het leed wat rotstraal heet ... welk product gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 15:20

tengeltje11 schreef:
Een andere hoefsmid helpt vaak ook.

Bij rotstraal met de groeven langs de straal open en bloot gelegd worden, rotstraal heeft vocht en afgesloten ruimtes nodig, dat vindt het niet in een gezonde hoef die correct gekapt wordt en waarvan de straal dus netjes en open aan de zijkanten gezet wordt.

Als daar losse deeltjes zitten en kleine, diepe ruimtes, dan is het vaak een strijd die moeilijk te winnen is.

Ik zou eerst daarmee beginnen, dan zullen veel dingen plots wel gaan werken voor de rest aan te pakken

ik ben juist overgestapt naar nieuwe bekapper (van smid naar natuurlijk bekapper ) om deze reden. De oude smid zei nooit iets over de rotstraal en de nieuwe bekapper heeft al heel veel verschil gemaakt. Ik ben eigenlijk wel heel tevreden erover. Het was ook bijna weg tot het weer omsloeg en er veel modder in de wei kwam. Het andere paard die hetzelfde had die is er nu eigenlijk vanaf maar die staat nachts op stal dus niet in de modder. Het paard wat nachts niet op stal staat kan wel droog staan in de loopstal en paddock; in het witte zand maar meestal kiest ze er voor om in de blub te gaan staan..

Celebi

Re: het leed wat rotstraal heet ... welk product gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 15:38

Hier op advies van de hoefsmid en dierenarts toen Hooflex gehaald. Was er toen mee begonnen voor schimmel/WLD, maar het was ook heel effectief toen de straal begon te etteren. Kan prima op natte hoeven en het trekt echt diep in. Gebruik het nu eens in de zoveel tijd een keer ter onderhoud om te voorkomen dat de WLD terug komt onder het kunststof beslag en stop dan ook altijd wat in het groefje bij de straal. Lijkt goed te werken en de smid zegt er altijd wat van met snijden omdat die geur dan omhoog komt dus het trekt echt wel flink in.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 15:39

Hoofflex heb ik wel eens van gehoord. Ga ik even kijken. Bedankt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:46

Ik hoorde een aantal dagen geleden van de bekapper dat die van mij lichte rotstraal heeft. De eerste keer dat ze het heeft en meteen aan twee voeten, een voor en een achter. Ik heb de hoofsolution van Kevin Bacon. Ik hoop dat dat werkt

Anders ga ik de hupozin gebruiken die hier wordt aangeraden

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:47

Ik gebruik HPE druppels van Unique Horn en ook van Unique Horn de klei. Druppels werken als een kei! Ik dicht z’n stralen dan af met de klei. Ik doe het dit jaar preventief met dit natte weer en werkt goed

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:54

Mijn ene paard had hele diepe ernstige rotstraal toen ik hem van de vorige stalling weghaalde en deze heb ik volledig weggekregen in 2 weken met die blauwe gel van de Welkoop, en goed bekappen.

Ik vond die watjes met zink oid niet fijn werken. Deed mijn paard ook pijn. Dat gel kwam goed op de diepe plekken

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 18:41

Heb je al eens "gewoon" hoeventeer geprobeerd? Werkt ook als een tierelier :D

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 18:51

Dat blauwe spul van de Welkoop heeft hier ook top gewerkt tegen een diepe straalgroeve! Ik was begonnen met hypozin, maar kreeg dat door de grote spuitopening niet ver genoeg de straalgroeve in. Dat flesje van de Welkoop (hoof hygiene liquid) heeft een smaller uiteinde en het spul is vloeibaarder, waardoor het makkelijker diep in de straalgroeve komt.

Mijn paard had overigens lang geen diepe straalgroeve meer gehad. En idd, je smid het zo open mogelijk laten houden helpt zeker. Ik denk dat de meeste paardenmensen wel weten dat het te voorkomen is met een goede smid en passend strooisel, maar soms ontstaat zoiets gewoon en merk je het eigenlijk te laat op. Dan zijn dit soort middeltjes handig ter ondersteuning.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 20:10

Matheno schreef:
Mijn ene paard had hele diepe ernstige rotstraal toen ik hem van de vorige stalling weghaalde en deze heb ik volledig weggekregen in 2 weken met die blauwe gel van de Welkoop, en goed bekappen.

