Aanschaf pony oogproblemen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Aanschaf pony oogproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:16

Nou he . Arme pony. Dergelijke medische informatie moet wel degelijk voor de koop getoond worden, ook in het belang van het dier. Laat die eigenaar de pony maar zelf houden en het geld teruggeven. Ik vind eigenlijk dat zo'n zieke pony niet meer voor geld verkocht kan worden, alleen weggeven aan iemand die de behandelingen kan en wil doen en betalen. Op een pensionstalling kun je haar zowiezo niet zetten want wie gaat daar minstens 4 keer per dag ogen druppelen?

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 09:13

Eigenaar stelt nu voor om een dierenarts te laten komen voor een keuring.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:33

Niet doen. Gewoon bij je standpunt blijven dat je deze pony niet meer wil. Wat mij betreft is de situatie helder ook zonder weer een andere dierenarts erin te betrekken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:49

Tja op zich verlies je daar niks mee. Mits op hun kosten en een dierenarts van jouw keuze.

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 10:01

troi schreef:
Tja op zich verlies je daar niks mee. Mits op hun kosten en een dierenarts van jouw keuze.

Dierenarts van haar keus.
Als ik dan besluit haar niet te nemen zijn de kosten voor mij.
Neem ik haar wel , betaald zij de kosten.

Lastig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:04

Niet doen. :n

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:11

Jackie84 schreef:
troi schreef:

Lastig.

Ik zou het niet doen want dat gaat jou geld kosten. Je had al gemeld dat je ervan af ziet en het lijkt wel alsof de eigenaren graag van deze pony af willen,
en als de keuring vd dierenarts haar keus is, is het heel gek dat jij alsnog geld moet betalen terwijl dit niet jou keus is.

Als jij besluit te keuren met een door jou gekozen dierenarts is het een andere kant maar dit is niet netjes vind ik zelf want je was duidelijk dat je de koop niet wil doen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:20

Jackie84 schreef:
troi schreef:

Lastig.

Voor mij zou dit niet lastig zijn. Zoals de eerste reactie al was: problemen moet je niet kopen.
De verkoper heeft ingezien dat ze dit heeft verzwegen voor de verkoop was afgesproken. Nu probeert ze het er alsnog middels een keuring van haar eigen dierenarts recht te trekken.

Ben je al gehecht aan deze pony? Want ik merk eigenlijk te veel twijfel voor iemand die nog enige afstand heeft.
Persoonlijk heb ik een vreemde smaak bij de hele gang van zaken:
- Verzwegen én verwaarloosde oogaandoening;
- Paspoort zoek;
- Pony ouder dan gezegd;
- Ziek dier drachtig laten worden;
- Ze was eerder blij dat je van de verkoop afzag en nu dit voorstel?

Persoonlijk zou ik deze pony niet met een goed gevoel meer kunnen aanschaffen. Voor het dier heel triest dat het nu een eigenaar heeft die nogal makkelijk is, maar ik zou niet het risico van een heleboel kosten op mij willen nemen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:22

Niet doen.

Kan alleen maar ellende van komen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:28

Jackie84 schreef:
troi schreef:

Lastig.

Niet doen.

De kosten die zij betaalt als je hem wel neemt, vallen in het niet bij de duizenden euro's die jij kwijt gaat raken aan medische kosten.

Verder is de dierenarts haar keus, dan wil die dierenarts zijn klant, die persoon dus, te vriend houden en konden problemen wel eens iets minder erg worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn.

Persoon wil zelf geen ziek dier verzorgen, en wentelt het probleem af op jou. Ze weet dat je die pony leuk vindt, en probeert met een verkooptrucje je te laten denken dat je een voordeeltje hebt als je die pony neemt. Dan is zij er lekker vanaf. -O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:30

Jackie84 schreef:
troi schreef:

Lastig.

Niet doen! Rode vlaggen qua kosten én qua betrouwbaarheid

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:43

Nee nee neee nee. Niet doen. Absoluut zonde voor de pony maar nee ga hier niet in mee.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:47

Jackie84 schreef:
Ik heb zojuist een bericht gestuurd waarop ik aan geef er van af te zien.

Hierop krijg ik bericht dat ze er eigenlijk blij mee is want door mijn twijfel was haar gevoel niet meer goed.

Volgens haar overhandigd ook niemand bij de verkoop van een pony dierenarts papieren.

