paard peesblessure aan twee benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:05

maaike7979 schreef:
ze dacht inderdaad aan hoefbevangen, maar omdat het bijna donker was kon ze niet heel erg veel heb voor nu het weekend pijnstilling gekregen en heb maandag weer even contact met de da

Als het HB is dan moet je ook direct je management aanpassen, hooi gaan weken, minimaal twee uur zodat de suikers er uit weken en beweging beperken.

maaike7979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 09:07

nee heb inderdaad geen goed licht ze staan 24/7 buiten met een schuilstal en in de schuilstal heb ik geen goed licht er is daar nergens stroom kan ik niet heel erg veel aan doen.. ik was zelf pas om 10 uur in de avond thuis dus heb ook zeker niet gewacht tot ik zelf thuis was, maar heb iemand anders gevraagd die er even bij kon zijn de da kon ook niet sneller komen als dit nadat ik had gebeld.

maaike7979

Re: paard peesblessure aan twee benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 09:10

beweging is sowieso al beperkt dus daar kan ik sowieso geen aanpassingen in doen ik kan indd het hooi nog wel gaan weken kwa voer kreeg ze al weinig en weidegang ook weinig dus meer dan dit kan ik zelf ook niet doen ik ga hier gewoon eerst mee door en dan heb ik maandag weer contact met haar

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:12

Het paard heeft er natuurlijk al langer last van. Dat je dan wacht tot een vrijdagavond om te bellen is jouw verantwoordelijkheid.

maaike7979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 09:14

ja de hoefsmid is die dag ervoor nog geweest ( Donderdag ) hij zei eerst goed spoelen dat heb ik dus gedaan toen heb ik niet tot vrijdag avond gewacht ik heb vrijdag middag gebeld en ze is toen ook gelijk langs gekomen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:18

De hoefsmid is echter niet medisch onderlegd. Zijn advies dat het een peesblessure is, is even waardevol als dat ik dat zou zeggen. Het kan, kan ook niet. In de tijd dat je hebt gekoeld, supplementen hebt gekocht, dit topic hebt geopend, had je een echte diagnose kunnen hebben.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:20

Maar je was er dus zelf niet bij toen de DA er was?

Dit klinkt hard, maar je paard moet echt wat hoger op je prioriteitenlijstje komen te staan nu. Niet andere mensen op je paard laten letten en de DA op laten vangen, maar je afspraken afzeggen, verlof opnemen en zorgen dat jij bij je paard bent. Want nu heb je nog steeds geen idee wat er aan de hand is en blijf je aankloten terwijl je paard de dupe is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:23

Ja en bij HB zijn juist die eerste dagen cruciaal, goed ingrijpen om verdere beschadiging te voorkomen.

Maar goed, ik zou zeggen..kijk het aan en als je vandaag weer twijfelt of het wordt slechter bel dan gelijk de DA. Dan maar weekend tarief maar in het weekend kunnen ze ook overdag komen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:26

Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om nu allerlei verwijten te blijven opsommen. De dierenarts is geweest en er is voor nu geconstateerd dat het paard hoefbevangen is, dus moet je daar naar handelen. Geen weidegang, geen krachtvoer en geweekt hooi en pijnstilling. De voetjes koelen vinden ze vaak ook wel fijn. Novacam is niet zo'n sterke pijnstiller, meestal krijgen ze buut voorgeschreven met hoefbevangenheid. Dus als dit niet werkt zou ik toch even bellen met de weekenddienst voor een sterkere pijnstiller.

Er is ook een centraal topic voor hoefbevangenheid, daar kun je misschien ook nog wat tips opdoen. Sterkte, hopelijk knapt je paardje gauw op!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:31

Goedbedoeld advies niet wegzetten als verwijten enkel en alleen omdat het geen oooh en aaah is.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:32

Paardenfann4 schreef:
Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om nu allerlei verwijten te blijven opsommen. De dierenarts is geweest en er is voor nu geconstateerd dat het paard hoefbevangen is, dus moet je daar naar handelen. Geen weidegang, geen krachtvoer en geweekt hooi en pijnstilling. De voetjes koelen vinden ze vaak ook wel fijn. Novacam is niet zo'n sterke pijnstiller, meestal krijgen ze buut voorgeschreven met hoefbevangenheid. Dus als dit niet werkt zou ik toch even bellen met de weekenddienst voor een sterkere pijnstiller.

Er is ook een centraal topic voor hoefbevangenheid, daar kun je misschien ook nog wat tips opdoen. Sterkte, hopelijk knapt je paardje gauw op!

Maar het is toch bijzonder dat bokt moet zeggen wat er vaak wordt gedaan als een paard hoefbevangen is en deze dierenarts alleen novacam geeft terwijl de eerste dagen cruciaal zijn.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:35

xxxmh schreef:
Paardenfann4 schreef:

Maar het is toch bijzonder dat bokt moet zeggen wat er vaak wordt gedaan als een paard hoefbevangen is en deze dierenarts alleen novacam geeft terwijl de eerste dagen cruciaal zijn.

