Is dit spat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:34

Dreamboy schreef:
Earth schreef:
Ook al ziet hij er goed uit, dat doet niks af en hoe hij er aan de binnenkant uit ziet. Dat een paard zo vaak struikelt vind ik wel heftig. Hoe veel erger moet het nog worden?

Jij maakt het erger dan het is. Het is niet zo dat hij de hele dag struikelt. Alleen als hij gaat draven. En dat is niet heel vaak. Daarbij is hij atactisch en "vergeet" zijn benen goed neer te zetten waardoor hij dan struikelt. Dat heeft verder niets met eventuele spat of pijn te maken.

Earth schreef:
Dus hij draaft ook niet vaak? Maar dat is toch ook een teken dat hij pijn heeft? Of interpreteer ik dat verkeerd?

Earth schreef:
Als je jezelf dat wijs wilt maken, dan is dat prima. Maar volgens mij weet je zelf ook wel wat wel of niet normaal is. Maar zit je wellicht in de ontkenning?

Het valt mij in al deze soortgelijke topics op, Earth, dat jij nogal snel roept met "laten gaan" en "opgeven" als wel "euthanasie".
Ga jij er dan echt zo licht over? Ook bij je eigen dieren?
Of is dit gewoon makkelijker gezegd over anderen?

En wat doe je met jezelf dan? Als je zelf chronisch pijn hebt of ziek bent... Ook gelijk maar de spuit erin?

Geen aanval trouwens, puur uit nieuwsgierigheid deze vraag...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 17:44

MyWishMax schreef:
Geen idee of da dat zou doen. Wij gingen met alles naar 1 kliniek toe en toen we belden dat het klaar was werden er geen vragen gesteld. Ik denk als we het uitgelegd hadden aan een ander ook niet, maar dat weet je idd nooit zeker.

Sterkte trouwens, wat je ook gaat doen die ongerustheid is killing

Dank je wel.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 17:46

Little_Gift schreef:
Dreamboy schreef:

Ook al ziet hij er goed uit, dat doet niks af en hoe hij er aan de binnenkant uit ziet. Dat een paard zo vaak struikelt vind ik wel heftig. Hoe veel erger moet het nog worden?

Jij maakt het erger dan het is. Het is niet zo dat hij de hele dag struikelt. Alleen als hij gaat draven. En dat is niet heel vaak. Daarbij is hij atactisch en "vergeet" zijn benen goed neer te zetten waardoor hij dan struikelt. Dat heeft verder niets met eventuele spat of pijn te maken.

Earth schreef:
Dus hij draaft ook niet vaak? Maar dat is toch ook een teken dat hij pijn heeft? Of interpreteer ik dat verkeerd?

Earth schreef:
Als je jezelf dat wijs wilt maken, dan is dat prima. Maar volgens mij weet je zelf ook wel wat wel of niet normaal is. Maar zit je wellicht in de ontkenning?

Het valt mij in al deze soortgelijke topics op, Earth, dat jij nogal snel roept met "laten gaan" en "opgeven" als wel "euthanasie".

En wat doe je met jezelf dan? Als je zelf chronisch pijn hebt of ziek bent... Ook gelijk maar de spuit erin?

Geen aanval trouwens, puur uit nieuwsgierigheid deze vraag...[/quote]

Wat mij vooral stoort is dat ze het altijd beter lijkt te weten dan de eigenaar, terwijl ze het paard in kwestie nog nooit gezien heeft.

Marie111

Re: Is dit spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:01

Is het misschien een gal?

Bloedzuigers erop zetten?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 18:14

Nee geen gal want het zit aan twee kanten van het gewricht.Ik denk dat het een onschuldige overvulling van het gewricht is.Dit heb ik meer gezien bij prima lopende paarden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:21

Little_Gift schreef:
Dreamboy schreef:

Earth schreef:

Earth schreef:

Geen aanval trouwens, puur uit nieuwsgierigheid deze vraag...

