Oppervlakkig Buigpees blessure

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 11:47

Marije_97 schreef:
Dit is bij ons de huidige situatie:
[ Afbeelding ]

Ik word helemaal blind voor alles door zulke dingen hahaha. Ik ga gewoon door met wat ik doe en kan het denk ik beter even loslaten of het wel of niet dunner word en minder warm. Als ik naar hem in zn geheel kijk lijkt het gewoon positief.

Hij is wel een beetje klein zerig dus hij laat wel vrij vlot merken wanneer iets hem niet lekker zit

Oja dat is een aardige banaan, maakt het zeker niet makkelijk om te zien of het dikker is of niet lijkt mij.
We kunnen ook maar ons best doen denk ik ook dan maar en hopen dat het goed komt ;)

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:53

Kaitlyn schreef:
Hier ook een paard met peesblessure. Gat in diepe buiger en vocht in oppervlakkige. Konden geen prognose geven, was afwachten hoe het zou herstellen. Ik heb direct 2x per week laten laseren met een high power laser. Na 5 weken een controle echo: Gat was mooi opgevuld, zaten nog een paar puntjes die nog moesten vullen en oppervlakkig nog een beetje vocht. Ook niet meer kreupel op hard en zacht en liet geen pijn reactie meer zien. Dierenarts was verbaasd over het snelle en goede herstel, absoluut doorgaan met laseren. Prognose voor volledige terugkeer in de sport was goed.

Hier staat ze de hele dag buiten op een kleine verharde paddock en mogen we onbeperkte tijd stappen op het harde (aan de hand of onder de man). Wij wonen in bergachtig gebied, ook juist dat meenemen in het stappen. Dan kunnen ze op de volgende echo zien hoe alles van binnen dit aan kan. Eind april komen ze weer, we hopen dan groen licht te krijgen om te beginnen met stap in de bak en dat ze het weiland op kan. De weilanden zijn hier echter ook heel erg steil en ze staat op ijzers, dus met de stalbaas al besproken dat ze eventueel ook alleen of met 1 ander paard in een kleiner en zo goed als vlak weiland kan. Het zou zonde zijn om de progressie ongedaan te maken omdat ze in haar gekkigheid een enorme glijder maakt terwijl het nog niet 100% is.

Zo lang het nog niet 100% is blijven wij ook laseren 2x per week, dit zou ik anderen ook echt adviseren.

Bij mij zit weer niemand in de buurt die laseren doet (en de kliniek is duur) dus ik heb gekozen voor de beenpads (low level laser) dit kun je elke dag doen. En met de beenpads kun je mooi even poetsen of andere dingen doen. Ook kun je die gebruiken om voor de trainingen de pezen "op te warmen". Lees daar ook weer goede dingen over. Ik ga vrijdag zien of het helpt. Of in iedergeval ondersteunt. De dierenarts raadde het wel aan om te gaan doen.

Moet zeggen dat de ice vibe ook wel wat lijkt te doen. Ik doe bij beide ook alle beide voorbenen. Dat blijkt ivm compensatie en eventueel overbelasting andere been een hele goede zet te zijn. Ik zou dus ook zeggen, ipv het aangedane been, allebei benen koelen in iedergeval

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:54

Clozer199999 schreef:
Marije_97 schreef:
Dit is bij ons de huidige situatie:
[ Afbeelding ]

Ik word helemaal blind voor alles door zulke dingen hahaha. Ik ga gewoon door met wat ik doe en kan het denk ik beter even loslaten of het wel of niet dunner word en minder warm. Als ik naar hem in zn geheel kijk lijkt het gewoon positief.

