Paard hoest nog steeds, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 08:59

DubbelFun schreef:
Doet ie het niet met normaal losgooien maar wel met rijden dan zou het een lichte/tijdelijke blokkade van het middenrif kunnen zijn ontstaan door de combinatie van singel en gewicht ruiter. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Als je eerst heel even met zadel longeert/losgooit is de overgang van druk minder groot en heb je kans dat ie na opstappen/aandraven niet meer zal hoesten.

Ik ga het proberen! Ben benieuwd. Wat zou je in het geval van blokkade middenrif kunnen doen? Woensdag komt overigens de zadelmaker voor controle. Dit doe ik elk half jaar.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:03

MyWishMax schreef:
Maar met alleen luisteren kan je niks zeggen over de longen. Ik ken er meerdere en heb er 1 gehad die met gewoon luisteren goed klonken maar waar de longen echt ernstig aangetast waren. Juist de ernstige dingen hoef je helemaal niet te horen met simpel luisteren en de simpele dingen als een virusje wel.

Ook dat 1 keer hoesten zegt werkelijk niks over de ernst. Ook dat kan voorkomen bij slechte longen. Het hoesten hoort niet, ook niet maar 1 keer en zoals hierboven al gemeld kan het dus steeds ernstiger worden als het genegeerd en daardoor verwaarloosd wordt. Ik had ook een da die er medicatie op af gooide en gewoon wat luisterde en zou wel mee vallen. Tijd later toch naar kliniek gegaan en echt na laten kijken en onherstelbare schade en de rest van zijn leven aan medicatie met inhalatie apparaat. En hij stond al op zaagsel, voordroog of geweekt hooi, in een box met veel frisse lucht en alle boxen hadden geen stro in dat gedeelte. Ook niet vegen als ze binnen stonden enzovoorts. Eigenlijk alle standaard adviezen en meer.

Dus vooral niet te makkelijk over denken en niet allemaal maar laten luisteren. 1 kuchje is ook niet oké en normaal. Als je echt wilt weten of er iets aan de hand is zal je een spoeling of iets moeten laten doen

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten en zeker omdat TS zegt dat het paard ook zwaarder ademt in het werk. Bovenstaande ook allemaal gehad en gedaan en er bleek meer aan de hand (na longspoeling) dan slechts een kuchje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:06

Gizeppie schreef:
DubbelFun schreef:
Doet ie het niet met normaal losgooien maar wel met rijden dan zou het een lichte/tijdelijke blokkade van het middenrif kunnen zijn ontstaan door de combinatie van singel en gewicht ruiter. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Als je eerst heel even met zadel longeert/losgooit is de overgang van druk minder groot en heb je kans dat ie na opstappen/aandraven niet meer zal hoesten.

Ik ga het proberen! Ben benieuwd. Wat zou je in het geval van blokkade middenrif kunnen doen? Woensdag komt overigens de zadelmaker voor controle. Dit doe ik elk half jaar.

Los laten maken door een therapeut.

EquiJourney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:52

Hoi :)

Ik dacht ik reageer ook op deze thread. Ik heb onwetend een chronisch hoestend paard gekocht zo een maand of 3 geleden , die ook "sporadisch" bij de vorige eigenares onder de zadel met het aandraven ging hoesten.(Helaas was mij dit niet verteld, zou grooote afstand hebben genomen van de koop )
Bij mij vertoonde hij dit ook binnen een weekje of twee en het is verergert van af en toe naar bijna elke keer. Hij stond te voren op wei , nu op paddock paradise met voordroog.

Ik had direct een osteopaat erbij omdat die bij ons op stal is, ook hier zat de middenrif vast. Helaas is dit ook vaak een teken van een chronische hoester/ moeite met ademhaling door luchtwegklachten . Ik heb dat paard direct door de medische molen gedraaid en er kam een chronische bronchitis te voorschijn. Met de keuring had hij geen ademgeluid, trouwens ook niet op de kliniek laatst week ondanks wij op foto/video een heel ander beeld te zien hadden . Alleen onder direct inspanning in de echt stoffige binnenbak kon je heel zachtjes iets horen eind augustus , ook al ging hij hier dan niet hoesten.

