Paard wordt ouder, ervaring gezocht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 18:51

paars schreef:
Gini schreef:
ik vind dat ze haar volledige managementplan met ons moet delen. :D

:D
Ziet er idd prachtig uit!

Deze fase kan weer een hele mooie worden. Sowieso top dat je er open in staat en ervaringen zoekt.
Ik heb met mijn oudje een goeie bbp aangeschaft. Zat heerlijk voor beiden. Weet niet of je al eens bitloos hebt gereden maar dat is heel leuk om te ontdekken. En los ‘aan het werk’ in de bak als dat mag is ook heel leuk om te doen. Verder buiten aan de hand wandelen. Samen plezier hebben.
Weet niet hoe de stalling is, maar lekker veel vrije beweging in een groep is voor elk paard fijn; voor een ouder wordend paard is het echt wel een plus.

Ik rijd zelfs met neck rope en heb 2 weken geleden een bbpad gekocht, omdat hij volledig zonder zadel niks vindt. Hij durfde niet te lopen en duwde mij eraf met zijn neus, omdat ik denk ik kriebelde met mijn sokken, haha. Mijn paard staat overdag minimaal 8 en zomer 12 uur buiten. 24/7 vindt hij niks, wel geprobeerd maar dat vond hij niet zo leuk. Past niet bij hem.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:18

Mijn haflinger is er 21 en wordt nog best intensief gereden. Hij heeft wat artrose en ik merk wel dat ik langer (20-30 min) moet opwarmen met lang-en-laag in de drie gangen, anders loopt hij stijf. Maar verder rij ik wel minstens 3x per week een dik uur dressuur, gaat hij met mij of een ander meisje wandelen en loopt hij lesjes met kleine kindjes.
Toen ik een maand op vakantie was en hij alleen wat kinderlesjes ennstapritjes reed was hij daarna echt heel stijf, ondanks 24/7 buiten. Dus toch echt aan het werk met dressuur… mooi aan de teugel, achterbenen eronder en overgangen en zijgangen rijden. 2 weken later was hij weer veel beter. Dus sorry not sorry maar geen pensioen voor hem :')
Ik vrees alleen voor hoe hij gaat lopen na dit koude weer… we staan al drie weken stil ivm bevroren piste en een ferme griep.

Wbt veranderingen in rug en voer, merk ik vooral dat ik hem meer mag geven als vroeger. Vroeger was hij chronisch op dieet, nu krijgt hij gewoon het eten en de portie hooi van de ‘normale’ paarden. Zijn rug is gelukkig nog mooi. We laten elk jaar de zadelpasser komen maar daar zijn geen speciale dingen te merken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:55

Gizeppie schreef:
Hij durfde niet te lopen en duwde mij eraf met zijn neus, omdat ik denk ik kriebelde met mijn sokken, haha. Mijn paard staat overdag minimaal 8 en zomer 12 uur buiten. 24/7 vindt hij niks, wel geprobeerd maar dat vond hij niet zo leuk. Past niet bij hem.

Je staat dus al heel goed open voor zijn signalen, denk dat je als je daar naar blijft luisteren je ‘vanzelf’ de juiste beslissingen blijft maken en de balans blijft weten te vinden. Dat lijkt heel simpel maar je moet ze de kost geven die dat niet kunnen….

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 21:21

Poekkie schreef:
Mijn haflinger is er 21 en wordt nog best intensief gereden. Hij heeft wat artrose en ik merk wel dat ik langer (20-30 min) moet opwarmen met lang-en-laag in de drie gangen, anders loopt hij stijf. Maar verder rij ik wel minstens 3x per week een dik uur dressuur, gaat hij met mij of een ander meisje wandelen en loopt hij lesjes met kleine kindjes.
Toen ik een maand op vakantie was en hij alleen wat kinderlesjes ennstapritjes reed was hij daarna echt heel stijf, ondanks 24/7 buiten. Dus toch echt aan het werk met dressuur… mooi aan de teugel, achterbenen eronder en overgangen en zijgangen rijden. 2 weken later was hij weer veel beter. Dus sorry not sorry maar geen pensioen voor hem :')
Ik vrees alleen voor hoe hij gaat lopen na dit koude weer… we staan al drie weken stil ivm bevroren piste en een ferme griep.