Hij is wel een beetje klein zerig dus hij laat wel vrij vlot merken wanneer iets hem niet lekker zit

Oja dat is een aardige banaan, maakt het zeker niet makkelijk om te zien of het dikker is of niet lijkt mij.
We kunnen ook maar ons best doen denk ik ook dan maar en hopen dat het goed komt ;)

En als je dan na gaat dat hij al een banaan had. Dan is het nog lastiger. Want ik zit zo maar volgens mij is het wel weer normaal zoals het was. Anderen zeggen ja het is wel erg dik nog. Lastig!

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 11:56

Kaitlyn schreef:
Hier ook een paard met peesblessure. Gat in diepe buiger en vocht in oppervlakkige. Konden geen prognose geven, was afwachten hoe het zou herstellen. Ik heb direct 2x per week laten laseren met een high power laser. Na 5 weken een controle echo: Gat was mooi opgevuld, zaten nog een paar puntjes die nog moesten vullen en oppervlakkig nog een beetje vocht. Ook niet meer kreupel op hard en zacht en liet geen pijn reactie meer zien. Dierenarts was verbaasd over het snelle en goede herstel, absoluut doorgaan met laseren. Prognose voor volledige terugkeer in de sport was goed.

Hier staat ze de hele dag buiten op een kleine verharde paddock en mogen we onbeperkte tijd stappen op het harde (aan de hand of onder de man). Wij wonen in bergachtig gebied, ook juist dat meenemen in het stappen. Dan kunnen ze op de volgende echo zien hoe alles van binnen dit aan kan. Eind april komen ze weer, we hopen dan groen licht te krijgen om te beginnen met stap in de bak en dat ze het weiland op kan. De weilanden zijn hier echter ook heel erg steil en ze staat op ijzers, dus met de stalbaas al besproken dat ze eventueel ook alleen of met 1 ander paard in een kleiner en zo goed als vlak weiland kan. Het zou zonde zijn om de progressie ongedaan te maken omdat ze in haar gekkigheid een enorme glijder maakt terwijl het nog niet 100% is.

Zo lang het nog niet 100% is blijven wij ook laseren 2x per week, dit zou ik anderen ook echt adviseren.

Dat is wel een lekkere en snelle herstel al tot nu toe zeg! Wij fijn dat je wel al meer aand slag kan met stappen, helpt vaak tegen de verveling denk ik ook altijd.

Laser heb ik inderdaad zo veel positieve ervaringen over gehoord maar helaas is er niks haalbaars bij mij in de buurt kwa kosten. Heb maar één persoon gevonden die het op je eigen stal kon komen doen en was 3x per week en €75 per keer. Ben dan bijna €1000 per maand kwijt aan alleen laseren, en met alle DA kosten (ben al €3200 kwijt) was het echt te gek aan het worden. Dus was zelf gegaan voor de arc equine en cell kick been pad :)

Land blijf ik maar eng vinden, fijn dat je stalbaas met je mee denkt zeg!
Ik moet wel steeds denken aan alle gekkigheid dat ze al uit heeft gehaald tot nu toe (soms is ze meer vlieger dan paard) en misschien moet ik dan wel minder stress hebben voor het land haha

Kaitlyn

Re: Oppervlakkig Buigpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:29

Mijn paard is écht niet leuk om mee te wandelen, op het terrein gaat het nog maar het terrein af is drama. Onder de man gaat het, maar sleur mijn vriend mee zodat hij kan ingrijpen als ze ineens besluit niet verder te willen. Dit deed ze normaal nooit, maar het weinig doen eist zijn tol. :=
Het scheelt denk ik wel heel veel dat ze de hele dag buiten staat en dat helpt haar nog chill te blijven. Maar vorige week besloot ze om helemaal los te gaan nadat ze even in de bak mocht rollen. En tussen de echo’s door is ze ook een keer ontploft in volle galop over het erf, tussen de paddocks etc. Gelukkig een goede echo daarna en ze had geen reactie in het been (warmer/dikker), maar op die momenten ben ik wel spontaan 10 jaar ouder.
Weiland (met een kudde paarden die ze grotendeels niet kent) vind ik ook erg spannend. Dus heel blij met een stalbaas die meedenkt over apart zetten.

