Oude peesblessure en toekomst paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:47

Misschien is het jou ‘ticket’ tot het zelf fokken van een goed paard dat normaal te duur voor je zou zijn in aanschaf. Ook al is het de vraag hoor als je alles doorberekend. (de vraag of je at the end of the line niet even duur uitkomt als je nu spaart om over 4 jaar een driejarig duur paard te kopen ipv zelf fokken met deze merrie want fokken blijft gokken (maar ondertussen: iemand moet het doen, anders geen aanwas)).
Je schreef dat de bloedlijn je bevalt. En de aandoening kwam door een ongeluk, dus niet erfelijk. De slechte hoeven dan weer wel, dat is wel een belangrijk aandachtspunt. En de invloed van hormonen op de pezen ook.
Heb je het paard ook al laten keuren / onderzoeken op overige erfelijke afwijkingen (of juist het ontbreken ervan)?

Zelf denk ik ook dat in je overwegingen van belang is voor te sorteren op het (ik denk bijna wel zekere) feit dat het paard niet weer verkoopbaar is. Dus stel je hebt er over een paar jaar een paar veulens van, en stopt met fokken omdat bijv die pees het niet meer trekt. Of je omstandigheden veranderen waardoor je het paard niet kan aanhouden.
Ben jij dan zakelijk genoeg om een paard in de bloei van haar leven te laten slachten of inslapen op het moment dat je een gezond/onbeschadigd paard gewoon zou kunnen verkopen?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 22:31

Ragdollcat schreef:
Als ze nog gezond was is ze niet te betalen zei je?
Waarom is ze dan niet als fokmerrie ingezet als ze zo bijzonder is?
Niemand…

Het is jou aangeboden omdat er verder niemand wil.

Zegt toch voldoende he.

Ik vind de stand van de hoeven ook niet zo fijn.
Ze is nog maar 5 jaar oud, 2 jaar geleden liep ze de blessure op en nog niet helemaal goed.

Ik zou het niet doen, ook niet als fokmerrie.

Ze is inderdaad wel al als fokmerrie gebruikt. De eigenaar moet nu gewoon wegens omstandigheden halveren in het aantal paarden.

Gini schreef:
Ik heb het nog niet eens over sport. Dit paard heeft de halte zadelmak niet gehaald. Onbewezen als rijpaard, daar doel ik op. Karakter onder de man, werkwilligheid. Met wat ben je aan het fokken? De belofte van goede namen in haar paspoort?

Ik ben zelf van mening dat je dit vanaf de grond ook kan weten. Je hoeft daarvoor niet op een paard te zitten. Je kan meer met een paard dan enkel er op zitten. Maar dat is dan mijn mening. :)

Marigold schreef:
Misschien is het jou ‘ticket’ tot het zelf fokken van een goed paard dat normaal te duur voor je zou zijn in aanschaf. Ook al is het de vraag hoor als je alles doorberekend. (de vraag of je at the end of the line niet even duur uitkomt als je nu spaart om over 4 jaar een driejarig duur paard te kopen ipv zelf fokken met deze merrie want fokken blijft gokken (maar ondertussen: iemand moet het doen, anders geen aanwas)).
Je schreef dat de bloedlijn je bevalt. En de aandoening kwam door een ongeluk, dus niet erfelijk. De slechte hoeven dan weer wel, dat is wel een belangrijk aandachtspunt. En de invloed van hormonen op de pezen ook.
Heb je het paard ook al laten keuren / onderzoeken op overige erfelijke afwijkingen (of juist het ontbreken ervan)?

Zelf denk ik ook dat in je overwegingen van belang is voor te sorteren op het (ik denk bijna wel zekere) feit dat het paard niet weer verkoopbaar is. Dus stel je hebt er over een paar jaar een paar veulens van, en stopt met fokken omdat bijv die pees het niet meer trekt. Of je omstandigheden veranderen waardoor je het paard niet kan aanhouden.
Ben jij dan zakelijk genoeg om een paard in de bloei van haar leven te laten slachten of inslapen op het moment dat je een gezond/onbeschadigd paard gewoon zou kunnen verkopen?

Klopt ze is eigenlijk dat ticketje.
Verder is ze op alles vrij getest wat moet.

