Kreupel door Pssm1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 18:09

roosa schreef:
Ze ziet er zeker niet te dik uit.
Wel weke koten.
Dan zou het mechanische hb kunnen zijn en worden.

Nee, ik vind haar zelf ook niet te dik, maar juist mooi op gewicht.
Toen ik haar in 2015 kocht, was ze 400 kg. En vond haar toen schraal ogen. Je kon precies zien. Waar de ruggengraat zat.
Ze kreeg altijd onbeperkt ruwvoer, omdat mijn oudje dat toen nodig had.
Hij is in Januari ingeslapen, en heb toen besloten om haar en de shet. (Die het duidelijk niet nodig heeft, daarom graasmasker) op onbeperkt te houden.

Ik denk dat zij het ook wel nodig heeft. En met gewoon 3 voerbeurten per dag zou afvallen.
Zij eet een beetje en staat dan weer te doezelen.
Zij is niet gulzig of zo. De shet daarintegen, zou zich letterlijk dood eten.

Denk dat het toch een reactie op de Prednisolon is.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 15-10-25 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:11

Om bevangen te zijn hoeven ze niet perse te dik te zijn hoor. Je hebt ook mechanisch bevangen door niet volledig correcte hoefstand/bekapping. Door het behang kan ik dat zo niet zien maar het is een optie.

Pssm 1 kun je zelf testen door haren met haar wortels op te sturen voor een dna test. De pssm1 test is niet duur. Volgens mij nog geen 65 en je hebt er geen dierenarts voor nodig.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:26

Weet je zeker dat ze niet ouder is als 16 ? En heb je wel eens gegoogeld op dsld gezien haar weke stand ?Daar kan ze zeker kreupel door worden (en blijven ).

Lynn_Nikita

Re: Kreupel door Pssm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:31

Heb je ook al laten testen op PPId ( Cushing)
Ik heb voor pssm 1 haren met wortel naar Uk opgestuurd, meen via animal genetics en had vrij snel de uitslag

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:57

Goh wat een grijs koppie, zou haar zo 20+ geven
Hopelijk wordt je snel wat wijzer, ik volg het topic stil mee

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:30

office schreef:
Weet je zeker dat ze niet ouder is als 16 ? En heb je wel eens gegoogeld op dsld gezien haar weke stand ?Daar kan ze zeker kreupel door worden (en blijven ).

Ze is geïmporteerd uit Ierland.
Ze is geboren op 9 Mei. Mijn paardentandarts zei dat het wel klopt.
Dsld heb ik nooit van gehoord, zal Google.

Heeft ze zulke weke koten?
Mijn Da heeft daar ook niks van gezegd

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:31

Lynn_Nikita schreef:
Heb je ook al laten testen op PPId ( Cushing)
Ik heb voor pssm 1 haren met wortel naar Uk opgestuurd, meen via animal genetics en had vrij snel de uitslag

Er is bloed afgenomen. Dat zou getest worden op.
Spierwaarden, Vitamine E en Pssm1.
Spierwaarden waren normaal.
De rest kon nog een week duren. Voordat de uitslag er is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-25 20:33

Kabayo schreef:
Goh wat een grijs koppie, zou haar zo 20+ geven
Hopelijk wordt je snel wat wijzer, ik volg het topic stil mee

Ze is inderdaad wat grijs/ wit :)
Toen ik haar kreeg was ze 6, toen was ze nog echt een puppy.
Denk dat de leeftijd wel klopt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 07:59

Ik moet ook denken aan DSLD, daar kunnen ze echt enorm veel pijn van hebben en slecht door gaan lopen! In Nederland is dit helaas nog niet heel erg bekend..het zou me ook niet verbazen als ze er vroeg oud door wordt, de meeste DSLD paarden worden niet oud omdat het een progessieve aandoening is. Ik zou me echt eens daar in gaan verdiepen!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 07:39

Vorige week Dinsdag da gebeld.
Aangezien de Bute bijna op was.
Pssm1 is nog niet binnen, verwacht ik deze week.
Vitamine E was goed.
Met hem overlegd, en nog steeds op 2 keer per dag op Bute houden.

Het toedienen ervan, vind ze niet leuk. Ik los het op met wat water en een spuit. Ze word dan erg boos. Ze hapt dan en waarschuwt met haar achterbeen.

