Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:13

Klopt volgens mij mogen erkend paardenfysio's ook laseren. Maar gewoon als paardeneigenaar mag je niet zelf een HP laserbehandeling toepassen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Rizette schreef:
oji schreef:
Lasers die je zelf kunt kopen zijn geen high power lasers. Die zijn leuk voor wondjes en oppervlakkige dingen, maar niet voor pezen. Volgens mij mag HP laser alleen door de DA gedaan worden.

Wat het per keer kost kun je het beste bij je DA opvragen, want is zo afhankelijk van of jij daar komt, hij naar jou komt, voorijkosten, etc.
Ik had mijn paard op de kliniek staan toen hij 2 x per dag gelaserd werd. Is al wel een jaar of 8 geleden inmiddels. Ik geloof dat ik toen all in, voor 3 weken kliniek + 2 x daags laseren + wekelijks echo + 2xdaags stappen/koelen iets van 3000 euro kwijt was.

Dankjewel voor jouw reactie. Ik las op de fb pagina van Mark van Nunen dat hij ook HPL lasers verkoopt aan fysiotherapeuten. Die mogen dat ws dan ook doen.

De wet zegt dat BEROEPSMATIGE handelingen (dus als je er geld voor vraagt) is voorbehouden aan dierenartsen, aan dierfysio's op verwijzing van de dierenarts en paraveterinairen onder controle van de dierenarts.

Als je zelf een laser koopt of huurt is er geen beperking. Raar maar waar.

Rizette

Re: Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:23

Zag een prijs van een 4000 euro voorbij komen. Dat is denk ik alleen iets voor hele grote stallen. Of idd dierenartsen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:46

Een goede High power laser zit zo rond 8.000-12.000 euro als instapmodel, niet iets om zomaar in je zadelkast te zetten dus..

Daarnaast is het werken met de laser ook niet zo simpel als aanzetten en klaar, het juist instellen, monitoren van de temperatuur en het daadwerkelijk behandelen van de structuur die je wil vergen allemaal meer kennis dan in een dagje uitgelegd.

Dierfysio's en Dierenartsen werken inderdaad met lasers, waarbij Dierfysio's vaak mobieler zijn. Kijk op de website van de NVFD https://nvfd.nl om dierfysio's te vinden bij jouw in de buurt.

Peesschede ontsteking zonder peesschade hersteld overigens goed met revalidatie. PRP is acuut wel fijn, maar heeft later geen meerwaarde meer. Ook het inspuiten met hyaluron is voor een gezond paard niet noodzakelijk omdat in het natuurlijk herstel dit aangemaakt zal worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

oji schreef:
Klopt volgens mij mogen erkend paardenfysio's ook laseren. Maar gewoon als paardeneigenaar mag je niet zelf een HP laserbehandeling toepassen.

Dat mag wel, zolang het maar bij je eigen paard is.