Paard geeft grijs af bij aaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: Paard geeft grijs af bij aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:05

In de winter hebben paarden het vaak meer maar bepaald voer heeft er ook invloed op. Lijnzaadvlokken gaf hier echt heel veel huidvet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:09

Amiigo schreef:
Kidde schreef:
Huidvet heeft ook een functie, ik zou het wassen daarom achterwege laten

Huidvet heeft weinig functie als het paard geschoren onder een deken staat.

Behalve dan de huid beschermen als je de grootste beschermlaag er af haalt. Denk aan irritaties, schuurplekjes van het deken..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:47

Wassen helpt bij die van mij ook absoluut niet.
Dan isie het hooguit een week kwijt, maar meestal komt het al sneller terug.
HIj heeft altijd in de winter veel huidvet, of ik hem nu wel of niet scheer, huidvet heeftie.
Ik poets gewoon heel veel, meer dan dat doe ik er niet aan.

In de zomer heeft hij er geen last van. Zijn dieet is vergelijkbaar als in de zomer, dus daar zie ik zelf ook geen link bij die van mij.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:46

Ayasha schreef:
Amiigo schreef:

Huidvet heeft weinig functie als het paard geschoren onder een deken staat.

Behalve dan de huid beschermen als je de grootste beschermlaag er af haalt. Denk aan irritaties, schuurplekjes van het deken..

Ja de grootse functie van huidvet is het paard beschermen tegen regen, wind en ander guur weer.
Als je hem dan geschoren onder een deken hebt staan kun je hem gerust een keer wassen, ik heb juist het idee dat een vettig paard eerder schuurplekken krijgt dan een die regelmatig een keer gewassen wordt.
Vooral als ze zo vettig zijn dat je handen wit zijn na een keer aaien, dat is goed bij een paard dat zonder deken buiten staat maar als al mijn spullen vies en vettig worden van het huidvet gaat die bij mij door de wasstraat hoor.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:48

Heel gewoon, huidvet beschermt je paard tegen weer en wind. Geen zorgen, lekker borstelen, niks aan doen verder.

AlinneXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 00:35

Is heel normaal. Je zou hem kunnen wassen maar in principe heeft huidverzorging ook een functie, dus als het niet stoort gewoon van blijven;p