Paard niet oke na osteopaat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Paard niet oke na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:28

Mijn paard gaat ook niet meer naar iets van een fysio of osteo of wat dan ook. Hij heeft een medisch verleden: een vage kreupelheid waarvan ondanks zeer uitgebreid onderzoek (incl. scintigrafie) nooit de oorzaak is ontdekt. Hij is uiteindelijk wel weer goed geworden (op dit moment Z1 dressuur), maar hij blijft wel in zijn lichaam compenseren. Ondanks al het rechtrichten blijft hij een bepaalde scheefheid houden (overigens meer in de schouderpartij, niet het bekken), incl. opzij zetten van zadels en dergelijke. Maar, hij functioneert er verder prima mee.
We hebben wel ontdekt dat fysio's en dergelijke zijn compensatiepatroon doorbreken en dan raakt hij al het vertrouwen in zijn lichaam kwijt en zit ik ineens of een net beleerde 3 jarige zonder balans. Het kostte me die paar keer dat we het hebben geprobeerd weken tot maanden om hem weer helemaal op de rit krijgen.
We hebben geaccepteerd dat hij zijn scheefheid en compensatiepatronen nodig heeft om te kunnen functioneren. Ik blijf hem dressuurmatig trainen en rechtrichten en dat kan hij aan, zijn compensatiepatroon stapje voor stapje verminderen, met behoud van zelfvertrouwen in zijn lichaam. Hij wordt ook niet schever en op momenten ook zeker rechter. De grote verandering van een fysio kan hij niet aan, dus dat doen we niet meer.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:39

elk beest hoort te lopen zonder problemen voor je erop gaat zitten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:28

Ik ken paarden met een probleem in bewegelijkheid waarbij de aquatrainer veel verbetering gaf, dus je zou daar eens naar kunnen informeren met een dierenarts. Als je paard een medische beperking heeft gaat dit natuurlijk niet opeens over, maar soms is het ook een kwestie van trainen, oprekken en even doorzetten. En dat kan best wel even duren tot het dan voldoende opgelost is. Heb je al met je trainer gekeken naar die verzamelde stap? Dat is best een lastige oefening en misschien houd je zelf ook weer ergens vast dat het versterkt?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:34

Friezenkind schreef:

OK. Maar daarbij heb je hopelijk wel oefeningen gekregen om je paard te helpen wennen? En hopelijk ook iets van een richtlijn hoe lang dit mag duren etc?

Dat een paard veranderd in zijn lijf na een behandeling vind ik normaal. Dat dat soms niet direct een positief effect heeft kan ook nog maar dan hoort een osteo daar goede begeleiding bij te geven. Ik haal niet helemaal uit je bericht of dat nu zo is dus daar kan ik niks van zeggen.

Ik zou dus in nauw contact blijven met de osteo en echt duidelijke richtlijnen / adviezen hoe te handelen vragen. Kun je daar niks mee dan een DA inschakelen of een andere osteo als second opinion.[/quote]

Nee geen oefeningen mee gekregen, het advies was rustig aan het oude niveau oppakken, wat ik ook rustig aan het doen ben.
Ze heeft niet echt een tijdsbestek gegeven. Als er na het weekend geen verbetering is, neem ik weer even contact met haar op om te kijken hoe en wat.[/quote]

Dat kan dus niet na een behandeling, paard is niet meer hetzelfde (mag ik hopen) als voor de behandeling en daar moet je hem met wat oefeningen goed in begeleiden. Zodat hij die verandering kan plaatsen.
In de heup/achterhand zitten spiergroepen die met elkaar moeten samenwerken werken, mogelijk moet hij daar even aan wennen, het zal voor hem waarschijnlijk even herontdekken zijn van het gebruik van de achterhand, na het losmaken kan het anders aanvoelen voor hem.

Hoe gaat het nu met je paard??

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:13

Volgens mij geef ik nu op iedereen antwoord.

In principe gaat het beter, ze is na de behandeling veel losser in het lijf geworden. Ik heb zoiezo de osteopaat een appje gestuurd om te kijken wat die zegt, los van dat verzamelen in stap ineens niet lekker gaat tikt het been nog(wel minder,maar tis er nog steeds).