Ik vond die watjes met zink oid niet fijn werken. Deed mijn paard ook pijn. Dat gel kwam goed op de diepe plekken

Welke blauwe gel is dat?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:15

Sassy4barrel schreef:
Matheno schreef:

Welke blauwe gel is dat?

Deze bedoelen ze denk ik: https://www.welkoop.nl/hooffit-hygiene- ... ml_1187620

Ik heb eerst die geprobeerd en daarna de Hypozin. Hoewel die blauwe gel inderdaad een handige opening heeft vond ik bij mijn paard de Hypozin beter werken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:55

Muze schreef:
Cavalor dry feet spray, en de field paste.
Heb ook de druppels gebruikt van uniqhorn

Ligt er wel aan welke Dry Feet je hebt. Die oude versie is echt fantastisch, maar de vernieuwde formule doet helemaal niks.

Ik denk dat er mogelijk iets in zat wat nu verboden is? Heel erg jammer in ieder geval. Ben heel zuinig op het beetje dat ik nog heb.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 21:01

shirleyp schreef:
Dat blauwe spul van de Welkoop heeft hier ook top gewerkt tegen een diepe straalgroeve! Ik was begonnen met hypozin, maar kreeg dat door de grote spuitopening niet ver genoeg de straalgroeve in. Dat flesje van de Welkoop (hoof hygiene liquid) heeft een smaller uiteinde en het spul is vloeibaarder, waardoor het makkelijker diep in de straalgroeve komt.

Mijn paard had overigens lang geen diepe straalgroeve meer gehad. En idd, je smid het zo open mogelijk laten houden helpt zeker. Ik denk dat de meeste paardenmensen wel weten dat het te voorkomen is met een goede smid en passend strooisel, maar soms ontstaat zoiets gewoon en merk je het eigenlijk te laat op. Dan zijn dit soort middeltjes handig ter ondersteuning.

Dat ook maar het paardje waarbij het nog niet over is , die kwam bij mij terug nadat ze een paar jaar bij mijn ex in Italië heeft gestaan en ook al heeft hij haar goed verzorgd heeft hij op zijn ranch een groot deel van het jaar last van veel modder vooral na de overstromingen .. dus ze kwam met flinke rotstraal terug bij mij en iets wat niet in een paar weken is ontstaan lost je natuurlijk ook niet heel snel op. Nu leek het bijna over tot het weer omsloeg en ze dus nu weer in de modder staat..
ik heb nu haar hooinet in de stal gehangen ( stal en paddock is wit zand : droog ) en ik denk dat dit ook al veel gaat schelen. Maar ik wil het wel goed behandelen zodat het niet erger word deze winter of hopelijk over gaat :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 21:09

Kidde schreef:
Sassy4barrel schreef:

Welke blauwe gel is dat?

Deze bedoelen ze denk ik: https://www.welkoop.nl/hooffit-hygiene- ... ml_1187620

Ik heb eerst die geprobeerd en daarna de Hypozin. Hoewel die blauwe gel inderdaad een handige opening heeft vond ik bij mijn paard de Hypozin beter werken

Is die van hypozin ook dikker?

Bedankt :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 21:11

Leedebee schreef:

Mijn vorige hoefsmid werd dan boos :D

Dus dat heb ik al lang geleden weggegooid

Maar teer sluit toch af en doet verder niet veel werd gezegd. ?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:26

Teer werkt inderdaad voor geen meter is mijn ervaring.

Mijn (vz)paard heeft jaren rotstraal gehad (chronisch) ondanks trouw spuiten met CTC. Andere voeding en hooffit hygiene van Welkoop en het was weg en is nooit meer terug gekomen.

Ook een andere bekapper maar mijn hoefsmiden zijn juist helemaal niet van het wegsnijden en laten de straal zoveel mogelijk met rust. Goede kwaliteit hooi maakte het grootste verschil.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:28

Ik zou zorgen voor basis behoefte. Droog staan. Kiest paard er niet zelf voor, verplicht droog staan. Het is dweilen met de kraan open.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 22:15

@TS ja klopt de Hypozin is inderdaad dikker, meer een soort pasta

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:09

Sassy4barrel schreef:
Leedebee schreef:

Mijn vorige hoefsmid werd dan boos :D

Dus dat heb ik al lang geleden weggegooid

Maar teer sluit toch af en doet verder niet veel werd gezegd. ?