Helaas nemen heel veel mensen die hoest met aandraven/inspanning niet serieus genoeg en een duidelijke beeld krijg je echter alleen als je een kijkje neemt.

Hoesten is echter een late symptoom en een gezond paard hoort niet te hoesten en vooral niet met regelmaat.
Trouwens , als een paard regelmatig langer dan twee of drie weken hoest zonder verbetering geldt dat al als chronisch. Meestal hebben ze ook minder zichtbare symptomen die je niet zomaar ziet als je het niet weet of niet oplet , zoals verhoogde ademhaling frequentie en in erge gevallen zelfs dat knijpen met de buik.
Ik wil je niet onzeker maken maar helaas zit meestal meer achter die onschuldige kuchje dan je denkt.
Voor dat je alles uitprobeert an osteopaat, zadelpasser etc zou ik met een dierenarts contact opnemen en het paardje laten bekijken en vooral niet te lang met wachten.

Groetjes en heel veel success *\o/*

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:53

Een blokkade in het middenrif komt vaak door luchtwegproblemen. Een scopie is in mijn ogen echt noodzaak voor het beoordelen van longproblemen en zal uiteindelijk minder kosten dan blijven aanmodderen.

pol013

Re: Paard hoest nog steeds, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:01

Nog steeds niet om dit onderwerp te bagataliseren. En met de kanttekening: ik heb het niet over paarden die bij inspanning ook zwaarder ademen zoals TS later aangeeft.

Maar wel om de hele breedte van het spectrum in het vizier te blijven houden:
Maar ik heb er ook één van 29 rondlopen die nooit meer is gaan doen dan die 2 hoestjes bij het aandraven. Inmiddels klinken ze sinds een paar jaar wel als oude mannen hoestjes :+ maar het is dan ook een heer op zeer respectabele leeftijd (die nog steeds actieve buitenritje maakt).
En nogmaals: een paard hoort niet te hoesten. Maar als niets werkt en het niet erger wordt. ben ik er ook wel een keer klaar mee.
Zelf heb ik eerder het vermoeden dat paarden gewoon moeite hebben met onze luchtkwaliteit. Gewoon de buitenlucht.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:03

paarden vinden het lekker: verse tijm
paar takjes geven, of thee maken en dat met takjes en al over hooi of voer geven,

(maar het is echter geen veterinair advies, wel ooit van een dierenarts gekregen)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:06

MyWishMax schreef:
Maar met alleen luisteren kan je niks zeggen over de longen. Ik ken er meerdere en heb er 1 gehad die met gewoon luisteren goed klonken maar waar de longen echt ernstig aangetast waren. Juist de ernstige dingen hoef je helemaal niet te horen met simpel luisteren en de simpele dingen als een virusje wel.

Ook dat 1 keer hoesten zegt werkelijk niks over de ernst. Ook dat kan voorkomen bij slechte longen. Het hoesten hoort niet, ook niet maar 1 keer en zoals hierboven al gemeld kan het dus steeds ernstiger worden als het genegeerd en daardoor verwaarloosd wordt. Ik had ook een da die er medicatie op af gooide en gewoon wat luisterde en zou wel mee vallen. Tijd later toch naar kliniek gegaan en echt na laten kijken en onherstelbare schade en de rest van zijn leven aan medicatie met inhalatie apparaat. En hij stond al op zaagsel, voordroog of geweekt hooi, in een box met veel frisse lucht en alle boxen hadden geen stro in dat gedeelte. Ook niet vegen als ze binnen stonden enzovoorts. Eigenlijk alle standaard adviezen en meer.