Och jeetje dat is inderdaad wel duur! Mijn paard haar fysio lasert ook, die komt 2x per week en ik betaal €45 per keer. Ze blijft daarnaast paard in de gaten houden voor eventuele over compensatie in de rest van het lijf, dus af en toe neemt ze meteen even wat mee daarin. Voordeel nu is dat ze niet kreupel meer is en geen pijn meer heeft, dus van daaruit gaat ze niet meer compenseren. Maar haar spieren, banden en pezen zijn natuurlijk mega slap geworden allemaal, dus vind het zelf heel fijn dat ze 2x per week die controle heeft.
Zal van de week eens een foto maken hoe het been er nu uit ziet en een foto erbij van hoe het was.

Ik doe overigens niks met bandages en benen opwarmen etc. Heb wel ice vibes en doe die een paar keer per week om haar geblesseerde been met alleen de tril functie aan. Koelen heeft in dit stadium geen zin meer.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:36

Ik ben nu even heel blij met mn Spaanse klootzak die enorm braaf is buiten aan de hand. Er op ga ik toch ook even mensen mee sleuren (geen idee wie nog). Onder de man word ie buiten het erf super heet. En dan vind ik het weer dood eng.

Ik heb altijd geleerd dat koelen altijd zin heeft. Hoe kouder de pezen hoe meer ze signaal krijgen van er moet daar bloed heen dacht ik. Ik denk dat ik het komende jaar sowieso nog veel ga overleggen met de dierenarts. Ik vind 12 te jong voor pensioen als hij zelf nog wel graag wil.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:40

Ja ik vind 12 ook jong. De mijne wordt 15 dit jaar en wil nog zo graag. Is moeilijk, want je kan haar niet uitleggen dat ze rustig aan moet doen. Ze voelt zich goed, heeft geen pijn, is altijd actief geweest. Die wil echt aan de slag, dus hoop eind van de maand groen licht te krijgen om wat bak werk erbij te mogen doen. Maar bij elke twijfel wachten we gewoon langer, ik wil absoluut niet te snel gaan.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:45

Kaitlyn schreef:
Ja ik vind 12 ook jong. De mijne wordt 15 dit jaar en wil nog zo graag. Is moeilijk, want je kan haar niet uitleggen dat ze rustig aan moet doen. Ze voelt zich goed, heeft geen pijn, is altijd actief geweest. Die wil echt aan de slag, dus hoop eind van de maand groen licht te krijgen om wat bak werk erbij te mogen doen. Maar bij elke twijfel wachten we gewoon langer, ik wil absoluut niet te snel gaan.

Ik vind het vooral naar omdat we voor de sneeuw echt heel lekker gingen. Het rijden ging beter dan ooit. En na de sneeuw brak ik mn arm en hij zn pees. Echt net verkeerde moment.

Ik ben nu gewoon bij 0 voor mijn gevoel en ga ook maar gewoon weer vanaf 0 beginnen. Veel grondwerk, rechtrichten goede balans krijgen etc, veel kan in stap en aan de hand. Want onder het zadel over het asfalt is echt een no go voor mij. En op het erf is er niet echt harde bodem. Alles is zand of modder met gras helaas.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 12:58

Ja dat rustig houden is soms zo een uitdaging! Vond het wel altijd handig om haar afleiding te geven met lopen. We zijn wel pro geworden in in-hand werk en kunnen nu wel heel recht achteruit lopen (doen we niet te vaak en mocht van me DA ik kleine maten nadat ze boven de 20 minuten aan het stappen was). Anders was het wel heel saai geowrden en dan ze nog iets van haar bovenlijn "trainen" :):)

Mijn DA vroeg nog of mijn merrie opnieuw moest worden ingereden. Gelukkig probeert ze echt altijd super lief te zijn en kan ik zonderzadel zelfs stappen in stal. Als ik naar buiten ga is dat wel een andere verhaal met haar energie nu dus dat gaan we pas oppakken nadat ze de land op gaat mocht alles goed gaan.

