OCD vastgesteld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Kabayo schreef:
janderegelaa schreef:
Deze lijn is veel te goed om niét te opereren. De verkoopprijs met chip is veel lager dan de opbrengst zou zijn met de kosten van de operatie er nog vanaf.

Maar als het paard de nek breekt bij het ontwaken heb je niks. En zulke stomme ongelukken bij het ontwaken komt helaas nogal eens voor
Ik zou het risico van opereren echt aan de koper geven

Problemen moet je niet kopen is mij geleerd. Dus ik laat, als ik een paard zoek, zo'n dier staan en laat het risico van de operatie bij de verkoper. Geen hand vol maar een land vol.

anjali

Re: OCD vastgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:52

Degenen die vinden dat het paard voor de verkoop geopereerd moet worden: vertellen jullie dan wel aan de koper dat hij die ingreep heeft gehad?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

In principe is dat niet nodig als je opnieuw rontgen keurt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:43

Cioccolato schreef:

Toch vind ik dat het bij de medische geschiedenis van een paard hoort. Hij kan later een probleem krijgen op die plek (ook ooit iets over gelezen op Bokt) en dan weet je niet wat het kan zijn, of minder geschikt voor de fok als het erfelijke aanleg zou zijn. En hoe lang moet hij rustig aan doen wegens de revalidatie voor hij weer volledig belast mag worden? Dan moet je het paard na de operatie nog een hele tijd zelf houden, terwijl het doel van ts was hem te verkopen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:48

anjali schreef:
Cioccolato schreef:

Toch vind ik dat het bij de medische geschiedenis van een paard hoort. Hij kan later een probleem krijgen op die plek (ook ooit iets over gelezen op Bokt) en dan weet je niet wat het kan zijn, of minder geschikt voor de fok als het erfelijke aanleg zou zijn. En hoe lang moet hij rustig aan doen wegens de revalidatie voor hij weer volledig belast mag worden? Dan moet je het paard na de operatie nog een hele tijd zelf houden, terwijl het doel van ts was hem te verkopen.

Wel mee eens. Dan heb je risico van operatie, risico van revalidatie, kosten van beide, daarna weer trainen voor verkoop. Je bent in totaal gerust 4 a 6 maanden verder en een hoop geld kwijt wat je er misschien nooit meer voor krijgt :o

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:54

janderegelaa schreef:
Oehlala schreef:
Het is wel een aardig lijntje idd. Jameson valt wel wat tegen in nafok, en dat zou de interesse kunnen drukken, naast de slechte markt voor verkoop.

Dat was inderdaad wel de gedachte maar van de 95 aangeboden merrie's op de keuring zijn er 35 Elite geworden en dat is toch wel een uitzonderlijke score.

Toch ben ik er al meerdere online tegen gekomen die te koop staan met het label, niet geschikt voor beginners en uit de rest van de tekst kun je eigenlijk halen dat ze onder het zadel gewoon heel gecompliceerd (lees: niet bepaald werkwillig) zijn.

Op de keuring kijken ze enkel naar type en beweging. Maar de meeste mensen kopen een paard om mee te rijden...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:57

Ik zou deze merrie overigens ook laten opereren als ze echt zo goed beweegt (gewoon goed verzekeren tijdens operatie en voor het herstel als sportpaard), en daarna ergens weg zetten voor de verkoop...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:21

Sky_As schreef:
Ik zou deze merrie overigens ook laten opereren als ze echt zo goed beweegt (gewoon goed verzekeren tijdens operatie en voor het herstel als sportpaard), en daarna ergens weg zetten voor de verkoop...

Maar- als ze nu zo goed beweegt dan heeft ze kennelijk nergens last van, is klinisch dus goed. Dan zou ik erafblijven. Echter, dat zou mijn keuze zijn maar het is uiteraard niet mijn paard maar van ts.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:46

anjali schreef:
Cioccolato schreef:

Ik kon altijd na 6 weken weer normaal aan de slag. Ik ben tijdens die 6 weken het niet eens met aan de hand stappen etc. Ik doe zo min mogelijk zodat het kan herstellen en dan kun je na 6 weken weer rustig beginnen.

Als het paard voor de sport is maakt het mij niet uit of ik het weet. Als de foto’s maar goed zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:50

anjali schreef:
Cioccolato schreef:

Ik denk dat je 3 kwart niet weet welke geopereerd zijn als jong paard of niet. Naast of je vindt of het hoort of niet. Eerlijk zijn hoort ook, maar gebeurd niet (helaas). Bewust. Of niet bewust. Bij een 3e verkoop kan een operatie niet bekend zijn maar wel geweest zijn als 2 jarig paard.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:26

Durf je er eventueel zelf weer op na een operatie of moet je dit uit besteden?
Wat is de prijs die je nu in gedachten hebt? En wat zou de prijs zijn als die goed was / is ?

Het is natuurlijk een verschil of je €5000 in gedachten had of €20.000 , in het laatste geval zou ik wel opereren .

Janne1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:36

Dressage1990 schreef:
Wat is de prijs die je nu in gedachten hebt? En wat zou de prijs zijn als die goed was / is ?

Het is natuurlijk een verschil of je €5000 in gedachten had of €20.000 , in het laatste geval zou ik wel opereren .

Zeker durf ik er wel op te rijden, dat zou geen probleem zijn. Echter is de reden van de koop dat ik geen klik met haar heb onder het zadel omdat ze een ruiter met ervaring in jonge paarden nodig heeft en consequent maar rustig is.
Als ze goed was/is zo’n 7000/7500.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Janne1998 schreef:
Dressage1990 schreef:

Zeker durf ik er wel op te rijden, dat zou geen probleem zijn. Echter is de reden van de koop dat ik geen klik met haar heb onder het zadel omdat ze een ruiter met ervaring in jonge paarden nodig heeft en consequent maar rustig is.
Als ze goed was/is zo’n 7000/7500.

Als je geen zin hebt om haar nog lang aan te houden dan zou ik haar verkopen met het eerlijke verhaal de ocd waar ze geen last van heeft en de eventuele kosten van een mogelijke operatie er af trekken. Dat kan de koper dan zelf nog bekijken in de toekomst. Maar goed, dat is wat ik zou doen maar ze is van jou!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Maar dan wel met het advies van de da erbij om het eruit te halen. Want dat is natuurlikk wel een heel belangrijk punt.... daarom zou ik als je t zo gaat verkopen zeker een tweede da vragen om de mening.

Want nu geen last maar wel advies om er echt uit te halen zegt iets.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

In mijn ogen heb je twee opties, nu verkopen voor minder geld met de bemerking en het eerlijke verhaal.

Of laten opereren, revalideren en dan verkopen voor meer geld.

Het is een beetje wat je zelf wilt denk ik.