Dus vooral niet te makkelijk over denken en niet allemaal maar laten luisteren. 1 kuchje is ook niet oké en normaal. Als je echt wilt weten of er iets aan de hand is zal je een spoeling of iets moeten laten doen

Ja dat geloof ik ook best hoor! Ze zijn hier alleen al rond de 26 jaar en lopen nog zonder probleem menritten van 15-20 kilometer. Het blijft al jaren bij de opstartkuchjes zonder zwaarder ademhalen. Vandaar dat ik het zelf verder los heb gelaten :)
Laatst bijgewerkt door Kidde op 02-10-25 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:06

Er zijn al vele goede tips gegeven, ik wil alleen nog maar even zeggen dat als het hoesten wordt veroorzaakt door slijm. Dat sputolysin veel beter werkt als slijmoplosser dan ventipulmin.

Zelf zou ik denk ik beginnen met het hooi nat maken.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 11:49

Begin eerst maar met hooi nat maken,ik deed voor mijn hoestertje kratjes met ondergedompeld hooi klaar zetten voor degene die voerde.
Stonden 3 kratjes en als ik er was legde ik al hooi in de stal klaar ze kregen 4x hooi PD.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 12:08

EquiJourney schreef:
Hoi :)

Ik dacht ik reageer ook op deze thread. Ik heb onwetend een chronisch hoestend paard gekocht zo een maand of 3 geleden , die ook "sporadisch" bij de vorige eigenares onder de zadel met het aandraven ging hoesten.(Helaas was mij dit niet verteld, zou grooote afstand hebben genomen van de koop )
Bij mij vertoonde hij dit ook binnen een weekje of twee en het is verergert van af en toe naar bijna elke keer. Hij stond te voren op wei , nu op paddock paradise met voordroog.

Ik had direct een osteopaat erbij omdat die bij ons op stal is, ook hier zat de middenrif vast. Helaas is dit ook vaak een teken van een chronische hoester/ moeite met ademhaling door luchtwegklachten . Ik heb dat paard direct door de medische molen gedraaid en er kam een chronische bronchitis te voorschijn. Met de keuring had hij geen ademgeluid, trouwens ook niet op de kliniek laatst week ondanks wij op foto/video een heel ander beeld te zien hadden . Alleen onder direct inspanning in de echt stoffige binnenbak kon je heel zachtjes iets horen eind augustus , ook al ging hij hier dan niet hoesten.

Helaas nemen heel veel mensen die hoest met aandraven/inspanning niet serieus genoeg en een duidelijke beeld krijg je echter alleen als je een kijkje neemt.

Hoesten is echter een late symptoom en een gezond paard hoort niet te hoesten en vooral niet met regelmaat.
Trouwens , als een paard regelmatig langer dan twee of drie weken hoest zonder verbetering geldt dat al als chronisch. Meestal hebben ze ook minder zichtbare symptomen die je niet zomaar ziet als je het niet weet of niet oplet , zoals verhoogde ademhaling frequentie en in erge gevallen zelfs dat knijpen met de buik.
Ik wil je niet onzeker maken maar helaas zit meestal meer achter die onschuldige kuchje dan je denkt.
Voor dat je alles uitprobeert an osteopaat, zadelpasser etc zou ik met een dierenarts contact opnemen en het paardje laten bekijken en vooral niet te lang met wachten.

Groetjes en heel veel success *\o/*

Ik ben in de eerste weken al bij de dierenarts geweest. Ik heb niet zelf aangerommeld met supplementen. Ik weet dat een onschuldig kuchje meer kan betekenen. Het is ontstaan op deze stal, daarvoor nooit last gehad van het hoesten. Het gekke vind ik dat er meerdere paarden hoesten, medicatie niet aanslaat en hij top fit oogt. Alle apk is zijn de komende weken (zadelmaker, hoefsmid, tandarts). Hij is dus al eerder nagekeken door de dierenarts. Naar aanleiding daarvan meerdere kuren gehad. Nu ga ik opnieuw contact opnemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:18

Als er meerdere paarden op die stal hetzelfde beeld vertonen zou je eens samen met die eigenaren en een DA proberen een gezamenlijke oorzaak te vinden.
Het klinkt dan toch wel als een stalprobleem.