Haha dat is niet best :')

Het sluit niet af, maar hard wel uit.

Maar droog kunnen staan is ook wel een must, anders heeft niets echt nut denk ik...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 13:21

Cioccolato schreef:
Ik zou zorgen voor basis behoefte. Droog staan. Kiest paard er niet zelf voor, verplicht droog staan. Het is dweilen met de kraan open.

ik heb nu het hooinet in de schuilstal/paddock opgehangen dus om te eten moet ze droog gaan staan. En de schuilstal en paddock zijn goed droog maar ook beperkt qua ruimte. De wei heeft ze nodig qua beweging. Een ouder paard in een 80m2 ruimte op te sluiten vind ik ook geen goed idee dus ik wil haar de wei niet ontzeggen maar in de wei liggen op verschillende plekke wel modder (niet overal) Dus ze helemaal uit de blub houden de hele winter is geen optie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:24

Marie111 schreef:
Wij gebruikten een poos de Hoeffit Hygiene liquid van de Welkoop (prima spuil)
https://www.welkoop.nl/hooffit-hygiene- ... ml_1187620

Deze vind ik ook fijn. Kun je fijn diep in de spleet tussen de straal of hoefballen spuiten.
Hoefjes werden er hier altijd beter van

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:23

Ik bekap mijn paard sinds een tijdje zelf, iedere week à anderhalve week een onderhoudstrim helpt enorm. Overigens wel onder begeleiding van mijn hoefsmid en na het doen van een cursus natuurlijk bekappen.

Qua producten gebruik ik de HPE tinctuur, en bij diepe groeven de hoofstuff. Met de tinctuur + hoofstuff heb ik een hele diepe groeve weer goed gekregen vorige winter. Op het moment is het lastig omdat, net als bij jou, de hoofstuff noch de artimud goed blijft zitten door het natte weer en doordat de groeve te breed is. Vorige keer was de groeve diep maar nog heel nauw waardoor de hoofstuff goed bleef zitten. Ik beperk me nu dus tot goed bijhouden v/d hoeven + HPE tinctuur. Mijn paard staat trouwens 24/7 buiten, dat heeft ook geholpen in de strijd tegen rotstraal. Wel met rubberen matten bij alle voerplekken en een (relatief) droge paddock door paddockplaten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 15:36

Interval mss ook inkorten weet niet om de hoeveel weken je paard nu bekapt wordt?

En zeker ook naar het immuunsysteem gaab kijken en niet alleen maar smeren smeren smeren :o

En veel traditionele smeden zien bloed pas als rotstraal (wat absurd is ...)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:24

Duo hoef :D blijf het zeggen haha..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 17:59

mavantos schreef:
Muze schreef:
Cavalor dry feet spray, en de field paste.
Heb ook de druppels gebruikt van uniqhorn

Ligt er wel aan welke Dry Feet je hebt. Die oude versie is echt fantastisch, maar de vernieuwde formule doet helemaal niks.

Ik denk dat er mogelijk iets in zat wat nu verboden is? Heel erg jammer in ieder geval. Ben heel zuinig op het beetje dat ik nog heb.

Oh. Goed te weten. Ik heb de oude.. zal wel iets te agressiefs inzitten dan misschien….
Heb ook nog klei en druppels van uniquehorn dus dan houd ik t daar maar bij als de dry feet op is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:04

Mijn paard heeft echt jaren rotstraal gehad. Aan vier hoeven. Alle middeltjes geprobeerd. Het beste werkten Unique-Horn en Hoof-Fit Hygiene Liquid. Het ging nooit weg, maar bleef wel altijd onder controle. Hij had er zelf ook geen last van verder, liep altijd goed etc.
Tot ik een andere hoefbekapper had. Na twee keer was hij er helemaal van af. Voorgoed. Deze sneed het ook nooit weg.