Die van mij wordt dit jaar pas 5 dus ik hoop enrom dat ze hier goed boven op komt, vind dat afwachten maar niks, DA denkt dat ze wel prima B/L proef gaat kunnen lopen maar durft nog niks te zeggen over M/Z. Ik heb zo geen haast of geen gekke ambities maar heb altijd al Z willen rijden, dat is nog afwachten hoe het hersteld.

Wel fijn dat je fysio dat doet! Die van mij doet alleen cryoscreen erbij dus dat gaan we vanaf vandaag erbij proberen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:06

Jeetje wat een pech inderdaad, zo alles bij elkaar. Wat jammer dat hij onder de man zo heet wordt van het erf af, en dat je op het erf niet echt harde bodem hebt. Maar wel heel fijn dat hij aan de hand zo braaf blijft, dan kun je in ieder geval dat doen. Je moet soms echt roeien met de riemen die je hebt.

Dat op 0 beginnen is wel herkenbaar. Wij zijn begin vorig jaar verhuisd naar het buitenland en sindsdien is het telkens wat. Heftige uierontsteking, klap op vagina gekregen die volledig open hing aan de zijkant, smerige wonden op het been die eigenlijk gehecht moesten worden maar omdat het daar zo bewegelijk was had dat geen zin. Toen kreeg ze een verkeerde trap, had klein wondje en een beetje zwelling dus ik zocht er niet veel achter. Maar toen dat niet wegging dierenarts laten komen, griffelbeen stuk. Gelukkig gunstig gebroken, geen operatie nodig. Bij controle foto’s kregen we groen licht, ik was nog altijd bezorgd want er was nog altijd zwelling. Maar “ik moest me eens niet zoveel zorgen maken, dat paard is goed, is een klein galletje die ze heeft over gehouden aan het trauma”. Dus voorzichtig gaan opbouwen, ging top, onderbuikgevoel verdween tot ze ineens stokkreupel was en een dik ei in dat been. Andere dierenarts laten komen, tja die zwelling was waarschijnlijk inderdaad al een probleem in 1 van de pezen al die tijd. Wilde het mezelf kwalijk nemen dat ik het erger gemaakt had, maar dierenarts zei ook “als jij groen licht krijgt, hoor je er vanuit te kunnen gaan dat je dierenarts gelijk heeft. Je bent niet fout geweest.”
Maar toch bekruipt me dat gevoel af en toe nog hoor. “Had ik nou maar door gezeurd, dan waren we er in een veel vroeger stadium achtergekomen”
Maar dat heeft geen zin, dus ik doe er alles aan om haar goed te laten herstellen. Maar hier ook, elke keer als het ene weg was en we waren weer lekker bezig, diende het volgende zich aan. Als dit genezen is dan mag het voorlopig wel even klaar zijn hoor.

Clozer199999 schreef:
Ja dat rustig houden is soms zo een uitdaging! Vond het wel altijd handig om haar afleiding te geven met lopen. We zijn wel pro geworden in in-hand werk en kunnen nu wel heel recht achteruit lopen (doen we niet te vaak en mocht van me DA ik kleine maten nadat ze boven de 20 minuten aan het stappen was). Anders was het wel heel saai geowrden en dan ze nog iets van haar bovenlijn "trainen" :):)

Mijn DA vroeg nog of mijn merrie opnieuw moest worden ingereden. Gelukkig probeert ze echt altijd super lief te zijn en kan ik zonderzadel zelfs stappen in stal. Als ik naar buiten ga is dat wel een andere verhaal met haar energie nu dus dat gaan we pas oppakken nadat ze de land op gaat mocht alles goed gaan.