Haar gevoel was toch niet meer goed bij jou?
Alles wijst er nu op dat ze dolgraag van die pony (en dus de problemen) af wil...

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 10:51

[/quote]
Voor mij zou dit niet lastig zijn. Zoals de eerste reactie al was: problemen moet je niet kopen.
De verkoper heeft ingezien dat ze dit heeft verzwegen voor de verkoop was afgesproken. Nu probeert ze het er alsnog middels een keuring van haar eigen dierenarts recht te trekken.

Ben je al gehecht aan deze pony? Want ik merk eigenlijk te veel twijfel voor iemand die nog enige afstand heeft.
Persoonlijk heb ik een vreemde smaak bij de hele gang van zaken:
- Verzwegen én verwaarloosde oogaandoening;
- Paspoort zoek;
- Pony ouder dan gezegd;
- Ziek dier drachtig laten worden;
- Ze was eerder blij dat je van de verkoop afzag en nu dit voorstel?

Persoonlijk zou ik deze pony niet met een goed gevoel meer kunnen aanschaffen. Voor het dier heel triest dat het nu een eigenaar heeft die nogal makkelijk is, maar ik zou niet het risico van een heleboel kosten op mij willen nemen.[/quote]

Omdat ze nog met veulen loopt tot januari dus afgesproken een aanbetaling te doen , natuurlijk wel een aantal keren bij haar geweest om met haar bezig te zijn.
Geen band mee maar wel een enorm lief dier dus het gaat me weer enigzins aan het hart , zeg maar.
Wat een mensen bestaan er toch maarja , kan niet alles redden !

Maar jullie advies zegt genoeg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:19

Jackie84 schreef:
Omdat ze nog met veulen loopt tot januari dus afgesproken een aanbetaling te doen , natuurlijk wel een aantal keren bij haar geweest om met haar bezig te zijn.
Geen band mee maar wel een enorm lief dier dus het gaat me weer enigzins aan het hart , zeg maar.

Ze willen dolgraag van het dier af en lieten zien onbetrouwbaar te zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat je het dier nooit moet kopen, legio paardenverkopers zijn onbetrouwbaar immers, maar wel dat je voorzichtig en slim moet zijn. Zelf de da kiezen en enkel de keuring betalen bij aankoop zijn basis zaken voor de (financiële) veiligheid van de koper. Dat zij dat nu zomaar omdraaien laat precies zien dat zij niet netjes zijn in dit proces.

Ik zou dit wel als eis durven neerleggen bij hen, take it or leave it. En dan maar zien of zij er op ingaan. Waarschijnlijk niet, das dan hun probleem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:45

troi schreef:
Jackie84 schreef:

Ze willen dolgraag van het dier af en lieten zien onbetrouwbaar te zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat je het dier nooit moet kopen, legio paardenverkopers zijn onbetrouwbaar immers, maar wel dat je voorzichtig en slim moet zijn. Zelf de da kiezen en enkel de keuring betalen bij aankoop zijn basis zaken voor de (financiële) veiligheid van de koper. Dat zij dat nu zomaar omdraaien laat precies zien dat zij niet netjes zijn in dit proces.

Ik zou dit wel als eis durven neerleggen bij hen, take it or leave it. En dan maar zien of zij er op ingaan. Waarschijnlijk niet, das dan hun probleem.

Ik zou sowieso geen geld geven, (of koop sluiten) zolang de pony nog bij de verkoopster staat vanwege het veulen. Want daardoor wordt "take it or leave it" lastig, omdat de pony sowieso nog een tijd bij de verkoopster blijft staan.
Het zou me niet verbazen, als TS geld geeft aan de verkoopster, er ineens een nieuwe reden opduikt waardoor de pony daar blijft staan (pony blijkt weer drachtig bijvoorbeeld) en dan? Dan heeft TS geld uitgegeven en nog steeds geen pony.
En zie dat geld maar eens terug te krijgen, persoon blijkt immers onbetrouwbaar en houdt zich al niet aan de regels qua informatie en keuren voor aankoop.

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 11:52

[/quote]

Ik zou dit wel als eis durven neerleggen bij hen, take it or leave it. En dan maar zien of zij er op ingaan. Waarschijnlijk niet, das dan hun probleem.[/quote]

Ik vraag me ook af wat ik met een keuring verder kom.
Eigenaar zegt al dat ze op de ogen afgekeurd zal worden , ja en dan?
Ben je eigenlijk geen steek verder.

