Onverklaarbare koliekaanvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:40

Hij maakt een behoorlijk goede wintervacht aan, en staat 's winters ook altijd onder een deken. Na de eerste paar koliekaanvallen heeft hij zijn ongevoerde regendeken op gekregen. Dat was ook net in die periode met enorm veel regen. De deken hebben we af gedaan toen hij naar de kliniek ging omdat hij daar inderdaad warm in een stal staat. Dus ik denk dat kou het probleem niet is.

De nierstenen zal ik zeker even navragen bij de dierenarts.

Ik vind het inderdaad wel ook opvallend dat de eerste kolieken heel licht waren, en in drie weken tijd steeds wat heftiger worden, en vooral ook direct weg zijn na de darmontspanner. Een aantal oorzaken lijken daarmee al af te vallen.

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 20:51

Coentjuh schreef:
Ik weet niet of ze dit op een echo kunnen zien, maar ik meld het maar in de hoop dat het meer bekend wordt (misschien niet in jullie geval): ons paard had gesteelde lipomen. Soort tumoren op steeltjes die om zijn darmen waren gedraaid en de boel afknelden. Maar misschien is zoiets uitgesloten wat ik hoop!

Wens je heel veel sterkte

Dit wilde ik ook zeggen. Had mijn paard ook. Maar geopereerd en 2 ballen van 1 en 2 kilo verwijderd en nooit meer last gehad!
Waren niet om darm gedraaid, maar trokken darmen in een soort knik waardoor er steeds koliek was die ook weer overging

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 21:23

8nnemiek schreef:
Scrabbel, Mystic had inderdaad ook een paar keer slijmerige mestballen. Maar ik heb wel een tijd psyllium gevoerd, dus verwachtte dat daar de slijm vandaan kwam.
Fir ken ik niet, maar dat ga ik zeker eens opzoeken! Had jouw paard ook zo vaak vreemde kolieken, en is die er zelf overheen gekomen?.

Na 2 dagen helemaal over, na weken ellende. Het middel bind de verkeerde schimmels in de darmen. Vorig jaar was nat en warm. Ideaal weer voor schimmels om in hooi en gras te komen. Het was voor mij een baat het niet schaadt het niet. Gelukkig bleek dit de oplossing. Bloedonderzoek kwan bij haar verder niks geks uit. Toen ook op pssm etc laten testen.

8nnemiek

Re: Onverklaarbare koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 21:47

Ik heb de Fir eens besteld. Baat het niet dan schaadt het niet inderdaad, bedankt voor de tip!

bliksem, wat heftig zeg! Had jouw paard er ook koorts bij? Wat fijn dat ze verwijderd konden worden en dat het daarmee volledig was opgelost.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:14

Zo wat een heftig beeld om je paard zo tr zien. Hierboven ook al genoemd, maar ik werk in dr zorg en zou als t om mensen ging meteen epilepsie denken, wellicht dat de colosan eerder ook als ontspanner geholpen heeft?
Overigens hebben wij op de woning ook een cliënt die bij storm/onweer gevoelig is voor epilepsie.

Ik heb trouwens wel eens n paard met epilepsie-aanval gezien. Maar die ging tollen. Ook heel naar trouwens. Maar misschien zijn er net als bij mensen veel verschillende soorten insults?

Heftig TS! Ben benieuwd of je erachter komt!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:32

Mijn tinkerkruising heeft entrapment gehad (nier-miltband koliek) waarbij aan zijn linkerflank een darmlus over het bandje dat de linkernier met ee milt verbind gleed.
Mijn paard mestte ook gewoon (wel wat minder), wilde niet eten en lag in de blubber toen ik aan kwam racen nadat hij de ochtend niet had gegeten en de pensionhouder het 4 uur later toch wel nodig vond me te melden dat mn paard niet had gegeten (niks voor hem) en de hele ochtend al in de paddock (blubber) ging liggen.

De DA was zeer adequaat gelukkig, had het direct door met opvoelen. Paard reageerde minimaal maar we hadden het gelijk door. Direct spierverslapper en pijnstilling erin. Kreeg een strak schema. 10 min stappen (li en re om), 10 minuten flink doordraven en 10 minuten galopperen. Nu galoppeerd ie niet heel graag maar heb m echt doorgejaagd. Daarna nog met zn minst favoriete paardencollega in de bak gezet waarbij ie echt moest sprinten. Keizielig maar de DA had uitgelegd dat hij echt even flinke passen moest gaan maken en flink moest bewegende zodat die darmlus kon losschieten. Dit is ook gebeurt. Daarna heb ik hem zeiknat met zn fir tech dekentje drooggestapt en had ie er geen last meer van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 22:59

Maar had die ook stuipen?

