Stoer en nieuwsgierig paard ineens angstig voor alles!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Stoer en nieuwsgierig paard ineens angstig voor alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:40

Mijn paard wordt heel schrikkerig als haar spieren vast zit. Is hij nakeken door een fysio? Ik zei al maagzweren, veel paarden woorden daar ook schrikkerig van. Zekers als je van stal ben verhuisd kan dit makkelijk gebeuren.

Staat hij nu op een drukkere plek?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:58

Zoals al eerder benoemd denk ik dat een verhuizing ook meespeelt.

Mijn oude merrie heb ik ook helaas moeten verhuizen nadat ze 25 jaar op dezelfde plek heeft gestaan. Zij is ook wel wat veranderd en nu pas na een maandje of 3 komt haar oude gedrag een beetje terug.

Zij werd ook angstig, trok andere mensen die haar kwamen binnen zetten omver, heel onderdanig naar andere paarden terwijl het normaal de koningin was tot aan wegrennen tegen het draad aan. Ook viel ze veel af en heeft ze echt heel lang moet wennen. Ze kan ook niet meer goed alleen op de poetsplaats staan terwijl dat nooit een probleem is geweest.

Ik geef haar tijd, ik rij amper en laat haar vooral in de wei. Als ik in de bak ga rijden waar ze de anderen ziet is ze rustig.

Maar de veranderen er toch wel behoorlijk door en zijn veel tijd nodig om te wennen. Het gaat inmiddels wel wat beter hoor , maar ik heb het wel wat onderschat hoeveel impact het heeft.

En dan staat ze nog wel bij paarden die ze nog kent van haar oude kudde. Die claimt ze ook wel en daarbij voelt ze zich veilig. Bij de twee voor haar nieuwen weet ze niet zo goed wat ze erbij moet. Terwijl ze vroeger maar duidelijk niet merken aan nieuwelingen dat zij de baas is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:00

_San87_ schreef:
Popstra schreef:
Je moet super consequent zijn in de opvoeding en daar eigenlijk wel 5x per week mee aan de gang.
Echt, met enkel lief, knuffelen en voorzichtig zijn word je ze nooit de baas.

Dit. Je paard steekt z'n middelvinger naar je op, en jij laat het gebeuren.

Uh really? 1990 belde, wil z'n advies terug. Hopelijk zijn we met zn allen wel verder dan dat zeg }:0

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:03

Bonita_Bon schreef:
_San87_ schreef:

Dit. Je paard steekt z'n middelvinger naar je op, en jij laat het gebeuren.

Uh really? 1990 belde, wil z'n advies terug. Hopelijk zijn we met zn allen wel verder dan dat zeg }:0

Leg eens uit wat er 1990 is aan consequent zijn in de opvoeding van je paard?

Even voor de duidelijkheid, consequent zijn is niet hetzelfde als slaan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:24

_San87_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

Het gaat mij niet om consequent zijn maar uit het volgende: Waaruit trek jij in vredesnaam de conclusie dat het paard een middelvinger opsteekt of dat zij het laat gebeuren? Uit een summier stukje tekst waar je ab-so-luut geen context bij hebt en dan zeggen dat paard zijn middelvinger opsteekt wat ze zéér zelden tot nooit doen. Je onveilig voelen is iets heel anders dan je middelvinger opsteken. Zelfde geldt voor angstig, pijn hebben, onzeker zijn etc. Je hebt géén idee, net als ik (hooguit wat ervaring maar het siert je niet uit te gaan van het slechtste en hieruit advies op te tekenen), maar geen haar op mijn hoofd die hieruit opmaakt dat het paard zijn middelvinger opsteekt.
Ze heeft hem al drie jaar en alles ging top en stabiel, dan kun je er wel voor uitgaan dat er óf ergens een verkeerde afslag is genomen óf er iets is gebeurt dat een braaf, stoer en nieuwsgierig paard opeens dit gedrag laat zien

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:49

Wat Ikke zegt:
Ik zou ook eens een paar weken onverpakt hooi geven.
Ik heb die ervaring ook. Sommigen doen het er niet fijn op.
Het is het makkelijkst om te beginnen om dingen uit te sluiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:33

_San87_ schreef:
Bonita_Bon schreef:

Dat is het punt: een paard voedt je op zo zacht als mogelijk maar zo hard als noodzakelijk.

Maar zoals met zoveel zaken, we lezen maar half en vergeten het tweede deel van de zin, met alle gevolgen van dien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Dat een paard eerst alles braaf doet als het beleerd word is normaal. Ze zijn nieuwschierig.
Wanneer het weet wat er van hem verwacht word als het wat verder is dan gaan ze je op zeker wel uit proberen door ontdeugend te zijn. Niks ergs aan, maar je moet dat wel gelijk afstraffen.