Wbt veranderingen in rug en voer, merk ik vooral dat ik hem meer mag geven als vroeger. Vroeger was hij chronisch op dieet, nu krijgt hij gewoon het eten en de portie hooi van de ‘normale’ paarden. Zijn rug is gelukkig nog mooi. We laten elk jaar de zadelpasser komen maar daar zijn geen speciale dingen te merken.

Klinkt positief! Fijn dat hij nog zo fit is.

rien10

Re: Paard wordt ouder, ervaring gezocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 21:42

Brix wordt 20 dit jaar. Wordt 6 dagen per week gereden. Hij is topfit en komt eigenlijk nog steeds beter in zijn bespiering. Het is een pony, ik vind wel dat pony’s “langer meegaan”. Maar ik merk ook dat opwarmen langer duurt. Hij wordt wel veel gereden, maar niet altijd meer “volle bak”. Op wedstrijd niveau -dat is nu M1- 3 keer per week.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 21:49

paars schreef:
Gizeppie schreef:
Hij durfde niet te lopen en duwde mij eraf met zijn neus, omdat ik denk ik kriebelde met mijn sokken, haha. Mijn paard staat overdag minimaal 8 en zomer 12 uur buiten. 24/7 vindt hij niks, wel geprobeerd maar dat vond hij niet zo leuk. Past niet bij hem.

Je staat dus al heel goed open voor zijn signalen, denk dat je als je daar naar blijft luisteren je ‘vanzelf’ de juiste beslissingen blijft maken en de balans blijft weten te vinden. Dat lijkt heel simpel maar je moet ze de kost geven die dat niet kunnen….

Ik hoop dat ik de juiste beslissingen maak. Ik wil het beste voor hem. Ik heb dat paard al 8 jaar. Maar ook ik zit er wel eens naast. Dat hij schever wordt en compenseert en daardoor m’n zadel naar links schuift, weet ik ook nog niet precies hoe ik dat anders kan doen. Inmiddels weten we na een second opinion wel dat we een ander zadel nodig hebben. Hij kan wel nog heel goed met zijn rugspier bewegen, ook al wordt hij al 2 jaar niet meer getraind. Ik probeer m’n gevoel te volgen. Vaak heeft deze wel gelijk. Hij is met zijn aandoeningen nooit kreupel geweest. Ik geloof er altijd in dat een paard nooit zomaar iets doet.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:51

Mijn oudje moest abrupt met pensioen op zijn 18e vanwege een blessure helaas. Toen liep hij nog op Z niveau dus ik heb geen ervaring met ouder worden lichamelijk onder het zadel. Later heb ik nog wat stapritjes buiten gedaan maar daarmee gestopt omdat mijn paard zichzelf voorbij loopt. Hij kon in het werk niet luisteren naar zijn lijf want hij is dan enorm fanatiek dus dat heb ik voor hem gedaan rond zijn 24e.

Verder herken ik bij mijn paard rust roest niet. Het scheelt misschien dat hij (zover bekend) geen artrose heeft op hele lichte in zijn voorvoeten na maar dat mag niet noemenswaardig zijn bij een 28 jarige.

