd? Of lees ik er overheen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 21:22

Ik zou het probleem voorleggen aan je dierenarts, het extreme gedrag in combinatie met zichzelf pijn doen vind ik wel zorgelijk eerlijk gezegd als hij er elke dag uit komt en met maatjes buiten kan lopen.

Krijgt hij misschien teveel krachtvoer of krachtvoer waar hij mogelijk niet goed tegen kan/heftig op reageert?
Dan zou je voorlopig even kunnen stoppen met alle vormen van krachtvoer geven en even een paar weken alleen hooi geven, kijken of dat wat doet.

En dan in overleg met je dierenarts lichamelijk laten onderzoeken en evt bloed laten prikken.
Zou het kunnen dat hij door stress iets van maagzweren heeft?

Staat hij op stal op de juiste plek, kan hij daar ontspannen en zichzelf zijn of staat hij constant op scherp?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 22:38

Caily schreef:
janderegelaa schreef:

De algemene benaming voor deze manier van trainen bij zoogdieren is operante conditionering. Eén van de wetenschappers die dit onderzocht in relatie met paarden is Edward Thorndike, al meer dan een eeuw geleden.

In deze context doelen we op het stukje positieve bekrachtiging, waarbij uitdoving (bij de juiste timing!) het gevolg zal zijn.

Als men leeuwen, tijgers, beren, olifanten, zebra’s, dolfijnen en tal van andere dieren gedrag kan aanleren met positieve bekrachtiging; van hoefverzorging tot medische handelingen, van tot op een weegschaal gaan staan tot een vervoerskooi in lopen, waarom zou dat met paarden dan niet werken? Los van dat er inmiddels wereldwijd talloze voorbeelden zijn als bewijs dat het wel kan.

En uiteraard is écht goed en correct trainen iets compleet anders, en niet te vergelijken, met er zo nu en dan een snoepje in gooien als hij schattig kijkt.

Wat jij hier bedoelt is echt iets heel anders dan negatief gedrag afleren door positief gedrag te belonen. Wat jij beschrijft is een dier die een handeling doet (bijv. een poot geven) omdat hij daar een positieve associatie mee heeft bijvoorbeeld een snoepje of clickertraing. Maar als zo’n dier jou ook aanvalt dan verandert dat niet omdat hij geleerd heeft dat een poot geven een beloning betekend.

Paarden maken onderling hun rangorde uit door te vechten net zoals de meeste dieren doen. Als dit paard niet opgevoed is dan is de enige manier om dat aanvallen eruit te krijgen een héél goed gesprek met hem voeren. En misschien moet dat wel een paar keer.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:26

Allereerst wat rot. Dat klinkt al met al niet meer heel erg veilig en prettig.

Er zijn een paar verschillende dingen die je noemt. Het poetsen herken ik van allebei mijn dieren. Wij gaan er als mens vanuit dat ze dat altijd maar fijn vinden maar ik ben er met mijn paarden achter dat er weken/ maanden zijn waarin ze het absoluut niet prettig vinden. Dat is vaak in het aanmaken van een nieuwe vacht.

Als er steeds dingen gebeuren die niet prettig zijn zal je ook een grotere reactie krijgen. Misschien is het goed om de poets plaats een tijdje te laten ivm negatieve associaties of te gebruiken voor andere doeleinden dan poetsen.

Ik zie dat het al genoemd is maar ik zou ook eens goed kijken of de huisvesting passend is voor jullie. Vind je je paard blij en rustig op de plek waar hij staat? Bij mijn hengst van bijna 5 zie ik dat hij nu pas in staat is om opdrachten goed te verwerken. Ik ben daar wel van geschrokken omdat zoveel paarden jong al zoveel moeten. Mijn paard kiest nu voor nieuwe uitdagingen en kan het plaatsen. Ik bedoel daarmee dat hij zelf tot een oplossing kan komen en in staat is zijn gedrag te veranderen. Dat vermogen had hij hiervoor echt niet. Pas op dat niet alles dwang wordt maar dat je als mens iets toevoegt en komt brengen. Als het echt niet veilig is zou ik hem eerder as zomer nog een jaar 24/7 in de kudde zetten.