Maar inderdaad die toekomst zit ik nu ook het meeste aan te denken. Want er komt een moment dat ik dochters aanhou en misschien voor haar een huisje zoek. Mensen die een gezelschappaard zoeken die niets moet doen bestaan hier maar dan moet je bereid zijn ze gratis of voor heel weinig te verkopen en de zekerheid hebben dat ze er blijft staan en goed staat.
Inslapen wanneer dit voor het paard de beste oplossing is ondanks de leeftijd heb ik helaas al ervaring mee. Maar het is natuurlijk zuur als je nog geen goede opvolging hebt. Maar ook daar moet rekening mee gehouden worden.

Ik neem mijn tijd in het beslissen en is ze tegen dan toch al verkocht is het pech voor mij. Het is inderdaad veel om af te wegen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:05

Skyla schreef:
Gini schreef:
Ik heb het nog niet eens over sport. Dit paard heeft de halte zadelmak niet gehaald. Onbewezen als rijpaard, daar doel ik op. Karakter onder de man, werkwilligheid. Met wat ben je aan het fokken? De belofte van goede namen in haar paspoort?

Ik ben zelf van mening dat je dit vanaf de grond ook kan weten. Je hoeft daarvoor niet op een paard te zitten. Je kan meer met een paard dan enkel er op zitten. Maar dat is dan mijn mening. :)

Je kan absoluut meer dan op een paard zitten, maar ik veronderstel dat je wel rijpaarden wilt fokken?

Ir111

Re: Oude peesblessure en toekomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:20

Ik zou een merrie met zo'n blessure nooit drachtig willen hebben. Voor de bevalling verweken banden en pezen. Je neemt een enorm risico dat de blessure dan heftiger wordt, maar dan kun je niks want de merrie is drachtig.

Dat nog even los van de belabberde voet(en). Dat moet je eerst oplossen voor de merrie nog meer gewicht moet meesjouwen op zulke (pijnlijke) voeten.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:56

Ir111 schreef:
Ik zou een merrie met zo'n blessure nooit drachtig willen hebben. Voor de bevalling verweken banden en pezen. Je neemt een enorm risico dat de blessure dan heftiger wordt, maar dan kun je niks want de merrie is drachtig.

Dat nog even los van de belabberde voet(en). Dat moet je eerst oplossen voor de merrie nog meer gewicht moet meesjouwen op zulke (pijnlijke) voeten.

Dit inderdaad. Plus dat ze nu al wat onregelmatig loopt als ze gek doet in de weide. Wat denkt TS dat er gebeurt als zij straks, na een dracht met zware belasting op de benen, pezen en andere weke delen achter een veulen aan moet rennen in de weide? Dat is een niet te onderschatten belasting voor een merrie en nee, dit duurt waarschijnlijk geen maanden, maar toch zeker enkele weken voordat ze haar veulen wat meer zelf laat lopen.
Ik zou het nooit doen. Voor een gezonde merrie is dracht, bevalling en het zogen al zwaar genoeg.

TS, je zegt ook dat je van mening bent dat je de rijdbaarheid en karakter onder zadel ook vanaf de grond kan beoordelen. Daar ben ik het niet mee eens. Een paard kan aan de hand of op stal een heel ander karakter laten zien dan met zadel en/of ruitergewicht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 07:48

Waar ik nog mee zit is, een merrie gaat met een veulen aan de voet natuurlijk ook gek doen. Dat hoort er bij.
Maar zoals gezegd, ik zou eerst een echo willen hebben van die pees om te weten of de pees zelf wel weer sterk is of niet. En ik zou dus willen weten wat er vroeger gedaan is om die pees weer op te trainen. Als de pees zelf op de echo goed lijkt, dan zou een veulen fokken te doen zijn. En dan kun je ook overleggen of de pees nog getraind kan worden.

Maar het is en blijf een paard wat feitelijk niets waard is. Hou dat wel in je achterhoofd als je besluit er wel voor te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:29

Ik denk dat er meer merries met soortgelijke problemen zijn die als fokmerrie gebruikt worden.