Wees blij dat ze advies zoekt hier op bokt, nu wordt er in ieder geval iets aan gedaan.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:38

Gini schreef:
Goedbedoeld advies niet wegzetten als verwijten enkel en alleen omdat het geen oooh en aaah is.

Je bereikt niets met verwijten, alleen dat de TS niet meer durft te posten wat ten koste van het paard gaat. Als er al mensen verwijten hebben gemaakt, dan is het niet heel zinvol om dat nog 10 pagina's te herhalen. Het punt is zo ook wel duidelijk. Natuurlijk had er sneller en beter gehandeld moeten worden, maar gelukkig heeft ze hier advies gevraagd. Het is zinvoller om haar nu te helpen met tips om te zorgen dat het paard zo spoedig mogelijk opknapt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:38

Of hij nu wel of niet bevangen is.
Het zekere voor het onzekere.
Ook bij een peesblessure lijd hij er niks van als hij even op minder voer staat.

Dus nu getest arm hooi, of geweekt hooi.
En dat mag best een paar dagen wat minder zijn, maar dan wel heel goed verdelen.

Geen weidegang, ook (of juist) geen kale wei omdat je denkt daar zit weinig in.
Komende dagen met de vorst en zon die ze voorspellen is het voor veel paarden al oppassen.

geen brokjes, wortels, snoepjes of wat ook.

De hoefjes koelen.

Maandag echt de DA er weer bij in het licht
Of beter, vandaag in het licht nog een keer

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:44

Het paard van ts staat buiten met schuilstal. Bij de verzorging en behandeling moet men er rekening mee houden dat dat moeilijker kan zijn wegens gebrek aan faciliteiten. In elk geval zal het staan in natte modder wat vaak wordt geadviseerd wel mogelijk zijn in die omstandigheden zolang het niet weer hard gaat vriezen.Ik denk ook dat "bute" de beste pijnstiller is bij deze nare ziekte maar ik ben geen DA. Sterkte ermee voor jou en je paard ts!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:50

Bute is verboden, novacam en metacam zijn nu de pijnstillers die vaak gegeven worden. Alleen meestal geeft de dierenarts naast pijnstilling ook ontstekingsremmers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:55

Zover ik weet is bute nog steeds niet helemaal verboden.
Maar paard krijgt wel een aanmerking in het paspoort dat deze nooit meer naar de slacht mag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:57

Dat zou kunnen, maar onze DA's schrijven het in ieder geval al jaren niet meer voor en ik vindt het ook niet erg gezien het erg slecht is voor de maag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:02

Bij Buut mogen ze niet meer geslacht worden voor humane consumptie, daarom komt er een aantekening in het paspoort.
Maar het mag gewoon nog gebruikt worden. Het is een stapje heftiger dan metacam/novacam/inflacam. Er zijn paarden die goed reageren op metacam, daarom dat als eerste stap is heel gebruikelijk.

En verder arm voeren, geen krachtvoer, geen gras (ook niet op de kale wei), op een zachte bodem (ook in de loop van volgende week als het gaat vriezen!) en bewegen beperken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:03

DuoPenotti schreef:
Zover ik weet is bute nog steeds niet helemaal verboden.
Maar paard krijgt wel een aanmerking in het paspoort dat deze nooit meer naar de slacht mag.

Bij mijn DA kun je het nog gewoon krijgen- het is toch HET middel bij hoefbevangenheid. Inderdaad mag je paard dan nooit meer naar de slacht maar dat zou ik toch nooit doen. Het kan bij langdurig gebruik natuurlijk wel slecht zijn voor de maag zoals de meeste pijnstillers, maar dat is niet relevant als je een zwaar hb- paard hebt die je voor de dood moet redden. Bij langer gebruik kun je er maagbeschermers bij geven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:11

Ach welnee joh, bute is helemaal niet verboden.

maaike7979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 11:11

dankjewel voor de tips! hier heb ik echt wat aan en zal dit ook gelijk toepassen ze staat iig al op minder hooi en de hoefjes ben ik ook steeds aan het koelen snoepjes etc kreeg ze eigenlijk niet veel en kwa brok ook al weinig. Als er meer tips zijn hoor ik dit graag!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:43

maaike7979 schreef:
dankjewel voor de tips! hier heb ik echt wat aan en zal dit ook gelijk toepassen ze staat iig al op minder hooi en de hoefjes ben ik ook steeds aan het koelen snoepjes etc kreeg ze eigenlijk niet veel en kwa brok ook al weinig. Als er meer tips zijn hoor ik dit graag!

Is ze eigenlijk te dik? Omdat je hb het vaakst ziet bij te dikke paarden . Bij paarden die 24\7 buiten staan eigenlijk wat minder omdat die meestal ook meer bewegen tenzij het een hele volle graswei is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 11:45

anjali schreef:
maaike7979 schreef:

Is ze eigenlijk te dik? Omdat je hb het vaakst ziet bij te dikke paarden . Bij paarden die 24\7 buiten staan eigenlijk wat minder omdat die meestal ook meer bewegen tenzij het een hele volle graswei is.

Dat is inmiddels echt achterhaald.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:52

De novacam kun je best een paar streepjes over doseren. Het werkt ook ontstekings remmend.