Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ik zou er ook niet aan beginnen, halsartrose is toch een vervelend iets en vaak zijn of worden die paarden alleen nog maar geschikt voor ritjes aan de lange teugel. Qua training, met halsartrose is het dus de vraag of ze uberhaupt nog nageeflijk kunnen en mogen lopen, vaak niet.
Dat is ook niet waar. Niet iedere verkalking die je ziet aan C6/C7 heeft te maken met slijtage. Soms lopen paarden dat al in de veulentijd op fysiek fors spelgedrag en ik heb me laten vertellen dat dit zelfs al in de baarmoeder kan ontstaan door een verkeerde ligging.
Er zijn veel paarden die hiermee rondlopen zonder het te weten, omdat er geen klinisch relevante symptomen zijn. En er lopen genoeg paarden in de sport met een dergelijke bemerking, zonder dat ze ergens last van hebben. Dus het hoeft ook geen progressieve situatie te zijn. De veearts kan dat beter beoordelen en je zou ook nog een 2nd opinion kunnen vragen. Zeker als op foto's blijkt dat de situatie al een aantal jaren onder belasting stabiel is is er geen reden om zo'n paard dan af te schrijven.
Een verkalking op C6/7 is ook geen EVCM. EVCM is een malformatie (afwijkende vorm) van de wervels, waardoor ze niet goed op elkaar aansluiten en er vaak wel klinische symptomen zijn.
Elisa2 schreef:Zou jij zo'n paard kopen dan?
Dat ligt er helemaal aan wat de belasting is en is geweest van het paard, huidige prestaties etc en het advies van de veearts. De klinische keuring moet ook grondig zijn. Een 2nd opinion zou ik denk ik wel vragen.
Maar het is net als KS; sommigen vinden het een afschrijver, anderen - waaronder ik en mijn veearts - bekijken dat anders.