Waar doe ik nog goed aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Waar doe ik nog goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:34

Wat verdrietig. Ik lees in je berichten duidelijk de wanhoop, maar dit wordt niet meer beter, dit wordt enkel nog maar slechter. Maar dat weet je zelf inderdaad ook.
Voor je eigen gemoedsrust zou ik hem niet meer op de foto zetten. Hij heeft veel pijn, maar wat als de foto's nog hetzelfde zijn? Die kans is natuurlijk klein, maar toch.
Sterkte ermee, het is lastig, zeker als je paard al zo lang bij je is :knuffel:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:46

Het is ellendig. Onze welsh had ook Cushing en werd steeds opnieuw hoefbevangen, hoe voorzichtig we ook waren. Ze kreeg uiteraard prascend en pijnstilling wanneer dat nodig was. Elke keer als ze bevangen werd herstelde ze langzamer en minder goed. Ze was een enorme vechter en gaf niet op, maar het werd zo slecht dat ik op een gegeven moment toch een afspraak maakte met de DA om haar te laten inslapen. Drie dagen daarvoor gaf ze zelf aan dat het genoeg was door niet op te staan als ik bij haar kwam (ze was ooit mishandeld en zou nooit liggen als ze werd benaderd). Die avond is ze ingeslapen, ze was 24 en een fantastisch lief en mooi dier.

Het is heel naar en hartverscheurend. Wat je ook doet qua voer en regime, je kunt het op een gegeven moment niet meer voorkomen, maar hoefbevangenheid wordt steeds frequenter en heviger als ze cushing hebben.

Jij doet alles om hem te helpen, maar ook daaraan komt helaas een einde; er zijn gewoon geen opties meer.

Liefs en sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:54

Ik heb in 2010 in jouw situatie gezeten en ik ben toen naar een kliniek gereden op aanraders van bokkers. Pony is toen bekapt en beslagen nadat er fotos gemaakt zijn. Daar knapte ze binnen 2 weken van op en toen kon ik de medicatie afbouwen.

Met mijn ruin dezelfde ervaring. Die gaat als een trein sinds ie op ijzers staat. Die is waarschijnlijk bevangen geraakt door slecht bekappen van m'n oude smid in combinatie met overbelasting

Dus ik ga met een bevangen paard altijd naar de kliniek. Foto's maken zodat je weet wat de schade is. Met een vollediger beeld is het makkelijker om een beslissing te nemen. Daarbij heb ik veel vertrouwen in de smid. Als hij zegt dat het niet meer paardwaardig is dan vertrouw ik op dat oordeel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:01

Wat is kwaliteit van leven als je steeds meer moet beperken om hem “acceptabel” te houden. Horen daar periodes van teveel pijn en ongemak bij wat jou betreft?

Je kan in dit geval niet te vroeg zijn met laten gaan maar wel te laat.
Sterkte met de keuze waar je voor staat, niet makkelijk als je hem al zo lang hebt.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:45

Dit klinkt precies als wat ik had met mijn haflinger ook alles er aan gedaan mat in mijn hart lag en ik wist het op gegeven moment niet meer wat moeten we nu nog doen.

Op een gegeven moment lag ze ook alleen nog maar en was het voor haar ook wel genoeg toen heb ik besloten haar te laten gaan.

Dus wat is je gevoel naar je paard toe aan de gelaats- uitdrukking en houding van je paard merk je snel genoeg of dit het dan is.

Heel veel sterkte met je beslissing

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:15

Ik zit in precies dezelfde situatie, pony met ppid, optimaal management en toch die hoefbevangenheid af en aan.. ik heb zelf besloten als hij na het afbouwen van bute niet meer fijn is, ik laat m gaan.. Hoewel als dat moment daar is, het verdraaid lastig zal zijn. Ik vind het nu al lastig, omdat hij de enige is die niet op de wei mag (staat ‘s nachts wel 12 uur samen met een vriendje), terwijl grazen zijn aller aller grootste hobby is.. Maargoed dat kan echt niet (al jaren niet).

Sterkte met het maken van een beslissing..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:12

Hier ook een pony die al een paar keer bevangen is geweest, sinds een maand weet ik dat hij ppid heeft. Ook hij heeft aan beide voorvoeten bolle zolen, dit heeft hij al een jaar of 2 en wordt niet erger. Röntgenfoto’s zijn toen ook gemaakt maar hoefbeen is niet ernstig gezakt/gekanteld.
Wat bij hem echt magisch werkt zijn bloedzuigers. Na 1 behandeling loopt hij al een stuk beter.