Die van mij wordt dit jaar pas 5 dus ik hoop enrom dat ze hier goed boven op komt, vind dat afwachten maar niks, DA denkt dat ze wel prima B/L proef gaat kunnen lopen maar durft nog niks te zeggen over M/Z. Ik heb zo geen haast of geen gekke ambities maar heb altijd al Z willen rijden, dat is nog afwachten hoe het hersteld.

Wel fijn dat je fysio dat doet! Die van mij doet alleen cryoscreen erbij dus dat gaan we vanaf vandaag erbij proberen.

Oh ja bij zo’n jonkie lijkt het me helemaal een uitdaging om ze rustig te houden. :o
Ik hoop ook voor je dat ze weer helemaal goed wordt en de prognose straks is dat ze volledig terug de sport in kan en ook richting M/Z niveau!
Dat afwachten is echt killing inderdaad. Zijn jullie ook telkens zo nerveus voor een nieuwe echo? Ik ben er echt misselijk van de dag zelf, omdat ik zo bang ben slecht nieuws te krijgen.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:06

Ik had nu allang z willen rijden, maar door zijn mankementen gaan we daar nooit komen en heb ik het los gelaten. We prutsen wat om nemen zo nu en dan les en hebben plezier.

Wel heb ik het plan volgend jaar een veulen er bij te nemen. Zodat zij hem kan opvolgen. En dat ik hopelijk daarmee wel z kan gaan rijden ooit.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 13:13

Ja de echo dag kijk ik weken van te voren naar uit omdat ik het afwachten haaaattt. Dan op de dag zelf vind ik het ook echt zo spannend, me DA kan niet vroeg genoeg bellen dat hij onderweg is!

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:18

Clozer199999 schreef:
Ja de echo dag kijk ik weken van te voren naar uit omdat ik het afwachten haaaattt. Dan op de dag zelf vind ik het ook echt zo spannend, me DA kan niet vroeg genoeg bellen dat hij onderweg is!

Ik heb gister pas afspraak gemaakt voor vrijdag. Hopelijk belt hij mij mooi vroeg op de ochtend dat hij onderweg is.

Inmiddels kent de kliniek mn paard bij naam en hoeven ze dus niet meer te zoeken. Gelukkig zitten we niet ver van de kliniek, dus als het moet kan er wat geregeld worden met vervoer.

Ik werk gewoon full time ook en de dagen voelen nu zoooo lang. Focussen op werk is deze weken ook wel lastig. Zit de hele tijd met zou het goed gaan? Vermaakt ie zich voelt ie zich niet alleen.

Heb gister wel een Skippy unicorn bij hem neer gezet wel in zn stal want de andere paarden zijn wat banger aan gelegd voor vreemde objecten (zoals een auto in de paddock). Gelukkig is mijne niet bang van vreemde dingen, sirenes autos vrachtwagens etc.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 13:28

Moet altijd van me werk van ten voren vrij vragen dus heb al weken van te voren een datum, misschien niet zo handig want leef echt alleen na die datum haha.

Werk ook fulltime en ben alleen maar de uren aan het aftellen en veel aan het lezen over pezen. Het blijft gewoon de heledag in je achterhoofd. Is mijn hele persoonlijkheid geworden ondertussen. Helpt ook niet dat ik op kantoor zit en niet genoeg werk heb voor de hele dag.

Ik heb ook een bal gekocht en wat mijn paard helemaal geweldig vind zijn de mini hooinetten van eppeljeck! Heb er die in haar stal hangen

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:34

Clozer199999 schreef:
Moet altijd van me werk van ten voren vrij vragen dus heb al weken van te voren een datum, misschien niet zo handig want leef echt alleen na die datum haha.

Werk ook fulltime en ben alleen maar de uren aan het aftellen en veel aan het lezen over pezen. Het blijft gewoon de heledag in je achterhoofd. Is mijn hele persoonlijkheid geworden ondertussen. Helpt ook niet dat ik op kantoor zit en niet genoeg werk heb voor de hele dag.

