Artrose management (vnl jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 13:41

Ik voer duivelsklauw in brokjes vorm.
Wordt goed gegeten.
Voordeel is dat je bv eerst de duivelsklauw kunt voeren (al dan niet gemixt met iets super lekkers) en daarna het gewone voer.
Duivelsklauw in brokjesvorm ken ik onder de merken Harpagyl en Lexa.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 14:33

hoefnageltje schreef:
Wordt goed gegeten.
Voordeel is dat je bv eerst de duivelsklauw kunt voeren (al dan niet gemixt met iets super lekkers) en daarna het gewone voer.

Die ga ik ook onthouden :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:48

Popstra schreef:
0000 schreef:
Hyaluronzuur is echt essentieel, liever niet laten inspuiten maar laten nanorizeren. Elke injectie die je zet geeft namelijk schade aan het gewricht (dat is wetenschappelijk onderzocht) en zeker op deze leeftijd wil je dat echt niet. Daarnaast ook hier goede ervaringen net bloedzuigers.

Bedenk ook dat duivelsklauw alleen helpt tegen de pijn maar niets doet tegen het probleem. Kan natuurlijk prima in een slechte periode gebruikt worden maar liever niet constant. Glucosamine zou ik wel doorlopend geven.

Dat inspuiten geeft op ten duur enkel schade als je met cortisonen spuit.
Hyarulon is lichaams eigen en smeert enkel de gewrichten. Dat geeft geen schade en kun je blijven herhalen

Cortisone is veel schadelijker, dat klopt maar ook injecties met hyaluron kunnen wel schade toebrengen aan het gewricht. Het is de handeling van het zetten van de injectie zelf die de risico's met zich meebrengt en er is inmiddels aangetoond dat vanaf de 2e injectie er vaak al veranderingen plaatsvinden.

Hyaluronzuur zelf is lichaamseigen en kan je eindeloos herhalen maar liever niet door te injecteren. Het ene paard heeft minder reacties dan de ander maar er ontstaat op lange termijn vaak ook schade.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:21

Ik heb hyaluronzuur intraveneus laten inspuiten (5 spuiten, wekelijks) omdat zijn artrose in het hele lichaam zou kunnen zitten (ouder paard, koudbloed) en het op deze manier overal komt. Het manken tijdens de acute fase (ook artrose aan de eerste twee gewrichten in het voorbeen) is met de intraveneuze spuiten, rust en onstekingremmer (die laatste langzaam afbouwen) echt verbeterd. Voor de niet-acute fase staat hij inmiddels op Bozmerix (ook een curcuma preparaat) en gaat straks op jointpower over omdat hij het daar eerder ook goed op deed. Verder heb ik wilgenbast staan wat ook goed effect zou moeten hebben op de gewrichten maar dat heb ik nog niet geprobeerd. En hij krijgt sinds kort af en toe een weekje 6 tabletten traumeel/dag. Ons andere paard had daar erg veel baat bij, maar deze laat alles wat minder zien dus is niet duidelijk of het helpt. En al jaren geef ik groenlipmossel in combinatie met magnesium.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 15:36

Annemarievzr schreef:
Ik heb hyaluronzuur intraveneus laten inspuiten (5 spuiten, wekelijks) omdat zijn artrose in het hele lichaam zou kunnen zitten (ouder paard, koudbloed) en het op deze manier overal komt. Het manken tijdens de acute fase (ook artrose aan de eerste twee gewrichten in het voorbeen) is met de intraveneuze spuiten, rust en onstekingremmer (die laatste langzaam afbouwen) echt verbeterd. Voor de niet-acute fase staat hij inmiddels op Bozmerix (ook een curcuma preparaat) en gaat straks op jointpower over omdat hij het daar eerder ook goed op deed. Verder heb ik wilgenbast staan wat ook goed effect zou moeten hebben op de gewrichten maar dat heb ik nog niet geprobeerd. En hij krijgt sinds kort af en toe een weekje 6 tabletten traumeel/dag. Ons andere paard had daar erg veel baat bij, maar deze laat alles wat minder zien dus is niet duidelijk of het helpt. En al jaren geef ik groenlipmossel in combinatie met magnesium.

Wilg geven wij ook regelmatig :) we hebben zelf een wilgenboom dus die komt dan vrij vers in de paddock te liggen, ik merkte wel verschil in pijnmanagement na een aantal dagen toen we nog in de fase zaten van een diagnose te zoeken (en toen hij ook moest herstellen van een koliekoperatie)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:23

evilginger schreef:
hoefnageltje schreef:
Wordt goed gegeten.