Ik weet niet hoe je paard gestald staat maar mijn paard heb ik wel verhuisd van stal toen hij een halfjaar met pensioen was. Hij stond wel overdag van 8-17u in een weitje individueel met andere paarden ernaast maar ik merkte dat hij meer behoefte kreeg aan sociaal contact met andere paarden. Hij is naar een stal gegaan in een heel groot weiland met maatjes en dat deed hem enorm goed. Desondanks het risico’s met zich meebrengt denk ik dat dat wel bij heeft gedragen aan hem lang vitaal houden dus die tip kan ik je zeker meegeven :j

En als je paard het werk fysiek minder aankan dan misschien meer mentaal de uitdaging geven? Ik doe met die van mij nog regelmatig vrijheidsdressuur. Vindt hij fantastisch, dan leeft die helemaal op.
Laatst bijgewerkt door Queelens op 11-01-26 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:55

Hm, 19 jaar vind ik niet persee oud.
Mijn ene paard is nu 22 en staat echt nog dagelijks volop in het (zwaardere) werk. Krijgt verder ook geen extra aanvullende dingetjes qua voer ofzo. Mijn andere paard is nu 25 en ik merk aan hem dat hij het nu wat rustiger aan begint te doen, maar die werd sowieso al niet bereden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:38

Het verschilt ook gewoon echt per paard denk ik, als mijn merrie geen ppid had gehad was ze nog veel langer veel fitter gebleven denk ik. De aftakeling hoeft maar ergens te beginnen.

Merrie heeft een jaar pre pensioen gehad en nu bekijken we per week wat haalbaar is qua tijd, weer en haar gesteldheid. Minimaal 2 x per week even longeren en met balken spelen, zitten alle omstandigheden mee dan maken we nog lekker wat buitenritjes.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 19:03

Wat ik vooral in die jaren heb gemerkt dat luisteren naar je paard/pony het belangrijkste blijft.
Bij “mijn” oudjes merk ik dat ze bezig blijven beide leuk vinden. Nienke ook wat afwisseling vraagt in werk, dus de ene keer wandelen, de andere keer wat stappen onder het zadel. Blazy is met haar 30+ van de week zelfs nog voor de slee geweest. Oortjes erop en gewoon lekker stappen ervoor. Een wandeling weet hij ook zeker te waarderen.
Blazy is dik zat maar heeft er 1 jaar tussen gehad dat hij begon in te vallen, toen hebben we hem ook extra gegeven. Dat was net in het jaar dat hij alleen stond met buurpaard naast zich.
Nienke moet extra gevoerd worden en krijgt naast haar slobber ook gewone brok. Wat bv met het weer van afgelopen week opverhoogd wordt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 23:16

Queelens schreef:
Mijn oudje moest abrupt met pensioen op zijn 18e vanwege een blessure helaas. Toen liep hij nog op Z niveau dus ik heb geen ervaring met ouder worden lichamelijk onder het zadel. Later heb ik nog wat stapritjes buiten gedaan maar daarmee gestopt omdat mijn paard zichzelf voorbij loopt. Hij kon in het werk niet luisteren naar zijn lijf want hij is dan enorm fanatiek dus dat heb ik voor hem gedaan rond zijn 24e.

Verder herken ik bij mijn paard rust roest niet. Het scheelt misschien dat hij (zover bekend) geen artrose heeft op hele lichte in zijn voorvoeten na maar dat mag niet noemenswaardig zijn bij een 28 jarige.

Ik weet niet hoe je paard gestald staat maar mijn paard heb ik wel verhuisd van stal toen hij een halfjaar met pensioen was. Hij stond wel overdag van 8-17u in een weitje individueel met andere paarden ernaast maar ik merkte dat hij meer behoefte kreeg aan sociaal contact met andere paarden. Hij is naar een stal gegaan in een heel groot weiland met maatjes en dat deed hem enorm goed. Desondanks het risico’s met zich meebrengt denk ik dat dat wel bij heeft gedragen aan hem lang vitaal houden dus die tip kan ik je zeker meegeven :j

En als je paard het werk fysiek minder aankan dan misschien meer mentaal de uitdaging geven? Ik doe met die van mij nog regelmatig vrijheidsdressuur. Vindt hij fantastisch, dan leeft die helemaal op.