Ik heb ook een bal gekocht en wat mijn paard helemaal geweldig vind zijn de mini hooinetten van eppeljeck! Heb er die in haar stal hangen

Ja ik plan het altijd op mijn vrije vrijdagmiddag, of in dit geval goede vrijdag hele dag vrij. Mijn vrijdagmiddag staat 9/10 keer vol met afspraken die ook wel belangrijk zijn. En mijn werkgever is niet de moeilijkste gelukkig.

Ik zit ook op kantoor, dus continu logboek bijwerken, over pezen lezen behandelingen wat te doen wat niet te doen etc. Ik heb opzich wel voldoende werk, maar moet veel wachten op controles enzo.

Ik hoop dat de unicorn in de smaak valt, anders moet mijn dochter em maar hebben. Die wou em al stelen uit mn auto hahaha. Sinds de koliek krijgt die van mij alleen nog maar hooi uit een hooinet, dat was toen op aanraden van de dierenarts (andere dan de kliniek, toevallig de dierenarts van onze inmiddels overleden katten).

De staleigenaresse was een beetje bang dat hij teveel energie zou krijgen door de slobber die hij nu dagelijks krijgt, maar dat zie ik nergens terug komen. Hij zit wel 20x beter in zn vacht als dat hij deed.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 13:45

Marije_97 schreef:
Clozer199999 schreef:

Ja ik plan het altijd op mijn vrije vrijdagmiddag, of in dit geval goede vrijdag hele dag vrij. Mijn vrijdagmiddag staat 9/10 keer vol met afspraken die ook wel belangrijk zijn. En mijn werkgever is niet de moeilijkste gelukkig.

Ik zit ook op kantoor, dus continu logboek bijwerken, over pezen lezen behandelingen wat te doen wat niet te doen etc. Ik heb opzich wel voldoende werk, maar moet veel wachten op controles enzo.

Ik hoop dat de unicorn in de smaak valt, anders moet mijn dochter em maar hebben. Die wou em al stelen uit mn auto hahaha. Sinds de koliek krijgt die van mij alleen nog maar hooi uit een hooinet, dat was toen op aanraden van de dierenarts (andere dan de kliniek, toevallig de dierenarts van onze inmiddels overleden katten).

De staleigenaresse was een beetje bang dat hij teveel energie zou krijgen door de slobber die hij nu dagelijks krijgt, maar dat zie ik nergens terug komen. Hij zit wel 20x beter in zn vacht als dat hij deed.

Ja ben ook alleen maar aan het lezen over pezen, nieuwe hobby geworden ongewest.

Vind het ook echt niet makkelijk om fulltime te werken met dit erbij, kom vaak pas 20:00 thuis, nu met meer stappen wordt het alleen maar later (ben uiteraad heel blij dat ze meer mag!). Zat ook te twijfel om aan me manager te vragen of ik misschien kan gaan naar 4 dagen werken maar blijf erover twijfel.

Mijn paardje krijg ook iets van 4 kilo hooi in haar paddock overdag en 4 kilo in haar stal hooinet en ze heeft drie mini hooinetten waar zowat niks in kan maar ze vind ze geweldig!
https://www.ej.nl/hooinet-epplejeck-min ... 62634.html

Moet altijd ook me best doen want ze komt wel makkelijk aan dus krijgt alleen supplement met pavo vital, 3 happen en het is weg haha

Zolang hij goed in zijn vel zit en niet de tent afbreekt moet het goed komen toch kwa eten.

Hoop dat binnenkort jullie meer geluk hebben! Sterkte met verlies van je kat ;(

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:54

Hij begint nu wel wat loperig te worden als hij heel graag naar binnen wil (deze spaanse staat graag op stal). Alleen naar buiten gaat ook niet. Dus met slecht weer staat ie binnen. Niet erg, hij vind het prima.
Met wandelen stapt ie wel weer flink door, maar dat zie ik als positief. Zo lang hij binnen mijn gewenste tempo bereik blijft en ik niet buiten adem terug kom vind ik het goed.