Denk dat de vraag ook is of ze kreupel wordt na een beetje rennen of echt na heel erg gek doen? Daarnaast zou ik dit dier dus door je eigen DA laten bekijken en naar diens advies luisteren met inderdaad in je achterhoofd wat je ermee gaat doen als je er een leuke opvolger uit hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:44

Wat een paniek gedoe hier zeg!
Ik heb ook een merrie hier. Vanaf haar 5e pas geshowd ( reining) omdat ze op haar 3e een lelijke pees blessure lv had opgelopen ook door een ongeluk.
Ik heb haar nu 3 seizoenen geshowd. (Ze is nu 7) Internationaal en er staat nu LTE$10.000+ op haar naam.
Nooit een pas verkeerd gelopen.
In het begin ben je huiverig maar na een half jaar intensief gestraind en geshowd te hebben zei de DA dat je absoluut niet meer bang hoefde te zijn.

Zie niet waarom de merrie van de TS geen veulen zou kunnen dragen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:09

Omdat deze merrie dus wel passen verkeerd loopt.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 10:51

Gini schreef:

Ja maar niet standaard. En ook niet als ze gewoon zitten draven of galopperen heeft maar pas echt als ze gek zitten doen heeft. Ze zou nogal graag met de veulens en jonge paarden spelen. Logisch ook met haar leeftijd.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:19

Ik krijg een beroerte van die hoeven... hiermee zou ik al niet gaan fokken. Niet alleen voor die hoeven en het feit dat ze nog eens durft onregelmatig lopen (dus pijn) plus, nog eens extra gewicht op die pees die misschien klaar staat om over te springen. Dat is een weidepaard, mits ze geen pijn hebben. Maar geen fokmerrie meer in mijn ogen.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:14

Popstra schreef:
Wat een paniek gedoe hier zeg!
Ik heb ook een merrie hier. Vanaf haar 5e pas geshowd ( reining) omdat ze op haar 3e een lelijke pees blessure lv had opgelopen ook door een ongeluk.
Ik heb haar nu 3 seizoenen geshowd. (Ze is nu 7) Internationaal en er staat nu LTE$10.000+ op haar naam.
Nooit een pas verkeerd gelopen.
In het begin ben je huiverig maar na een half jaar intensief gestraind en geshowd te hebben zei de DA dat je absoluut niet meer bang hoefde te zijn.

Zie niet waarom de merrie van de TS geen veulen zou kunnen dragen!

De ene blessure is de andere niet. Fijn dat het goed gaat met jouw paard! Maar belasting van het rijden of belasting van de dracht met daarbij het versoepelen = verzwakken van de banden en pezen aan het einde van de dracht is een ander risico. Jij hebt de belastbaarheid van je paard geleidelijk opgebouwd. Als het met rijden verkeerd gaat zet je je paard stil en ga je behandelen en revalideren. Als het mis gaat met de blessure van de merrie tijdens de dracht, zijn de behandelopties beperkt, belasting kan niet verminderd worden en lijdt je merrie pijn (wie weet hoe erg het kan worden) omdat je een veulen wil. Ik vind persoonlijk dat mogelijke scenario echt een no go. Maar misschien kun je dat scenario doorspreken met je dierenarts. Worst case scenario, wat zijn de opties en hoeveel pijn lijdt ze dan?
Dracht en veulen aan de voet is ook voor gezonde dieren belastend.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:52

Ik vind het ook niet oké, die merrie zou op 3 benen achter haar veulen moeten aanrennen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:31

Skyla schreef:
Gini schreef:

Ja maar niet standaard. En ook niet als ze gewoon zitten draven of galopperen heeft maar pas echt als ze gek zitten doen heeft. Ze zou nogal graag met de veulens en jonge paarden spelen. Logisch ook met haar leeftijd.

Ah, het dier kreupelt alleen als die paardengedrag vertoont.