EquiJourney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:31

Bij ons op stal hoesten ook wat meer paarden , maar ik ben niet verantwoordelijk voor die hoest/gezondheid van andere paarden.Ondanks dat de eigenaren van deze paarden onze diagnose kennen en de symptomen ervan denken zij nog steeds dat het aanstoten met draven of de hoest als het paard in de hooiruif schommelt normaal is.
Dus zo als eerder gezegd worden luchtwegklachten niet vaak serieus genomen en de aantal paarden die onder EA lijden is vermoedelijk nog hoger dan bekend. Ik zou voor mijn paard op zoek gaan wat het is en als het niet verbeterd met medicatie naar weken kan het hooi of andere stof de oorzak zijn hoezo.
Mijn paard is door de grote keuring gekomen en lijkt ook topfit maar naar duidelijk graven is de oorzak van de sporadische hoest een COB.
Het kan met juiste management heel lang niet opvallen maar als zij een "trigger" krijgen kan het hoesten en andere verschijnselen te voren komen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:47

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal. Ook alleen 1 of 2 keer hoesten tijdens het longeren of rijden, verder niet. Daarna proesten en het was klaar.

Ik heb er eerst weinig achter gezocht, maar op een gegeven moment lag er slijm in zijn stal en toen heb ik toch de dierenarts laten komen. Zij hoorde slijm in de longen en zijn ademhaling was ook wat verzwaard. Er is toen een longspoeling gedaan (om gerichte medicatie te kunnen geven) en daar kwam astma uit, oftewel een overgevoeligheid voor stof.
Ik denk dat het bij mijn pony begonnen is toen ze overgingen op stro en hooi vanuit vlas en voordroog, dus achteraf was deze diagnose vrij logisch.
Hij heeft toen respulmin en equisolon gekregen, en het werd wel beter maar nog steeds niet fantastisch. Het ging dan 1 of 2 dagen goed en dan hoorde ik hem weer hoesten. Op aanraden van de dierenarts ben ik Balsamic Control en fenegriek gaan voeren en hier merkte ik wel verschil.
Ik wilde eigenlijk niet met nog meer medicatie rommelen, dus ik heb Luchtwegen gekocht van HeltieHorse (op basis van kruiden). Hier doet hij het dus eigenlijk heel goed op. Ik merk dat als het een droge, warme dag is hij meer last heeft en ook wat zwaarder ademt. Als ik goed en lang instap en dan pas aandraaf dan is er niks aan de hand.
Ik moet nog wel de dierenarts contacteren over de vorderingen maar ik ben benieuwd wat hier nog verder gezegd wordt!

Edit: overigens hoesten bij ons op stal ook meerdere paarden, maar het verschil is dat die paarden ook op stal of in de wei hoesten en die van mij alleen hoest bij het aandraven. Ten tijde dat ik de dierenarts liet komen werd het wel erger dan alleen tijdens het aandraven en deed hij het ook in een galopje (en dus kennelijk ook een keer op stal, gezien het slijm in zijn box)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 12:49

EquiJourney schreef:
Bij ons op stal hoesten ook wat meer paarden , maar ik ben niet verantwoordelijk voor die hoest/gezondheid van andere paarden.Ondanks dat de eigenaren van deze paarden onze diagnose kennen en de symptomen ervan denken zij nog steeds dat het aanstoten met draven of de hoest als het paard in de hooiruif schommelt normaal is.
Dus zo als eerder gezegd worden luchtwegklachten niet vaak serieus genomen en de aantal paarden die onder EA lijden is vermoedelijk nog hoger dan bekend. Ik zou voor mijn paard op zoek gaan wat het is en als het niet verbeterd met medicatie naar weken kan het hooi of andere stof de oorzak zijn hoezo.
Mijn paard is door de grote keuring gekomen en lijkt ook topfit maar naar duidelijk graven is de oorzak van de sporadische hoest een COB.
Het kan met juiste management heel lang niet opvallen maar als zij een "trigger" krijgen kan het hoesten en andere verschijnselen te voren komen.

