Artrose C6-C7 wervel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:44

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou er ook niet aan beginnen, halsartrose is toch een vervelend iets en vaak zijn of worden die paarden alleen nog maar geschikt voor ritjes aan de lange teugel. Qua training, met halsartrose is het dus de vraag of ze uberhaupt nog nageeflijk kunnen en mogen lopen, vaak niet.

Dat is ook niet waar. Niet iedere verkalking die je ziet aan C6/C7 heeft te maken met slijtage. Soms lopen paarden dat al in de veulentijd op fysiek fors spelgedrag en ik heb me laten vertellen dat dit zelfs al in de baarmoeder kan ontstaan door een verkeerde ligging.
Er zijn veel paarden die hiermee rondlopen zonder het te weten, omdat er geen klinisch relevante symptomen zijn. En er lopen genoeg paarden in de sport met een dergelijke bemerking, zonder dat ze ergens last van hebben. Dus het hoeft ook geen progressieve situatie te zijn. De veearts kan dat beter beoordelen en je zou ook nog een 2nd opinion kunnen vragen. Zeker als op foto's blijkt dat de situatie al een aantal jaren onder belasting stabiel is is er geen reden om zo'n paard dan af te schrijven.
Een verkalking op C6/7 is ook geen EVCM. EVCM is een malformatie (afwijkende vorm) van de wervels, waardoor ze niet goed op elkaar aansluiten en er vaak wel klinische symptomen zijn.

Elisa2 schreef:
Zou jij zo'n paard kopen dan?

Dat ligt er helemaal aan wat de belasting is en is geweest van het paard, huidige prestaties etc en het advies van de veearts. De klinische keuring moet ook grondig zijn. Een 2nd opinion zou ik denk ik wel vragen.
Maar het is net als KS; sommigen vinden het een afschrijver, anderen - waaronder ik en mijn veearts - bekijken dat anders.

Saga

Re: Artrose C6-C7 wervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:00

Kissing spines en halsartrose zijn echt niet met elkaar te vergelijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 14:08

KS kan je met goede training heel stabiel houden.
C6,C7 en de wervels daar omheen hebben heel weinig ruimte.
Problemen zoals malformaties, artrose of ontstekingen in dat gebied betekend vaak wel last, zeker rondom de zenuwen. Er is gewoon weinig ruimte daar en goede training kan het ook minder stabiel houden omdat het heel anders moet bewegen dan bv een rug.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:12

c_alsemgeest schreef:
Problemen zoals malformaties, artrose of ontstekingen in dat gebied betekend vaak wel last, zeker rondom de zenuwen. Er is gewoon weinig ruimte daar en goede training kan het ook minder stabiel houden omdat het heel anders moet bewegen dan bv een rug.

Mee eens.

Plus een paard gebruikt z’n hals de hele dag, op en neer, links rechts, bij alles.
Dan komt er kwa management letterlijk puntje voor puntje erg nauw: hoe kan het eten, drinken, lopen, trainen. Hooinet of niet, hooiruif of niet, hoge bak, lage bak, weidegang of juist niet, drinken hoog of laag, rijden lang of rijden horizontaal etc etc etc etc. Je moet echt zeer sensitief gaan zoeken naar op welke manier het paard de minste pijn ervaart bij dagelijkse dingen, huisvesting. Laat staan trainen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:15

c_alsemgeest schreef:

Maar daar heb ik het dus niet over.
Niet iedere verkalking die te zien is op C6/7 is ook artrose (in de zin van slijtage). En ik heb het al helemaal niet over malformaties.
Hoe de situatie bij het betreffende paard is kan ik niet inschatten. Maar stel dat paard heeft keuringsfoto's van bv 5 jaar geleden, is nu acht en de situatie is onveranderd en het paard is klinisch gewoon goed (dus geen symptomen van pijn bij het onderzoek) kun je wel aannemen dat er geen progressieve slijtage zit en dat zal meewegen in het advies van de DA.

Ook niet iedere KS is progressief, is soms gewoon bij jonge paarden al aanwezig (zoals bij die van mij, die onbeleerd een KS klasse 3 had). Na 5 jaar nog eens op de foto gezet en toen was het klasse 2) En klinisch uitstekend beoordeeld. Nooit, zelfs niet een beetje gevoelig op de rug geweest. En loopt Z2.

Het maakt dus heel wat uit wat het paard klinisch laat zien en of de situatie over een aantal jaren heen stabiel is. En dat kan de DA het beste beoordelen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-10-25 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:19

Maar daar gaat topic wel over er is iets te zien op de foto's, dus in dat gebied met gebrek aan ruimte moet je dat gewoon niet willen.
Wat de oorzaak van de verkalking of artrose ook is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:30

c_alsemgeest schreef:
Maar daar gaat topic wel over er is iets te zien op de foto's, dus in dat gebied met gebrek aan ruimte moet je dat gewoon niet willen.

Beide dierenartsen verwoorden het wat anders (lichte artrose of wat botaanmaak) maar over de jaren heen stabiel. En ik neem dan ook aan (staat er niet bij) dat er klinisch geen symptomen zijn. En het paard is 9 en is vanaf 6 jaar (en misschien zelfs ook wel langer) stabiel.

Ik weet niet of ik dit paard zou kopen. Ik heb de foto's niet gezien en de veearts niet gesproken. Maar ik weet wel dat er te vaak te snel prima gebruikspaarden worden afgeschreven om een bemerking op de foto.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:34

Klopt, maar door de plek waar het zit, hoe klein ook zou ik er zelf nooit aan beginnen. Op een andere plek in het lichaam zou ik er makkelijker mee zijn mits goede prognose en stabiel.
Maar in de hals niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 15:35

Ik heb er eentje die als 9 jarige de diagnose hals artrose kreeg, achter af heeft er eerder wat gezeten, en misschien wel al vanaf dat hij in het werk kwam.
Hij is inmiddels 17 jaar, 7 jaar met pensioen en verwacht niet dat hij oud gaat worden.

Ik zou er niet aan beginnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:27

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Beide dierenartsen verwoorden het wat anders (lichte artrose of wat botaanmaak) maar over de jaren heen stabiel. En ik neem dan ook aan (staat er niet bij) dat er klinisch geen symptomen zijn. En het paard is 9 en is vanaf 6 jaar (en misschien zelfs ook wel langer) stabiel.

Ik weet niet of ik dit paard zou kopen. Ik heb de foto's niet gezien en de veearts niet gesproken. Maar ik weet wel dat er te vaak te snel prima gebruikspaarden worden afgeschreven om een bemerking op de foto.

Dat is dus wat ik ook al schreef. Natuurlijk moet de prijs er naar zijn.
En je moet natuurlijk weten hoe intensief er mee getraind is, dus dat het wel aansluit bij wat je wilt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:48

c_alsemgeest schreef:

:j

Ik ben niet iemand die een paard op ieder wissewasje zou laten staan en ik snap heel goed wat Babootje zegt. Zelf vind ik alleen de hals teveel risico geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 17:47

Elisa2 schreef:
c_alsemgeest schreef:

:j

Ik ben niet iemand die een paard op ieder wissewasje zou laten staan en ik snap heel goed wat Babootje zegt. Zelf vind ik alleen de hals teveel risico geven.

Ik snap ook wel wat jullie zeggen hoor. Wij kunnen de situ van het paard dat TS voor ogen heeft niet beoordelen. Ik zou zelf niet in elke situatie nee zeggen; heel erg afhankelijk van het paard, de kwaliteit van het paard en het advies van de veearts. En ik weet ook dat paarden die top presteren er niet om blijven staan.