Paard wandelt over-en-weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 09:55

Hoi,

Ik zal even algemeen wat antwoorden omdat er toch best veel reacties opgekomen zijn, waarvoor dank!

Aan de reacties kan ik wel afleiden dat sommige denken dat ze op stal staat, maar dat is niet zo. Ze heeft een stal met een uitloop voor de nacht (overdag gaan ze de weide op), de stal staat open dus ze kan kiezen waar ze in gaat. Deze is uiteraard veel dikker ingestrooid dan in het begin. Maar ze staat niet zo graag op stal, want ze gaat er enkel in om te eten, daarna komt ze er weer uit. Op zich is ze 'kalm' op stal, maar ze zal daar zeker nooit slapen. Ik vrees dat ze ook een beetje een negatieve ervaring er aan heet overgehouden omdat ze toen bijna een jaar boxrust heeft gehad met die wondes en abcessen en veel veearts bezoekjes.. Niet prettig is.

Dat over-en-weer lopen is wél al minder op deze nieuwe stalling dan op de vorige stal. Daar deed ze het ook in de avond als ik haar bv ging terug zetten na een poetsbeurt. Ik kan wel vragen voor een camera maar wil ook niet overkomen als dat ik de mensen of dergelijke 'in het oog wil houden', want ze zijn echt heel goed voor de beestjes.

Er is ook een reden waarom ik van stalling verhuisd ben. Hier heeft ze een kleinere vaste kudde, veel structuur en veel minder prikkels (minder druk). Op de vorige stal was veel beloops, alleen op de paddock in de avond, kudde veranderde wel eens, altijd andere buren op de wei, slecht hooi, eten op verschillende tijdstippen. Ze is ook pas 1 november verhuisd dus ik probeer echt wel oprecht iets te zoeken wat voor haar past. Het is hier wel minder dan op de vorige stal, dus ik denk dat dat ook een goed teken is?

Betreffende de speeldeprivatie/narcolepsie, wist ik dit natuurlijk ook niet wanneer ik ze kocht. Ze is volledig gekeurd en tandarts is er toen ook bij geweest. Goedgekeurd. Helaas valt daar niet heel veel aan te doen, en geloof me ik zou niets liever willen. Daarom ook de keuze van verhuis, structuur en een vast kudde in de hoop dat ze zich 'veilig' gaat voelen. Maar ik moet dat ook wel wat tijd geven op een nieuwe plek.. Daar ben ik realistisch in dat niet alles in 1 vingerknip 'opgelost' zal zijn. Ik zie haar soms wel liggen, maar beduidend minder dan een ander paard. Ik moet zeggen, dat zowel ik als mijn veearts vinden dat ze er goed uit ziet (ze mag enkel nog een paar extra kilo's), maar ze is actief, alert, speelt en kroelt op de wei met vriendjes, eet goed en glanst mooi. Ze is ook opnieuw gekeurd, omdat ik medische problemen wou uitsluiten. Veearts volgt haar al jaren op sinds ze bij mij is, en vermoed zeker niet dat er medisch iets aan de hand is. Osteopaat komt ook 2x per jaar, en vind ook niet dat ze absoluut 'vast' zat of er veel verschil is met bv. andere paarden. Uiteraard ga ik ook op hun kunde af, en ga ik ervanuit dat ze weten waarover ze spreken. ;) Ohja, ze heeft nu ook een veel drogere paddock en inderdaad een stal waar ze in kan en overdag een droge wei (zelfs met veel regen) is onze plek best droog. Ze kan dus wel liggen en heeft ook wel de ruimte daarvoor. Ze kan dus liggen, en ja ik zie haar wel vaak rollen zeker nu haar dekens er soms eens afgaat na een poetsbeurt ofzo! :D

Haar looplijn doorbreken helpt wel even, maar vaak gaat ze op een ander plekje haar 8'tje lopen. :D Ik heb ook niet het gevoel dat ze er dan heel erg van onder de indruk is. Zolang ik met haar bezig ben doet ze het niet, en werkt ze super goed mee. Maar ik kan natuurlijk niet 24/7 bij haar zijn, want ik moet ook werken. :') Op de vorige stal ging ik haar soms wegzetten op haar paddock en wanneer ik weg ging begon ze te wandelen, als ik dan terug kwam stopte ze. Zou dat dan ook wat te maken hebben met verlatingsangst? Hooi helpt ook niet echt, want haar hooi net heeft er altijd nog wat inzitten in de ochtend dus ze eet het ook niet helemaal op.. Ik zou dan al iets moeten hebben waar ze de hele ochtend voor er iemand toekomt al van kan eten ofzo.. :)

@pol013; Dat is ook al in me opgekomen, maar ik ben een beetje een 'leek' wanneer het aankomt op grondwerk. Ik ben wel fan van zijn manier van werken, maar vind het soms heel moeilijk om het zelf te gaan aanpakken, als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien toch eens horen naar iemand die daar les in geeft en aansluit van zijn methode. Ze krijgt op dit moment Magnesium van HorseFlex.

@oji; Ja teruggaan naar de vorige stal is voor mij écht geen optie meer om heel veel redenen die ik hierboven al wel een beetje vermeldt heb.. Ik maak mij er minder zorgen om als ze dit zou doen, maar wel als ze er op termijn 'slechter' van gaat worden, dus ik wil wel dingen proberen om haar te helpen meet rust te krijgen. Ik ga in overleg met mijn veearts. Ze doet het wel niet de hele tijd, vooral in de ochtend ('s nachts weet ik niet, dus mss wel eens vragen of ik tijdelijk een camera'tje op haar paddock mag hangen)..