Ik doe het vaak met de informatie die de eigenaren geven. En vaak, heel vaak vind ik dat paarden te lang doorlopen. Dat zie ik ook om me heen, niet alleen hier op bokt. Het is voor eigenaren vaak een blinde vlek, ze zien het paard iedere dag en ze zien daardoor niet dat een paard achteruit gaat. Of eigenlijk misschien al te ver heen is. Dan vind ik het voor het paard eerlijker om de spiegel voor te houden, hoe pijnlijk dat voor de eigenaar ook is. En ik zeg niet dat ik altijd gelijk heb.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:29

Muze schreef:
De enige die hier een sluitend, correct antwoord op kan geven is je dierenarts..

Dit.
Dat is het beste, want kan wel van alles zijn.

Sterkte met je paard.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:49

Mijn oude draver had achter ook zulke buiten. Bolspat werd mij verteld

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:22

merk je dat hij er last van heeft , zo nee lekker laten lopen , zo ja je dierenarts vragen

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 06:59

Jammer dat de berichten van Earth zo gezien worden, ik denk dat ik er net als Earth in sta : Veel paarden lopen in mijn ogen echt wel te lang door, een dergelijk paard was bij mij waarschijnlijk ook gaan hemelen. (Met de gegeven informatie)

Betekend overigens niet dat ik er luchting over denk en ze ‘maar’ even allemaal doodspuit zodra ze wat mankeren, maar ik ben wel een realist die niet van allerlei gekke sprongen maakt om een paard nog maar een paar jaar ouder te laten worden. Voor wie doe je het?

Succes, ik hoop dat de dierenarts je hiermee verder kan helpen, want een uiteindelijke diagnose kunnen wij niet geven gebaseerd op deze foto’s en het verhaal

Overigens vind ik persoonlijk , als realist zijnde, de opmerking van mensen : spuit je mensen ook zo dood als ze wat mankeren ? Of de vergelijking van dieren met mensen altijd zo’n dooddoener. Paarden zijn geen mensen , kunnen niet in menselijk taal met je communiceren en het bekijken vanuit een menselijk perspectief bij een dier slaat kant noch wal.
En ja, ik vind dat we soms met mensen ook erg ver nog gaan om ze nog in leven te houden, werk zelf in de ouderenzorg en zie het zo vaak gebeuren dat mensen niet mogen gaan, terwijl ze zelf klaar zijn met de pijn en het leven voltooid vinden, maar nee, familie kan ze niet laten gaan dus helaas Pietje, eerst nog maar even een maandje of 3 lijden omdat het dagelijkse aangeven van het leven niet meer te willen wordt weggezet onder de dementie uitspraken en mw/meneer weet niet wat hij wil.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 07:48

Ik snap echt helemaal niets meer van bokt. Er zijn mensen die nig rijden op paarden met atrose of ataxie. Ik heb er 4 jaar geleden voor gekozen dit niet meer te doen en hem lekker in de wei te laten lopen. Onbelast heeft hij loopt hij namelijk gewoon. Ja, soms heeft hij een mindere dag en loopt hij licht onregelmatig maar zeker niet stokkreupel. Andere worden veroordeelt omdat ze een paard met atrose in laten slapen want die kan nog best een leuk leven hebben als weidemaatje. Zulke paarden worden zelfs nog verhandeld. En dan wordt mij verweten dat ik mijn paard tegen wil en dank in leven houdt omdat hij af en toe struikelt en een bult heeft waar hij geen last van heeft. Denken jullie nu echt dat ik mijn paard onnodig pijn last lijden? Bedankt dat jullie zoveel vertrouwen in me hebben en me weg zetten als een soort van dierenmishandelaar. Niemand van jullie heeft dit paard ooit gezien. En ja de enige die mij uitsluitsel kan geven is een dierenarts op een kliniek, nadat er foto's zijn gemaakt. En geloof me, als die zegt dat het een hopelose zaak is, ben ik de eerste die de beslissing maakt mijn paard in te laten slapen. Bedankt voor jullie,ongetwijfeld goed bedoelde,advies.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 08:41

Ik ben geen twaalf he, ik loop al zo'n 50 jaar mee in het paardenwereldje. Ik kan dus echt zelf wel heel goed inschatten wanneer het genoeg is. En daar wacht ik echt niet mer tot hij niet meer overeind kan komen van de pijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:54

Ik herken de bobbels niet. Zijn ze drukpijnlijk en/of warm (-mss ontsteking)? Zet hij dat been vaker op rust (-mss pijn)?
Sterkte met de zoektocht.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 09:07

paars schreef:
Ik herken de bobbels niet. Zijn ze drukpijnlijk en/of warm (-mss ontsteking)? Zet hij dat been vaker op rust (-mss pijn)?
Sterkte met de zoektocht.