Wellicht nog iets om te proberen icm röntgenfoto’s maken? Is de pony goed ingesteld op de ppid medicatie? Is er pas geleden nog een acth test gedaan?

Als de pony pas sinds augustus op een geschikte stal en dieet staat, vind ik dat echt niet lang. Ik zou het zeker nog een maand of langer proberen..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 06:42

Heel eerlijk,laat,m gaan.
Je heb je best gedaan.
Bolle zool betekend toch echt dat het hoefbeen flink gezakt is.
Niet wachten tot het er doorheen komt.
In mijn ogen het meest liefdevolle wat je voor je maatje kan doen.
Hoe zwaar het ook is.
Heel veel sterkte ik weet wat je voelt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:00

Ik mis in jouw verhaal de hoefverzorging? Hoe wordt die bekapt, welke interval, wat doe je om hem comfortabel te houden? Gebruik je hoefschoenen, beslag, plakbeslag?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:24

Op deze leeftijd komt het moment van afscheid nemen toch dichter bij.
En als hij iets mankeert wat de kans geeft dat hij nog pijn gaat krijgen, dan is uit liefde loslaten voor het zover is een heel reeële gedachte en denk/handelswijze.
Dus waar je voor jezelf goed aan doet naar mijn inschatting is je mentaal voorbereiden op afscheid nemen, en dat het einde van dit tijdperk mogelijk in zicht komt.

Ik zou in jou geval een plan maken samen met je veearts, en niet wachten tot het paard pijn krijgt.
Dus dat de veearts op het moment dat je denkt, dit gaat niet meer, de situatie goed kent en geen vragen meer gaat stellen, maar het paard komt helpen naar de ‘andere kant van de regenboog’.
Zere voeten is zielig. Ze staan de hele tijd op die voeten, met hun hele gewicht. Goede voeten zijn een voorwaarde voor het welbevinden van een paard.

In elk geval veel sterkte met de situatie. We zouden onze geliefde dieren liefst een leven lang bij ons willen houden he.. maar meestal overleef je meerdere dieren binnen een mensenleven.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 11:32

Duhelo schreef:
Ik mis in jouw verhaal de hoefverzorging? Hoe wordt die bekapt, welke interval, wat doe je om hem comfortabel te houden? Gebruik je hoefschoenen, beslag, plakbeslag?

Op dit moment wordt hij gewoon natuurlijk bekapt, ongeveer elke 12 weken. Zijn hoeven groeien niet zo snel en hij loopt vrij snel gevoelig, ook al is er verder geen sprake van hoefbevangenheid. Om hem comfortabel te houden staat hij op een paddock met zand, waar hij ook gevoerd wordt, en daarnaast heeft hij ook een stuk met een hardere ondergrond waar hij op kan staan.

Verder heeft hij geen beslag of plakbeslag. De dierenarts gaf aan dat dat op dit moment nog niet verstandig is, omdat hij dan te veel op de andere hoeven zou moeten rusten. Wel zei ze dat als hij verder goed opknapt, beslag of plakbeslag in de toekomst zeker iets kan zijn om te overwegen.

Persoonlijk denk ik alleen dat een ijzertje, eventueel met siliconen of plakbeslag, het probleem niet echt oplost maar hooguit tijdelijk verlichting biedt. Uiteindelijk moet het probleem van binnenuit worden aangepakt, anders blijf je compenseren, toch?
Welke hoefschoenen zou je aanraden?

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:35

Heel veel sterkte, volgens mij heb je je keuze al een beetje gemaakt :knuffel:

Vorig jaar heb ik mijn hond in laten slapen vanwege botkanker. Die diagnose kreeg ik tijdens het maken van een röntgenfoto, prognose 3-6 maanden met operatie en chemo. Met dat bezoek (ondanks dat het einde verhaal was) er toch voor gekozen om zijn bloed te laten onderzoeken om een iets beter beeld te kunnen krijgen. Hij had iets verhoogde ontstekingswaarden en verder zag alles er goed uit. Ervoor gekozen om hem nog 1 mooie week te geven mits hij goed bleef lopen en niet ziek werd. Ik kan dus goed begrijpen dat je nog een foto wil maken voor een (heel) duidelijk beeld en zoals je zelf aangeeft niet achteraf denkt wat als...

Plakbeslag kwam ook bij mij op na het lezen over de bolling.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:48

Gohja, het is natuurlijk zaak om hem comfortabel te krijgen.