Hoe zou je daar naar kijken?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:48

Wij hebben 2,5 jaar geleden een toen 3 jarig paard gekocht met forse gedragsproblemen. Hij viel ook mensen aan in bijvoorbeeld de wei, bak of roundpen. Ook wanneer je met hem liep of iets van hem vroeg. Dit deed hij dan door letterlijk steigerend op je af te komen en je op de grond proberen te gooien. Hij beet ook veel: mensen maar ook zichzelf, spullen of wat dan ook. Paardentaal begreep hij ook niet en was super hardleers. Dus ook in de kudde kwam hij regelmatig in de problemen :D
Nou hebben wij veel ervaring met grondwerk etc. Vandaar ook dat we hem kochten.. Dus met een halfjaar was het heftige gedrag zo goed al weg (wel altijd oppassen en niet zomaar iedereen lieten we door de wei lopen). Ook inrijden etc ging hartstikke goed. Wel merkten we dat als hij langer stil stond hij weer een kleine terugval in gedrag had. Fast forward: een halfjaar geleden begon hij flink te kreupelen.. dit werd wel minder maar bleef toch altijd wat zien. Uiteindelijk naar een dierenarts gegaan die veel ervaring heeft met hals/bovenlijn problemen. We hadden daar namelijk onze twijfels bij ook ivm andere symptomen. Waren vaak kleine details, maar al met al wel belangrijke puzzelstukjes. Dit gevoel bleek helaas te kloppen. Zowel ontstoken halswervels als forse artrose in de lumbosacrale disk (bij SI). Waarschijnlijk had hij dit al toen we hem kochten en kwam daar ook het gedrag vandaan.. Beiden waren alleen te zien op echo. Gezien de problemen in combinatie met gedrag en onzekere prognose (en dus waarschijnlijk veel pijn) hebben we hem laten inslapen. Zijn gedrag kwam laatste periode compleet terug ondanks onze ervaring met grondwerk en training. Naar mijn idee verslechterde het gedrag naar mate de bespiering minder werd (een kreupel paard kan je niet trainen natuurlijk). Op de kliniek was hij ook echt gevaarlijk..

Mijn bericht/ advies hiermee is om toch serieus te kijken of er fysiek niet iets is. Zie je afwijkende dingen waar je niet direct wat achter zoekt? Bijvoorbeeld scheve staart, manier van eten, balans problemen etc
Want bij het extreme gedrag wat jouw paard laat zien gaan er toch wel heel wat alarmbellen bij mij af.. Dat moet wel vanuit ongemak komen. Zeker als hij ook zichzelf bijt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:02

Een jaar later is de situatie dus nog hetzelfde als in je vorige topic?
Al die tijd heeft het paard zijn gedrag kunnen voortzetten? Is hij nog wel naar de kudde met oudere paarden gegaan toen? Castratie heeft niet geholpen?

Ik vind het heftig klinken, een gevaarlijk en gefrustreerd paard, die allerlei negatief gedrag heeft ontwikkeld.
Daar naar mijn idee ook wel teveel de kans voor heeft gehad, los van of er iets aan mankeert zal de manier van houden niet hebben meegeholpen.
Want als jonkie al op stal, op de poetsplaats..
ipv zoals toch vaak wordt aangeraden tijdens het opgroeien - op bekappen en wormkuur geven en af en toe een klopje geven na - met rust laten in een opfok kudde met veel ruimte, veel beweging in vrijheid.
En het opvoeden aan de kudde overlaten.

Paarden leren negatief gedrag makkelijker aan dan af op die leeftijd.

Maar nu zijn de feiten wat ze zijn, of het nou vanuit lichamelijke oorzaak komt of een dominant karakter, ik vraag me af of dit hoe dan ook ooit nog wel een betrouwbaar paard wordt.
Grootste kans lijkt me al van jongs af aan chronische pijn. Dat doet veel met het stressniveau van een paard. Dit is voor niemand leuk, niet voor jou en ook niet voor het paard lijkt me..

