Buitenzet dilema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:19

Jjajajnn schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik zou als je de mogelijkheid hebt, het paard dan om 22.00 uur op stal zetten. Alleen buiten de hele nacht zou ik zelf niet willen. Dan komen ze niet goed tot rust en paarden hebben toch wel een remslaap nodig om goed uit te kunnen rusten, anders krijg je weer andere problemen.
In welke regio zit je? Is het voor jou vooral een belemmering vanwege de kosten of maakt dat niet uit?

Ik moet dan binnen en buitenzetten zelf doen. Het is een half uur rijden en dat gaat qua energie behoorlijk wat kosten. Ik probeer nu om en om te doen. Maar lig beide opties niet lekker in bed.

Jullie doen binnen en buiten zetten dus samen op afgesproken tijden anders? Dat zou ook betekenen dat als jij er niet bent niemand even goed kijkt naar je paard op de dagen dat jij er niet bent? En hoe gaat dat eventueel met bijvoer dan?
Ik snap je graag veel buiten, maar of dat de beste optie is voor die paar maanden nu als er dus ook minder oog is op jouw paard als je niet kan komen?

Temeraire

Re: Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:41

Ik zou toch mee gaan met de rest. Een ander ritme geeft toch stress voor je paard, of ze dat laat merken of niet.
En het gaat je opbreken als je op eigen tijden nog binnen moet halen.
Iemand erbij zoeken die ook 24/7 buiten wil nog een optie?

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 20:49

Kidde schreef:
Ik snap je redenatie niet helemaal geloof ik. Je wil hem niet op stal, want dan staat hij in een individuele stal. Maar je wil hem nu wel in zijn eentje zonder paard in de buurt op de wei zetten. Ik zou persoonlijk met de anderen meegaan. Hij komt toch echt wel een behoorlijk aantal uur nog buiten. Ben je zelf ook niet na 15 uur op stal? Want dan is hij er ook uit natuurlijk. Ik zou je niet te gek laten maken en om 22 uur nog terug komen, dat gaat je ook opbreken. Het moet wel leuk blijven en het is zo 1 januari

Ja dan ben ik er om 16.00 ik ga dan om 19.00 naar huis eten en dan om 22.00 zet ik d’r op stal. Maar is wel heftig hoor.!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:53

Waarom moeten ze om 15 uur al op stal?

Kan je niet overleggen dat ze later naar binnen gaan? En ik zou dan die van mij wel met de rest mee binnen zetten tot je gaat verhuizen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:58

Jjajajnn schreef:
Kidde schreef:
Ik snap je redenatie niet helemaal geloof ik. Je wil hem niet op stal, want dan staat hij in een individuele stal. Maar je wil hem nu wel in zijn eentje zonder paard in de buurt op de wei zetten. Ik zou persoonlijk met de anderen meegaan. Hij komt toch echt wel een behoorlijk aantal uur nog buiten. Ben je zelf ook niet na 15 uur op stal? Want dan is hij er ook uit natuurlijk. Ik zou je niet te gek laten maken en om 22 uur nog terug komen, dat gaat je ook opbreken. Het moet wel leuk blijven en het is zo 1 januari

Ja dan ben ik er om 16.00 ik ga dan om 19.00 naar huis eten en dan om 22.00 zet ik d’r op stal. Maar is wel heftig hoor.!

Ik zou dat om 22 uur terugkomen persoonlijk dan laten zitten hoor. Je paard heeft echt niets te klagen en het is nu even tijdelijk :)

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:02

Ik dat geval zou ik hem gewoon om 19.00 uur op stal zetten, net voor je naar huis gaat. Dat is toch meer dan prima?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:08

Misschien zelf een maatje erbij kopen voor jou paard en voor hun je eigen plan trekken?
En anders maar meegaan in de huidige flow. Een paard is een gewoontedier. Die went hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de regelmaat.

Dat ze geen contact hebben in de stal: onderschat het gehoor niet. Hoe meer ik paarden observeer, hoe meer ik het idee heb dat duttende paarden gerustgesteld worden door de veilige geluiden van andere paarden zoals grazen, rustig ademen, rustig aanrommelen. Aan die geluiden horen ze dat het veilig is om zelf even te dutten.
Tevens is het gebrek hieraan een stressfactor voor paarden die alleen staan. Ook zelfs als het voor het oog niet zichtbaar is.

Daarom denk ik dat het voor je paard het belangrijkst is dat deze meegaat met de groep dus danwel met de pensionpaarden mee op en af, of met een eigen maatje op het land blijven.