Nee hoor zo sta ik er ook in. Ik kijk vooral naar m’n eigen paard. Wat andere doen moeten ze zelf weten.

Klopt ik ga dingen uitsluiten. Maar het gekke is dat hij eerder nooit gehoest heeft. Er weinig veranderd, alleen de stal en droog hooi.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 13:14

Binkie_Eline schreef:
Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal. Ook alleen 1 of 2 keer hoesten tijdens het longeren of rijden, verder niet. Daarna proesten en het was klaar.

Ik heb er eerst weinig achter gezocht, maar op een gegeven moment lag er slijm in zijn stal en toen heb ik toch de dierenarts laten komen. Zij hoorde slijm in de longen en zijn ademhaling was ook wat verzwaard. Er is toen een longspoeling gedaan (om gerichte medicatie te kunnen geven) en daar kwam astma uit, oftewel een overgevoeligheid voor stof.
Ik denk dat het bij mijn pony begonnen is toen ze overgingen op stro en hooi vanuit vlas en voordroog, dus achteraf was deze diagnose vrij logisch.
Hij heeft toen respulmin en equisolon gekregen, en het werd wel beter maar nog steeds niet fantastisch. Het ging dan 1 of 2 dagen goed en dan hoorde ik hem weer hoesten. Op aanraden van de dierenarts ben ik Balsamic Control en fenegriek gaan voeren en hier merkte ik wel verschil.
Ik wilde eigenlijk niet met nog meer medicatie rommelen, dus ik heb Luchtwegen gekocht van HeltieHorse (op basis van kruiden). Hier doet hij het dus eigenlijk heel goed op. Ik merk dat als het een droge, warme dag is hij meer last heeft en ook wat zwaarder ademt. Als ik goed en lang instap en dan pas aandraaf dan is er niks aan de hand.
Ik moet nog wel de dierenarts contacteren over de vorderingen maar ik ben benieuwd wat hier nog verder gezegd wordt!

Edit: overigens hoesten bij ons op stal ook meerdere paarden, maar het verschil is dat die paarden ook op stal of in de wei hoesten en die van mij alleen hoest bij het aandraven. Ten tijde dat ik de dierenarts liet komen werd het wel erger dan alleen tijdens het aandraven en deed hij het ook in een galopje (en dus kennelijk ook een keer op stal, gezien het slijm in zijn box)

Ik heb na week 1 de dierenarts laten komen. Eerst kuur gehad, deed niks, daarna 2de kuur, deed niks en nu prednison. Ook dat helpt niks.

Mijn paard hoest alleen met aandraven, voor de rest niet. Ik stap minimaal 15 minuten in, omdat ik met een blijvende blessure zit. Hij mag nog bewegen, alleen lichte beweging. Qua werk doet hij weinig. Ik houd hem in lichte beweging (15/20 wandelen - 3 keer per week half uur stappen 6 min draven). Ik heb jaren lang op stro gestaan, zonder dat hij hoestte. Alleen sinds ik hierheen ben verhuisd blijft hij hoesten. Hij staat 12 uur gemiddeld per dag buiten. In type huisvesting is er weinig veranderd. Alleen het droge hooi ipv voordroog. Ik ben speciaal verhuisd naar deze stal, omdat hij niet tegen voordroog meer kan. Ik hoor hem slijm ophoesten met het aandraven en daarna is het klaar. Hij heeft geen neusvloeiing of andere rare verschijnselen. Ik ga overleggen met de dierenarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:18

Laat de dierenarts dan niet alleen luisteren en het daarop baseren. Dat sluit helaas niet genoeg uit. Het hoesten kan als 1 van de laatste symptomen komen en het kan daarvoor ook al jaren wel gespeeld hebben maar niet erg genoeg voor het lijf om het maar zo te zeggen. Dan kan het hooi net de druppel geweest zijn, maar dus niet de oorzaak als je begrijpt wat ik bedoel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:24

Ik begrijp dat je dit verder zou willen onderzoeken, mits het blijft.

