Zijn deze paarden op gewicht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Zijn deze paarden op gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

Ik vind de fries ook te dun. Nu kan er best iets als ppid meespelen bijv. Maar zo bloot en ongespierd hoeft een paard er niet bij te staan, ook niet na jaren geen werk. Vaak zie je de bovenlijn ook bijtrekken als een paard meer kan eten. Maar deze zou ik bijvoeren. Ik vond senior crumbs heel fijn werken. Maar dat geef je nat. Beter dan merriebrok.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:34

Ik ben hier blijkbaar nogal een uitzondering.

Ik vind de paarden namelijk onbespierd, maar in de verste verte níet mager.

Men is gewend geraakt aan veel te volle paarden de afgelopen jaren helaas.

Een onbespierd maar te vet paard wordt door velen tegenwoordig al als te mager gezien.

Áls deze fotos representatief zijn voor de werkelijke situatie, vind ik ze absoluut níet te mager. Gewoon níet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Ik weet het niet, of het door de hengstigheid kan komen. Een paard heeft natuurlijk een veel grotere buik dan een mens, ik weet niet of je dan aan de buik zelf kunt zien dat de cyclus in beweging is, zoals bij een mens.

Het was natuurlijk ook maar een idee, mijn merrie had na 16 veulens een buik waar je dat aan kon zien dus ik dacht wie weet kan het bij jouw dier ook de oorzaak zijn. Het kan natuurlijk van alles zijn. Zo lang de merrie zich prettig lijkt te voelen zou ik me er niet ál te veel zorgen om maken. Ontwomen is al gedaan, zo lang ze geen tekenen van ongemak vertoont zou ik haar verder meenemen in je normale systeem van ontwormen, zandcontrole enz. Een beetje buik is niet erg als het een gezonde buik is, toch?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:46

De paarden hebben een schuilstal, onbeperkt hooi (6 bakken en wordt bijgevuld zodra het wat leeg raakt), daarnaast 24/7 toegang tot de weides. Ze staan soms ook op de weide, maar meestal staan ze te eten bij de hooibakken. Er wordt niet veel gelopen, want allemaal ouder natuurlijk. Ik zie ze weleens galopperen in hum gekke 5 minuten maar alleen in voorjaar en zomer eigenlijk. En ze worden af en toe natuurlijk even gepakt voor een wandeling of wat grondwerk (kunstjes vnl). De Fries is trpuwens nooit echt vol geweest. Ze heeft ook een behoorlijk ingezakte rug. Als ik met hoefkrabbers over haar kont ga, zodat ze haar buikspieren aanspant (geleerd van osteopaat), lijkt dat al anders. Maar ja, die buikspieren laat ze gewoon weer hangen daarna. Zij heeft trouwens wel veulens gehad. Ze kwam bij mij op haar 6e en toen had ze 3 veulens gehad. Daarna niet meer.
Ik heb trouwens de sojaschroot besteld. Ik ben wel erg benieuwd wat dat gaat doen! Persoonlijk vind ik ze niet te dun. Maar ik zou wel heel graag iets meer body in de vorm van spieren zien. Daarom ook merriebrok, maar ingelezen over sojaschroot en dat lijkt wel een echte topper te zijn.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:49

F_T schreef:
Ik ben hier blijkbaar nogal een uitzondering.

Ik vind de paarden namelijk onbespierd, maar in de verste verte níet mager.

Men is gewend geraakt aan veel te volle paarden de afgelopen jaren helaas.

Een onbespierd maar te vet paard wordt door velen tegenwoordig al als te mager gezien.

Áls deze fotos representatief zijn voor de werkelijke situatie, vind ik ze absoluut níet te mager. Gewoon níet.

Dat maakt het ook zo lastig. Sommigen zeggen: te dik. Anderen: te dun. Weer anderen: niks meer aan doen. De ene deskundoge zweert bij bietenpulp, een andere zegt: absoluit niet. Die snelle duikers zijn niet goed. Dus het is een eeuwigdurend proberen van wat werkt bij welk paard (want ook daar zit nog verschil in).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Snelle suikers in bietenpulp? Juist niet.

Veel vezels. En de suiker is er juist uit gehaald. Het is juist een restproduct van de suiker industrie.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:23

Ik vind ze wel erg schraal, de fries iets te schraal zelfs. Ik snap dat ze weinig bespiering hebben doordat ze niet in training staan maar ook dan hoeft de bovenlijn er niet zo uit te zien.
De bruine vind ik niet schraal, maar wel een opvallende buik, misschien nog eens op wormen testen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:24

DuoPenotti schreef:
Snelle suikers in bietenpulp? Juist niet.

Veel vezels. En de suiker is er juist uit gehaald. Het is juist een restproduct van de suiker industrie.

