Oorzaken hoesten door artrose/scheefheid paard, wat denken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:01

Herkenbaar 'probleem' alleen heb ik het gewoon los gelaten.
Leuk al die artikeltjes met een paard hoort niet te hoesten. Die van mij hoesten wel. En worden al jaren zo goed als stof vrij gehouden.

Geen strooisel, altijd buiten en altijd vrije beweging, 12 uur gras (en dan dus geen stof uit ruwvoer) en tot voor kort altijd nattere voordroog om stof te voorkomen. Eentje heb ik op een gegeven moment een scopie laten doen omdat hij na een virus meer ging hoesten. Poedertjes, kuurtjes en medicatie, osteopaat heb ik allemaal geprobeerd. Helemaal weg gaat het nooit.
Maar wat het ook is: het wordt niet erger. Soms hoor ik het zo lang niet dat ik denk dat iets gewerkt heeft. En dan is het er weer.

Wat mij verbaasd is dat de 'medici' het nooit hebben over de luchtkwaliteit in ons land. Want die is ook niet helemaal van het kaliber frisse berglucht.
Of het hebben over andere zaken zoals Q koorts achtige perikelen. We zoeken het altijd maar in management/ onze zeer directe omgeving.

Dus na jaren pielen: als ze dat ene aandraaf hoestje hebben, laat ik dat (heel nalatig) gewoon voor wat het is. Het zijn mega fitte paarden die echt het hele jaar goed presenteren. Die aantoonbaar (hartslagmeter) een goede conditie hebben. Het zou leuk zijn als dat hoestje er niet was. Maar ik ben er klaar mee*.

En hoe mijn 30 jarige klinkt na jaren opstartkuchje is inderdaad niet fraai. Maar dat dat beest nog fit genoeg is om uberhaupt 2 keer per weer te kunnen spreken van (alleen!) een opstartkuch zegt me in zijn geval ook genoeg over de lange termijn effecten.

Overigens heb ik zelf lichte astma. Dus ik weet ongeveer waar ik het over heb als ik hoesten 'negeer'. Soms is het gewoon allemaal niet zo dramatisch. Je longen produceren door enige irritatie gewoon soms net wat te veel slijm. Dat kuch je even weg en doorrrrrr

(* ik heb het niet over koorts, erger gaan hoesten, verlies van conditie etc. Dat neem ik altijd serieus)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:37

Bedankt voor al jullie berichten en het meedenken. Ik heb een afspraak bij de dierenarts gemaakt om hem te onderzoeken. Ik heb het vermoeden dat hij opnieuw ingespoten moet worden in het SI en daarom nu gigantisch aan het compenseren is wat weer andere klachten veroorzaakt. Ik weet bijna zeker dat het hoesten komt door de druk van de ruiter, maar toch wil ik graag zijn longen laten nakijken (door een scopie) om het volledig uit te sluiten. Gister heb ik hem aan de lijn gehad en dan hoest hij niet.