Hij is sowieso een binnenvetter hoor, hij ontploft niet. Alleen krult zich wel erg op zeg maar.

Ik ben elke dag ook enorm druk. En kan om de week even bij slapen in het weekend. Ik ga vaak rond 7 uur half 8 s avonds naar de paarden om vervolgens 9/10 uur thuis te komen. Tot nu toe trek ik het nog prima. En de vakanties komen er bijna weer aan (mijn dochter moet 5 weken in het jaar naar haar vader, de eerste week is eind april waarschijnlijk).

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 14:06

Marije_97 schreef:
Hij begint nu wel wat loperig te worden als hij heel graag naar binnen wil (deze spaanse staat graag op stal). Alleen naar buiten gaat ook niet. Dus met slecht weer staat ie binnen. Niet erg, hij vind het prima.
Met wandelen stapt ie wel weer flink door, maar dat zie ik als positief. Zo lang hij binnen mijn gewenste tempo bereik blijft en ik niet buiten adem terug kom vind ik het goed.

Hij is sowieso een binnenvetter hoor, hij ontploft niet. Alleen krult zich wel erg op zeg maar.

Ik ben elke dag ook enorm druk. En kan om de week even bij slapen in het weekend. Ik ga vaak rond 7 uur half 8 s avonds naar de paarden om vervolgens 9/10 uur thuis te komen. Tot nu toe trek ik het nog prima. En de vakanties komen er bijna weer aan (mijn dochter moet 5 weken in het jaar naar haar vader, de eerste week is eind april waarschijnlijk).

Zolang het goed gaat zo door gaan denk ik altijd!

Ja wordt wel beetje gek van de drukte en stress eerlijk gezegt, ben niet overuit wat ik eraan ga doen dus we gaan gewoon door.
Hopelijk kan je wat meer rust pakken zelf ook straks! Soms is het hard nodig :)

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:12

Clozer199999 schreef:
Marije_97 schreef:

Zolang het goed gaat zo door gaan denk ik altijd!

Ja wordt wel beetje gek van de drukte en stress eerlijk gezegt, ben niet overuit wat ik eraan ga doen dus we gaan gewoon door.
Hopelijk kan je wat meer rust pakken zelf ook straks! Soms is het hard nodig :)

Pas stoppen als het echt niet meer gaat hahaha

Ja poehhh gewoon doorgaan en hopen op een rustige zomer, zonder ellende. En dierenartsen. Al moet hij volgens mij wel weer even naar de tandarts. Maar dat doe ik wel in het najaar tegelijk met het schoonmaken van de schacht en de vaccinatie.

Het leed dat paarden hebben heet

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:42

Ik werk ook fulltime, maar hele flexibele werkgever. Probeer de afspraak altijd eind van de middag of tussen de middag te plannen, dan kost me dat gemiddeld een uurtje werktijd en die haal ik ergens anders wel weer in. Krijg ook niks extra vergoed als ik meerdere dagen voor mijn werk weg ben, maar wel de vrijheid om dan zoiets te doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:45

Als je paard de winter niet op de wei is geweest gaan ze de eerste dagen dat ze er weer op gaan meestal flink uit hun plaat. Vind je dat niet eng na alle moeite die je al gedaan hebt om de pees te laten genezen?
Is er geen paard waar het even mee samen naast elkaar kan staan op een klein stukje paddock zolang je nog aan het revalideren bent?
Ik zou het zelf niks vinden als ze mee gaan rennen. Ik heb zelf al een paar x paarden laten revalideren voor hun pees en dat met veel geduld en om de 6 weken een echo duurde altijd een dikke 6 maanden eer ze weer rustig aan wat konden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 14:50

