Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:24

koetjeboe schreef:
cinniz123 schreef:
Ja lastig dan,ik zou het niet aandurven ook al zeggen andere dat het wel kan.
Geweekt eet ze het ook niet anders dat nog een optie?
Is ze goed op gewicht?
Wat je nog kan overwegen als je stroom hebt is een feedingmaster die kan over ruim 24 uur hele kleine porties voeren daar vielen die van mij enorm vanaf maar die hadden toen wel echt serieus overgewicht.

Ja ze heeft zeker overgewicht. Maar ze kreeg eerder rijker voer. Veel op het gras en onbeperkt hooi.
En nu geen rijk hooi meer en niet meer op gras. Dus alles is al heel veel minder als wat ze kreeg

afvallen gaat niet heel vlot maar als je ziet dat ze minder dik wordt ben je op de goede weg.
Denk graszaad hooi zeker een optie kan zijn voor erbij maar ook dat laten sommige liever aan zich voorbij gaan dus zal testen zijn.

Saga schreef:
Maar serieus, hooi met een suikerwaarde van <10% is echt niet verkeerd voor paarden met EMS/IR/Hoefbevangenheid.

Dat is voor die van mij dus echt veel te hoog dus zou het echt niet aandurven maar wel fijn dat die van jou dat wel kan handelen dat is alleen maar fijn toch.

Saga

Re: Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 08:24

Het is meer dat uit onderzoeken omtrent deze ziektes blijkt dat onder de 10% prima is.
Dus stellen dat hooi met een suikerwaarde van 7/8/9% véél te hoog is, is niet accuraat.
Wij oogsten speciaal hooi voor paarden met deze ziektes en hebben alles exact ingericht om het hooi perfect te maken en hooi met een nog lagere suikerwaarde is echt extreem lastig te maken.
Dan kom je echt zwaar tekort in andere essentiële waarden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 12:13

Saga schreef:
Het is meer dat uit onderzoeken omtrent deze ziektes blijkt dat onder de 10% prima is.
Dus stellen dat hooi met een suikerwaarde van 7/8/9% véél te hoog is, is niet accuraat.
Wij oogsten speciaal hooi voor paarden met deze ziektes en hebben alles exact ingericht om het hooi perfect te maken en hooi met een nog lagere suikerwaarde is echt extreem lastig te maken.
Dan kom je echt zwaar tekort in andere essentiële waarden.

Oke excuus als ik je daarmee tegen het zere been schop.
Ik ga puur uit van het advies wat zowel veearts als voedingsdeskundige hebben geadviseerd toen die van mij positief testen op ems.
Pas toen ik daadwerkelijk weidehooi uit Frankrijk ging geven wat echt laag in suiker 4% was gingen ze bij mij afvallen en anders moest ik zo danig weinig voeren dat ze veel te lang zonder stonden.
Toen ik de feedingmaster ging gebruiken met het zelfde hooi kreeg ik ze eindelijk op wat ze moesten zijn.
Met hooi hoger in suiker lukte dit mij 2 jaar lang niet vandaar dat ik dus toch enigszins denk dat er wel een waarheid achter zit maar goed ik ben geen deskundige dus vergeet het als het niet klopt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 12:33

Je schopt me zeker niet tegen het zere been en er zijn vast paarden die EMS of IR of een soortgelijke ziekte hebben in dusdanig ernstige mate dat bijv. 9% nog teveel is.
Mijn punt is vooral dat dat over het algemeen niet het geval is en dat een opmerking als "Voor een ir/ems pony is tussen de 7-10% echt veel te rijk." dan wel een vertekend beeld geeft.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 13:00

Saga schreef:
Je schopt me zeker niet tegen het zere been en er zijn vast paarden die EMS of IR of een soortgelijke ziekte hebben in dusdanig ernstige mate dat bijv. 9% nog teveel is.
Mijn punt is vooral dat dat over het algemeen niet het geval is en dat een opmerking als "Voor een ir/ems pony is tussen de 7-10% echt veel te rijk." dan wel een vertekend beeld geeft.

Ja maar dat heb ik dus met jouw reactie ook 10% is prima dan denk ik oef je zal maar net dat paardje hebben die dat dus niet trekt dan ben ik liever voorzichtiger als dat kans op fout gaan.
Maar goed ergens wel goed dit voor mensen die info willen hebben dan zie je dus dat het ene paard het beter doet als het andere op bepaalde omstandigheden.
Al is dat natuurlijk ook het lastige van ems dat zelfs weers veranderingen ect een trigger kunnen zijn.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 13:13

Uiteindelijk is het het paard dat bepaalt of het goed (genoeg) is. :j
Sowieso altijd het hooi laten analyseren, zou mijn advies zijn.
Desnoods bij meerdere bedrijven.