Uiteindelijk zal mijn paard helemaal niet meer geschikt zijn om te rijden. Wellicht wel wat wandelingen. Helaas is hem in een gemengde kudde op een groot weiland zetten geen optie, gezien zijn dekhengst verleden kan hij niet in een gemengde groep. Hij komt wel lang buiten, van 8 tot 16 uur in de winter en in de zomer minimaal 12 uur. Hij heeft maatjes, waar hij over het hek mee kan kroelen. Dat doet hij gelukkig ook.

Vrijheidsdressuur heb ik wel gedaan, heb hem een spaanse pas geleerd. Maar hij wordt er heel erg vervelend van. Hij gaat er gigantisch van bedelen, daarom ben ik ermee gestopt. Een stuk wandelen of iets met een obstakel of voorwerp vindt hij wel helemaal leuk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 08:46

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Wat ziet jouw 29 jarige er trouwens nog fantastisch uit Pol!

Echt he, ik vind dat ze haar volledige managementplan met ons moet delen. :D

Dat is heel veel. En ook weer niet.

Op volgorde van wat ik denk wat het grootste verschil maakt dan maar?

- Ze staan 24/7 buiten met zijn 4en en hebben jaar rond (vers) gras en veel ruimte maar kunnen altijd droog staan en zo nodig droog liggen. Dat houdt hem mobiel zonder dat hij stram hoeft te worden van de kou. Het zijn allemaal best actieve paarden dus ze houden elkaar ook wel lekker aan de gang. Nu zijn gebit ernstig aftakelt zie je de waarde van gras pas echt. Toen we in de zomer door de droogte even weinig gras hadden ging hij rap achteruit.
-voeren!!!! En niet te zuinig. Al vanaf 18 jaar krijgt hij 18Plus en nu performance van Pavo aangevuld met bietenpulp/fiberbeet. Er gaat nu 3,5 kg krachtvoer in en 1 kg droge bietenpulp/ dag. En wat lijnzaadolie.
Nu met die vorst/sneeuw (en dus minder gras) vullen we nog extra aan met lucerne en fibrenuggets.
OM nog maar te zwijgen over de hoeveelheid hooi die ik weg gooi met onbeperkt ruwvoer en de proppen die hij maakt.... (soms een kruiwagen per dag,,,,)Het is een duur ventje geworden. Verder geen supplementen overigens.
- Blijven bewegen/niet te veel pamperen. Hij heeft dus heel lang nog 'in de sport' gelopen en is pas ná zijn 25e minder gaan doen. En dat is oprecht best een kunst. Hoe vaak bijrijders me niet vroegen: kan dit wel? kan hij dit nog? Waar ik steeds bij twijfel zei: doe maar gewoon, we zien morgen wel of het goed was.
Je bent echt heel snel geneigd om minder te gaan doen. En ik denk dat dat niet in hun voordeel is. Natuurlijk wil je ze heel houden. Maar je maakt ze ook gewoon niet zo heel snel stuk......

Blijven bewegen betekend nu dat hij nog steeds 2 keer per week naar het bos gaat. En soms is hij dan niet recht na een te lang stuk draven. Maar hij wordt er niet kreupeler van. En mentaal is het goed voor hem dat hij nog echte aandacht krijgt, van de dam af komt, en de roest er weer wat vanaf gaat. Dus er zijn dagen dat hij nog super fanatiek en soepel is en lekker nog een galopje aan kan. En er zijn dagen dat ze er maar korte stukjes mee kan draven. Zo wordt iedere rit gewoon per keer aangepast. Maar ik hou hem niet thuis vanwege die kreupele passen. Want dat lijkt me echt het begin van het einde.
-verder weinig poespas. Er is 2 keer in zijn leven een osteopaat bij geweest voor een heel specifiek bewegingsprobleem. Verder laat ik ze júist van hem af blijven. het functioneert, ik durf juist niets te doen aan hem verder want dan functioneert het misschien juist niet meer. Don't fix it if it ain't broken.

en zoals ik zal zei: waarschijnlijk is hij gewoon een heel degelijk paard. En heb ik gewoon mazzel

Samen staan met veel jongere fanatieke paarden helpt ook. Voelt hij zich soms nog gewoon jong. Dit doet hij nu nog spontaan mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 08:59

Nou, ik denk dat je ook gewoon een heleboel goed doet als ik het zo lees! Ik kijk ook altijd naar de dag er na of ze het werk aan "kunnen". Dat zegt inderdaad een heleboel naast per dag kijken en aanvoelen wat wel en niet kan.