En als bokt altijd maar gelijk zegt je paard maar binnenste buiten moet laten keren en en psychiater er bij en een supplementje zus en zo er in dan worden mensen meer en meer onzeker want owee als hij een scheet te veel laat!
Er is niks mis met een paard de baas blijven zijn. Zijn 500+ wegende dieren waar jij veilig mee overweg moet kunnen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Fly_high schreef:
Paarden puberen met 12 tot 18 maanden, kunnen we eens stoppen met "puberen" als excuus voor elke soort ongewenst gedrag van een volwassen paard misbruiken :')

Precies dit.

Zesjarige doet moeilijk onder het zadel -> pubergedrag
Paard bokt tijdens het rijden -> pubergedrag
Paard is schrikkerig -> pubergedrag
Er is onrustig gedrag op stal/ in omgang -> pubergedrag

Bedenk je, naast opvoeding, ook even dat in Nederland nog altijd teveel paarden gestald staan op een plek waar ze te weinig vrije bewegingsruimte krijgen. Ook de paarden die dagelijks 8 uur op een paddock staan.

Het zal je verbazen hoeveel 'onverklaarbaar' gedrag verbetert/ verdwijnt als je paard voldoende beweging krijgt en zich niet urenlang hoeft te vervelen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Popstra schreef:
Dat een paard eerst alles braaf doet als het beleerd word is normaal. Ze zijn nieuwschierig.
Wanneer het weet wat er van hem verwacht word als het wat verder is dan gaan ze je op zeker wel uit proberen door ontdeugend te zijn. Niks ergs aan, maar je moet dat wel gelijk afstraffen.

En als bokt altijd maar gelijk zegt je paard maar binnenste buiten moet laten keren en en psychiater er bij en een supplementje zus en zo er in dan worden mensen meer en meer onzeker want owee als hij een scheet te veel laat!
Er is niks mis met een paard de baas blijven zijn. Zijn 500+ wegende dieren waar jij veilig mee overweg moet kunnen.

Uitproberen, puberen en zulk soort termen zijn verschrikkelijk achterhaald. Dat het een soms een kwestie van duidelijkheid is, ben ik met je eens , heel veel mensen zijn ontzettend vaag. Echter haal je dat totaal niet uit deze tekst en de conclusies die eruit getrokken worden door deze en gene vind ik ontzettend bekrompen en gaan zo de psyche van het paard voorbij

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

Ben het ook eens wat betreft stalling en management hoor maar 9 vd 10x is een paard gewoon best vervelend ipv dat het wat mankeerd en moet het gewoon eens consequent door gereden worden door een ferme ruiter

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

Als paarden in spanning ineens ergens gaan staan grazen is dat om zichzelf te kalmeren. Ik dacht dat vroeger ook altijd, dan wilde hij ergens niet langs of vond iets heel eng en ging dan ineens aan blaadjes of gras gaan staan knabbelen. Vond ik altijd raar, dacht dan is het niet zo eng. Maar dat is het dan dus wel. Ze kalmeren zich zelf hiermee.
Zoek maar eens op "kalmerende signalen".

Denk ook dat het iets is wat hij ruikt in zijn omgeving en bang voor is. Misschien inderdaad wolven. Mijn paard heeft dat met zwijnen. Vooral als het waait durft hij dan een bepaald stukje bos amper nog in. En even later is er dan weer niks aan de hand.

Maar ook de verhuizing zal wellicht nog niet helemaal verwerkt zijn. En het meer binnen staan scheelt zeker ook veel.

Er zijn ook supplementen die stress bij paarden verminderen. Wat bij mijn paard ook helpt is afleiden met iets wat hij leuk vindt, in zijn geval clickertraining. Dan wordt er ineens een knopje omgezet, omdat hij zo geprogrammeerd is eigenlijk dat hij moet reageren voor de clicker. Maar dat moeten ze wel kennen dan natuurlijk. Maar misschien leuk en nuttig om te gaan leren.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

@ts: wat mooi en goed dat je zo naar je paard kijkt en hem graag wil helpen. Want duidelijk is voor mij: er is vanuit je paard een hulpvraag.

Wellicht zou je eens kunnen kijken naar trainingsprogramma’s van Trt of Warwick Schiller. De eerste leert paarden om te reguleren bij dingen die niet spannend hoeven te zijn en de tweede kijkt ook veel meer naar de achterliggende emotie en connectie met je paard.

Zelf zou ik niet onderschatten wat wolven doen bij het angstgevoel van paarden, ook al staan ze binnen. Onze kudde is sinds een jaar ook regelmatig enorm van slag (ook wolvengebied) en halen er steun uit dat ze samen als kudde een geheel zijn. Op sommige dagen willen ze de kudde niet verlaten of durven ze zelfs niet te drinken uit de poel.
En dat moet je er niet uit willen trainen, het is helaas immers een gegronde angst.

Dus ik denk dat je juist goed bezig bent door te kijken naar een bigger picture (management en impact verhuizen) en zou mezelf dus meer gaan verdiepen in het aanleren van reguleren en/of verdieping van de emotionele relatie met je paard.