Nee, ze zijn niet warm en je mag er ook gewoon aankomen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:12

Ik herken de bobbel bij mijn paard met spat, maar het heeft geen verband met elkaar, want zij had een zelfde soort bobbel maar in het andere been dan waar ze spat had :D We waren bij de DA voor controle voor de spat dus het aangehaald, maar het heeft niks te maken met de verslijting vd gewrichten maar gewoon pech dat het precies op ongeveer hetzelfde moment gebeurde als dat mijn paard kreupel werd met spat. Zeer waarschijnlijk een glijder gemaakt in de wei, een trap, een rare beweging, etc etc. Ik kreeg een gelletje mee die ik elke dag op moest smeren, het duurde wel wat langer tot het echt weg was dan de DA voorspelde, maar uiteindelijk is het helemaal weggetrokken. Mijn paard had er verder geen last van, het was vnl cosmetisch. Het is nu ongeveer een jaar geleden en tot nu toe niet terug gekomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:19

Ziet eruit als bolspat.

Verder eens met Cheytjuh. Maar als de kosten geen issue zijn dan zou ik het laten checken en hem evt met metacam ofzo lekker laten grasmaaien.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:44

Sterkte Dreamboy. Of het nu iets ernstigs is of totaal niet. Weet je niet al heel stiekem wat het beste is voor je paard? Juist doordat je het je afvraagt wat te doen? Tenminste zo werkt dat bij mij wel met alle dieren die ik heb gehad en die ene keer dat m’n ex er tegenin ging, heb ik de beslissing toch te laat gemaakt.

Dit wil overigens niet zeggen dat het bij iedereen zo is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:50

Het is een overvulling van het gewricht, hoeft niets te betekenen..kan wel. Voor je eigen gemoedsrust kun je het na laten kijken op de kliniek. Ik zou het zelf denk ik niet meer doen bij zo'n paard die toch al met pensioen staat en meerdere dingen mankeert. Zou gewoon monitoren over hoe het in het algemeen blijft gaan met hem, of er genoeg levens kwaliteit blijft.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 11:04

Bullebeest schreef:
Sterkte Dreamboy. Of het nu iets ernstigs is of totaal niet. Weet je niet al heel stiekem wat het beste is voor je paard? Juist doordat je het je afvraagt wat te doen? Tenminste zo werkt dat bij mij wel met alle dieren die ik heb gehad en die ene keer dat m’n ex er tegenin ging, heb ik de beslissing toch te laat gemaakt.

Dit wil overigens niet zeggen dat het bij iedereen zo is.

Ja, klopt helemaal. Maar dat komt vooral omdat ik zie dat zijn ataxie achteruit gaat omdat hij sinds vorige winter de nachten op stal staat. Ik twijfel inderdaad of ik hem dat nog een winter moet aan doen. Maar dus niet omdat hij kreupel loopt of heel veel pijn lijkt te hebben, want die indruk heb ik dus niet. Maar de gesprekken om hem te laten gaan worden hier zeker wel gevoerd. Mijn man laat die beslissing volledig bij mij. Maar ik denk dus dat er geen dierenarts is die hem zomaar in laat slapen op basus van hoe hij er bij staat. Maar ik ga het gesprek binnenkort zeker aan met mijn dierenarts.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 11:05

Elisa2 schreef:
Het is een overvulling van het gewricht, hoeft niets te betekenen..kan wel. Voor je eigen gemoedsrust kun je het na laten kijken op de kliniek. Ik zou het zelf denk ik niet meer doen bij zo'n paard die toch al met pensioen staat en meerdere dingen mankeert. Zou gewoon monitoren over hoe het in het algemeen blijft gaan met hem, of er genoeg levens kwaliteit blijft.

