Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Friezenkind schreef:
Friezenkind schreef:Volgens mij geef ik nu op iedereen antwoord.
In principe gaat het beter, ze is na de behandeling veel losser in het lijf geworden. Ik heb zoiezo de osteopaat een appje gestuurd om te kijken wat die zegt, los van dat verzamelen in stap ineens niet lekker gaat tikt het been nog(wel minder,maar tis er nog steeds).
Ik weet dat ik ondertussen ook een deel van het probleem ben. Geworden. Alle gangen gaan goed, ze is lekker ontspannen, verzamelde stap gaat in het begin goed (dan heb ik er een goed gevoel over en ben ik rustig)3/4 stappen als vanouds en dan rijd ik er weer uit, als ik het later weer probeer merk ik dat ik heel gefocust wordt op de spiegels en heel stijf in mijn lijf en strak in mijn handen ga zitten, laat ik mijn teugels gaan looptze gelijk weer lekker groot en haal ik weer adem.
Over een paar dagen weer les tot die tijd longeren.
En dan kijken wat mijn instructeur dan zegt.
Die vind het ook heel apart dat ze losser is in het lijf, (veel meer veer in der achterhand in draf en galop) maar die stap van de een op andere dag terug bij af is, want stap is altijd haar slechtste gang geweest.
mce schreef:Friezenkind schreef:Volgens mij geef ik nu op iedereen antwoord.
In principe gaat het beter, ze is na de behandeling veel losser in het lijf geworden. Ik heb zoiezo de osteopaat een appje gestuurd om te kijken wat die zegt, los van dat verzamelen in stap ineens niet lekker gaat tikt het been nog(wel minder,maar tis er nog steeds).
Ik weet dat ik ondertussen ook een deel van het probleem ben. Geworden. Alle gangen gaan goed, ze is lekker ontspannen, verzamelde stap gaat in het begin goed (dan heb ik er een goed gevoel over en ben ik rustig)3/4 stappen als vanouds en dan rijd ik er weer uit, als ik het later weer probeer merk ik dat ik heel gefocust wordt op de spiegels en heel stijf in mijn lijf en strak in mijn handen ga zitten, laat ik mijn teugels gaan looptze gelijk weer lekker groot en haal ik weer adem.
Over een paar dagen weer les tot die tijd longeren.
En dan kijken wat mijn instructeur dan zegt.
Die vind het ook heel apart dat ze losser is in het lijf, (veel meer veer in der achterhand in draf en galop) maar die stap van de een op andere dag terug bij af is, want stap is altijd haar slechtste gang geweest.
dat is voor je zelf een belangrijke les, leer voelen dan hoef je niet te kijken, vraag of iemand je kan filmen dan kun je later terug kijken hoe "het er uit zag" , ontspannen zitten en ademhalen helpen enorm om de juiste signalen/hulpen te geven, danwel de juiste bewegingen te kunnen waarnemen.
veel succes verder,
Popstra schreef:Jannes2024 schreef:elk beest hoort te lopen zonder problemen voor je erop gaat zitten
Wij als mens hebben ook ieder ons eigen loopje. Wil niet zeggen dat we pijn hebben.
Waarom zou dat voor een paard of welk dier dan ook anders moeten zijn?
Friezenkind schreef:@kaatje: Ik begin te denken dat dat het is, dat zei mijn instructeur ook al. Vrijdag avond en vanochtend weer gereden en het ging in het begin best goed, aan het eind weer verzamelde stap geprobeerd en het was weer kort. Ik merk ook dat haar been (kogel) in het begin niet echt tikt, en op het eind weer wel ik gok dat dat er ook mee te maken heeft..
Heb een appje naar de osteopaat gestuurd en kijk even wat zij ervan zegt.
@elisa: ik had er nooit over na gedacht hoeveel ze moet compenseren. Mijn vraag was altijd kan ze lopen zonder ongemak/pijn en het antwoord was altijd dat dat geen probleem was, het was zelfs goed om haar veel te laten bewegen onder het zadel ivm een vergroot risico op zenuwbeknellingen. Ik begin me nu alleen af te vragen of ik het alleen op de fysio moet houden (die komt om het half jaar) en de osteopaat maar laat zitten.
Babootje schreef:SjonnieZ schreef:En wat Eliza zegt komt overeen met het advies van de DA:
“Toen ook weer gehad over de scheefstand en die hadden gezegd dat het nooit een GP paard zal worden (die draag/zit kracht zullen de bekken nooit aankunnen), maar recreatief zou het geen probleem zijn.”
Een recreatie paard wordt niet ingezet om te verzamelen maar om lange ritjes rechtuit te maken.
Een paard met zo'n scheefstand is m.i. ook niet geschikt als recreatiepaard. Het paard zal ALTIJD moeten compenseren en zich daardoor overbelasten. Ook een recreatiepaard moet gezond zijn om langere ritten aan te kunnen. Maar dat is mijn mening. Ze hoeven niet de kwaliteit hebben van een sportpaard maar moeten wel gezond zijn.
Muze schreef:Een osteopaat die adviseert je paard op stal te zetten?
En twee weken longeren?
Bijzonder..
juval schreef:[PP] Nieuwe kaders bevoegdheden diergeneeskundigen
doet me denken aan dit topic, mag deze osteopaat diergeneeskundige handelingen verrichten?
Friezenkind schreef:Toen ik het zo typte klonk het mij ook logisch (uittypen doet meer dan erover denken).
Ze is zo werkwillig en verveeld zich snel met rijden dat we langzaam naar het z zijn gegaan, dat was eigenlijk nooit de bedoeling geweest.
Ik ben in shock dat ze dan zoveel heeft zitten compenseren, zonder geklaag (ze laat namelijk graag merken wanneer der iets niet bevalt)
Friezenkind schreef:@Elisa: dat is ook absoluut de bedoeling niet, het is gebeurd en het is wat het is, omdat het na de behandeling gebeurde vroeg ik mij af of een paard zo kan reageren ik had dit totaal niet zien aankomen. Dit was de tweede keer dat de osteopaat kwam, maar de eerste keer dat ze de bekken/heupen behandelde, paard gaat 2x per jaar naar de fysio en reageert daar super op.
De osteopaat wist van de bekken af we heb en het er uitgebreid over gehad en heeft het rapportage van de kliniek bekeken.
@mce: wat ik al zei ze laat merken dat iets haar niet bevalt (dominante tante) en dat mag ze ook, ik zie dat niet als verzet of vervelend. Ik ben juist blij met haar ‘attitude’ ze geeft aan wat ze moeilijk vind en ik ben blij dat ik daarop kan reageren. Daarom ging ik er ook niet vanuit dat ze pijn/ongemak zou hebben of zware overcompensatie, want ‘verzet’ is er nauwelijks geweest. En als ze wat moeilijk vond altijd met een instructeur opgelost en geoefend nooit alleen mee zitten kloten.
Tis een paard wat je wel bezig moet houden tijdens het rijden 30min hoefslag/voltes en ze gaat zelf dingen verzinnen (meestal in niemands voordeel) dus tussen het lang laag door wat oefeningen zodat het rondje niet te voorspelbaar wordt.