Ik weet dat ik ondertussen ook een deel van het probleem ben. Geworden. Alle gangen gaan goed, ze is lekker ontspannen, verzamelde stap gaat in het begin goed (dan heb ik er een goed gevoel over en ben ik rustig)3/4 stappen als vanouds en dan rijd ik er weer uit, als ik het later weer probeer merk ik dat ik heel gefocust wordt op de spiegels en heel stijf in mijn lijf en strak in mijn handen ga zitten, laat ik mijn teugels gaan looptze gelijk weer lekker groot en haal ik weer adem.

Over een paar dagen weer les tot die tijd longeren.
En dan kijken wat mijn instructeur dan zegt.
Die vind het ook heel apart dat ze losser is in het lijf, (veel meer veer in der achterhand in draf en galop) maar die stap van de een op andere dag terug bij af is, want stap is altijd haar slechtste gang geweest.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:20

Friezenkind schreef:

In principe gaat het beter, ze is na de behandeling veel losser in het lijf geworden. Ik heb zoiezo de osteopaat een appje gestuurd om te kijken wat die zegt, los van dat verzamelen in stap ineens niet lekker gaat tikt het been nog(wel minder,maar tis er nog steeds).

Ik weet dat ik ondertussen ook een deel van het probleem ben. Geworden. Alle gangen gaan goed, ze is lekker ontspannen, verzamelde stap gaat in het begin goed (dan heb ik er een goed gevoel over en ben ik rustig)3/4 stappen als vanouds en dan rijd ik er weer uit, als ik het later weer probeer merk ik dat ik heel gefocust wordt op de spiegels en heel stijf in mijn lijf en strak in mijn handen ga zitten, laat ik mijn teugels gaan looptze gelijk weer lekker groot en haal ik weer adem.

Die vind het ook heel apart dat ze losser is in het lijf, (veel meer veer in der achterhand in draf en galop) maar die stap van de een op andere dag terug bij af is, want stap is altijd haar slechtste gang geweest.

dat is voor je zelf een belangrijke les, leer voelen dan hoef je niet te kijken, vraag of iemand je kan filmen dan kun je later terug kijken hoe "het er uit zag" , ontspannen zitten en ademhalen helpen enorm om de juiste signalen/hulpen te geven, danwel de juiste bewegingen te kunnen waarnemen.

veel succes verder,

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:39

mce schreef:
Friezenkind schreef:

dat is voor je zelf een belangrijke les, leer voelen dan hoef je niet te kijken, vraag of iemand je kan filmen dan kun je later terug kijken hoe "het er uit zag" , ontspannen zitten en ademhalen helpen enorm om de juiste signalen/hulpen te geven, danwel de juiste bewegingen te kunnen waarnemen.

veel succes verder,

Dat is idd (vooral nu) mijn grote valkuil, als het goed voelt en ik wil het (live) zien, kan ik mij zo focussen op de spiegels dat ik ‘vergeet’ te rijden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:53

Dat is idd (vooral nu) mijn grote valkuil, als het goed voelt en ik wil het (live) zien, kan ik mij zo focussen op de spiegels dat ik ‘vergeet’ te rijden.[/quotefriezenkind]

je bent je er van bewust dat is al een hele stap waarmee je verder kunt ontwikkelen, want die ontspanning/balans is enorm belangrijk voor paard en ruiter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:03

Jannes2024 schreef:

Wij als mens hebben ook ieder ons eigen loopje. Wil niet zeggen dat we pijn hebben.
Waarom zou dat voor een paard of welk dier dan ook anders moeten zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:09

Popstra schreef:
Jannes2024 schreef:

Wij als mens hebben ook ieder ons eigen loopje. Wil niet zeggen dat we pijn hebben.
Waarom zou dat voor een paard of welk dier dan ook anders moeten zijn?

Dit paard heeft een forse scheefstand en heeft daardoor een afwijkende beweging, waardoor het gaat compenseren. Hetgeen blijkt uit het feit dat het enorm vast zat. Een paard dat compenseert doet dat omdat hij ergens last van ondervindt.
Mensen kunnen zelf bepalen hoe ze zich bewegen en wanneer ze pijnstillers slikken of naar een fysio gaan. Een paard kan dat niet en is daarvan afhankelijk van zijn eigenaar en of die uberhaupt iets opmerkt en weet hoe het paard comfortabel te houden. Dat is de reden dat dat anders moet zijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:15

Friezenkind schreef:
@kaatje: Ik begin te denken dat dat het is, dat zei mijn instructeur ook al. Vrijdag avond en vanochtend weer gereden en het ging in het begin best goed, aan het eind weer verzamelde stap geprobeerd en het was weer kort. Ik merk ook dat haar been (kogel) in het begin niet echt tikt, en op het eind weer wel ik gok dat dat er ook mee te maken heeft..
Heb een appje naar de osteopaat gestuurd en kijk even wat zij ervan zegt.

