Bezorgdheid gezondheid paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:48

Laibadji schreef:
Dank je wel voor jullie inzichten. Ik zit ook op dit spoor. Ik hoop morgen de resultaten te hebben. Ik ga echt voedingsgewijs moeten puzzelen en zoeken wat voor haar werkt. Ik ga ook is kijken welke voedingsdeskundige hier in de buurt zit.

Heb goede ervaring met voedingscentrum voor paarden. Duidelijke analyse uitgaand van wat je nu voert en van daaruit verbeteren

Laibadji

Re: Bezorgdheid gezondheid paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 20:35

Ik zit in België. Heb al rond gekeken op het internet en er zijn wel wat in de buurt.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:00

volgensmij doet recuiry ook telefonisch consulten, ik dacht dat zij zelf een paard met pssm heeft. zelf geen ervaring met haar, veel mensen in de omgeving wel enthousiast. wellicht is het wat voor je.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:43

Laibadji schreef:
Ik zit in België. Heb al rond gekeken op het internet en er zijn wel wat in de buurt.

Voedingscentrum gaat per website met uitgebreide vragenlijst

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 10:49

Dank je wel voor de info. Ik zal dit is bekijken. De eerste resultaten zijn binnen. Ze heeft bloedarmoede en een duidelijk tekort aan vitamine E. Selenium wordt nog onderzocht. De mogelijkheid dat het PSSM is, wordt meer reëel jammer genoeg.
Alle voedingstips hieromtrent en hoe een paard met PSSM stabiel houden zijn welkom. Ik wil mij hier mentaal al op voorbereiden.
Het is toch weer een opdoffer. Ik heb nog nooit 'geluk' gehad met paarden. Een paard gehad met zware ataxie, dan een paard met zware hoefkatrol, een paard met astma en zware dempigheid en zo voort...
Het is terug een zware klap...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 10:57

Bah wat vervelend. In iedergeval zo snel mogenlijk wat haren opsturen voor P1 opsturen dan, P1 en P2 zijn behoorlijk verschillend in aanpak.

Staat ze onder een deken? Indien niet kan dat al wat verlichting geven.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 11:05

Ja ze staat al de hele winter onder een deken. Misschien best kijken voor een dikker deken. Het deken is nu enkel een regendeken zonder vulling. Ze heeft wel volop haar winter haar.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 11:34

Je klinkt als een eigenaar die t goed regelt, fijn voor t paard. Denk dat je op t goede spoor zit.
Enige wat ik mij afvroeg; slaapt/rust ze genoeg? Weet je of ze s nachts/overdag ook wel eens plat ligt? Soms is 24/7 buiten in kudde niet altijd ideaal, helemaal in de korte dagen periode.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 11:51

Balen, TS. Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik hoop voor je dat het met wat kleine aanpassingen toch goed te houden is. Want je hebt al wat pech op je pad gehad zeg. :knuffel:

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 12:15

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:11

Laibadji schreef:
Dank je wel voor de info. Ik zal dit is bekijken. De eerste resultaten zijn binnen. Ze heeft bloedarmoede en een duidelijk tekort aan vitamine E. Selenium wordt nog onderzocht. De mogelijkheid dat het PSSM is, wordt meer reëel jammer genoeg.
Alle voedingstips hieromtrent en hoe een paard met PSSM stabiel houden zijn welkom. Ik wil mij hier mentaal al op voorbereiden.
Het is toch weer een opdoffer. Ik heb nog nooit 'geluk' gehad met paarden. Een paard gehad met zware ataxie, dan een paard met zware hoefkatrol, een paard met astma en zware dempigheid en zo voort...
Het is terug een zware klap...

Sterkte ermee, helaas heel herkenbaar, hier ook al veel pech gehad…
Mijn vorige Lusitano had pssm2, n/p3.
Je mag me altijd een pb sturen voor info.
Ik heb hem heel lang stabiel en goed in het werk kunnen houden met de juiste voeding en management tot hij een peesblessure kreeg, toen stortte het kaartenhuis langzaam steeds verder in..

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 09:50

De resultaten zijn eindelijk binnen. Mijn paard heeft geen pssm 1. Ergens ontgoocheld. Gek he. Ik wil zo graag een antwoord.
De eindstand is bloedarmoede, vitamine E tekort en selenium tekort. DA gaat medicatie voorzien zodat ze zich snel beter voelt. Echter is dat nu 3x op 14 maanden tijd.

Ik heb haar dieet ook volledig aangepast. Ben meer richting PSSM gaan voederen. Aangepaste korrel, balance soup, olie er bij, Selenium en vitamine E al in een klein supplement erbij. Ik vind dat ze hierdoor toch al anders oogt. Ze is terug vriendelijker, oogt meer 'wakker' en attent (te zien aan haar ogen). Tot nu toe heeft ze ook rust. Loopt ze vaak buiten (behalve met de sneeuw) en krijgt ze voldoende ruwvoer. Ik voeder 3x per dag.

Ik zou nu toch wel graag meer willen weten. Dan toch PSSM 2 laten onderzoeken? Wat kost dit en waar kan ik hiervoor terecht?
De tanden ga ik ook laten nakijken.
Zijn er nog ideetjes?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:31

Voor de bloedarmoede kun je gewoon Redcel geven.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 20:27

Dat gaat ze al krijgen via de DA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:37

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:10

Een paard heeft niet zomaar bloed armoede, dus misschien ook nog eens goed laten kijken naar maag of darm zweren en parasieten?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 19:13

Ik ben overal aan het rond horen. De bloedresultaten ook doorgestuurd naar haar vorige eigenaar. Is iemand met nog 'echte' paardenkennis. Door de resultaten dacht hij aan Lyme. We gaan dit nu ook onderzoeken.
Als dit op niets uitdraait zal het kliniek worden en binnenste buiten keren worden. Ze staat volledig op rust met veel TLC.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:23

Heb je al eens serieus spierbevangenheid overwogen? Dat gaat vaak gepaard met een verhoogd CK en AST en een tekort aan selenium en vitamine E. Het paard vertoont daarbij afwijkend gedrag en wilt niet of moeizaam bewegen. Hier moet je ook het management (beweging, voer, warmteregulatie,ed) goed op aanpassen, anders is de kans op herhaling groot. Ik zou wel een regendeken met voering opleggen, dat geeft meer bescherming aan de spieren dan een 0grams.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:12

Is er al aan leverbot gedacht?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-26 10:15

De aanhouder wint! We hebben het gevonden. Mijn paard heeft de ziekte van Lyme. De DA start vandaag de antibiotica kuur op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 10:46

Wat fijn dat je nu tenminste weet wat er scheelt.
Ik hoop dat je paard snel er van op knapt.

Die klote teken ook!! -:(-