Paard met zere voeten wil niet bewegen, en beweging is net de key om het hele lichaam terug op rit te krijgen. Daarnaast, als je kan zorgen dat ze minder last hebben is dat ook gewoon fijner voor het paard.

Mijn eigen trekpaard heeft in 2019 een hele zware diepe zweer gehad. Drie weken op drie benen. Uiteindelijk terug oke-ish, tot zes maand later de zweer uitgegroeid was en ze dag op dag stokkreupel was op het harde. Bleek dat de zweer zo een holte gemaakt heeft dat het hoefbeen losgescheurd is, gekanteld en gezakt. Advies was toen inslapen, maar klinisch was ze sterk, dus toch een kans gegeven.
Ik heb ze twee jaar met natuurlijk bekappen comfortabel gehad op het zachte, maar niet rad, en op het harde was ze gewoon kreupel. Ze deed ook zeker eens per twee maanden een nieuwe zweer en we hadden op een bepaald moment geen voet meer over. Als het zo doorging was het na een paar maand sowieso einde verhaal.
Uiteindelijk een ijzer onder gezet en na het beslaan liep ze zo goed als rad weg. (het was mijn last resort, en achteraf bezien moest ik dat veel sneller gedaan hebben). Ik ben er ook realistisch in hoor, we zitten in geleende tijd en de kans is dat ze door de ijzers en compensatie sneller kapot gaat op andere vlakken dan ze zonder ijzers zou doen. Maar zonder ijzers was het jaren geleden al gedaan. Dus zolang ze comfortabel is en ik er niet dagelijks pijnstillers moet inpompen vind ik het prima.

Ik bekap inmiddels zelf, en de staat van haar voeten met de ijzers werden imo zo dramatisch, dat ik gestart ben met zelf plakbeslag. Dit is an sich prima zelf te plakken (met vallen en opstaan). Maar ook met dit loopt ze nu met hele nette hoeven en gewoon zo goed dat ze terug in het werk staat.

Door het zakken en kantelen van het hoefbeen is zooldruk voor haar erg pijnlijk, zeker op hardere oneffen ondergrond. Door eigenlijk de zool weg te nemen van de grond is ze wel comfortabel. Is het een genezing? Nee, zeker niet. Maar zonder dit was ze jaren geleden ingeslapen. Ze loopt nu gewoon helemaal rad en happy rond, stapt, draaft, galoppeert op het zachte zonder issues. en gaat terug mee op buitenritten (vooral stap, maar ook draf op het harde is ze rad.)
Het is gewoon wat meer werk voor mij :+ .

Ik heb gekozen voor plakbeslag omdat ze 24/7 bescherming nodig heeft. Bij acute bevangenheid kan je kiezen voor een hoefschoen (de clouds? )
Als ze bv enkel gevoelig zijn op het harde kan je hoefschoenen kiezen voor wanneer je gaat rijden. Als je 24/7 wil kan je een plakbeslag kiezen.

Ik had de goodsmiths, ga nu de duplo's proberen. Duplo's met de tabs kosten ongeveer een 30 euro per hoef. Om te lijmen heb je enkel een warmtepistool nodig en de secondelijm. Je tekent de platen op de maat van de hoef af na het bekappen, smelt de tabs erop, en lijmt ze eigenlijk op de voet. Als een bekapper het moet doen is het erg duur (maar uiteraard wel interessant om het de eerste keren onder begeleiding te doen), maar dit is echt heel goed zelf te doen.

Je kan ook met twee componenten lijmen, maar dat is een hoop meer gedoe en vind ik persoonlijk wat eng ivm aftrappen en dan stukken hoef mee te nemen. Als ze met secondelijm aftrappen komen ze gewoon los.

Medische schoenen:
https://shop.hoofwear.com/easyboot-cloud

Recreatief:
https://shop.hoofwear.com/hoefschoenen/ ... recreatief

Als je pony mooie ronde voeten heeft is dit een hele fijne optie om te starten (vind ik wel beetje duur)
https://shop.hoofwear.com/moreaid-squish-pad

Dit is specifiek voor hb'ers, geeft een zachtere pad onder de voet, en kan je vrij simpel lijmen.

Duplo beslag:
https://shop.hoofwear.com/hoefschoenen/plakbeslag/duplo
Wel de duplo tabs gebruiken, die vind ik totnutoe het beste hangen. De goodsmiths zijn na een paar dagen los. De elfvingerige bleven 5.5 week, en de duplo's zaten met 6 weken nog muurvast (een tab tussendoor herlijmd).