Wat is je plan er nu mee? Wat zegt de stalhouder en hoefsmid en veearts hier nou van?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:05

janderegelaa schreef:
Paarden maken onderling hun rangorde uit door te vechten net zoals de meeste dieren doen. Als dit paard niet opgevoed is dan is de enige manier om dat aanvallen eruit te krijgen een héél goed gesprek met hem voeren. En misschien moet dat wel een paar keer.

Dit gedrag speelt al meer dan een jaar. En uit de berichten van TS haal ik dat de ruin al heel veel 'goede gesprekken' heeft gehad. Dat heeft duidelijk niet geholpen. Dus misschien wordt het tijd dat TS juist iets anders probeert.

Wat ik nergens teruglees, is wat TS heeft gedaan met de adviezen die ze vorig jaar op dezelfde vraag heeft gekregen (op het ruinen na). Dierenarts, osteopaat, grondwerk, andere kudde, werkelijk alles is toen voorbij gekomen. Maar ondertussen staat het paard er nog hetzelfde bij als toen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:43

Je weet natuurlijk niet of die goede gesprekken ook wel goed waren. Of ook maar wat halfslachtig gemep met verkeerde timing.

Maar voor mij is de alarmbel het zichzelf pijn doen.

Ik heb zelf een onopgevoede kwal gehad.
Die zowel met mij als zijn kudde genoten gesprekken en discussies heeft gehad.
Maar heeft nooit zichzelf gepijnigd.

Plus al 17 jaar geen grote gesprekken meer nodig.
Maar wel een paard dat je ook nu nog eens uit je ruimte moet zetten. Dat is een vingerknip of een uitgestoken elleboog oid als je met een mand hooi loopt. Even als voorbeeld.
Dus blijft een paard dat je altijd blijft "testen".
Denk als je dat kleine toestaat het ook weer groeit naar gevaarlijke momenten.

Maar nogmaals, nooit gericht naar zichzelf.
En daarom zou ik met de dierenarts in gesprek gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:50

Ja goede gesprekken zijn soms zeker nodig net als in een kudde.. gelukkig niet vaak. Maar soms..
Maar zichzelf pijn doen.. heeft hij zon pijn, is hij zo gefrustreerd? Is het alleen als er iemand bij de stal komt? Is er genoeg rust op stal en doet hij het dan ook?

Het is dat mensen vorige topics erbij halen, had geen idee.. maar zolang aanmodderen is ook niet bevorderlijk voor zon type paard. Of het nou pijn is of niet..

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 20:27

Nouvel schreef:
Ik zou het probleem voorleggen aan je dierenarts, het extreme gedrag in combinatie met zichzelf pijn doen vind ik wel zorgelijk eerlijk gezegd als hij er elke dag uit komt en met maatjes buiten kan lopen.

Krijgt hij misschien teveel krachtvoer of krachtvoer waar hij mogelijk niet goed tegen kan/heftig op reageert?
Dan zou je voorlopig even kunnen stoppen met alle vormen van krachtvoer geven en even een paar weken alleen hooi geven, kijken of dat wat doet.

En dan in overleg met je dierenarts lichamelijk laten onderzoeken en evt bloed laten prikken.
Zou het kunnen dat hij door stress iets van maagzweren heeft?

Staat hij op stal op de juiste plek, kan hij daar ontspannen en zichzelf zijn of staat hij constant op scherp?

Freya6 schreef:
Is hij in een opfok geweest? Als in, is zijn gedrag natuurkijk gecorrigeerd geweest door andere paarden?
Het klinkt levensgevaarlijk. Ik zou pijn uit gaan sluiten door ( foto’s?)
En anders een gedragstrainer erbij halen.

Kabayo schreef:
Ik denk dat zo’n paard met snoepjes alleen maar woester wordt. Vooral als je een keer geen snoepjes op zak hebt

Er was eens een paard op bokt met ook vage uitspattende klachten en die was op röntgen helemaal kapot
Is hij al röntgen gekeurd? Of lees ik er overheen

roosa schreef:
Als hij zichzelf ook verwond door zichzelf te bijten is er wel wat meer aan de hand denk ik.