Voeren merk ik nu ook, hier staat een "oudje" van nu 23 en die begint ook pas sinds afgelopen jaar wat magerder te worden. Dus die krijgt ook extra voer en bietenpulp.

Gizeppie, misschien kun je vrijheidsdressuur doen zonder voedselbeloningen? Dan worden ze meestal ook niet vervelend. Wandelen is ook leuk voor ze, zeker als het in een andere omgeving kan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 10:34

Hier een bijna 22 jarige. Helaas door PPID met actief pensioen maar anders hadden we nu nog volle bak gereden. Door de PPID en mindere training neemt zijn bovenlijn wel af maar met wat aanpassingen aan het zadel gaat het tot nu toe goed. Bontjes wil hij niet ondanks dat het zadel dan voor het oog iets mooier ligt.

Ik vind het management best nauw komen. Ik zit er best bovenop, vooral qua voer en zo veel mogelijk naar buiten. Echt de achterhand eronder en veel buiging wil niet meer maar op goede dagen durf ik hem best nog wat aan het werk te zetten. Ik hou zijn vaste team bij hem (dierenarts, hoefsmid, tandarts, zadelpasser en fysio) die doen precies genoeg maar zeker niet te veel ;). En dit jaar gaat hij verhuizen naar een plek waar hij nog meer buiten kan lopen.

Ik vond het best een zoektocht, we gingen van intensief samen werken naar lanterfant wandelingetjes en van opbouwen naar behouden. Ik heb ook een tijdje niet gereden maar dan missen we het beide nog teveel. Heb gelukkig een heel expressief paard die heel duidelijk is in wat hij leuk vindt en wat niet. Ook als ze eens een dag een slag in het wiel hebben rustig wat laten bewegen, de volgende dag niet erger? Dan rustig zo doorgaan. Het geeft me best wat kopzorgen maar het is ook wel enorm genieten met m'n 'opa' waar ik mee kan lezen en schrijven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:00

Mijn kwpn merrie is tot zeer hoge leeftijd top fit geweest.
Natuurlijk gingen de beentjes boven de 25 iets minder "elektrisch" dan dat ze als jong paard deed, maar ze liep eigenlijk nog steeds beter dan de gemiddelde 10 jarige :+
Eigenlijk nooit echt kwaaltjes gehad, tot 2 weken na haar dood, toen had ze opeens evenwicht stoornissen.
Ze had een wat weke rug, maar dat had ze als 3 jarige ook al :')
Goed in de spieren, geen enkel grijs haartje... dus vrij weinig aan het ouder worden gemerkt bij haar. In de tijd dan ze van mij was heeft ze enkel een keer een veulen verworpen, maar verder nooit iets gehad.
En uiteindelijk bijna 30 geworden. Wat voor een warmbloed best een goede leeftijd is.

Hier met 29 jaar:
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:07

Mooi dier zeg, top fitte uitstraling!
Brix wordt ook wat minder "electrisch" (dat is hij nooit geweest, ha ha vandaar tussen aanhalingstekens). Hij wordt wat strammer met opstarten. Echt miminaal, maar ik denk er wel over om glucosamine en chondroitine te gaan bijvoeren. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik vind het trouwens wel raar om over onze pony te praten als een wat ouder dier. Hij kwam bij ons toen hij nog net geen vijf was. Onopgevoed, erg stout, veel uitproberen, het type "altijd jong" In mijn ogen is hij nog 6 of 7.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:11

c_alsemgeest schreef:
Eigenlijk nooit echt kwaaltjes gehad, tot 2 weken na haar dood, toen had ze opeens evenwicht stoornissen.

