Kaitlyn schreef:Hier ook een paard met peesblessure. Gat in diepe buiger en vocht in oppervlakkige. Konden geen prognose geven, was afwachten hoe het zou herstellen. Ik heb direct 2x per week laten laseren met een high power laser. Na 5 weken een controle echo: Gat was mooi opgevuld, zaten nog een paar puntjes die nog moesten vullen en oppervlakkig nog een beetje vocht. Ook niet meer kreupel op hard en zacht en liet geen pijn reactie meer zien. Dierenarts was verbaasd over het snelle en goede herstel, absoluut doorgaan met laseren. Prognose voor volledige terugkeer in de sport was goed.
Hier staat ze de hele dag buiten op een kleine verharde paddock en mogen we onbeperkte tijd stappen op het harde (aan de hand of onder de man). Wij wonen in bergachtig gebied, ook juist dat meenemen in het stappen. Dan kunnen ze op de volgende echo zien hoe alles van binnen dit aan kan. Eind april komen ze weer, we hopen dan groen licht te krijgen om te beginnen met stap in de bak en dat ze het weiland op kan. De weilanden zijn hier echter ook heel erg steil en ze staat op ijzers, dus met de stalbaas al besproken dat ze eventueel ook alleen of met 1 ander paard in een kleiner en zo goed als vlak weiland kan. Het zou zonde zijn om de progressie ongedaan te maken omdat ze in haar gekkigheid een enorme glijder maakt terwijl het nog niet 100% is.
Zo lang het nog niet 100% is blijven wij ook laseren 2x per week, dit zou ik anderen ook echt adviseren.
Bij mij zit weer niemand in de buurt die laseren doet (en de kliniek is duur) dus ik heb gekozen voor de beenpads (low level laser) dit kun je elke dag doen. En met de beenpads kun je mooi even poetsen of andere dingen doen. Ook kun je die gebruiken om voor de trainingen de pezen "op te warmen". Lees daar ook weer goede dingen over. Ik ga vrijdag zien of het helpt. Of in iedergeval ondersteunt. De dierenarts raadde het wel aan om te gaan doen.
Moet zeggen dat de ice vibe ook wel wat lijkt te doen. Ik doe bij beide ook alle beide voorbenen. Dat blijkt ivm compensatie en eventueel overbelasting andere been een hele goede zet te zijn. Ik zou dus ook zeggen, ipv het aangedane been, allebei benen koelen in iedergeval