Volgens eigenaar is er na dit verslag en tijdens de dracht nog diverse keren een dierenarts geweest , ook om de ogen te checken.
Het hele dossier heb ik in kunnen zien maar er wordt totaal nergens meer over de ogen gesproken.
Dus nergens op papier dat het nu "zo goed als goed" is.

Enige wat ik dus weet is dat ze geopereerd had moeten worden en dit nog niet gebeurd is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:54

Ik vraag mij af wat je zelf wil? Want aan de ene kant erken je dat het advies "niet doen" het beste is. Maar aan de andere kant blijf je over de pony doorgaan. En daarmee laat je voor mij een beetje zien dat je jouw zinnen al min of meer op deze pony hebt gezet.

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 11:57

BrankaZ schreef:
Ik vraag mij af wat je zelf wil? Want aan de ene kant erken je dat het advies "niet doen" het beste is. Maar aan de andere kant blijf je over de pony doorgaan. En daarmee laat je voor mij een beetje zien dat je jouw zinnen al min of meer op deze pony hebt gezet.

Ik geef netjes reactie op mensen die iets vragen.
"Niet doen" is het beste advies en deze neem ik ook aan.

Gewoon vervelend zulke mensen.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:02

IMMK is een gecompliceerde ziekte waar echt weinig dierenartsen voldoende verstand van hebben een keuring door een willekeurige dierenarts zal dus denk ik vrij weinig zin hebben.

(Ik heb een paard met deze aandoening, wel eens geprobeerd iemand thuis te laten kijken in plaats van elke keer weer naar de kliniek, maar dit werkte nooit uiteindelijk ben ik er maar mee gestopt en ga ik alleen nog maar Hanneke Hermans).

Mijn paard is overigens 2x geopereerd, half blind inmiddels (oog zit er nog wel maar groot litteken na de operatie) en hij heeft de aandoening in beide ogen die de zaak complexer maakt. Het is dus zeker niet niks en je moet vooral de mogelijkheid hebben tot makkelijk behandelen (meerdere keren per druppels geven voor langere periodes). Zou mijn paard niet willen missen en ik heb zeker ergere/grotere problemen gehad bij andere paarden die ik als veel zwaarder heb ervaren maar toch zou ik zelf niet snel kiezen voor een paard met deze aandoening.

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 13:22

lina1998 schreef:
IMMK is een gecompliceerde ziekte waar echt weinig dierenartsen voldoende verstand van hebben een keuring door een willekeurige dierenarts zal dus denk ik vrij weinig zin hebben.

(Ik heb een paard met deze aandoening, wel eens geprobeerd iemand thuis te laten kijken in plaats van elke keer weer naar de kliniek, maar dit werkte nooit uiteindelijk ben ik er maar mee gestopt en ga ik alleen nog maar Hanneke Hermans).

Mijn paard is overigens 2x geopereerd, half blind inmiddels (oog zit er nog wel maar groot litteken na de operatie) en hij heeft de aandoening in beide ogen die de zaak complexer maakt. Het is dus zeker niet niks en je moet vooral de mogelijkheid hebben tot makkelijk behandelen (meerdere keren per druppels geven voor langere periodes). Zou mijn paard niet willen missen en ik heb zeker ergere/grotere problemen gehad bij andere paarden die ik als veel zwaarder heb ervaren maar toch zou ik zelf niet snel kiezen voor een paard met deze aandoening.

Dankjewel voor je uitgebreide berichtje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:33

Heel kort , niet kopen ellende krijg je vanzelf .

Jackie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 13:53

Zojuist bericht gestuurd dat ik helemaal van de koop af zie.
Kreeg een nette reactie terug gelukkig.

Dank jullie wel voor het mee denken

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:04

lina1998 schreef:

Precies! Daarnaast valt er weinig te keuren als er al IMMK is vast gesteld door de kliniek. :=

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Jackie84 schreef:
Zojuist bericht gestuurd dat ik helemaal van de koop af zie.
Kreeg een nette reactie terug gelukkig.

Dank jullie wel voor het mee denken

Lekker verder zoeken naar een gezonde pony. Hopelijk vind je snel een fijn maatje.