Nog wel even een mededeling is dat ik écht wel het beste wil voor haar. <3 Ik heb haar gekocht toen ze 4,5 was. Ik weet uiteraard ook niet wat ze daarvoor allemaal heeft gemaakt en ik wil er ook niet aan denken eerlijk gezegd, maar misschien spelen daar wel dingen in mee waar dit uit zou voortkomen. Jammer genoeg heb ik geen contactgegevens meer van vorige eigenaar. Wel heeft ze een veulentje gehad toen ze 3 jaar was blijkbaar en daarna is ze verkocht door de fokker.

amyz

Re: Paard wandelt over-en-weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:32

Dit is 'gewoon' boxlopen en dat kunnen ze buiten ook doen (dan noemen ze het vaak fence walking maar het komt op hetzelfde neer).
Sommigen doen het binnen, anderen buiten, weer anderen allebei. Valt weinig eer aan te behalen als ze het eenmaal doen, dingen 'in de weg' leggen helpt niks, zoeken ze een ander pad.

Ik merk met mijn merrie dat oa maag het wel sneller kan triggeren (de stand van de planeten, een verkeerd kapsel van de buurman, en vals zingende vogeltjes overigens ook hoor :+ Maar als ze strakker staat is het wel erger). Dat zou ook kúnnen passen bij sleep deprivation. Oorzaak is daar vaak moeilijk van te pinpointen, maar maag is wel een duidelijke trigger. Zou je een kuurtje Ulcerfoe (ben ik iig fan van, werkt zacht in, niet duur, te bestellen in de UK) voor kunnen proberen. Verder zou ik het voer onder de loep leggen; het microbioom is zo uniek als een vingerafdruk, dus het kan echt puzzelen zijn wat voor welk paard 'werkt'. Je kunt iig kijken wat er gebeurt als je ergens meer/minder van geeft. Niet dat je het box(/paddock)lopen er mee 'geneest', maar als ze beter in hun vel zitten wordt het vaak wel minder. Het is natuurlijk niet ideaal, maar zo lang ze niet constant 1 kant om draaien is het ook niet heel schadelijk, iig wat ik in een aantal studies heb gelezen.

Ik zou me meer zorgen maken om de sleep deprivation.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:48

Mijn paard doet het ook bij stress. Ik zie daardoor aan hem wanneer hij niet op z’n gemak is. Een idee, overleg eens over maagzweren, bij mijn paard was het na medicatie helemaal opgelost. Hij doet het nu alleen nog wel eens als hij alleen in de bak staat oid (verlatingsangst).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:16

Dat je paard niet graag (spontaan) op stal staat, verbaasd me niks hoor. Hoeft niks net trauma te maken te hebben.
Hier 4 stuks die ook altijd liever buiten slapen. Alleen als het heel vies is buiten liggen ze binnen. Zelfs als het stro binnen veel frisser, droger en dikker is en het zand een beetje 'vast' ligt door het vocht liggen en rollen ze liever buiten bij mij. Die stal is hier ook alleen voor de 5% ergste dagen (en om vol te zeiken zodat de baas werk houdt)
Dat is ook eigenlijk heel normaal. Paarden zijn geen dieren die weg kruipen in een grot. Ze kennen zelfs niet het in de struiken liggen zoals koeien dat doen.

Binnen schuilen (staand) doen ze dan wel weer heel graag. Het is dus niet zo dat ze uberhaupt niet graag naar binnen gaan.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:41

Ondersteboven (omgeklapt) springschoenen zijn ook handig als je wondjes wilt voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 20:52

Ik zou eens kijken of wat simpele dingen werken om haar lekker te laten ontspannen. En dat hoeft echt geen hele 'methode' te zijn. We hadden vorige week een hele eenvoudige workshop over een soort massage, gewoon rustig en met een beetje druk met de lange spieren meegaan. Manenkam rustig masseren. Ik zou dat dan doen op een plek in de paddock die zij waarschijnlijk het fijnst vindt om tot rust te komen. (Ik ben geen paard, maar ik zou denken naast de stal maar niet erin?)

En dan meteen die plek houden voor vooral ontspanning, dus borstelen en andere meer actieve dingen juist bewust ergens anders.

Verder zou je er bij het weggaan altijd voor kunnen zorgen dat je een pluk hooi kunt geven of iets lekkers dat ze zelf even kan eten, zodat het patroon wordt dat ze in de paddock komt en zich daarop richt - en niet echt zo'n moment heeft waar jij ineens wegloopt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 21:40

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ze het ook doet als je er niet bent? Een stalgenoot haalt als ze komt altijd gelijk haar paard uit de paddock en geeft hem dan voer. Als het paard nu alleen al de auto ziet aankomen wordt hij onrustig en gaat hij lopen. Als de eigenaar er niet is staat hij gewoon rustig

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 22:21

Zou Bach bloesem positief effect kunnen hebben?

Ik denk dan aan Sweet Chestnut (https://www.bachbloesemadvies.nl/infohoek/bach-bloesem-overzicht/bach-bloesem-sweet-chestnut-of-tamme-kastanje.htm) of bij onverwerkt trauma Star of Bethlehem. (https://www.bachbloesemadvies.nl/infohoek/bach-bloesem-overzicht/bach-bloesem-star-of-bethlehem-of-vogelmelk.htm) maar mss beter advies inwinnen bij een natuurgeneeskundig expert.