Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ragdollcat schreef:Als ze nog gezond was is ze niet te betalen zei je?
Waarom is ze dan niet als fokmerrie ingezet als ze zo bijzonder is?
Niemand…
Het is jou aangeboden omdat er verder niemand wil.
Zegt toch voldoende he.
Ik vind de stand van de hoeven ook niet zo fijn.
Ze is nog maar 5 jaar oud, 2 jaar geleden liep ze de blessure op en nog niet helemaal goed.
Ik zou het niet doen, ook niet als fokmerrie.
Gini schreef:Ik heb het nog niet eens over sport. Dit paard heeft de halte zadelmak niet gehaald. Onbewezen als rijpaard, daar doel ik op. Karakter onder de man, werkwilligheid. Met wat ben je aan het fokken? De belofte van goede namen in haar paspoort?
Marigold schreef:Misschien is het jou ‘ticket’ tot het zelf fokken van een goed paard dat normaal te duur voor je zou zijn in aanschaf. Ook al is het de vraag hoor als je alles doorberekend. (de vraag of je at the end of the line niet even duur uitkomt als je nu spaart om over 4 jaar een driejarig duur paard te kopen ipv zelf fokken met deze merrie want fokken blijft gokken (maar ondertussen: iemand moet het doen, anders geen aanwas)).
Je schreef dat de bloedlijn je bevalt. En de aandoening kwam door een ongeluk, dus niet erfelijk. De slechte hoeven dan weer wel, dat is wel een belangrijk aandachtspunt. En de invloed van hormonen op de pezen ook.
Heb je het paard ook al laten keuren / onderzoeken op overige erfelijke afwijkingen (of juist het ontbreken ervan)?
Zelf denk ik ook dat in je overwegingen van belang is voor te sorteren op het (ik denk bijna wel zekere) feit dat het paard niet weer verkoopbaar is. Dus stel je hebt er over een paar jaar een paar veulens van, en stopt met fokken omdat bijv die pees het niet meer trekt. Of je omstandigheden veranderen waardoor je het paard niet kan aanhouden.
Ben jij dan zakelijk genoeg om een paard in de bloei van haar leven te laten slachten of inslapen op het moment dat je een gezond/onbeschadigd paard gewoon zou kunnen verkopen?
Skyla schreef:Gini schreef:Ik heb het nog niet eens over sport. Dit paard heeft de halte zadelmak niet gehaald. Onbewezen als rijpaard, daar doel ik op. Karakter onder de man, werkwilligheid. Met wat ben je aan het fokken? De belofte van goede namen in haar paspoort?
Ik ben zelf van mening dat je dit vanaf de grond ook kan weten. Je hoeft daarvoor niet op een paard te zitten. Je kan meer met een paard dan enkel er op zitten. Maar dat is dan mijn mening.![]()
Ir111 schreef:Ik zou een merrie met zo'n blessure nooit drachtig willen hebben. Voor de bevalling verweken banden en pezen. Je neemt een enorm risico dat de blessure dan heftiger wordt, maar dan kun je niks want de merrie is drachtig.
Dat nog even los van de belabberde voet(en). Dat moet je eerst oplossen voor de merrie nog meer gewicht moet meesjouwen op zulke (pijnlijke) voeten.
Popstra schreef:Wat een paniek gedoe hier zeg!
Ik heb ook een merrie hier. Vanaf haar 5e pas geshowd ( reining) omdat ze op haar 3e een lelijke pees blessure lv had opgelopen ook door een ongeluk.
Ik heb haar nu 3 seizoenen geshowd. (Ze is nu 7) Internationaal en er staat nu LTE$10.000+ op haar naam.
Nooit een pas verkeerd gelopen.
In het begin ben je huiverig maar na een half jaar intensief gestraind en geshowd te hebben zei de DA dat je absoluut niet meer bang hoefde te zijn.
Zie niet waarom de merrie van de TS geen veulen zou kunnen dragen!
Skyla schreef:Gini schreef:Omdat deze merrie dus wel passen verkeerd loopt.
Ja maar niet standaard. En ook niet als ze gewoon zitten draven of galopperen heeft maar pas echt als ze gek zitten doen heeft. Ze zou nogal graag met de veulens en jonge paarden spelen. Logisch ook met haar leeftijd.
Skyla schreef:Een echo laten nemen is inderdaad een goed idee.
En ja klopt, ik wil haar verder heel graag, maar dat lijkt me ook normaal. Je gaat geen paard kopen die je niet wilt en waar je verder niet gek van loopt.had ze die blessure niet kon ik ze niet betalen. Dus dat maakt het wat dubbel.
Maar ik snap ook dat een paard waar ik niets mee ben zijn geld ook niet waard is.
Skyla schreef:Wat betreft de voeten. Dit is helaas echt enorm veelvoorkomend bij dit ras.
Maar verder hebben we besloten deze merrie toch niet te nemen. Er is geen mogelijkheid om de gewenste onderzoeken te doen en de huidige eigenaar is vol overtuigd dat ze perfect in orde is en nog jaren als fokmerrie kan meedraaien en dat we haar aankoop met de verkoop van haar eerste veulen dubbel terug hebben. Ok de kans is er, maar evengoed niet en dan maken we een groot verlies.
Skyla schreef:Er is mij onlangs een merrie aangeboden waar ik eventueel als fokmerrie interesse in zou hebben. Ze is 5 en heeft ongeveer 2 jaar geleden een ongeval op stal/weide gehad waarbij haar pees rechts voor half of volledig zou doorgesneden zijn. Ze is hieraan geopereerd geweest. Er is heel duidelijk aan dat been nog een verdikking te zien.
Ze zou nu correct lopen maar vanwege haar leeftijd nog graag met de jonge paarden mee gek doen en daarna zou ze volgens de eigenaar wel eens licht onregelmatig durven lopen. Rijden wordt afgeraden.
Mijn vraag aan jullie is. Zou deze merrie zonder problemen nog kunnen dienen als fokmerrie? En dan rekening houdende met het extra gewicht wat een dracht meebrengt. En wat met ouder worden?
[ Afbeelding ]