Edit: rusten op de andere voet tijdens het plakken? Je kan hem comfy maken met een balancepad onder de andere voet. Ik zou dan de ene dag bekappen en de dag erop plakken. Aftekenen doe ik op karton, voet op, karton eronder, voet neer, aftekenen, op basis daarvan maak ik het ijzer. Kijken waar de tabs moeten, die lijmen, en dan is het even voet omhoog, plaat eropzetten, voet neer en dan kan je lijmen. Als die niet stilstaat hef je de andere voet even op maar als ze stilstaan kan het zo ook wel. Eenmaal gelijmd dan terug even op om in te wikkelen met folie voor 20 minuten. Dus als hij een beetje meewerkt kan je het opheffen van de hoef beperken tot een paar seconden per keer.
Als je zelf plakt kan je desnoods gewoon per dag 1 hoef plakken, op het zachte maakt dat echt niet zoveel uit.

Op het zachte is hij wel comfortabel genoeg?

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:55

Ik heb vorig jaar rond deze periode dezelfde keuze moeten maken.
Ondanks alle moeite, supplementen, ondergrond, bekapping, voeding bleef ze hervallen. Ik kreeg haar niet meer pijnvrij, zelfs met zware pijnstilling.

Wetende dat de winter er aan komt, de periode met de keihard bevroren grond wou ik het haar niet aan doen en hebben we haar laten gaan. Ze is 25 mogen worden.

Er kan heel veel, maar als je de oorzaak niet kan wegnemen is het dweilen met de kraan open. Dan vond ikzelf het niet meer paardwaardig naar haar toe. En toen de eerste echte vorst kwam, was ik heel erg opgelucht dat ze dit niet meer moest doorstaan.

Vele spreken hier over paarden zonder PPID. Zo heb ik er ook eentje die ondanks een zware HB enorm goed hersteld is. Het verbaast zelfs de kliniek. Maar het grote verschil is daar dat ik de oorzaak wist (cortisonen + gewicht) en dat heb ik sindsdien onder controle. Maar als PPID in het spel komt.. is het een hele andere zaak.

Heel veel sterkte, wat je ook gaat doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:02

Weet je zeker dat je een kundige smid hebt? Verkeerd bekappen kan ook een trigger zijn om weer bevangen te raken.

Ik heb het verhaal van mijn ruin al vaker op bokt gedeeld. Hij was 2 jaar geleden zo slecht dat hij niet eens meer op wilde staan om te plassen. Ondanks de medicatie. Met ijzers en correcte bekapping rende hij 3 weken later weer door de wei.

Het is uiteraard geen wondermiddel (het is een keer klaar weet ik ook uit ervaring) en meerdere wegen leiden naar Rome. Maar ik onderschat tegenwoordig niet meer het belang van een kundige smid. Dankzij m'n smid genieten we nu nog van zijn bonusjaren.

Sterkte met wat je ook beslist.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:03

Probleem is die cushing, je kan van alles proberen en doen, maar die cushing zorgt steeds weer voor nieuwe aanvallen van HB... en steeds meer op elkaar, wat je ook doet om te voorkomen, het komt weer terug -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:25

Dat wilde ik net schrijven..dit ga je niet meer van binnenuit kunnen oplossen. Dit wordt veroorzaakt door de Cushing en gaat alleen maar erger en pijnlijker worden. Ik zou het paard geen lijdensweg aan doen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 13:48

Hoi allemaal,
ik heb de afgelopen dagen enorm lang nagedacht en ik heb heel veel gehad aan al jullie adviezen en ervaringen. Dat waardeer ik echt enorm. Ook de berichten van mensen die zeiden “probeer dit nog” of “geef het nog even tijd” heb ik heel erg gewaardeerd.

Maar zoals sommigen ook al aangaven, moeten we niet vergeten dat Sep Cushing heeft. Dat betekent dat er van binnenuit gewoon veel niet meer goed werkt. En ik merk dat ik dat niet meer kan herstellen, hoe graag ik dat ook zou willen. Daarom heb ik besloten om alvast een afspraak in te plannen voor vrijdag 31 oktober. Tot die tijd proberen we hem zo comfortabel mogelijk te houden. Op het zachte zand loopt hij nog redelijk goed en verder is hij nog wel vrolijk.