Want ik heb ook weleens een paard gehad met nier-miltband koliek en die liet zichzelf zo op de grond vallen van de enorme pijn om vervolgens weer overeind te komen en hetzelfde te gaan doen.

Stuipen heb ik nog nooit gezien bij koliek, ook niet bij paard die in shock was. Nu ben ik geen dierenarts dus niet alwetend maar vind het wel een vreemd beeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:26

Zou het het gras kunnen zijn? Hier ook een senior die koliekerig reageert op nat gras. Haal ik ‘m er af en volledig op hooi is het weg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 23:36

Heb zojuist het filmpje bekeken, had het nog niet gezien. Zou het een tia kunnen zijn?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 00:04

Ppid getest?

Er is een link tussen hormonale disbalans en neurologische aandoeningen zoals epilepsie bij paarden, vooral als er sprake is van een onderliggende hormonale aandoening zoals de Ziekte van Cushing, wat kan leiden tot gedragsveranderingen en andere symptomen. Hoewel epilepsie zelden voorkomt bij paarden, kan het ondersteunen van de hormoonbalans bij een ruin helpen om mogelijke gedragsproblemen aan te pakken. Er is geen directe genezing via hormonale supplementen, maar ze kunnen ondersteunend werken voor een stabiele hormoonhuishouding.

Mijn merrie kreeg t op 13 jar leeftijd..

Liggen.. epileptisch/ schokken.. koliekachtig.

Stond na 4 min weer op en liep weg of er niets was gebeurd..

Wel ppid lange krulharen aan benen.

Heeft ze paar x gehad..zon schokaanval liggend op dr zij.

Op 20 jar ppid vast gesteld en medicatie. en was bijna 24 geeuthaniseerd.

En omdat ppid jarenlang kan spelen 10 a 12 jaar en 80% van alle oude paarden ppid krijgt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 01:15

Hoe is zijn hart? Daar kunnen ze ook toevallen van krijgen als die slecht is

Mijn kat met een hartruis moet wel eens hoesten en dan valt ze op de grond, blijft even liggen en dan is er niks meer aan de hand. De hond van mijn moeder heeft ook een slecht hart en die heeft toevallen met een soort stuiptrekking en urine laten lopen. Daarna ook niks meer aan de hand

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 02:08

Maagzweren of toch epilepsie.

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:50

Hoi mijn paard had ook om de 2 dagen koliek .
De colosan hielp iedere keer wel maar is toch niet goed.
ik heb paard van stro gehaald en nu houtkrul.
Verder de voeding aangepast .
'sMorgens eerst balacer met slobber gemengd en ook dit in de avond.
.. Hooi deed ik al hooinetten en meer verdeeld geven .
Nu al 1 maand geen aanval gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 07:55

Bedankt voor alle reacties!
Lucia, maar kan epilepsie ook voor buikpijn en koorts zorgen zonder zo'n insult?

Bij verdraaide darmen zou ik eerder verwachten dat hij er lange tijd last van heeft, en niet af en toe eens een aanval. Dat heeft hij 20 jaar geleden eens gehad, en toen knapte hij ook niet op van de medicatie.

De ppid test ga ik inderdaad navragen bij de da. Ik zou het op zich niet verwachten aangezien hij zo gezond en fit is verder, maar een test kan geen kwaad, zeker als jij ook die koliek + schokken zag bij je merrie.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:59

Daihyo schreef:
Zou het het gras kunnen zijn? Hier ook een senior die koliekerig reageert op nat gras. Haal ik ‘m er af en volledig op hooi is het weg.

Dit. Voor- en najaarsgras is echt moeilijk voor paarden. Mijn merrie had een aantal jaar terug echt bij iedere weersomslag koliek. Equishure bij gaan geven (en zout en magnesium) en sindsdien gaat het goed, maar je blijft weersomslagen wel merken. Veel paarden gaan er gevoelig op, het valt alleen pas op als ze ziek worden.

Hopelijk vind je snel de oorzaak en knapt hij op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:03

Ik was even aan het twijfelen om het te noemen.
Maar als ik niks had gelezen en alleen het filmpje had gezien dan zou ik zeggen dat daar een paard in diepe slaap ligt en wat jij ziet met de benen is heel normaal wat een paard in de rem- slaap doet.