Misschien dan verschil tussen bietenpulp en zuckerrubemschnitzel. Ik haalde dat hier totdat iemamd me dat zei. Ik heb mijn sjet van 46 er wel mee op gewicht gehouden trouwens, maar ze vinden het ook niet allemaal lekker seniores priores hetzelfde. Eten ze niet

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Ik zou eerlijk als je ze pakt geen kunstjes gaan doen maar eerder dressuur matig in stap aan de hand paar keer ik de week. Hoeft niets eens lang, maar hier houd ik mijn Fries echt goed mee, aan de hand over balkjes en dergelijke.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Zuckerrubenschnitzel is naar mijn weten hetzelfde als bietenpulp.

Ik zou ze een scheutje lijnzaadolie erbij geven. Of eventueel de omega 3-6-9 halen van subli.

Voor het nieuwe paard kan een kuurtje zandweg geen kwaad denk ik.

Sws kun je voor ze alle 3 wel een week lijnzaad koken.....

Erg slecht zien ze er niet uit. Wel arm bespierd.
Welke tandarts had je erbij?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Wbt arm gespierd dat zou met de 20+ leeftijd ook aan ppid(of beginfase) kunnen liggen.
Maar eerlijk vind ik ze absoluut niet mager, denk dat we juist te veel gewend zijn aan te dikke dieren.
Iets slanker misschien maar dit is bij lange na niet level dierenbescherming zegmaar.
Nou hoor ik dat deze instantie wel erg lastig is, maar in Nederland met de dierenpolitie verwacht ik echt 0 problemen.
Soms heb je ook gewoon een geldige reden dat een dier tijdelijk iets mager is(maar dit is echt nog niet mager)
Gebeurd mij soms ook en ik zie het ook om me heen dat dieren met bijvoorbeeld ppid/gebitsproblemen gewoon echt slecht op gewicht te krijgen/houden zijn. Als je dan kan aantonen dat je je best er voor doet dan kunnen instanties er ook niet echt wat mee.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:00

alice0cullen schreef:
Ik zou eerlijk als je ze pakt geen kunstjes gaan doen maar eerder dressuur matig in stap aan de hand paar keer ik de week. Hoeft niets eens lang, maar hier houd ik mijn Fries echt goed mee, aan de hand over balkjes en dergelijke.

ja, maar is een jong meisje van 12. Die is haar kunstjes aan het leren. Het is nu sws lastig, omdat de bak veel te nat is. Die heb ik op het verkeerde moment laten ploegen, waardoor het nu veel te los is en er echt niks in kan. Ben al lang blij dat ze iets gevonden heeft om met haar te doen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:03

hagelslag schreef:
Zuckerrubenschnitzel is naar mijn weten hetzelfde als bietenpulp.

Ik zou ze een scheutje lijnzaadolie erbij geven. Of eventueel de omega 3-6-9 halen van subli.

Voor het nieuwe paard kan een kuurtje zandweg geen kwaad denk ik.

Sws kun je voor ze alle 3 wel een week lijnzaad koken.....

Erg slecht zien ze er niet uit. Wel arm bespierd.
Welke tandarts had je erbij?

o ja, dat geef ik er al bij. Ik maak altijd een emmer (niet vol) klaar en verdeel dat dan over de maaltijden. Ik kook het niet trouwens. Doe het in een emmer en dan ruim kokend water erop. Dat laat ik een nachtje staan, en volgende dag geef ik het.

Tandarts arts en dier uit Klijndijk

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:12

siskeh schreef:
Wbt arm gespierd dat zou met de 20+ leeftijd ook aan ppid(of beginfase) kunnen liggen.
Maar eerlijk vind ik ze absoluut niet mager, denk dat we juist te veel gewend zijn aan te dikke dieren.
Iets slanker misschien maar dit is bij lange na niet level dierenbescherming zegmaar.
Nou hoor ik dat deze instantie wel erg lastig is, maar in Nederland met de dierenpolitie verwacht ik echt 0 problemen.
Soms heb je ook gewoon een geldige reden dat een dier tijdelijk iets mager is(maar dit is echt nog niet mager)
Gebeurd mij soms ook en ik zie het ook om me heen dat dieren met bijvoorbeeld ppid/gebitsproblemen gewoon echt slecht op gewicht te krijgen/houden zijn. Als je dan kan aantonen dat je je best er voor doet dan kunnen instanties er ook niet echt wat mee.

