Hoi
Ik dacht ik reageer ook op deze thread. Ik heb onwetend een chronisch hoestend paard gekocht zo een maand of 3 geleden , die ook "sporadisch" bij de vorige eigenares onder de zadel met het aandraven ging hoesten.(Helaas was mij dit niet verteld, zou grooote afstand hebben genomen van de koop )
Bij mij vertoonde hij dit ook binnen een weekje of twee en het is verergert van af en toe naar bijna elke keer. Hij stond te voren op wei , nu op paddock paradise met voordroog.
Ik had direct een osteopaat erbij omdat die bij ons op stal is, ook hier zat de middenrif vast. Helaas is dit ook vaak een teken van een chronische hoester/ moeite met ademhaling door luchtwegklachten . Ik heb dat paard direct door de medische molen gedraaid en er kam een chronische bronchitis te voorschijn. Met de keuring had hij geen ademgeluid, trouwens ook niet op de kliniek laatst week ondanks wij op foto/video een heel ander beeld te zien hadden . Alleen onder direct inspanning in de echt stoffige binnenbak kon je heel zachtjes iets horen eind augustus , ook al ging hij hier dan niet hoesten.
Helaas nemen heel veel mensen die hoest met aandraven/inspanning niet serieus genoeg en een duidelijke beeld krijg je echter alleen als je een kijkje neemt.
Hoesten is echter een late symptoom en een gezond paard hoort niet te hoesten en vooral niet met regelmaat.
Trouwens , als een paard regelmatig langer dan twee of drie weken hoest zonder verbetering geldt dat al als chronisch. Meestal hebben ze ook minder zichtbare symptomen die je niet zomaar ziet als je het niet weet of niet oplet , zoals verhoogde ademhaling frequentie en in erge gevallen zelfs dat knijpen met de buik.
Ik wil je niet onzeker maken maar helaas zit meestal meer achter die onschuldige kuchje dan je denkt.
Voor dat je alles uitprobeert an osteopaat, zadelpasser etc zou ik met een dierenarts contact opnemen en het paardje laten bekijken en vooral niet te lang met wachten.
Groetjes en heel veel success