Hier moet ik een beetje om lachen :=

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 11:19

c_alsemgeest schreef:

:') :') Knap, heel knap. Snel verkopen aan wetenschappers :+

Mijn pony wordt in 2026 19 jaar en de eerste ouderdom kwaaltjes zijn dit jaar begonnen. Haar tanden worden slechter en de DA heeft aangeraden ipv elk jaar toch elke 9 maanden even een controle te gaan doen. Er begint een kies een beetje scheef te staan waardoor er voedsel kan blijven klemmen. Voorlopig heeft ze qua eten en halster/hoofdstel geen last van de tand, dus eruit hoeft (nog) niet

Ook afgelopen najaar PPID test laten doen. Net boven het meetbare, dus geen positieve uitslag. Dat wil ik dit jaar weer doen. Gewoon om te kijken of het is gestegen of hetzelfde is gebleven. Verder ben ik een beetje aan het rond kijken welke supplementen/voer ik wil gaan bijvoeren om haar lijf in het ouder worden te ondersteunen.

Voorlopig heeft ze de afgelopen 3 weken vooral veel gewandeld aan de hand en naast de fiets wat arbeid gehad. Mennen had ik even wat minder tijd voor maar hoop ik binnenkort weer rustig te gaan opbouwen naar minimaal 2x per week, liefst 4x.

De oudste paard die ik ken, is nu 33 en loopt nog max nog 4x per week een uurtje. Ze hadden deze met pension geprobeerd te zetten. Maar dat ging niet helemaal zoals gepland. :+ Hij was het er niet mee eens. Dus die wordt nu door de kinderen van de eigenaar af en toe nog "gereden" Hetzelfde zadel nog, welke elk half jaar wordt gecontroleerd. En werken met diverse pads. Valt wel wat terug dus krijgt extra slobber omdat hij ruwvoer niet heel geweldig weg krijgt

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:08

Ik ben mijn oude merrie aan koliek verloren. Op een paar maanden na zou ze 26 worden. Ik reed 4x in de week in het bos met haar en ze ging af als ze mocht draven en galopperen. Die had er nog de grootste lol in en maakte soms nog best lange ritten. Ik ben van mening dat je ze juist in beweging moet houden.
Wat je kan doen voor de stijfheid is een Bucas recuptex deken van te voren opleggen als je gaat rijden. En na het rijden ook weer even.
In de winter gaf ik wel bietenpulp bij of seniores priores want dat had ze wel nodig anders viel ze in.

Op deze foto’s was ze 22
Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:14

venga schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hier moet ik een beetje om lachen :=

Voor haar dood _O-
Na haar door wiebelde ze niet meer :+

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:28

Hier een paard van bijna 29.
Nog actief met haar, als het weer en mijn energie meewerkt 2 of 3x per week aan de dubbele longe, ze dramt ook als ze niets mag doen. Helaas al een tijd niet gereden, eerst vanwege mijn eigen gewicht, en nu vanwege haar hartritmestoornis. Niet dat zij daar last van heeft, ze is nog actief genoeg van zichzelf.
Zomers in een groep van alle leeftijden op de wei, dan is ze nog steeds de baas. Swinters op dr eigen uitloopje met continue beschikking tot hooi, dan moet ik wel bijvoeren. Ze krijgt buiten kruiden geen medicatie of supplementen.

Ze gaat ook nog wel eens mee naast de fiets, wandelen vindt ze niet zo boeiend.
Zij zit wel beter in dr vel dan andere paarden die echt op pensioen zijn en alleen nog stappen aan de hand, ik weet niet of het toeval is of waar het aan ligt, maar opvallend is het wel.

Er is overigens ook een topic voor de oudjes, worden ook veel ervaringen en zorgen in gedeeld.

Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 12:31

19 jaar is niet persé oud voor een actief paard. Het probleem is dus dat hij artrose heeft. Mijn vorige paard kreeg dat al met 10 jaar. Vette pech is dat. Dat is vooral hetgeen waar je hulp en tips voor moet vragen. Niet zozeer voor een ouder paard.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 13:17

Dat inderdaad. Toen ik mijn 20 jarige kocht had hij (nog) geen last van de artrose. Zat er achteraf gezien natuurlijk al wel, maar kwam pas later tot uiting. Ik denk als ie die artrose niet gehad had, dat ie dan misschien wel uiterst fit de 30 gepasseerd zou zijn en we nog jaren extreem actief in de bak reden en lange buitenritten en vakanties hadden gemaakt. Die artrose heeft alleen roet in het eten gegooid en het is volgens de kliniek artrose van oud letsel gezien het diep in de heup zit. Ooit eens gevallen vroeger of een trap gehad daar waarschijnlijk. Erg zuur, maar het is niet anders. Nu ben ik me ervan bewust dat zijn lichaam hem in gaat halen en ik op een dag een vervelende beslissing moet maken, veel eerder dan ik een paar jaar terug had gedacht.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 14:06

Dee_Es schreef:
Hier een bijna 22 jarige. Helaas door PPID met actief pensioen maar anders hadden we nu nog volle bak gereden. Door de PPID en mindere training neemt zijn bovenlijn wel af maar met wat aanpassingen aan het zadel gaat het tot nu toe goed. Bontjes wil hij niet ondanks dat het zadel dan voor het oog iets mooier ligt.

Ik vind het management best nauw komen. Ik zit er best bovenop, vooral qua voer en zo veel mogelijk naar buiten. Echt de achterhand eronder en veel buiging wil niet meer maar op goede dagen durf ik hem best nog wat aan het werk te zetten. Ik hou zijn vaste team bij hem (dierenarts, hoefsmid, tandarts, zadelpasser en fysio) die doen precies genoeg maar zeker niet te veel ;). En dit jaar gaat hij verhuizen naar een plek waar hij nog meer buiten kan lopen.

Ik vond het best een zoektocht, we gingen van intensief samen werken naar lanterfant wandelingetjes en van opbouwen naar behouden. Ik heb ook een tijdje niet gereden maar dan missen we het beide nog teveel. Heb gelukkig een heel expressief paard die heel duidelijk is in wat hij leuk vindt en wat niet. Ook als ze eens een dag een slag in het wiel hebben rustig wat laten bewegen, de volgende dag niet erger? Dan rustig zo doorgaan. Het geeft me best wat kopzorgen maar het is ook wel enorm genieten met m'n 'opa' waar ik mee kan lezen en schrijven.

Ik herken dit hoor. Ik zit er bovenop. Ik houd hem inderdaad ook goed in de gate. Er komen ook regelmatig vaste professionals. Ik ben geen voorstander om hem regelmatig te behandelen door een osteopaat, omdat het compenseren voor hem ook een soort balans is. Ik doe dat alleen als ik echt twijfel over iets. De artrose is wel erg toegenomen in vergelijking met eerdere jaren. Dat houd ik goed in de gate. In de zomer periode kan ik meer doen als in de winterperiode. Ik kijk per dag wat haalbaar is. Ik merk wel als ik hem volledig stil zet dat hij er echt slecht van wordt. Beweging en aandacht is voor hem wel belangrijk. Hij is heel duidelijk in wat hij wel/niet wil en als iets hem pijn doet. Ik weet ook precies wanneer mijn zadel aangepast moet worden of hij ingespoten moet worden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 14:07

Bloodymary schreef:
19 jaar is niet persé oud voor een actief paard. Het probleem is dus dat hij artrose heeft. Mijn vorige paard kreeg dat al met 10 jaar. Vette pech is dat. Dat is vooral hetgeen waar je hulp en tips voor moet vragen. Niet zozeer voor een ouder paard.

Ik vraag geen hulp, maar ervaringen met een ouder wordend paard. Ik ben vooral benieuwd hoe anderen het doen of ervaringen hebben.