Je omschrijft het als een mooie plek (droge zode mag je zuinig op zijn). Wellicht groeit het in de loop van de tijd, met verloop van pensionklanten meer richting jou kijk op zaken, en is het gewoon de moeite waard om toch hier te blijven staan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:10

Dan kan je hem toch om 19.00 op stal zetten? Dan is hij van 5.00-19.00 buiten, daar is niks mis mee.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:11

MarliesV schreef:

Kan je niet overleggen dat ze later naar binnen gaan? En ik zou dan die van mij wel met de rest mee binnen zetten tot je gaat verhuizen.

Ja dat is ook mijn vraag. Ze kregen het opeens op de heupen.

Ze wordt echt heel ongelukkig van zo lang op stal.

Ik vind haar eigenlijk vrolijker als ze ‘s nachts alleen op de wei staat. Daarom doe ik het om en om.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:13

Marigold schreef:
Misschien zelf een maatje erbij kopen voor jou paard en voor hun je eigen plan trekken?
En anders maar meegaan in de huidige flow. Een paard is een gewoontedier. Die went hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de regelmaat.

Dat ze geen contact hebben in de stal: onderschat het gehoor niet. Hoe meer ik paarden observeer, hoe meer ik het idee heb dat duttende paarden gerustgesteld worden door de veilige geluiden van andere paarden zoals grazen, rustig ademen, rustig aanrommelen. Aan die geluiden horen ze dat het veilig is om zelf even te dutten.
Tevens is het gebrek hieraan een stressfactor voor paarden die alleen staan. Ook zelfs als het voor het oog niet zichtbaar is.

Daarom denk ik dat het voor je paard het belangrijkst is dat deze meegaat met de groep dus danwel met de pensionpaarden mee op en af, of met een eigen maatje op het land blijven.

Je omschrijft het als een mooie plek (droge zode mag je zuinig op zijn). Wellicht groeit het in de loop van de tijd, met verloop van pensionklanten meer richting jou kijk op zaken, en is het gewoon de moeite waard om toch hier te blijven staan.

Die eerste trek ik financieel niet.

En ja… ze wordt zo dood ongelukkig van op stal staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:13

Een maatje erbij kopen lijkt me wel een erg heftige investering :o

Maar als de stal verder goed bevalt zou ik wellicht eerst kijken of je iemand erbij kan/mag vinden wiens paard ook zo lang buiten mag staan.
En daarnaast eens kijken of de jouwe het een issue vindt om buiten te blijven, als de anderen zichtbaar zijn, en zelfs dichtbij de inloop stal, is het misschien niet eens zo’n groot verschil tussen buiten blijven en ook alleen in een box staan.

Meest vervelende geval kan je altijd nog mee gaan in op stal zetten voor de nacht. Zelf zou ik dan niet nog eens om 22u terug komen, met een half uur reistijd ben je dan een uur extra kwijt op een dag, dat gaat je echt opbreken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:16

Je zegt dat je paard gaat drammen op stal. Wat doet hij dan? En hoe lang heb je hem de kans gegeven te wennen?

Iedere verandering kost even tijd. Grote kans dat je paard zich gewoon senang gaat voelen bij iets meer op stal. Geef het eens een week of twee tijd. Ga mee in het ritme van de rest. Het klinkt of je een fijne stal hebt met goede condities. 24/7 buiten is niet zaligmakend. Los van de weersomstandigheden heb je op veel plekken nu ook te maken met wolven.

Geef het even tijd. Stress niet. Je doet het goed

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:18

Jjajajnn schreef:
MarliesV schreef:

Ik vind haar eigenlijk vrolijker als ze ‘s nachts alleen op de wei staat. Daarom doe ik het om en om.

Als je het om en om doet kan ze natuurlijk ook nooit aan het ritme wennen... Ik zou een keuze maken en het daarbij houden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:20

Ik denk ook dat je het zelf in de hand werkt, hoe goed bedoeld ook..

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:21

RianneH schreef:
Een maatje erbij kopen lijkt me wel een erg heftige investering :o

Maar als de stal verder goed bevalt zou ik wellicht eerst kijken of je iemand erbij kan/mag vinden wiens paard ook zo lang buiten mag staan.
En daarnaast eens kijken of de jouwe het een issue vindt om buiten te blijven, als de anderen zichtbaar zijn, en zelfs dichtbij de inloop stal, is het misschien niet eens zo’n groot verschil tussen buiten blijven en ook alleen in een box staan.

Meest vervelende geval kan je altijd nog mee gaan in op stal zetten voor de nacht. Zelf zou ik dan niet nog eens om 22u terug komen, met een half uur reistijd ben je dan een uur extra kwijt op een dag, dat gaat je echt opbreken.

Ze hinnikt wel af en toe en een paar zijn zichtbaar. Als dit voor nu even voldoende is en ze komt meer tot rust door gewoon op het land te blijven. Ze heeft verder dus 10 uur vriendjes. Drie uur mij. En ‘‘s avonds kan ze de anderen zien en soms wordt er even heen en weer gehinnekt. Ook denk ik dat ze de paarden die ze niet kan zien wel kan horen als ze in de schuilstal staat.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:23

Cioccolato schreef:
Ik denk ook dat je het zelf in de hand werkt, hoe goed bedoeld ook..