Ik zie hier in de praktijk overigens erg goede ervaringen met hooi met een lager gehalte dan 10%.
We verkopen ons hooi specifiek voor zulke paarden en ik heb meerdere mensen die hun paarden nu weer buiten hebben staan i.p.v 24/7 op stal vanwege de pijn.
Dat is heel erg fijn, daar doe je het voor.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:20

Hoe doen jullie dat met analyseren? Ik koop vaak bij een boer mijn hooi die verschillende percelen heeft. Ik haal elke maand hooi, maar dat kan dus van verschillende percelen af komen. Dan is hooi analyseren eigenlijk zinloos in dit geval toch?

Ook vraag ik me af hoe betrouwbaar zo n analyse is. Als ik toevallig net een baal heb aan de rand in de schaduw van een perceel en een baal in het midden vol in de zon, is je test dat ook niet anders?

Eigenlijk zou ik elke maand opnieuw willen testen, maar dat wordt best duur als je dat maandelijks doet.

Bh foerage handels op internet kan je soms partijen kopen die een anylse hebben, maar vaak zijn deze balen ook erg duur. Of het is een gemiddelde analyse.
Vind het dus zo makkelijk niet om aan goed hooi te komen op deze manier. Vaak ben ik al blij dat ik überhaupt goed hooi vind.

Hebben jullie nog tips hierin?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 15:40

Dat wordt heel duur inderdaad.

Wij lopen altijd in een kruis-vorm door het land en pakken overal een pluk weg.
Dit wordt verhakseld en getest en dan krijg je een accuraat gemiddelde.
Eén van de klanten heeft eens een extra test gedaan om de waarden van bepaalde mineralen te achterhalen die ik zelf niet had getest en kreeg na maanden een vergelijkbaar resultaat, dus het is ook echt accuraat.

Bij bijvoorbeeld midibalen doe je het het beste door met een hooiboor uit elke baal wat hooi te halen.
Daarna wel echt direct goed luchtdicht afplakken.
Laatst bijgewerkt door Saga op 26-03-26 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:46

Oretha, ik heb met de leverancier een afspraak dat ik een partij laat testen, welke voor een jaar voldoende is voor ons om te voeren. Deze wordt dan voor mij gereserveerd en in porties geleverd.

Mocht de test van die partij niet goed zijn voor mijn pony (EMS en PPID), dan geef ik het rapport aan de leverancier en test ik een andere partij bij hem.

Zijn zulke afspraken niet te maken bij jouw hooiboer?

Hier gaf de dierenarts aan dat hooi tot 10% suiker goed was om te geven, mits de hoeveelheden niet onbeperkt zijn. Die van mij is met een afgewogen hoeveelheid (verdeeld in 4x per dag in een hooinet) erg mooi afgevallen en nu ze op gewicht is, voer ik op het oog en meet ik 1x per maand de omvang.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 15:56

Ik heb het geluk vlakbij een verdeelpunt van tophooi.nl https://tophooi.nl/tophoois-frans-weidehooi/ te wonen. Ik haal daar Frans weidehooi en graszaadhooi. Het hooi is getest met een suiker percentage van <7% maar dat zal ongetwijfeld iets variëren. Het is super mooi hooi alleen stevig aan de prijs.
Mijn merrie krijgt dit hooi als enige op stal dus ik haal iedere maand een aantal baaltjes. Ik heb niet de mogelijkheid om grotere balen op te slaan, voor mij zo een fijne oplossing.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 21:17

Ik meld me ook even in dit Topic!

Ik heb mijn 6 jarige merrie (haflinger) ook net laten testen, en helaas positief. -O-
Maar ik verwachte wel dat ze positief zou testen, ze is zeker niet (modder)vet want ik rijd haar toch 4-5 x keer in de week dressuurmatig en afwisseling naar het bos. Sinds september merkte ik ook op dat ze minder energie had zoals jij beschrijft en vooral verzuring van de spieren in overleg met dierenarts de eerste zware verzuring (dit was eind september 25) bloed ook genomen en zijn we audevard myostem protec gaan geven icm de muscle build van Horseadds (heel hoog gedoseerd) ik merkte wel dat de spieren minder snel verzuurde maar die energie kwam maar niet terug en naar mijn idee de laatste maanden nog lager als ervoor. Terwijl ze normaal altijd heel voorwaarts en actief te rijden was, ik hoefde mijn been niet aan te leggen. (Positief) nu zou ik ze bij wijze van spreken bijna vooruit moeten schoppen soms.