Het is niet iets wat toevallig samen met het niet goed voelen gaat?
Ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel.
Maar je paard is al ouder, voelde zich niet goed ,daar gaan liggen slapen lukt een of andere manier niet.
En dan krijg je dus dat ze op een gegeven moment wel omvallen en heel,kort even in een heel diepe slaap zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 08:12

amyz, ik heb hem de laatste dagen van het gras af gehouden, en ook toen kreeg hij klachten, zelfs nog meer dan toen hij nog volop op het gras stond.

ellepel, klopt. Ik heb hem ook wel eens in rem slaap op die manier liggend zien 'rennen'. Maar het lijkt me dan weer sterk dat hij vanuit een koliekaanval met pijn en stress ineens in slaap valt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 08:37

Mijn sjimpie zag je ook niet direct aan de haren dat hij ppid had.
geen lage krulvacht.
Wel dat hij minder goed waterdicht was :D

Hij lag met zijn stuiptrekking precies gelijkend.
De ogen draaide weg, de oren bewogen ook wat raar op en neer.
Maar ook compleet plat.
Ik dacht toen echt dat hij zijn laatste adem daar ter plekke uitblies.
Maar toen hij daarna opstond zag je niets aan hem.
Wat je bijvoorbeeld bij een tia wel zou verwachten.

Hij had geen koorts, maar wel symptomen van koliek, maar dat was het niet.
Bij hem hielpen pijnstillers wel.
Maar waar de pijn vandaan kwam was onduidelijk.

Bij hem werd ook gedacht aan melanomen ergens van binnen.
Ondanks dat hij die met zijn 26 jaar amper zichtbare had, mar van binnen kan natuurlijk toch.
Maar toen met die stuip werd gedacht aan de ppid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 08:43

Dat klinkt wel vergelijkbaar. Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Ze zou vandaag weer bellen.

Als hij nog steeds zo onrustig is dan gaan we hem waarschijnlijk vandaag ophalen, en kijken we het thuis verder aan. Hopelijk kalmeert hij dan een beetje en wil hij weer wat eten.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:10

Goede vraag. Met zulke stuipen denk ik dat alles pijn kan doen en ze zoieso mega spierpijn kunnen hebben. Maar nogmaals; epilepsie vooral bij mensen gezien. Vooral heel moe erna en dunne ontlasting. Maar de stuipen van je paard lijken wel veel op tonisch clonisch. Zijn wel filmpjes van mensen die zich gefilmd hebben tijdens een aanval.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:27

Sommige mensen gaan ook gekke bewegingen maken van pijn. Kan ook zijn dat het zoveel pijn doet dat ie uit checkt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 10:41

Daar heb ik zelf ook aan gedacht inderdaad, of misschien door de hoge koorts bv..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 14:53

Hier een keer een merrie gehad die telkens maar weer terug koliek kreeg
Stond niet op zand of dergelijke, alle simpele zand testen waren ook negatief.

Maar het bleek toch zand te zijn.

Ik kan het niet helemaal rijmen met jouw verhaal, want zij had niet van die vreemde stuip trekkingen.
Maar sindsdien sluit ik bij terugkerende koliek zand nooit uit ook al zijn de testen negatief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 18:57

Hij staat weer thuis :) Wat vermagerd doordat hij zo gestrest was en niet wilde eten, maar verder wel fit en alert.
Afbeelding

Hij begint nu langzaam wat rustiger te worden en heeft een aantal happen gegeten. Hopelijk is hij morgen weer wat zichzelf.

Zand is uitgesloten volgens de da. De darmen waren helemaal leeg nu. En we hebben maagzuurremmers meegekregen voor als er toch iets van een maagzweer zou zitten.
Hij heeft in de vier dagen dat hij er stond nog een keer koorts gehad, maar geen duidelijke aanval.
Ik blijf hem nu gewoon hetzelfde voer aanbieden, even geen gras meer, en een paar keer per dag wat extra beweging, morgen komt de Fir binnen, en ik hoop dat het daarmee opgelost is.. maar we hebben dus nog steeds geen oorzaak kunnen vinden helaas.

Ppid testen had op dit moment geen zin vanwege de stress zei de dierenarts, en daar vond ze hem ook te goed voor uitzien. Maar daar kan ik later eens op laten testen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:09

Je zegt steeds 'koliek', maar als ik het filmpje zie denk ik eerder aan epilepsie of een tia. Ik ken tia's niet bij paarden, maar wel bij andere dieren en dat ziet er precies zo uit. Daarna zijn ze even wat suf en dan gaat het wel weer. Als de tia's vaker voorkomen wordt de schade groter, duurt herstel langer.

Ik zeg echt niet dat hij tia's krijgt, maar het doet me er erg aan denken zoals ik het bij andere dieren heb gezien. Het zou dan aan van alles kunnen liggen, maar ook bijvoorbeeld aan zijn hart, een verdikte hartspier bijvoorbeeld, al heb ik geen idee of zoiets bij paarden voorkomt.