Hulp gevraagd. In laten slapen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:40

Wat een ontzettend sneu verhaal, ik kan me voorstellen dat je in dit geval niets over het hoofd wil zien en dat je hier een topic voor opent.

Ik ben van mening dat als een paard niet zonder pijnstilling door het leven kan gaan als weidemaatje, dat het tijd is om afscheid te nemen. Ik heb het idee dat jouw paard ondertussen niet meer zonder medicatie kan. Hoe hard het ook is, ik denk inderdaad dat het dan tijd is :(
Zoals ik het zo lees heb je er alles aan gedaan om haar er weer bovenop te krijgen en daar kan je ook je troost uit halen. Heel veel sterkte met deze lastige keus :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:46

QOC079 schreef:
Ik snap wat je zegt. Maar wat deze situatie betreft en voor mijn eigen gevoel ben ik daar niet te laat mee. En wil ik juist niet te laat uitsluiten of ik haar laat gaan ja of nee.

Ik zeg ook niet dat het te laat is.

Maar ik denk dat veel mensen wachten tot ze alleen maar liggen, sloom worden, kats kreupel zijn. Een paard wat niet zonder pijnstilling kan, dan nog niet rad is, verder geen kans op herstel heeft....waarom zou je die door laten lopen tot het echtttt extreem pijn laat zien?

En ik denk er niet lichtzinnig over, ik heb zelf al 3x voor deze keuze gestaan en het is vreselijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:17

Ik heb vorig jaar een merrie laten inslapen die een blessure links voor had, en als gevolg daarvan rechtsvoor artrose had ontwikkeld. Ze deed het redelijk als weideversiering. Door een stomme actie van iemand toen ik niet thuis was, is de hele kudde aan het rennen geslagen en daarna ging het níet redelijk meer. Nog geprobeerd of inspuiten nog wat kon doen, werkte niet genoeg.

Afspraak gemaakt om in te slapen op een ander adres - dood paard aan de weg leggen hier is extreem lastig en paard liep graag de trailer op, dus transport was geen issue.

Zat een paar dagen tussen, dus die dagen op hoog bute gezet. Paard kwam stuiterend de trailer af, en draafde loepzuiver het erf over.
Maw, ze had dus écht veel pijn die pas met hoog bute onderdrukt werd (plus de opwinding van hoi, ik mag weer een keer mee)

Toen wist ik dat het idd de goede beslissing was. Paard is rustig ingeslapen en ik heb er absoluut vrede mee.

Earth

Re: Hulp gevraagd. In laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:01

Dat gestrekt in de paddock staan geeft voor mij aan dat ze last heeft van dat been. Ik heb dat vaker gezien bij paarden en het is een duidelijke manier van het ontlasten van het been in rust.
Als ze dus al pijn in rust heeft, ben ik benieuwd hoe ze het doet op pijnstillers.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:08

Earth schreef:
Dat gestrekt in de paddock staan geeft voor mij aan dat ze last heeft van dat been. Ik heb dat vaker gezien bij paarden en het is een duidelijke manier van het ontlasten van het been in rust.
Als ze dus al pijn in rust heeft, ben ik benieuwd hoe ze het doet op pijnstillers.

Dat zou ik ook denken, eerst eens echt goede dosis pijnstillers voor minstens een week en dan zien of het gedrag verandert