Gaat hem eerst maar eens op flinke pijnstilling zetten.
Ik denk dat je antwoord krijgt van hem.

Bedankt voor alle adviezen en het meedenken.

We hebben echt al van alles met hem geprobeerd. In de jaarling-hengstenkudde opfok was hij de baas. Hij ging zijn soortgenoten dekken, lastigvallen, bijten en trappen, en zat andere paarden de hele dag op te jagen. Daarom is hij daar uiteindelijk uitgehaald.
Vanwege gevaarlijk, speels en hengsten gedrag is hij gecastreerd, omdat hij zijn kuddegenoten ging belagen en verwonden.
Daarna is hij overgeplaatst naar een gemengde kudde met ruinen en merries.

De holistische dierenarts en fysiotherapeut hebben hem volledig nagekeken en konden geen bijzonderheden vinden, zoals blokkades of andere lichamelijke ongemakken die zijn gedrag zouden kunnen verklaren.

Hij heeft ook een periode pijnstillers gehad om pijn uit te sluiten, maar dit gaf geen verschil in zijn gedrag.

Qua voeding krijgt hij een opfokbrok passend bij zijn leeftijd. We hebben hem ook een tijd helemaal van de brok afgehaald om te kijken of hij daar rustiger van werd, maar ook dat maakte geen verschil.

Op een maagzweer is hij nog niet gecontroleerd. Hij is erg stressgevoelig en schrikachtig, maar pakt voldoende rust en ligt lang uit te slapen in zijn stal, vooral nadat hij overdag met zijn soortgenoten heeft gespeeld.

Röntgenologisch is hij nog niet gekeurd, dat staat nog op de planning.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 20:30

Missvk schreef:
Allereerst wat rot. Dat klinkt al met al niet meer heel erg veilig en prettig.

Er zijn een paar verschillende dingen die je noemt. Het poetsen herken ik van allebei mijn dieren. Wij gaan er als mens vanuit dat ze dat altijd maar fijn vinden maar ik ben er met mijn paarden achter dat er weken/ maanden zijn waarin ze het absoluut niet prettig vinden. Dat is vaak in het aanmaken van een nieuwe vacht.

Als er steeds dingen gebeuren die niet prettig zijn zal je ook een grotere reactie krijgen. Misschien is het goed om de poets plaats een tijdje te laten ivm negatieve associaties of te gebruiken voor andere doeleinden dan poetsen.

Ik zie dat het al genoemd is maar ik zou ook eens goed kijken of de huisvesting passend is voor jullie. Vind je je paard blij en rustig op de plek waar hij staat? Bij mijn hengst van bijna 5 zie ik dat hij nu pas in staat is om opdrachten goed te verwerken. Ik ben daar wel van geschrokken omdat zoveel paarden jong al zoveel moeten. Mijn paard kiest nu voor nieuwe uitdagingen en kan het plaatsen. Ik bedoel daarmee dat hij zelf tot een oplossing kan komen en in staat is zijn gedrag te veranderen. Dat vermogen had hij hiervoor echt niet. Pas op dat niet alles dwang wordt maar dat je als mens iets toevoegt en komt brengen. Als het echt niet veilig is zou ik hem eerder as zomer nog een jaar 24/7 in de kudde zetten.

Hoe zou je daar naar kijken?

Hoewel ik het ook eens ben met de latere geplaatste reacties, vond ik dit een hele mooie reactie, ik kan niet zo goed verwoorden waarom juist :)
Ik vind dat je mooi uitlegt over hoe je paard pas nu in staat is zelf oplossingen te vinden en zijn gedrag te veranderen.

Ik vind het mooi gezegd, omdat het uitlegt wat anderen - ook ik! - iets plomper zouden verwoorden.

Ik ga helemaal akkoord met kijken naar huisvesting, kijken naar de huidige kudde, het paard medisch bekijken, ... Allemaal akkoord. Maar "dat vermogen had hij hiervoor echt nog niet" vat het denk ik mooi samen.

