Waar doe ik nog goed aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Waar doe ik nog goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Wat verdrietig. Ik lees in je berichten duidelijk de wanhoop, maar dit wordt niet meer beter, dit wordt enkel nog maar slechter. Maar dat weet je zelf inderdaad ook.
Voor je eigen gemoedsrust zou ik hem niet meer op de foto zetten. Hij heeft veel pijn, maar wat als de foto's nog hetzelfde zijn? Die kans is natuurlijk klein, maar toch.
Sterkte ermee, het is lastig, zeker als je paard al zo lang bij je is :knuffel:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Het is ellendig. Onze welsh had ook Cushing en werd steeds opnieuw hoefbevangen, hoe voorzichtig we ook waren. Ze kreeg uiteraard prascend en pijnstilling wanneer dat nodig was. Elke keer als ze bevangen werd herstelde ze langzamer en minder goed. Ze was een enorme vechter en gaf niet op, maar het werd zo slecht dat ik op een gegeven moment toch een afspraak maakte met de DA om haar te laten inslapen. Drie dagen daarvoor gaf ze zelf aan dat het genoeg was door niet op te staan als ik bij haar kwam (ze was ooit mishandeld en zou nooit liggen als ze werd benaderd). Die avond is ze ingeslapen, ze was 24 en een fantastisch lief en mooi dier.

Het is heel naar en hartverscheurend. Wat je ook doet qua voer en regime, je kunt het op een gegeven moment niet meer voorkomen, maar hoefbevangenheid wordt steeds frequenter en heviger als ze cushing hebben.

Jij doet alles om hem te helpen, maar ook daaraan komt helaas een einde; er zijn gewoon geen opties meer.

Liefs en sterkte!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Ik heb in 2010 in jouw situatie gezeten en ik ben toen naar een kliniek gereden op aanraders van bokkers. Pony is toen bekapt en beslagen nadat er fotos gemaakt zijn. Daar knapte ze binnen 2 weken van op en toen kon ik de medicatie afbouwen.

Met mijn ruin dezelfde ervaring. Die gaat als een trein sinds ie op ijzers staat. Die is waarschijnlijk bevangen geraakt door slecht bekappen van m'n oude smid in combinatie met overbelasting

Dus ik ga met een bevangen paard altijd naar de kliniek. Foto's maken zodat je weet wat de schade is. Met een vollediger beeld is het makkelijker om een beslissing te nemen. Daarbij heb ik veel vertrouwen in de smid. Als hij zegt dat het niet meer paardwaardig is dan vertrouw ik op dat oordeel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Wat is kwaliteit van leven als je steeds meer moet beperken om hem “acceptabel” te houden. Horen daar periodes van teveel pijn en ongemak bij wat jou betreft?

Je kan in dit geval niet te vroeg zijn met laten gaan maar wel te laat.
Sterkte met de keuze waar je voor staat, niet makkelijk als je hem al zo lang hebt.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Dit klinkt precies als wat ik had met mijn haflinger ook alles er aan gedaan mat in mijn hart lag en ik wist het op gegeven moment niet meer wat moeten we nu nog doen.

Op een gegeven moment lag ze ook alleen nog maar en was het voor haar ook wel genoeg toen heb ik besloten haar te laten gaan.

Dus wat is je gevoel naar je paard toe aan de gelaats- uitdrukking en houding van je paard merk je snel genoeg of dit het dan is.

Heel veel sterkte met je beslissing

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Ik zit in precies dezelfde situatie, pony met ppid, optimaal management en toch die hoefbevangenheid af en aan.. ik heb zelf besloten als hij na het afbouwen van bute niet meer fijn is, ik laat m gaan.. Hoewel als dat moment daar is, het verdraaid lastig zal zijn. Ik vind het nu al lastig, omdat hij de enige is die niet op de wei mag (staat ‘s nachts wel 12 uur samen met een vriendje), terwijl grazen zijn aller aller grootste hobby is.. Maargoed dat kan echt niet (al jaren niet).

Sterkte met het maken van een beslissing..

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Hier ook een pony die al een paar keer bevangen is geweest, sinds een maand weet ik dat hij ppid heeft. Ook hij heeft aan beide voorvoeten bolle zolen, dit heeft hij al een jaar of 2 en wordt niet erger. Röntgenfoto’s zijn toen ook gemaakt maar hoefbeen is niet ernstig gezakt/gekanteld.
Wat bij hem echt magisch werkt zijn bloedzuigers. Na 1 behandeling loopt hij al een stuk beter.

Wellicht nog iets om te proberen icm röntgenfoto’s maken? Is de pony goed ingesteld op de ppid medicatie? Is er pas geleden nog een acth test gedaan?

Als de pony pas sinds augustus op een geschikte stal en dieet staat, vind ik dat echt niet lang. Ik zou het zeker nog een maand of langer proberen..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:42

Heel eerlijk,laat,m gaan.
Je heb je best gedaan.
Bolle zool betekend toch echt dat het hoefbeen flink gezakt is.
Niet wachten tot het er doorheen komt.
In mijn ogen het meest liefdevolle wat je voor je maatje kan doen.
Hoe zwaar het ook is.
Heel veel sterkte ik weet wat je voelt.