@elisa: ik had er nooit over na gedacht hoeveel ze moet compenseren. Mijn vraag was altijd kan ze lopen zonder ongemak/pijn en het antwoord was altijd dat dat geen probleem was, het was zelfs goed om haar veel te laten bewegen onder het zadel ivm een vergroot risico op zenuwbeknellingen. Ik begin me nu alleen af te vragen of ik het alleen op de fysio moet houden (die komt om het half jaar) en de osteopaat maar laat zitten.

Dit klinkt alsof je te lang doortraint. Het gaat in het begin goed, dus blijf je rijden tot ze moe is en fouten gaat maken. Persoonlijk zou ik de zwaarste oefeningen niet tot het eind bewaren en de training wat korter houden en opbouwen tot ze haar krachten wel langer kan gebruiken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 14:07

Babootje schreef:
SjonnieZ schreef:
En wat Eliza zegt komt overeen met het advies van de DA:
“Toen ook weer gehad over de scheefstand en die hadden gezegd dat het nooit een GP paard zal worden (die draag/zit kracht zullen de bekken nooit aankunnen), maar recreatief zou het geen probleem zijn.”

Een recreatie paard wordt niet ingezet om te verzamelen maar om lange ritjes rechtuit te maken.

Een paard met zo'n scheefstand is m.i. ook niet geschikt als recreatiepaard. Het paard zal ALTIJD moeten compenseren en zich daardoor overbelasten. Ook een recreatiepaard moet gezond zijn om langere ritten aan te kunnen. Maar dat is mijn mening. Ze hoeven niet de kwaliteit hebben van een sportpaard maar moeten wel gezond zijn.

Niet elk recreatie paard maakt lange ritten. Genoeg recreatieve bak rijders. Uurtje hobbelen zonder veel te vragen of relaxt een uurtje het bos in aan een los teugeltje. Dat zal waarschijnlijk prima lange tijd kunnen zonder extreme compensatie.

Maar als je toch wat serieuzer traint (met doel een gezond paard zonder wedstrijd ambitie oid, ben je dan ook recreatie ruiter?) en wil dat hij zijn lijf gebruikt op een correcte manier dan zal die in de compensatie komen.

Wellicht dat terminologie en realiteit verwarring geven.

Maar het klinkt alsof dit paard indd hard zn best doet om voor je te werken en daar een manier in had gevonden en dat de osteopaat het evenwicht dusdanig heeft verstoort dat het nu zichtbaar wordt.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 15:49

Net heeft de osteopaat gebeld, die zegt dat niks geks was opgevallen tijdens de behandeling.
Haar heup zat niet gek vast (niet wat ze toen zei maar oke) en zegt dat het wel op de wei gebeurd zal zijn. Het was schijnbaar ook niet de bedoeling dat ze de eerste week op de wei zou staan de hele dag, het had maar een paar uur gemoeten en daarna weer op stal. En raadde aan om nu twee. Weken te longeren zodat de belasting minimaal is, en het been kan rusten, en dan weer oppakken.

Ik weet het nu ff niet meer, ga iig de kliniek mailen met hoe of wat en dan kijken wat hun zeggen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 15:56

Longeren is juist heel zwaar voor benen en heupen.
Klinkt alsof ze haar straatje schoon veegt .
Deze zou ik maar nooit meer laten komen als ik jou was .
Belachelijk dat een dier slechter wordt ipv beter.
Daarom ben ik blij met de aanscherping van die wet tegen kwakzalvers.
Een paard hoort op de wei naar mijn idee en niet in een longeer cirkel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:40

Een osteopaat die adviseert je paard op stal te zetten?
En twee weken longeren?
Bijzonder..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:41

Muze schreef:
En twee weken longeren?
Bijzonder..

dit is idd heel bijzonder.

Niet rijden en longeren ja, maar heb ze altijd gewoon op de wei gehad. En nooit gehoord dat dat niet mag

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 20:41

Muze schreef:
En twee weken longeren?
Bijzonder..