En of dat nou puur leeftijdsgerelateerd is, of met pijn te maken heeft, hormonen die heel gek doen, een kudde paarden en mensen die niet opgewassen zijn tegen zijn agressief gedoe, gebrek aan opvoeding, ... ergens zit er een onvermogen om gewoon normaal te doen, zegmaar. Dit kan voor hem zelf toch ook niet leuk zijn?

Waardoor ziet hij dan niet in? Wat zit hem in de weg?

Zichzelf pijn doen is echt not done.
Dat lijkt me geen gebrek aan opvoeding; dan zou hij alleen op jou mikken. Dat ligt niet aan een kudde die zich gedwee opstelt, dan zou hij enkel op hem meppen en niet op zichzelf. Dat ligt ook niet aan zijn leeftijd, dit is geen standaard pubergedrag.

Het kan een opeenstapeling zijn; sommige zaken zullen elkaar (kunnen) versterken - maar je moet nu echt heel erg op zoek gaan naar de kern hiervan.
Ikzelf zou echt met de medische kant beginnen.
Ik zou ook de huidige huisvesting/kudde onder de loep zijn. Zijn eten.

Ik kan me ook vinden in "nog een jaar 24/7 in de kudde zetten", maar ik denk dan niet aan de huidige kudde, want dat werkt duidelijk niet. Ik lees bij de reacties "dier kan geen rust/veiligheid vinden" - ik concludeer hetzelfde.
Ik zou zelf liever niet te vaak/te dicht in zijn buurt willen komen als hij zich altijd zo gedraagt - het hoeft niet altijd rozengeur & maneschijn te zijn, maar kom op, het mag wel leuk en veilig blijven hoor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 21:24

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 21:52

Ik lees niet dat hij door een dierenarts op een kliniek door de molen is gehaald. Dat is stap 1 nu.
De holistische da en fysio of osteo.. na nee. Laad op naar een kliniek.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 22:31

Helemaal mee eens. Het probleem duurt al lang en gaat van kwaad naar erger. Doorpakken nu!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 22:35

Klinkt inderdaad als een paard met veel pijn. Afspraak maken op een goede kliniek en inladen. Liefst voor die tijd leren longeren aan een halster, dan kunnen ze hem ook klinisch beoordelen. Maar zou beginnen met op de foto zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:06

Frydis schreef:
vooral nadat hij overdag met zijn soortgenoten heeft gespeeld.

Andere hengsten dekken en lastigvallen klinkt alsof "spelen met soortgenoten" hier "soortgenoten als speeltjes gebruiken" betekent en niet "samen spelen". Een paard wat op zo'n dominante en on-paardse manier met andere paarden omgaat is gewoon een poedersuiker.

Daarom nogmaals de vraag: hoe leefde hij als veulen? Is hij met de fles grootgebracht? Heeft hij alleen met zijn moeder gestaan of heeft hij vanaf het begin van zijn leven in een groepje geleefd? Hoe zag dat eruit?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Koper schreef:
Andere hengsten dekken en lastigvallen klinkt alsof "spelen met soortgenoten" hier "soortgenoten als speeltjes gebruiken" betekent en niet "samen spelen". Een paard wat op zo'n dominante en on-paardse manier met andere paarden omgaat is gewoon een poedersuiker.

Daarom nogmaals de vraag: hoe leefde hij als veulen? Is hij met de fles grootgebracht? Heeft hij alleen met zijn moeder gestaan of heeft hij vanaf het begin van zijn leven in een groepje geleefd? Hoe zag dat eruit?

Hij stond als jaarling al op deze stal in deze kudde. Dus veel opfok-tijd met leeftijdsgenoten zal hij niet hebben gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

Ik lees dat hij als jaarling in een hengstenkudde stond en zijn soortgenoten molesteerde..

Vanaf wanneer heb je hem TS en heeft hij dit gedrag altijd laten zien? Pijn zou ik uitsluiten maar soms kan het natuurlijk ook gewoon een stukje karakter zijn. (om dat zeker te weten is het belangrijk om medische oorzaken uit te sluiten)