Ze loopt in vergelijking 2 weken terug wel beter. Toen wou ze helemaal niet lopen.
Ik heb sinds een anderhalve week een camera. En zie dat ze heel veel ligt.
Ze lag buiten, normaal ook wel.
Maar nu niet meer, omdat het zo nat is.
Ondanks de Bute zal ze wel veel pijn hebben |(

Nu het zo nat is buiten zal de blubber wel verkoelend werken voor de hoeven.

Zal met de da overleggen wat nu beter is

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:08

Kun je de bute ergens door doen? Een suikerarme slobber bijvoorbeeld?

Even om in je achterhoofd te houden bij de diagnose(s): het stram lopen veroorzaakt door PSSM1 kan erg lijken op het op eieren lopen bij hoefbevangenheid. Ik hoop dat je de testuitslag snel krijgt zodat je hopelijk wat onderscheid kunt gaan maken tussen de dingen die je ziet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:27

Mac schreef:
Kun je de bute ergens door doen? Een suikerarme slobber bijvoorbeeld?

Even om in je achterhoofd te houden bij de diagnose(s): het stram lopen veroorzaakt door PSSM1 kan erg lijken op het op eieren lopen bij hoefbevangenheid. Ik hoop dat je de testuitslag snel krijgt zodat je hopelijk wat onderscheid kunt gaan maken tussen de dingen die je ziet.

Dat blieft mevrouw niet. :D
Met de Prednisolon ook geprobeerd.
Maar daar trapte ze eerst in maar nu niet meer. Ze vind het niet leuk. Maar het lukt gelukkig wel

Wou dat die uitslag kwam.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:35

Ik vraag me eerlijk gezegd af of deze klachten veroorzaakt worden door pssm. Als mijn pssm2 paard slecht is dan kan ik pijnstillers geven wat ik wil maar er is nul verschil. Ik denk omdat de pijn geen “pijn” is maar spierkramp en alles wat daaruit voortkomt dus een pijnstiller werkt daar niet op.

Laten we het hopen dat je paard snel opknapt!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 10:00

pluisje88 schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of deze klachten veroorzaakt worden door pssm. Als mijn pssm2 paard slecht is dan kan ik pijnstillers geven wat ik wil maar er is nul verschil. Ik denk omdat de pijn geen “pijn” is maar spierkramp en alles wat daaruit voortkomt dus een pijnstiller werkt daar niet op.

Laten we het hopen dat je paard snel opknapt!

Denk dat de Da daarom ook denkt dat het hoefbevangenheid is. Maar daar zijn de symptomen ook niet echt mee overeen. Geen koorts, niet achterover leunen.
Ze heeft het nu al een week of 5.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:02

Ze hangen niet allemaal achterover,en ze hebben ook niet allemaal koorts of pulsatie bij hb.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:14

PSSM2 en PSSM1 zijn wel echt heel andere beestjes zeg maar. PSSM1 wordt veroorzaakt door een suikeropslagprobleem. PSSM2 (MIM) is een spierafbraakprobleem. Als er bij een paard met PSSM2/MIM sprake is van spierschade dan gaan pijnstillers niet helpen bij het verbeteren van de mobiliteit.

Dat gezegd hebbende moet je vind ik inderdaad wel altijd het hele plaatje bekijken en alle mogelijkheden blijven bekijken. Dus dat doe je goed denk ik.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:01

Als er HB vermoed wordt, waarom maakt de dierenarts dan geen foto's? Dan weet je wat er gaande is en hoe je het zo comfortabel mogelijk kunt maken voor je pony.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 13:14

Ik mis een goed normaal kreupelheids onderzoek in dit verhaal.
Wellicht het paard Spat heeft of andere artrose
Spat laat ze ook stijf en humeurig zijn want het doet pijn

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 16:34

Mac schreef:
PSSM2 en PSSM1 zijn wel echt heel andere beestjes zeg maar. PSSM1 wordt veroorzaakt door een suikeropslagprobleem. PSSM2 (MIM) is een spierafbraakprobleem. Als er bij een paard met PSSM2/MIM sprake is van spierschade dan gaan pijnstillers niet helpen bij het verbeteren van de mobiliteit.

Dat gezegd hebbende moet je vind ik inderdaad wel altijd het hele plaatje bekijken en alle mogelijkheden blijven bekijken. Dus dat doe je goed denk ik.