Nee. Ik ben wel weer gerustgesteld, hoor. Ik heb echt een broertje dood aan instanties en autoritair gezag. Had gisteren zoiets van: ik verkoop ze allemaal. Was er zo klaar mee. Eigenaar van de bruine in alle staten, want die vind juist dat ze het hier zo heerlijk heeft en was blij dat ze zo'n plek gevonden had voor haar. En dan kom ik met m'n: haal haar maar weer op (ze is van mij, maar met de belofte dat mocht ze ooit wegmoeten ze weer naar haar teruggaat of we samen iemand vinden). Maar ik heb hier nog niemand gehoord die zegt: ja, ze zijn graatmager. Dus denk dan ook dat ze weinig kunnen. Echt te mager dus niet, maar wel schraal hoor ik veel zeggen. Maar fijn dat daar dan ook gelijk tips op komen. Ik heb de sojaschroot al besteld, want ik denk dat dat weleens veel zou kunnen doen. En balkjes lopen etc. maar denk vooral de sojaschroot die het weleens zou kunnen gaan doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Maar hoe zit dat met om de twee maanden paardentandarts, hoe komt ze erbij? Of weet die ambtenaar er niets vanaf, en heeft de klaagster haar dat wijs gemaakt, dat dat moet?

Verder ben ik het ermee eens dat de paarden voor een NL dierenpolitie er prima uitzien hoor. Alleen vervelend dat de duitse versie blijkbaar veel pietluttiger is, of is opgestookt, of moet blijkbaar scoren. Heb je die persoon vertelt dat het vermoedelijk een wraakaktie/pesterij is?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:45

Zoolgangster schreef:
Maar hoe zit dat met om de twee maanden paardentandarts, hoe komt ze erbij? Of weet die ambtenaar er niets vanaf, en heeft de klaagster haar dat wijs gemaakt, dat dat moet?

Verder ben ik het ermee eens dat de paarden voor een NL dierenpolitie er prima uitzien hoor. Alleen vervelend dat de duitse versie blijkbaar veel pietluttiger is, of is opgestookt, of moet blijkbaar scoren. Heb je die persoon vertelt dat het vermoedelijk een wraakaktie/pesterij is?

Ja. Dat heb ik. Ik was echt verbaasd eerst. Wie kan mij nou gemeld hebben? Maar toen ze zei dat er ook gemeld was dat een open wond niet behandeld werd, wist ik het. En heel eerlijk heb ik dit wel wat zelf over me af geroepen vrees ik. Ik moet echt leren om dingen gewoon van me af te laten glijden, maar ik heb de moeder van het meiske ingeseind (alleen t kind is natuurlijk niet voor niks zo geworden. Moeders voed niks op, zit voortdurend in slachtofferol, want ze heeft het zo moeilijk omdat haar moeder 1,5 jaar is overleden en heeft geen energie om ruzie te maken met haar kind dat gezeik) en die heeft toen dus nog een keer een anonieme melding gedaan (Al ontkend ze het in alle toonaarden, maar het kind liegt echt over alles en met staalhard gezicht terwijl je de bewijzen gewoon voor je hebt liggen). Het vetamt was de 1e keer zo weg..alles prima in orde. En ook gefrustreerd, want ja..we moeten controleren en het kost allemaal tijd en geld voor de belastingbetalen. Maar toen kwam melding 2: ze belde me. Ja, ik weet niet of het toeval is, maar gisteren een paar uur nadat ik bij jou weg was kwam nog een melding binnen. Ik was toen echt flauw. Wat een onzin dit. Dit kun je toch zelf wel bedenken dat dit gewoon geetter is. Toen moest ik dus foto's sturen van de paarden (terwijl ze ze de dag ervoor gezien had en toen constateerde dat ze goed waren) en waren ze ineens te mager. Wormkuur moest weer gegeven worden (al hebben ze die net gehad) en ze moesten naar de tandarts en wel alle 2 maanden, om zeker te zijn dat er geen gebitsproblemen waren en ook niet konden ontstaan. Serieus, wie doet dat nou. Tandarts kost 200 ongeveer, dus dat is 600 euro per 2 maanden. De wond kon ze niks meer van zeggen, want die is keurig geheeld. Maar ik ga dat dus gewoon niet doen (wormkuur wel, maar die tandarts niet. 1x om bewijs te leveren dat alles goed is. Maar daarna gewoon weer over een halfjaar. Wanneer ze me voor de rechter slepen neem ik dit topic wel mee).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Ik vind het wel link dat mensen zeggen dat ze de Fries te dun vinden. Want die is prima op gewicht. Alleen wat schraal in de bespiering. En hij oogt anders vanwege die holle rug. Maar te dun, nee. Paarden in Nederland zijn vaak nog te dik, en nu lees ik wel weer waarom :P

Afbeelding

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:03

Earth, wat een duidelijk beeld zo! Thanx!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Ja ik ken de 7 punts schaal maar die kon ik zo gauw niet vinden. Maar dit is ook een heel duidelijk beeld.