Dat wordt nu gezegd, dat dat jet advies was, maar durf mn handen in het vuur te steken dat dat de dag van de afspraak niet gezegd is.
Voor de aankomende twee weken adviseert ze longeren, mocht ze zich overbelast hebben, dan heeft het been tijd om te rusten, maar blijft ze toch in beweging. Ik moest me geen zorgen maken over een eventuele blessure, want dan zou ze aan de longe niet goed moeten lopen (en dat doet ze wel).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:03

juval schreef:
[PP] Nieuwe kaders bevoegdheden diergeneeskundigen

doet me denken aan dit topic, mag deze osteopaat diergeneeskundige handelingen verrichten?

Osteopaten verrichten geen diergeneeskundige handelingen. Per definitie. En zal altijd vrije beweging (ongelimiteerd) adviseren. Zeker geen longeersessies en boxrust. Longeren is zeer belastend voor een heup vanwege de kleine cirkel.

Maar goed TS, je schrijft dr heup is losgewerkt. Wat is er precies dan gedaan want een heup van een paard beweegt eigenlijk enkel naar voor en achter en heel ietsje naar binnen en buiten (niet zo beweeglijk als bij ons) en is niet vaak een kern van klachten. Nu klinkt het alsof paard niet meer kan ondertreden, wat uit ongemak in de onderrug komt. Ik neem aan dat heel je paard is bekeken door de osteo?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 23:01

Ze had zich meer gericht rond het gebied van de eierstokken naar achter voor de behandeling, maar wel voor ze begon aan het hele paard gevoeld.
Wat ik haar heb zien doen, was met het achterbeen van links naar recht en van voor naar achter bewegen (soort van rondjes draaien). Bij het bewegen van voor naar achter trok ze heb been best ver (imo)naar voren, toen mijn paard het been terug wou trekken, hield de osteopaat vast en trok het been nog iets verder naar voren. En daarmee bedoel ik richting het voorbeen/oksel. Bij de tweede keer dat ze terug trok liet de osteopaat los, omdat ik het best heftig eruit vond zien (ze had het daarvoor bij het rechter been gedaan maar niet zover die rondjes gemaakt) en paard ook best pissig was, vroeg ik of alles goed was. Toen zei ze ja hij moest ff goed losgetrokken’ worden. Daarna was de behandeling over.

Het advies wat ik toen kreeg was die dag rust, daarna 2 dagen 30min aan de hand stappen en dan 4 dagen 30/45 min longeren instap/draf/galop. Osteopaat wist dat het paard volle dagen op de wei stond en daar was niks over gezegd (de halve dagen is iets wat vandaag gezegd werd wat ik had moeten doen, nu twee weken longeren was het advies op hoe ze nu loopt).
Daarna kon ik het rijden weer oppakken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:13

Waar heeft deze dame gestudeerd zei je?

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 23:40

Hutcherson schreef:
Waar heeft deze dame gestudeerd zei je?

Icreo, ze staat ook vermeld bij hun op de website.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Ik denk niet dat het fair is om de osteo de schuld te geven, paard is goed losgemaakt en dat heeft goed geholpen alleen uit het compensatiepatroon gekomen dat merk je nu. Maar aangezien dit al eerder geconstateerd was bij de DA was het misschien handiger geweest om de osteo daar van te voren even over in te lichten. Dan had ze wellicht iets anders of minder heftig behandeld. Of een andere plan van aanpak gegeven voor het oppakken.

Ik denk dat dit gewoon een beetje hetzelfde is als het verhaal van Bowo.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Friezenkind schreef:
Toen ik het zo typte klonk het mij ook logisch (uittypen doet meer dan erover denken).
Ze is zo werkwillig en verveeld zich snel met rijden dat we langzaam naar het z zijn gegaan, dat was eigenlijk nooit de bedoeling geweest.
Ik ben in shock dat ze dan zoveel heeft zitten compenseren, zonder geklaag (ze laat namelijk graag merken wanneer der iets niet bevalt :+ )

Anders oppakken, kleine stukjes oefenen is beter voor het "leren"van een paard en het houd je zelf ook scherp, anders verzand je makkelijk in "gedoe"( zonder juist hulpen en forseren),

een paard leerd ook beter als het zich tussen door kan ontspannen, het is voor spieropbouw ook beter
veel mensen willen teveel afdwingen om iets goed te krijgen terwijl dat bij een paard - bij geen enkele atleet- goed werkt.