Popstra schreef:
Als je paard de winter niet op de wei is geweest gaan ze de eerste dagen dat ze er weer op gaan meestal flink uit hun plaat. Vind je dat niet eng na alle moeite die je al gedaan hebt om de pees te laten genezen?
Is er geen paard waar het even mee samen naast elkaar kan staan op een klein stukje paddock zolang je nog aan het revalideren bent?
Ik zou het zelf niks vinden als ze mee gaan rennen. Ik heb zelf al een paar x paarden laten revalideren voor hun pees en dat met veel geduld en om de 6 weken een echo duurde altijd een dikke 6 maanden eer ze weer rustig aan wat konden.

Ik heb denk ik iets gemist. Bedoel je mijn paard hiermee? Want zij komt (áls we groen licht krijgen) op een klein weiland waar ze niet echt uit haar plaat kan gaan, juist omdat ik bang ben dat ze gaat rennen en glijden als ze met de kudde het grote weiland opgaat.

Clozer199999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 14:58

Popstra schreef:

Als je het over die van mij heb, heb ik eigenlijk geen andere keus.
Bij ons op stal gaan de merries is en grote groep naar buiten, ik kan haar of mee laten gaan of haar in haar eentje op de winter paddocks houden met uitzicht op de weilanden... Ik weet zeker dat ze dan alles afbreekt, ze vind het niet best als ze in haar eentje staat.

De eerste paar dagen gaan ze inderdaad altijd rennen en gek doen, vandaar dat ik met overleg met me DA een plan heb gemaakt. Ik ga haar 45 min tot een uur warm stappen voordat ze het land op gaat en ze gaat ook later dan de rest het land op. Pas als de rest van de groep hun kop naar beneden doen om te eten zet ik haar erbij.

Ik zou niet weten wat ik anders moet doen helaas. Geloof me ik hou me hart vast!
Laatst bijgewerkt door Clozer199999 op 31-03-26 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:16

Popstra schreef:

Mijne gaat niet eerder op het land dan dat de dierenarts hier een go voor geeft. Tot die tijd gaat hij op de paddock, en zal hij met slecht weer ook niet buiten komen. Ik heb hier niks over te zeggen omdat het niet mijn eigen stal is. En samen met een ander paard word het ook niet. Hij staat onderaan de rang en zal door elke andere op stal opgejaagd worden. Daarbij hebben zij graag hun eigen paarden bij elkaar op het land. Hij kan ook prima alleen, mits hij de anderen ziet en eten heeft. Gaat sinds begin februari al goed.

Misschien dat ik in de zomer, wanneer ik er zelf bij kan zijn samen met hem rustig es een paar keer bij de kudde ga (met hem aan het touwtje). Dan is de groep vaak ook wel rustig en word er niet gejaagd.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 16:36

Hier een 17 jarige merrie met blessure checkligament, tussenpees en diepe buiger. De dierenarts was pessimistisch over herstel.

Heeft 11 laserbehandelingen gehad
De eerste 2 weken 3x per week

Verder:
Coolpad met vibration en Traumeelgel
En ter ondersteuning traumeeldruppels, puur Tendo en Silicium.

Traumeeldruppels zijn nu op en Silicium ook. We blijven Puur Tendo geven en nu ook MSM erbij.
Afgelopen vrijdag controle echo gehad en er was heel duidelijk herstel te zien.
Ons paard is niet (meer) braaf aan de hand.
Heeft een stal met uitloop naar verharding en stukje paddock en moet hier nog 6 weken staan tot de volgende controle en dan hopelijk opbouwen.

Ik begrijp wel dat je je paard liever in de wei zit dan alleen op een paddock.
Mijn vorige geblesseerde paard heb ik 24/7 op de wei gezet met een paar pensioenpaarden. Heb haar licht gesedeerd in de wei gezet en dat ging gelukkig daarna goed