Die ga ik ook onthouden :)

Duivelsklauw kan maagklachten veroorzaken. Ik zou het daarom niet op een lege maag geven.

evilginger

Re: Artrose management (vnl jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 18:50

Hij krijgt zijn eten sowieso niet op een nuchtere maag, ik zorg dat hij altijd eerst hooi heeft gegeten voor hij zijn balancer + muesli krijgt (in principe allemaal ruwvoer want metazoa)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:03

evilginger schreef:
Hij krijgt zijn eten sowieso niet op een nuchtere maag, ik zorg dat hij altijd eerst hooi heeft gegeten voor hij zijn balancer + muesli krijgt (in principe allemaal ruwvoer want metazoa)

Prima, alleen was dat niet helemaal duidelijk uit je berichtje.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 19:17

henshem schreef:
evilginger schreef:

Prima, alleen was dat niet helemaal duidelijk uit je berichtje.

Nee dat begrijp ik haha, heel zijn management is uitgestippeld met de kennis die ik de laatste jaren heb opgedaan, maar sta altijd open voor nieuwe tips :)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:31

Je dierenarts kan je Hestevard Hesteflex voorschrijven.
Is veel minder belastend voor de nieren is bevat Boswelia en 99% glucosamine HCI.
https://equineveterinaryservices.be/product/hesteflex/
Ik heb hier een goede ervaring mee.

Hestevard Hesteflex heeft een drievoudig werkende formule die de gewrichten en pezen verlicht:

Ondersteunt de bouwstenen van het gewricht met Glucosamine HCl 99% en Chondroïtinesulfaat;
Helpt de natuurlijke mechanismen in het gewricht die ontstekingen tegengaan. Boswellia Serrata, MSM en Natuurlijke Vitamine E;
Heeft een antioxiderende werking om de productie van collageen te ondersteunen met Vitamine C en Natuurlijke vitamine E.
Samenstelling
Glucosamine HCI 99%, Methylsulphonylmethaan (MSM), Boswellia Serrata, Chondroitinesulfaat, CalciumCarbonaat

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 09:41

Vroeger heb ik dit gebruikt voor mijn paard, 15 jr geleden ( zie link hieronder) totdat mijn da er niet meer aan kon komen vanwege een aangepaste regel EU ( moest in EU weer opnieuw getest worden. Wellicht dat het nu weer op de markt is. Het deed wonderen! https://www.adequan.com/veterinarians/d ... nistration

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 10:34

Het is weer op de markt maar moet wel in de ader gespoten worden iets wat een leek niet zelf kan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 10:49

Mijn paard kreeg ook al op zijn 10e artrose in het hoefgewricht. Twee jaar liggen kloten met supplementen, speciaal beslag en zelfs aspirinepoeder. Om zelf te kunnen blijven rijden. Toen dacht ik waar ben ik mee bezig. Heb ik hem op een groot stuk land gezet, omdat veel bewegen het beste is. Mijn huidige paard gekocht om mee te rijden. En het lieve dier heeft nog 10 jaar van een heerlijk pensioen kunnen genieten.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 11:36

Bloodymary schreef:
Mijn paard kreeg ook al op zijn 10e artrose in het hoefgewricht. Twee jaar liggen kloten met supplementen, speciaal beslag en zelfs aspirinepoeder. Om zelf te kunnen blijven rijden. Toen dacht ik waar ben ik mee bezig. Heb ik hem op een groot stuk land gezet, omdat veel bewegen het beste is. Mijn huidige paard gekocht om mee te rijden. En het lieve dier heeft nog 10 jaar van een heerlijk pensioen kunnen genieten.

Terug iet of wat onder het zadel kunnen doen, zou een giga bonus zijn voor ons maar absoluut geen must!
Hij staat nu gelukkig te wezen op een grote paddock en kan in de zomer de grote wei op :)
Af en toe geeft hij nog wel aan te willen werken, maar dan houden we het dus op grondwerk, vooral veel rechtuit werken dan en als er toch iets van draaien bij komt kijken, mag hij zelf beslissen hoe hij dit doet. Het moet dus niet “volgens het boekje” zijn van mij, maar wel op een voor hem comfortabele en leuke manier