Dank je, ik heb van allen geen verstand. Ik luister naar de Da. Die zal het het beste weten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 16:36

Princesj schreef:
Als er HB vermoed wordt, waarom maakt de dierenarts dan geen foto's? Dan weet je wat er gaande is en hoe je het zo comfortabel mogelijk kunt maken voor je pony.

De Da vind dat nog niet nodig. Die zal het wel weten. Ze staat onder behandeling van de paardenkliniek in Wolvega. Ik neem aan dat die weten wat ze doen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 16:39

Popstra schreef:
Ik mis een goed normaal kreupelheids onderzoek in dit verhaal.
Wellicht het paard Spat heeft of andere artrose
Spat laat ze ook stijf en humeurig zijn want het doet pijn

Ze is nu niet aan 1 been kreupel. Ze heeft het met alle 4 moeilijk.
Artrose valt af denk ik, want ze komt wel soepel overeind.
Mijn oudje had ook Artrose, en die was lang zo slecht niet als de Tinker.
Maar die kwam bijna niet overeind.

De Da heeft wel met een bepaalde tang in de hoef geknepen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 23:09

Donderdag gebeld, aangezien de bute gisteren op zou zijn. Weer voor 10 dagen 2 zakjes per dag gekregen.
Vanmiddag liep ze op het harde wel een stuk beter.
Ik zag dat ze ook een wondje achter de knie heeft. Door mijten. Normaal was ik haar benen voor mijt. Maar door mijn ongeluk afgelopen voorjaar. Is dat er bij gebleven. Ik mocht er absoluut niet aan komen. Ze is altijd al wat argwanend bij de benen.
Heeft een trauma in Ierland opgelopen volgens mij.
Ze stond te murmelen, had al het idee dat ze binnen wou. Duurt dan maar even, dan gaat ze liggen.
Het is ook moeilijk, buiten in het natte zand. Krijgen de hoeven verkoeling. Maar binnen kan ze lekker liggen. Nu de bak nat is, gaat ze buiten niet liggen. Wat ook logisch is.
Wat is dan beter?
Buiten in het zand?
Of binnen, zodat ze kan liggen?
Meestal geeft ze zelf wel aan wat ze wil. Ze heeft nogal een eigen mening.
Volgende week ben ik vrij, misschien wissel ik dan overdag wat af. Even een paar uurtjes buiten, en even binnen zodat ze kan liggen.
Maar als ze zoveel ligt, zal ze vast veel pijn hebben. Ik vind het verschrikkelijk om te zien. :(

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:45

Wat vervelend dat ze nog niet echt veel opknapt. Heb je ook een maagbeschermer bij de bute? Ik deed het in een spuit met suikervrije appelmoes.

Heb je inmiddels toevallig het ruwvoer getest? Als ze dat blijft krijgen, en het blijkt hoog in suiker, is opknappen wel extra lastig. Zowel voor pssm als hoefbevangenheid is die basis toch wel essentieel. Gezien ze verslechterde toen ze van de wei ging (dus meer ruwvoer en iets minder stappen), is dat geen gekke gedachtegang toch?

Magnesium bij geven is in beide gevallen ook vaak met positief effect.

Beterschap!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 21:36

Caily schreef:
Wat vervelend dat ze nog niet echt veel opknapt. Heb je ook een maagbeschermer bij de bute? Ik deed het in een spuit met suikervrije appelmoes.

Heb je inmiddels toevallig het ruwvoer getest? Als ze dat blijft krijgen, en het blijkt hoog in suiker, is opknappen wel extra lastig. Zowel voor pssm als hoefbevangenheid is die basis toch wel essentieel. Gezien ze verslechterde toen ze van de wei ging (dus meer ruwvoer en iets minder stappen), is dat geen gekke gedachtegang toch?

Magnesium bij geven is in beide gevallen ook vaak met positief effect.

Beterschap!

Nee, heb er geen maagbeschermer bij gekregen.
Ze momenteel wel mooie poep, normaal heeft ze een soort hoop.
Nu zijn het hele mooie drollen. Heb het idee dat het door de bute komt

Nee, heb het niet getest. Maar het komt van onbemest land. En was lang uitgebloeid stengelig gras. Mijn zwager die het gemaaid heeft, is boer. Volgens hem zit er weinig suiker in.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 22:38

Pssm1 kan niet worden getest via het bloed, zoals je schrijft, daarvoor moet je echt haren trekken en ze opsturen.