Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lara schreef:Hai! Ik heb hier last van gehad toen mijn paard zware mok had bij zijn achterbenen. Wij zijn zijn benen gaan bandageren(met normale bandages), wat zeker hielp. Helaas is het wel ook zo dat zijn benen veel pijn deden en het bandageren niet altijd probleemloos kon. Uiteindelijk ben ik toen overgestapt op de Back on Track therapie beenbescherming. Dat zijn deze: https://hypostore.nl/back-on-track-been ... C8QAvD_BwE
Die hebben ontzettend goed geholpen bij ons om de zwelling onder controle te houden.
Mijn paard was 23 (inmiddels 25) toen dit speelde en heeft er wel flink littekenweefsel aan overgehouden, hierdoor is zijn doorbloeding in zijn achterbenen wat slecht en heeft 'ie sneller last van dikke benen na te veel of te weinig inspanning. Ben blij met de back on track beschermers want die helpen ook nu zeker wel om de doorbloeding te stimuleren. Alleen doe ik ze niet meer zo lang om, gewoon een half uurtje bijvoorbeeld.
Verder helpen natuurlijk vochtafdrijvers van de dierenarts. Ik zie zelf bij mijn paard dat regelmatig een kuurtje brandnetel ook erg goed helpt.
Edit: dit zijn dus tips mbt de zwelling, niet mbt de mok. Wij gebruikten voor de mok sudocreme, smeren, gaasje er op dan de beschermers aan. De zalf bouwt soms te veel op. met een borstel en handdoek voorzichtig schoon maken (dus tot aan de korst schoon, opletten dat je niet alles stukmaakt) en dan weer nieuw smeren, gaasje op en bescherming om.
Voor de behandeling raad ik ook aan om de benen te scheren, dan blijft de creme niet op de vacht zitten maar kun je goed overal bij.
Kimsel94 schreef:Is er al materiaal afgenomen om microscopisch te beoordelen op mijt of andere kleine beestjes?
Ook zou je nog een goede zalf op basis van antibiotica en corticosteroïden kunnen proberen; paardenkliniek de raaphorst maakt deze fijne mokzalf zelf. Heb ik goede ervaring mee
CarolinePro2 schreef:Kimsel94 schreef:Is er al materiaal afgenomen om microscopisch te beoordelen op mijt of andere kleine beestjes?
Ook zou je nog een goede zalf op basis van antibiotica en corticosteroïden kunnen proberen; paardenkliniek de raaphorst maakt deze fijne mokzalf zelf. Heb ik goede ervaring mee
Volgens mij mag corticosteroïden niet ivm dracht..