Want imo is er een vrij duidelijke verandering ish met het hoesten. Namelijk vanaf het moment dat het paard op droog hooi ging is het begonnen.
Dan lijkt mij dat toch de simpelste eerste stap om het hooi gestoomd of geweekt te geven.
En daarna eventueel gedegen onderzoek voor de longen.
Zou ook tegelijk kunnen, maar als het hooi de oorzaak is en je neemt dat niet weg blijft het terug komen.

EquiJourney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 13:30

Ik heb echt hetzelfde verhaal. Paard net gekocht gehad, ging zo door de keuring zonder bemerkingen en binnen een week ging hij hoesten bij mij, erst sws met aandraven dat was redelijk van begin al. Ik heb dan de vorige eigenares gevraagd hen hij ging da ook hoesten met aandraven af en toe, soms meer soms minder - bij mij is het verergerd in vaker hoesten met rijden binnen echt 3-4 weken en gelijk alles erbij gehad. Hij stond bij de vorige eigenares op stro in de nacht. Bij mij 24/7 buiten en ondanks dat voor droog of zelfs soms natte hooi en alles is het verergerd, dat kan al een slechte hooibaal zijn en je hebt ze opeens of weer an het hoesten. Alleen met afluisteren en zo kom je er verder echt niet achter helaas. Je hebt helaas sommige dierenartsen die het normal vinden dat een paard af en toe hoest, zeker kunnen ze een keertje hoesten maar een vaker voorkomende hoest is nooit normal en heeft meestal een onderliggende oorzak. Het enigste wat je echt 100% duidelijkheid geeft en uitsluiten of bevestigen kan wat er an de hand is is een bronchoscopie met een BAL. Dan weet je meteen ook of het allergisch is of een andere reden heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 16:21

Bij paarden die 24\7 buiten staan zal dat niet kunnen, maar bij paarden die op stal staan als een tractor daar binnen aan het werk is- zouden die dieseldampen dan niet slecht voor de longen zijn? Ik als mens krijg daar in elk geval wel luchtwegproblemen door!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:16

1+1=2.
2 maand geleden verhuisd, van voordroog naar hooi en het hoesten start.

Het maakt niet uit dat het maar even met aandraven is; het komt door stof in hooi.
Hooi natmaken kan al veel schelen, maar de stofdeeltjes in de stal blijven rondgaan in de lucht.
Het is even de vraag in hoeverre dat een reactie heeft met hoesten, of niet meer.

Citaat:
Ik heb na week 1 de dierenarts laten komen. Eerst kuur gehad, deed niks, daarna 2de kuur, deed niks en nu prednison. Ook dat helpt niks

Dit is veelzeggend genoeg; zolang de oorzaak niet wordt weggenomen zal het niet overgaan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 17:54

Ik heb hem vandaag aan de longeerlijn gehad. Hij hoest aan de longeerlijn niet. Ook als ik hem flink laat draven niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:01

Heb je hem daarna meteen gereden ??

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:22

Ik heb even gescand en dit volgens mij nog niet gelezen. Heb je al een longspoeling laten doen? Daarmee kun je checken of het een allergie is. Fijn om dat eventueel uit te sluiten denk ik.

Als meerdere paarden hoesten kan het eventueel ook een typisch virus zijn. Hoe lang is het al?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 05:54

DubbelFun schreef:
Heb je hem daarna meteen gereden ??

Nee dat kan niet met zijn blessure. Het is of een aantal minuten draven aan de longeerlijn of erop. Ik kan niet en en. Ik wacht woensdag de zadelmaker af. Ik ben benieuwd wat die zegt. Tot die tijd ga ik wandelen met hem.