Ik doe dit nu zes dagen….

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:27

Kidde schreef:
Jjajajnn schreef:

Als je het om en om doet kan ze natuurlijk ook nooit aan het ritme wennen... Ik zou een keuze maken en het daarbij houden

Dat is precies wat ik uiteindelijk wil gaan doen met het topic.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:35

Maar alleen buiten is geen optie. Of vind je van wel?
Ik vind 10u buiten echt niet gek. Zoals ik zeg, voor het begrip pensionstal is dat best wel een luxe zo lang buiten. Wat doet ze precies met drammen? Stampen? Tegen de box aan trappen? Onrustig zijn en de box omploegen? Hoe is ze normaal altijd gehouden? Heeft ze altijd in een box gestaan of is ze dit eigenlijk helemaal niet gewend. Hoelang sta je al op deze stal? Als je steeds wisselt met 24/7 buiten en 10 uren buiten heeft het paard 0 regelmaat en dan worden ze ook onrustig van die gekke veranderingen. Wat krijgt ze aan voer? Is er genoeg ruwvoer binnen? Geef je zelf ook een bal, hooinet of andere dingen binnen zodat ze wat te doen heeft? Staat ze op stro zodat ze altijd wat kan knabbelen?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-10-25 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:35

Kidde schreef:
Jjajajnn schreef:

Dat is precies wat ik uiteindelijk wil gaan doen met het topic.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:35

Als jij denkt dat ze geen last heeft van alleen buiten staan, dan is je keuze toch zo gemaakt…?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:38

Ja, waarom is alleen buiten geen optie als het paard dat goed lijkt te doen, maar alleen op stal wel als ze daar neurotisch van worden?

Mij lijkt het niet ideaal, maar ik zou gaan voor de optie met de meeste ontspanning en de meeste bewegingsvrijheid.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:40

RianneH schreef:
Ja, waarom is alleen buiten geen optie als het paard dat goed lijkt te doen, maar alleen op stal wel als ze daar neurotisch van worden?

Mij lijkt het niet ideaal, maar ik zou gaan voor de optie met de meeste ontspanning en de meeste bewegingsvrijheid.

Ja dat is buiten. Ik had gewoon even een brainstorm nodig. Inzicht van andere mensen om mijn besluit te maken.

Kabayo schreef:
Maar alleen buiten is geen optie. Of vind je van wel?
Ik vind 10u buiten echt niet gek. Zoals ik zeg, voor het begrip pensionstal is dat best wel een luxe zo lang buiten. Wat doet ze precies met drammen? Stampen? Tegen de box aan trappen? Onrustig zijn en de box omploegen? Hoe is ze normaal altijd gehouden? Heeft ze altijd in een box gestaan of is ze dit eigenlijk helemaal niet gewend. Hoelang sta je al op deze stal? Als je steeds wisselt met 24/7 buiten en 10 uren buiten heeft het paard 0 regelmaat en dan worden ze ook onrustig van die gekke veranderingen. Wat krijgt ze aan voer? Is er genoeg ruwvoer binnen? Geef je zelf ook een bal, hooinet of andere dingen binnen zodat ze wat te doen heeft? Staat ze op stro zodat ze altijd wat kan knabbelen?

De bedoeling is dat het niet wisselt dat je kiest voor de individuele stallen of voor de buiten groep, maar iedereen schuift toch door naar de individuele stallen. Wij blijven dan achter en regelmatig kwamen er nieuwe weidegenoten bij. Maar nu even niet.

Verder heb ik haar stal in orde hoor! Ze heeft zelfs de helft van haar hooizak nog over als ze op stal heeft gestaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:41

Het paard hinnikt naar de paarden op stal. Klinkt mij niet heel ontspannen?

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:41

RianneH schreef:

Dit. Kijk en luister naar je paard. Ja, voor Nederlandse pensionnormen is 10 uur buiten lang, en ja, voor de meeste paarden is alleen buiten staan niet prettig, maar jouw paard heeft blijkbaar andere wensen. Ik hoef die van mij ook echt niet op stal te zetten, dat is voor haar een geestelijke marteling, ongeacht of ze wel of geen andere paarden kan zien, dus de keuze is makkelijk. In haar geval is 24/7 buiten wél zaligmakend.

Jjajajnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 21:42

996981 schreef:
Het paard hinnikt naar de paarden op stal. Klinkt mij niet heel ontspannen?

Als de een hinnikt, hinnikt de ander en dan zij ook.

Het is soms ook zo’n klein hinnikje.