Paard met einschuss achterbeen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:52

De behandeling van aspirine was om het dikke been te laten slinken. Dat was een gevolg, maar intussen wel de oorzaak dat dat het oorspronkelijk probleem niet meer te genezen was.

Doordat het been zo dik was, was genezing ook moeilijk. Er stond zoveel spanning op het been. Bovendien wou hij niet lopen (terwijl dat juist wel moest). Het deed hem zeer en daardoor bleef de doorbloeding ook niet lekker gaan

Het spuiten hielp wel maar op een gegeven moment zei de dierenarts dat het alleen voor de kortere periodes helpt en omdat er voor de langere periodes maar geen oplossing kwam, had hij zelfs genoemd dat het wellicht is over kon zijn. Het dier toonde zelfs als grasmaaier pijn. Zijn collega deelde die mening.

Als die lymfevaten eenmaal te lang onder grote druk hebben gestaan zijn ze defect.

Omdat haaksbergen watermolen het wel eens wou proberen met aspirine ben ik daarvoor gegaan omdat ik toch niks te verliezen had.

Wel wilden zij helemaal vooraan beginnen. Dus op de foto, bloedbeeld en nieuwe biopt.

Uitslag kwam en hij stelde apsrine voor
Het pakte zo goed uit dat de verdere behandeling ook aansloeg. Er stond immers geen grote druk meer op op het been. Hij had er geen pijn aan en liep weer vrolijk rond.

Het is zo simpel weer verholpen dat het zelfs de dierenarts verbaasde. Hij heeft er een casus van gemaakt.

Dier heeft daarna zelfs weer in de sport gelopen terwijl mijn doel happy grasmaaier ook oké was.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 16:24

Afbeelding

Afbeelding

ellepel schreef:
Heb je een foto van de plekjes?

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 16:26

Afbeelding

Afbeelding
Lara schreef:
Hai! Ik heb hier last van gehad toen mijn paard zware mok had bij zijn achterbenen. Wij zijn zijn benen gaan bandageren(met normale bandages), wat zeker hielp. Helaas is het wel ook zo dat zijn benen veel pijn deden en het bandageren niet altijd probleemloos kon. Uiteindelijk ben ik toen overgestapt op de Back on Track therapie beenbescherming. Dat zijn deze: https://hypostore.nl/back-on-track-been ... C8QAvD_BwE

Die hebben ontzettend goed geholpen bij ons om de zwelling onder controle te houden.

Mijn paard was 23 (inmiddels 25) toen dit speelde en heeft er wel flink littekenweefsel aan overgehouden, hierdoor is zijn doorbloeding in zijn achterbenen wat slecht en heeft 'ie sneller last van dikke benen na te veel of te weinig inspanning. Ben blij met de back on track beschermers want die helpen ook nu zeker wel om de doorbloeding te stimuleren. Alleen doe ik ze niet meer zo lang om, gewoon een half uurtje bijvoorbeeld.

Verder helpen natuurlijk vochtafdrijvers van de dierenarts. Ik zie zelf bij mijn paard dat regelmatig een kuurtje brandnetel ook erg goed helpt.

Edit: dit zijn dus tips mbt de zwelling, niet mbt de mok. Wij gebruikten voor de mok sudocreme, smeren, gaasje er op dan de beschermers aan. De zalf bouwt soms te veel op. met een borstel en handdoek voorzichtig schoon maken (dus tot aan de korst schoon, opletten dat je niet alles stukmaakt) en dan weer nieuw smeren, gaasje op en bescherming om.

Voor de behandeling raad ik ook aan om de benen te scheren, dan blijft de creme niet op de vacht zitten maar kun je goed overal bij.

Kimsel94

Re: Paard met einschuss achterbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 19:01

Is er al materiaal afgenomen om microscopisch te beoordelen op mijt of andere kleine beestjes?

Ook zou je nog een goede zalf op basis van antibiotica en corticosteroïden kunnen proberen; paardenkliniek de raaphorst maakt deze fijne mokzalf zelf. Heb ik goede ervaring mee

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 20:54

Kimsel94 schreef:
Is er al materiaal afgenomen om microscopisch te beoordelen op mijt of andere kleine beestjes?

Ook zou je nog een goede zalf op basis van antibiotica en corticosteroïden kunnen proberen; paardenkliniek de raaphorst maakt deze fijne mokzalf zelf. Heb ik goede ervaring mee

Volgens mij mag corticosteroïden niet ivm dracht..

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:30

CarolinePro2 schreef:
Kimsel94 schreef:

Volgens mij mag corticosteroïden niet ivm dracht..

Lokaal kan het niet mega veel kwaad denk ik en je bent veel verder van huis als de infectie naar binnen slaat, grote kans dat je dan het veulen sowieso kwijt raakt...
En daarnaast mogen novacam/metacam etc ook niet aan drachtige merries gegeven worden, mijn merrie heeft zich ook lelijk verwond tijdens haar dracht waardoor ze wel moesten ingrijpen en alles is goed gegaan.

Kwestie van risico's tegen elkaar afwegen en een arts kan daar een goede inschatting van maken. Ik ben blij dat mijn arts heeft door durven pakken en we de medicatie toch gebruikt hebben om mijn merrie te helpen

EvelienKiss

Re: Paard met einschuss achterbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:44

Dank voor de afbeelding. Zo zag het been van mijn paard met vasculitis en sarcoïdose er ook ongeveer uit. Ook de witte licht opgezette hoefrand, een dik been en mokachtige klachten. Niet dat ik zeg dat je paard het heeft hoor, maar wat maakt dat je zegt dat zij geen symptoom heeft? Heeft de dierenarts dat uitgesloten? In elk geval, voor zowel mok als vasculitis èn sarcoïdose werken Whinny sokken goed. Google maar eens. Sterkte, altijd vervelend als je paard klachten heeft. Bij mijn paard is het goed gekomen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:50

Ik had iets erger verwacht eigenlijk,vind het er op de foto niet heel schokkend uit zien
Heb je al iets simpels als zinkzalf geprobeerd? Liefst die van Zwitsal.
Niet wassen, gewoon klein beetje over de plekjes heen smeren, is antibacterieel, werkt opdrogend en denk dat je misschien met zoiets wel klaar bent.
En liefst toch gewoon zoveel mogelijk buiten, is de paddock echt werkelijk enorm nat of slecht?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:15

Vrije beweging is sowieso zeer belangrijk voor het welzijn, maar zeker ook om het been dun te houden. Kan je er idd geen laag goede zinkzalf op smeren ter bescherming en zoveel mogelijk uren naar buiten? De mooiste zinkzalf is, vind ik, van een dierenarts met hoog % zink en zonder troep-ingrediënten zoals in Zwitsal zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:55

Nou dat valt wel mee toch,is voor baby’s.lijkt me dat het dan ook wel oké is?