Overigens hou ik haar al zoals je een paard met EMS/ IR zou moeten houden, paddock ons hooi is getest 7% suiker, krijgt enkel balancer afgestemd op ons hooi te korten (wij hebben hooi voor een jaar staan thuis) en de supplementen voor haar spieren. Dus das redelijk * want in mijn management kan ik weinig aanpassen.

DA sprak ook over de metformine maar wel véél meer ze zei 12 pillen 2x per dag ongeveer (ze is een haflinger weegt rond de 510 kg)
En ook om eens een poging te doen om de steady and stable v curafyt te geven.( ik ben niet zo van de poedertjes etc maar goed, baad het niet schaadt het niet..) Die heb ik net besteld en wil de medicatie ook zeker proberen. Mijn DA zei zelf ook dat ze wel veel paarden hebben die v die glucobalance ea (er zijn er wel wat op de markt) krijgen maar daar nu geen giga verschillen bij zag. En de Metformine idd uittesten is niet elk paard werkt dit.

ik kan niet veel veranderen.. denk ik.. vrees ik.. ze wordt sober gehouden, heeft veel beweging…

visueel omdat ik ze ook veel rijdt zou je ze niet direct verdenken, ze is ietsje te vet maar niet vetter dan een ander recreatief paard, overigens is 70% v d paarden te vet

Hoeveel wegen jou paarden waarover je spreekt? Want is wel een verschil qua hoeveelheid pilletjes :D

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 21:26

Ohja en heb jij ook getest op Cushing en PSSM?
Cushing was wel negatief en pssm hebben we pas uitslag van in mei

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 21:34

Echt vervelend.
Je hebt ze het liefst 24/7 in de wei, maar dat kan echt niet meer.

Hier was Metformine wel echt de zet die ze nodig hadden.
Zelfs nu we al 2 maanden geleden gestopt zijn, is hun energie nog steeds op het oude niveau.
Het mag wel ietsje minder zelfs. :D

Ik merk wel dat in bepaalde periodes de bespiering minder wordt, voornamelijk doordat ze echt weinig ruwvoer krijgen.
Dan geef ik een tijdje Spirulina, het hoofdbestanddeel van Myoplast, en dan is het vrij snel weer goed.

Cushing was gelukkig negatief en Pssm heb ik niet laten testen, omdat er geen symptomen van Pssm1 aanwezig zijn en ik vind de test van Pssm2 niet betrouwbaar genoeg.

De laatste keer dat er klachten waren, een tekort aan energie, is ondertussen al ruim 5 maanden geleden.
En hoefbevangenheid is ook al bijna 2 jaar weggebleven.

Eviels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 22:21

Voor mijn friezen geef ik timotheegras als ruwvoeraanvulling/ vervanging. Is best hoog in anitoxidanten en laga in suiker/zetmeel/eiwit. Misschien ook een optie, kun je in baaltjes kopen maar ook in een haycobs om te weken

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 07:02

Hallo allen. Hier mijn ervaring met IR.
Ondanks alle maatregelen die ik nam bleef mijn paard dikker en dikker worden. Ze weegt 100 kilo teveel! Ze kreeg echt veel beweging. Gelukkig nooit kreupel geweest of gevoelig gelopen. Ze voelde overal op haar lichaam "hard". Ik was ten einde raad en wist niet meer wat te doen en zo ging het echt een keer fout.

Ik heb dierenarts laten komen en diagnose IR.
Ik heb medicatie gekregen, was daar huiverig voor, maar ik moest wat.
Ze staat nu een maand op invokana en wat een verschil!
Heb haar nog niet gewogen.

Maar ze voelt zachter, singel kan al paar gaten strakker. Veel looplust! En veel stabieler in gedrag(ze was altijd enorm schrikkerig tijdens rijden en bleef er erg in hangen)

Verder krijgt ze hooi laag in suiker, balancer en speedibeet voor haar zouten door te mengen.
En ongeveer 3/4 schep cavalor fiberforce per dag en flinke hand hartog digest.
En ze loopt gewoon op schraal land.

Ik ben ontzettend blij dat ik deze stap genomen heb.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-26 08:39

Timothee is inderdaad ook een grassoort die wij veel gebruiken.

Dat is een fijne ervaring!
Mocht het hier in de toekomst weer wat minder gaan, dan ga ik de dierenarts eens vragen welk medicijn hij nog op het oog had.
Het enige wat ik weet is dat het een vrij duur medicijn is, 125 euro in de maand per paard.
Zou dat hetzelfde medicijn zijn?