Die dag kunnen mensen die dat willen nog afscheid van hem nemen. Mijn familie en ik hebben hem natuurlijk al 22 jaar, dus we willen die dag echt bewust samen doorbrengen. Hij zal diezelfde middag ook worden opgehaald om gecremeerd te worden.

Tenzij er nog een echt wereldwonder gebeurt, blijft dit het plan. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik het nu gewoon moet loslaten. Ik merk dat ik steeds blijf zoeken naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe behandelingen en oplossingen, en daarmee mezelf telkens hoop geef die er, als ik eerlijk kijk, niet meer is. Als het om een ander paard ging, zou ik waarschijnlijk al eerder hebben gezegd dat het genoeg is geweest.

Misschien laat ik nog een foto maken van zijn hoefjes, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Maar verder wil ik deze laatste anderhalve week vooral dat hij het goed heeft. De laatste dag mag hij van mij lekker terug op het gras en bestaat die dag uit wortels, appeltjes en veel liefde.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:51

Ik heb meegelezen en ik denk dat je een goede beslissing maakt. Een pijnlijke maar goede. :(:)
Geniet nog even van hem. Sterkte alvast. :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:54

Heel veel sterkte.
Maar ik denk een heel goed en dapper besluit.
Inderdaad de cushing doet heel veel met het lijf, ondanks goed management.
En keer is het helaas zover...

Heel veel sterkte, we weten helaas allemaal hoe moeilijk het is.... :knuffel:

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:56

Heftig voor je, zeg. Veel sterkte.
Ik herken je verhaal. Mijn shetlander heeft dit ook.
Goed op ppid-medicatie en goed management, maar toch steeds hoefbevangen. Uit de test blijkt nu dat hij insulineresistent is. Dat kan dan ook de oorzaak van de terugkerende hoefbevangenheid zijn.
Ik heb Jan Jonas ingeschakeld voor een second opinion. Hij geeft kruidenkuren waardoor de stofwisseling verbetert en waardoor de pony ook minder last zou moeten krijgen van hoefbevangenheid. Ben nu net bezig en heel benieuwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:59

Elisa2 schreef:
Dat wilde ik net schrijven..dit ga je niet meer van binnenuit kunnen oplossen. Dit wordt veroorzaakt door de Cushing en gaat alleen maar erger en pijnlijker worden. Ik zou het paard geen lijdensweg aan doen.

De kans dat het door de cushing komt is groot.

Maar vaak is het bij bevangenheid zo dat er meerdere (kleine) oorzaken de trigger veroorzaken. Persoonlijk zou ik die eerst willen uitsluiten voordat ik het op de cushing gooi en de pony laat inslapen. Al is het maar dat je zelf vrede hebt met de beslissing.

@ts: sterkte de komende tijd. Hopelijk kun je nog goed afscheid nemen

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 14:02

PebblesShet schreef:
Heftig voor je, zeg. Veel sterkte.
Ik herken je verhaal. Mijn shetlander heeft dit ook.
Goed op ppid-medicatie en goed management, maar toch steeds hoefbevangen. Uit de test blijkt nu dat hij insulineresistent is. Dat kan dan ook de oorzaak van de terugkerende hoefbevangenheid zijn.
Ik heb Jan Jonas ingeschakeld voor een second opinion. Hij geeft kruidenkuren waardoor de stofwisseling verbetert en waardoor de pony ook minder last zou moeten krijgen van hoefbevangenheid. Ben nu net bezig en heel benieuwd.

Klopt, hij is helaas ook insuline resistent. Hoop voor jou enorm dat je je pony weer goed krijgt!

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 14:03

capopjekop schreef:
Elisa2 schreef:

De kans dat het door de cushing komt is groot.

Maar vaak is het bij bevangenheid zo dat er meerdere (kleine) oorzaken de trigger veroorzaken. Persoonlijk zou ik die eerst willen uitsluiten voordat ik het op de cushing gooi en de pony laat inslapen. Al is het maar dat je zelf vrede hebt met de beslissing.

@ts: sterkte de komende tijd. Hopelijk kun je nog goed afscheid nemen

Klopt, echter hebben we letterlijk alles omgegooide en alsnog is hij niet beter geworden en ook niet stabiel gebleven maar achteruit gegaan..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 14:18

Ts heel veel sterkte en vind het een dappere en eerlijke beslissing naar je paardje toe.
Het gevoel van proberen ken ik wel dat heb ik met mijn pony die al 11 jaar dood is nog heel lang gehad terwijl ik weet dat ik daar te lang mee door ben gegaan voor de pony zelf.