Soms is het paard te ijverig en overschat zich zelf, ook iets om te ontdekken dat een paard heel goed kan compenseren, hou je vanaf nu best rekening mee.

Haar gedrag was waarschijnlijk gewoon willen zeggen dat het anders moet op bepaalde momenten, velen zien het als verzet,lastif ect.,

maar als je dat nu zelf weet ga je waarschijnlijk ook anders rijden, veel meer afwisseling en basiswerk tussen door.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:59

@Elisa: dat is ook absoluut de bedoeling niet, het is gebeurd en het is wat het is, omdat het na de behandeling gebeurde vroeg ik mij af of een paard zo kan reageren ik had dit totaal niet zien aankomen. Dit was de tweede keer dat de osteopaat kwam, maar de eerste keer dat ze de bekken/heupen behandelde, paard gaat 2x per jaar naar de fysio en reageert daar super op.
De osteopaat wist van de bekken af we heb en het er uitgebreid over gehad en heeft het rapportage van de kliniek bekeken.

@mce: wat ik al zei ze laat merken dat iets haar niet bevalt (dominante tante) en dat mag ze ook, ik zie dat niet als verzet of vervelend. Ik ben juist blij met haar ‘attitude’ ze geeft aan wat ze moeilijk vind en ik ben blij dat ik daarop kan reageren. Daarom ging ik er ook niet vanuit dat ze pijn/ongemak zou hebben of zware overcompensatie, want ‘verzet’ is er nauwelijks geweest. En als ze wat moeilijk vond altijd met een instructeur opgelost en geoefend nooit alleen mee zitten kloten.
Tis een paard wat je wel bezig moet houden tijdens het rijden 30min hoefslag/voltes en ze gaat zelf dingen verzinnen (meestal in niemands voordeel) dus tussen het lang laag door wat oefeningen zodat het rondje niet te voorspelbaar wordt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Friezenkind schreef:
@Elisa: dat is ook absoluut de bedoeling niet, het is gebeurd en het is wat het is, omdat het na de behandeling gebeurde vroeg ik mij af of een paard zo kan reageren ik had dit totaal niet zien aankomen. Dit was de tweede keer dat de osteopaat kwam, maar de eerste keer dat ze de bekken/heupen behandelde, paard gaat 2x per jaar naar de fysio en reageert daar super op.
De osteopaat wist van de bekken af we heb en het er uitgebreid over gehad en heeft het rapportage van de kliniek bekeken.

@mce: wat ik al zei ze laat merken dat iets haar niet bevalt (dominante tante) en dat mag ze ook, ik zie dat niet als verzet of vervelend. Ik ben juist blij met haar ‘attitude’ ze geeft aan wat ze moeilijk vind en ik ben blij dat ik daarop kan reageren. Daarom ging ik er ook niet vanuit dat ze pijn/ongemak zou hebben of zware overcompensatie, want ‘verzet’ is er nauwelijks geweest. En als ze wat moeilijk vond altijd met een instructeur opgelost en geoefend nooit alleen mee zitten kloten.
Tis een paard wat je wel bezig moet houden tijdens het rijden 30min hoefslag/voltes en ze gaat zelf dingen verzinnen (meestal in niemands voordeel) dus tussen het lang laag door wat oefeningen zodat het rondje niet te voorspelbaar wordt.

Dan ga je het met haar zeker oplossen, en er zullen zeker verbeterppuntjes blijven, maar met een goede samenwerking is veel op te lossen, creatief rijden is te leren, wat je zegt 30 minuten op de hoefslag is demotiverend en ook niet echt nuttig,

stap is altijd al lastig geweest lees ik en dat zal mogelijk ook door haar bouw kunnen komen, daar kan ik niets overzeggen om dat ik haar niet ken.

Slimme en karatervolle paarden moet je cratief rijden, daag ze - en je zelf - uit door b.v. een slangevolte te rijden in twee of drie verschillende tempi, of maak in elke boog eerste een kleine volte, afwisseling in de figuren maakt dat ze niet op de automatische piloot gaan, van handveranderen tot de AC-lijn en dan rechtuit op de AC-lijn, het houd je zelf ook bezig

heel veel succes, zoals je er in staat komt het vast goed, maar neem de tijd want herstellen kan even duren