Dit is dus een antwoord waar ik wel iets aan heb. Dank je wel.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:40

Het is jammer dat je je zo aangevallen voelt TS, zo is het denk ik vanuit vele mensen niet bedoeld. Je schrijft zelf dat je het idee hebt dat hij al enige tijd niet zuiver loopt , met 100 meter draven met spelen op zijn muil ligt en ineens lastig was bij de smid van achter. Een paard doet niet ineens lastig, vaak zijn dit wel uitingen van pijn/ongemak.

Ik hoop dat het 'gewoon' en overvulling is, en ben blij dat je een antwoord hebt gevonden die in je straatje past. Of het dan de realiteit is zal de toekomst wel uitwijzen.
Veel geluk nog samen :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 13:19

Cheytjuh schreef:
Het is jammer dat je je zo aangevallen voelt TS, zo is het denk ik vanuit vele mensen niet bedoeld. Je schrijft zelf dat je het idee hebt dat hij al enige tijd niet zuiver loopt , met 100 meter draven met spelen op zijn muil ligt en ineens lastig was bij de smid van achter. Een paard doet niet ineens lastig, vaak zijn dit wel uitingen van pijn/ongemak.

Ik hoop dat het 'gewoon' en overvulling is, en ben blij dat je een antwoord hebt gevonden die in je straatje past. Of het dan de realiteit is zal de toekomst wel uitwijzen.
Veel geluk nog samen :)

Maar je vergeet dat hij atactisch is. En zoals ik al zei heb ik het idee dat dat wel erger wordt. Dat is ook waarom hij struikelt en niet goed kan balanceren op drie benen. Maar als ik de mensen die ervoor geleerd hebben mag geloven, doet ataxie geen pijn. Wat niet weg neemt dat het voor mij inderdaad een reden is om hem te laten gaan en niet, zoals een aantal hier suggereren, dat ik hem onnodig in leven houd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:24

Ik heb een paard gehad die op soortgelijke plekken vocht had. Die had wildgroei van bot in het spronggewricht bij de pees. Dat extra bot zorgde voor irritatie.

Als je het wilt weten wat er zit moet je dat laten onderzoeken, maar je verhaal lezend kan ik me ook voorstellen als je een ander (erg verdrietig) besluit neemt.

Overigens zou ik dit niet verder aankijken. Je wilt je paard lijden ook besparen en daarvoor moet je wel eerder onderzoeken imo.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:27

Elisa2 schreef:
Zou gewoon monitoren over hoe het in het algemeen blijft gaan met hem, of er genoeg levens kwaliteit blijft.
Hier kan ik me ook heel erg in vinden. Je kent je eigen dier goed en ik krijg ook niet de indruk dat je tot het uiterste gaatje wilt gaan omdat je geen besluit zou kunnen nemen. Soms is het wel een optelsom van allemaal kleine dingetjes waardoor je mss toch een keer besluit: nu is het genoeg. Maar dat is niet de scoor van je vraag ;-) en ik denk ook dat je je dat wel realiseert.
Ik heb mijn ruin met een chronisch probleem in het koppel gehad en goed blijven kijken naar hoe hij daar functioneerde. Had nog duidelijk zijn plekkie in de groep. Ondersteunde hem met wat duivelsklauw van de Baroen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 14:33

mavantos schreef:
Ik heb een paard gehad die op soortgelijke plekken vocht had. Die had wildgroei van bot in het spronggewricht bij de pees. Dat extra bot zorgde voor irritatie.

Als je het wilt weten wat er zit moet je dat laten onderzoeken, maar je verhaal lezend kan ik me ook voorstellen als je een ander (erg verdrietig) besluit neemt.

Overigens zou ik dit niet verder aankijken. Je wilt je paard lijden ook besparen en daarvoor moet je wel eerder onderzoeken imo.

Zoiets zat ik ook aan te denken. De bulten zitten er pas een paar dagen en uk hoopte in eerste instantie dat ze weer vanzelf weg zouden gaan. Dit lijkt echter niet te gebeuren. Maandagochtend ga ik de veearts bellen en dan moet die maar eens kritisch kijken en luisteren naar mijn verhaal. Liep jouw paard kreupel?