Kijk, uit al je berichten spreekt dat je het gewoon wilt doen, dan moet je het doen. Ik vind het niet verstandig en zelfs een beetje zielig voor de merrie, maar ik ga er niet mijn levensdoel van maken om jou op andere gedachten te brengen. Ik wens je alleen nog veel wijsheid en oprechtheid toe en dan ga ik het hierbij laten.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 09:49

Ik zou het alleen al niet doen omdat de merrie niet meer verkoopbaar is... En ja dat kan met ieder paard gebeuren. Maar dat vind ik toch anders dan dit geval.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:24

Wat wil je met de merrie ga man doen nadat je veulen is geboren? Want verkopen erna wordt enkel lastiger.
Ik zou proberen om de merrie als fokmerrie te leasen. Dan zit je niet uiteindelijk met een paard wat je niet meer wilt en eigenaar verdient er nog iets aan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:46

Ik zou voorafgaand aan de koop (mag niet te duur zijn want meer dan fokken zit er niet in met zo'n been) wel laten onderzoeken/echo/scan hoe de situatie nu is.
En dan pas beslissen.
Het zal met deze hoeven sws wat tijd kosten om dat voor elkaar te krijgen, maar als ze verder gezond is, op de onregelmatigheid die je noemt (dus niet 'op 3 benen achter haar veulen aan moeten rennen' wat nergens op slaat gezien je informatie) zie ik geen reden waarom ze ongeschikt zou zijn voor je doel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:07

Qua discussie over slechte voeten :

M.a.w. aangeboren en dat fok je dus door.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 15:22

Wat betreft de voeten. Dit is helaas echt enorm veelvoorkomend bij dit ras.

Maar verder hebben we besloten deze merrie toch niet te nemen. Er is geen mogelijkheid om de gewenste onderzoeken te doen en de huidige eigenaar is vol overtuigd dat ze perfect in orde is en nog jaren als fokmerrie kan meedraaien en dat we haar aankoop met de verkoop van haar eerste veulen dubbel terug hebben. Ok de kans is er, maar evengoed niet en dan maken we een groot verlies.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:14

Skyla schreef:
Een echo laten nemen is inderdaad een goed idee.

En ja klopt, ik wil haar verder heel graag, maar dat lijkt me ook normaal. Je gaat geen paard kopen die je niet wilt en waar je verder niet gek van loopt. :+ had ze die blessure niet kon ik ze niet betalen. Dus dat maakt het wat dubbel.
Maar ik snap ook dat een paard waar ik niets mee ben zijn geld ook niet waard is.

Wat als de dierenartskosten blijven? Kan je dit dan wél betalen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:05

Skyla schreef:
Wat betreft de voeten. Dit is helaas echt enorm veelvoorkomend bij dit ras.

Maar verder hebben we besloten deze merrie toch niet te nemen. Er is geen mogelijkheid om de gewenste onderzoeken te doen en de huidige eigenaar is vol overtuigd dat ze perfect in orde is en nog jaren als fokmerrie kan meedraaien en dat we haar aankoop met de verkoop van haar eerste veulen dubbel terug hebben. Ok de kans is er, maar evengoed niet en dan maken we een groot verlies.

Heel verstandig denk ik! Er komt vanzelf een paard op je pad dat wel passend is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:04

Skyla schreef:
Er is mij onlangs een merrie aangeboden waar ik eventueel als fokmerrie interesse in zou hebben. Ze is 5 en heeft ongeveer 2 jaar geleden een ongeval op stal/weide gehad waarbij haar pees rechts voor half of volledig zou doorgesneden zijn. Ze is hieraan geopereerd geweest. Er is heel duidelijk aan dat been nog een verdikking te zien.
Ze zou nu correct lopen maar vanwege haar leeftijd nog graag met de jonge paarden mee gek doen en daarna zou ze volgens de eigenaar wel eens licht onregelmatig durven lopen. Rijden wordt afgeraden.

Mijn vraag aan jullie is. Zou deze merrie zonder problemen nog kunnen dienen als fokmerrie? En dan rekening houdende met het extra gewicht wat een dracht meebrengt. En wat met ouder worden?

[ Afbeelding ]

Ik zou deze dus laten gaan.
Ik zou deze absoluut niet kopen.

Ellende krijg je vanzelf (ook met fokken), dus ik zou geen ellende kopen.

En ik las, "zit in het ras" wat voor ras is het dan?

Met zulke voeten zou ik echt niet fokken idd. -O-

Maar.
Dat is wat ik wèl of niet zou doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:11

Wat betreft de voeten, dat is niet bepaald wenselijk bij dit ras.