Hier dan wel het probleem dat de paarden niet verder moeten afvallen, dus als dat een bijwerking is, zou ik juist meer moeten gaan voeren.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:47

Ik heb vlgs mij 160 of 180 euro betaald. Dat is voor 3 maanden

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Wat voor waarde had bij jullie paarden bij de insulineresistentie test? Bij mijn pony zat deze op 93, wel s avonds getest en niet nuchter maar alsnog te hoog.

ACTH zat op de grens. DA wil starten met prascent maar ik twijfel nog.

Moet wel starten tijdelijk met Metformine, ook omdat ze HB is.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:25

Hier was bij paard 1 de ACTH 4.2 waar hij onder de 6,5 moest zijn.
Insuline was 6 waar hij onder de 6,5 moest zijn.
En Insuline na belasting was 83,4 waar hij onder de 45 moest zijn voor een negatief resultaat.

Bij paard 2 was de ACTH 9,8.
Insuline 14,9.
En Insuline na belasting 117,9.

Dit is wel in de ochtend getest na een uur of 9 vasten, maar wel toegang tot stro (in overleg).

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

bij mij is er wel wat anders getest?

voor deze bloedname in de ochtend is ze +-7-8u nuchter geweest.

Triglyveriden 63 - ref waarde <50 mg/dl

Glucose 97 mg/dL - ref waarde 80-120
Insuline 19 µU/mL - ref waarde <20

I:G ratio 0.200mU/10.mg - ref waarde <0.100
RISQI 0.23 (mU/L)^-0.5 - ref waarde >0.32
MIRG 7.6 mU^2/10.L.mg - ref waarde <5.6
Fructosamine 327 µmol/L - ref waarde 281-374

ACTH 17 pg/mL - ref waarde <29

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

Ik zou liever getest kruidenhooi of weidehooi gaan voeren, dan graszaadhooi. Dat leek vroeger de oplossing maar er kleven toch wel nadelen aan.

bij www.duitskruidenhooi.com staan analyses erbij.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:50

Ja, ik denk ook dat het andere waarden zijn. :j

Hier ook kruidenhooi, ik vind het erg fijn zo.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Wij gaan trouwens nu in overleg met de dierenarts starten met de Metformine, moest dit geen gewenst resultaat geven zouden we de Invokana ook kunnen proberen.
Ik denk dat ik vooral resultaat ga moeten zien of de medicatie aanslaat in haar energiepijl tijdens het rijden en de verzuring van haar spieren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:02

Ja, hier was het echt heel fijn voor het energieniveau.
Verzuring in de spieren heb ik nooit gemerkt hier.
En ik merkte ook dat ik onbewust door het geven van de medicatie meer vertrouwen kreeg dat ik niet teveel van ze vroeg.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het deze zomer gaat.
Ze staan nu weer op erg schraal, arm gras en in de winter staat ze alleen op krachtvoer en een beetje mash.

bambi_didi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Saga schreef:
Echt vervelend.
Je hebt ze het liefst 24/7 in de wei, maar dat kan echt niet meer.

Hier was Metformine wel echt de zet die ze nodig hadden.
Zelfs nu we al 2 maanden geleden gestopt zijn, is hun energie nog steeds op het oude niveau.
Het mag wel ietsje minder zelfs. :D

Ik merk wel dat in bepaalde periodes de bespiering minder wordt, voornamelijk doordat ze echt weinig ruwvoer krijgen.
Dan geef ik een tijdje Spirulina, het hoofdbestanddeel van Myoplast, en dan is het vrij snel weer goed.

Cushing was gelukkig negatief en Pssm heb ik niet laten testen, omdat er geen symptomen van Pssm1 aanwezig zijn en ik vind de test van Pssm2 niet betrouwbaar genoeg.

De laatste keer dat er klachten waren, een tekort aan energie, is ondertussen al ruim 5 maanden geleden.
En hoefbevangenheid is ook al bijna 2 jaar weggebleven.

Ik hoop dat de Metformine ook hier gaat aanslaan :o

Horseadds heeft echt nog maar heel recent ook een nieuw supplement uitgebracht die bevat oa ook Spirulina! Ik ben wel positief over hun andere supplementen dus ik zou deze ook wel overwegen voor de mijne indien er nood aan is, maar eerst even kijken wat de Metformine doet.

Gelukkig hier nog geen HB, maar wel fijn te lezen dat het zo positief voor je uitpakt!
Helemaal waar PSSM2 is ook een verzameling van heel veel aandoeningen en dat gevoel had ik ook.
gezien de PSSM ook uit het bloed kon onderzocht worden en er toch al bloed was dacht ik test die dan ook maar gelijk :D