Extreme prikangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

Daihyo schreef:
Die schudt ze er gewoon uit. Niet heel handig als er in een bloedvat geprikt moet worden met verdoving. Dat geeft bloedspetters :=
Domosedan in de centenbak is wel een goeie. Onder de tong laat ze ook niet toe.
Verder een lief paard hoor, maar ze heeft over een aantal dingen een sterke mening :=

Die van mij doet dus precies hetzelfde. Die blijft ook schudden net zo lang tot de naald er weer uitvalt. Ik heb ook heel veel geoefend, ook onder begeleiding van professionals en gedragsdeskundige. En soms kwam ik dan best wel een eind. Tot hij het dan weer opnieuw op zijn heupen kreeg en het leek alsof alle opgebouwd training weer totaal verloren was. Daarbij is het voor hem al heel anders wanneer er een dierenarts of tandarts bij komt. Dan is al het vertrouwen direct weg. Bloedprikken is wel een keer gelukt na ruim 10 minuten. Hij had toen koorts dus was iets slomer. De bloedspetters zaten inderdaad overal.

Verder is het een super lief en bomproof paard, maar prikken is echt een drama.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Daihyo schreef:
Die schudt ze er gewoon uit. Niet heel handig als er in een bloedvat geprikt moet worden met verdoving. Dat geeft bloedspetters :=
Domosedan in de centenbak is wel een goeie. Onder de tong laat ze ook niet toe.
Verder een lief paard hoor, maar ze heeft over een aantal dingen een sterke mening :=

Dit zou wederom zo de mijne kunnen zijn :D . Is een ruin, al is me weleens gevraagd of het geen merrie is. Braaf dier, maar er zit een kop op.

Overigens lukt spuiten in de mond tegenwoordig wel, maar daar is ook wat tijd en werk overheen gegaan.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Extreme prikangst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Hier ook een merrie die zichzelf een prikangst aan het aanleren is :+ die zet die nek wel zo godsgruwelijk strak dat je maar moet gaan hengelen naar het bloedvat :evaw:

Ik wens de da over 1,5 week veel succes _O-

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Ik heb hier dus het probleem dat ik zou kunnen oefenen met dingen als een pen, sateprikker of whatever tot ik een ons weeg, dat laat hij namelijk prima toe. Maar zodra het een DA is en een echte naald…. dikke paniek zodra hij denkt dat ze gaan prikken. Verder met alles echt poepie braaf, DA op zich is ook niet eens een probleem, foto’s en echo’s maken ging zelfs zonder sedatie, buigproeven etc ook prima. Ik moet DA’s dan ook echt waarschuwen voor zijn gedrag bij prikken, want je zou het écht niet verwachten.
Enten lukt nog wel met de nodige kunstgrepen, maar een infuus oid niet. Vorig jaar een DA gehad die hem bij een kreupelheidsonderzoek uit probeerde te verdoven…. Hij heeft vol uitgehaald met beide achterbenen zodra hij de naald voelde en bleef slaan, hij heeft de DA daarbij ook helaas goed geraakt. Daarna maar op goed geluk foto’s en een echo gemaakt die ik eerder noemde, en dan gedraagt hij zich voorbeeldig (al was ik wel degene die met de loodplaat tussen zijn achterbenen mocht gaan zitten :+ ).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Dat is het lastige met paarden, ze weten precies wie de dierenarts is en voelen de intentie van de dierenarts en dat die iets bij ze moet doen. (iets onaangenaams) En het is moeilijk om te oefenen met een echte dierenarts want die staat niet iedere dag op het erf.

Lastig probleem, zeker als ze een paar nare associaties hebben gehad..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Ja dat is het ook. Die van mij is echt wel braaf en opgevoed. Maar ook gewond geraakt met 1,5 jaar aan 1 been, in verband gezet met hechtingen, elke 2/3 dagen verdoofd geweest vanwege verbandwissel.
En we hadden een fijne dierenarts, tot we een vervanger kregen met minder geduld met een jong paard wat helemaal geëscaleerd is al met verdoven. Wat uiteindelijk niet eens lukte, maar wel maat 39 in haar buik kreeg, steigerde en op haar rug is gevallen. Paardlief is nu 5 en daar heb ik nog steeds last van.
En dan heeft ze gewoon een sterk karakter en een duidelijke mening: je komt niet met die naald in de buurt!
Ze staat in 1 seconde verticaal op de achterbenen. De laatste dierenarts ging even met haar lopen, deed ze echt heel goed. Maar ik zie echt in een split second haar oren plat in de nek gaan, de bovenlip omhoog en happen naar haar gezicht. Als ze had kunnen grommen had ze het gedaan. Nog steeds ging de dierenarts er goed mee om overigens.
Ik snap waar het vandaan komt, begrijp haar echt wel, maar het is nu wel een probleem wat niet zomaar is opgelost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:04

Waardeloos als artsen van welke soort dan ook, zulke horken zijn dat ze dergelijke angsten veroorzaken _-:(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Elisa2 schreef:
Dat is het lastige met paarden, ze weten precies wie de dierenarts is en voelen de intentie van de dierenarts en dat die iets bij ze moet doen. (iets onaangenaams) En het is moeilijk om te oefenen met een echte dierenarts want die staat niet iedere dag op het erf.

Lastig probleem, zeker als ze een paar nare associaties hebben gehad..

Klopt inderdaad, hetzelfde met de hoefsmid

Pmarena hoeft niet perse aan de dierenarts te liggen, sommige paarden zijn gewoon heel kleinzerig. Vooral Shetlanders zijn drama :+ Altijd rechtop en die heeft echt geen trauma van een dierenarts hoor

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Dat staat er natuurlijk los van, dat die er ook zijn maakt het niet minder klöte wanneer je dier / kind / familielid / jij zelf heel angstig worden gemaakt door een hork van een behandelaar zoals in het bericht van Daihyo, waar ik op reageerde. Het is zó onnodig en zó diep, die angsten, stress en ellende die daardoor kunnen ontstaan.

Doordat iemand niet even 5 minuten de tijd wil nemen, zit je vervolgens jarenlang met diepe ellende als er iets van een behandeling plaats moet vinden. En waar die hork van een DA met 5 minuten een hele goede investering had kunnen doen.... moet je daarna uren er in steken om het toch nooit meer helemaal goed te krijgen -O-

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:11

Hier hetzelfde, het heeft mijn paard heel erg geholpen om een goede dierenarts te vinden. De eerste 2 die ik had waren te hard, en van de overtuiging 'hij heeft maar te luisteren'. Dat gaat gewoon níet bij hem. Dierenarts nr. 3, van een gerenommeerde kliniek, neemt de tijd, kriebelt hem even, praat zachtjes, heeft een fijne, niet agressieve houding, en dat maakt een wereld van verschil. Nu kan ik hem in ieder geval laten prikken met behulp van deze dierenarts en domosedan. Prikken zonder domosedan is een kwestie van trainen, wij gebruiken hiervoor R+ om zonder dwang en angst dit op te kunnen lossen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Ik heb helaas ook meerdere dierenarts gehad die de situatie alleen maar erger hebben gemaakt. En ik snap heel goed, de angst van mijn paard is niet hun probleem. Maar luister dan in elk geval even naar me over hoe je dit het beste kan benaderen. En mocht je het dan niet zien zitten, zeg het dan gewoon, dan zoek ik een ander. Naar meerdere mislukte pogingen nú gelukkig iemand die op dezelfde lijn zit.