Pijnstilling bij zware artrose

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 16:52

Ik ga mee met goede ervaringen den hoek
Ook ga ik mee met niet te lang rekken
Mijn prachtige 12 jarige merrie 2 jaar geleden vrij snel moeten laten gaan botwoekering, kraakbeen wat verdwenen was. Pijnstillers hielpen niets meer.
Dan is het eerlijk naar het paard om ze te laten gaan. Sneu he.

AvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:56

Jester_ schreef:
En thc / wiet druppels? Kan hem dat wat verlichting geven?

Daar heb ik ook wel vaker van gehoord ja. Wie weet..

AvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 16:58

Earth schreef:
Ik zou het nog een maand aankijken of ze stabiliseert en anders de knoop doorhakken. Als ze in alle benen artrose heeft dan vind ik dat wel heftig.
Hoe is ze verder? Draaft/galoppeert ze nog in de weide? Komt ze makkelijk overeind? Ligt ze goed in de groep?

Ja draven en galopperen doet ze nog wel uit zichzelf. Ze komt zelf overeind, maar wel met wat gekreun zeg maar. Ze staat nu nog op een apart stukje samen vanwege haar voedsel nijd en agressie naar andere paarden toe. Willen haar ook eerst wat laten aansterken voordat ze überhaupt de kudde ingaat.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:00

Tja, als een prooidier niet meer helder/vrolijk is, ben je zeker te laat...
Artrose word zeker niet beter!
Hoe is ze als jij er niet bent?
Want vaak leven ze een beetje op als de voerautomaat in zicht is.

AvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 17:00

Goof schreef:
AvdK schreef:
Ik geloof ook echt wel dat dochter er ook bovenop kan komen met de juiste hulp, maar het is nog even de vraag wat we dan voor haar kunnen doen :)

Een paard komt daar niet bovenop. Artrose betekent dat het kapot is, het kan hooguit erger worden.
Het lastige aan 4 kapotte benen is dat jr niet ziet hoe kreupel ze eigenlijk is omdat ze alle 4 heel slecht zijn en er dus weinig verschil te zien zal zijn.
Dat ze helder is zegt niet zoveel, het lijf is kapot. En beeld je eens in dat je iedere dag, de hele dag je hele gewicht moet dragen op 4 kapotte, zere benen. Pffff

Ik hoop dat je realistisch bent en niet blijft vasthouden aan een droombeeld.

Oh nee hoor, begrijp me niet verkeerd. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer. Dat is wel zo eerlijk voor het paard. Maar vind het wel te snel om die beslissing te nemen als er met een halve dosering metacam niks aan de hand is..

AvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 17:02

different1 schreef:
Tja, als een prooidier niet meer helder/vrolijk is, ben je zeker te laat...
Artrose word zeker niet beter!
Hoe is ze als jij er niet bent?
Want vaak leven ze een beetje op als de voerautomaat in zicht is.

Van wat ik gehoord heb een beetje hetzelfde. Het klopt ja dat ze wat vrolijker is als de voedsel voorziening eraan komt, maar ze galoppeert bijv. ook gewoon nog met de kudde mee (aan de andere kant van het hek) en benadert andere mensen ook 'vrolijk'

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:09

AvdK schreef:
Oh nee hoor, begrijp me niet verkeerd. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer. Dat is wel zo eerlijk voor het paard. Maar vind het wel te snel om die beslissing te nemen als er met een halve dosering metacam niks aan de hand is..

Maar dat is gek, want in de OP zeg je dit:

Citaat:
ik merk dat ze nog ontzettend veel last heeft van haar artrose, ook op bijv zand en vooral als het ook maar iets kouder wordt. Ze staat nu dan ook al twee weken op metacam, omdat ze zonder metacam gewoon niet comfortabel rond kan lopen.

AvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 17:13

Goof schreef:
AvdK schreef:

Maar dat is gek, want in de OP zeg je dit:

Citaat:
ik merk dat ze nog ontzettend veel last heeft van haar artrose, ook op bijv zand en vooral als het ook maar iets kouder wordt. Ze staat nu dan ook al twee weken op metacam, omdat ze zonder metacam gewoon niet comfortabel rond kan lopen.

Oeps, heb het idd een beetje verwarrend opgeschreven zie ik. Wat ik bedoel is dat ze zonder metacam ontzettende last heeft van haar artrose. Met metacam gaat het wel goed, maar wil haar niet de hele winter op metacam laten staan vanwege haar maag etc. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders wat als pijnstilling kan werken en daarom dus ook mijn post. Hopelijk is het zo wat duidelijker

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:26

AvdK schreef:
Vindt het persoonlijk te snel om nu al de beslissing te maken om haar in te laten slapen. Ze is zelf nog steeds ontzettend helder, vrolijk, etc. Ja, dat komt omdat ze nu op een halve dosering metacam staat, maar pas als het met een volle dosis metacam niet beter of zelfs slechter zou gaan zou ik die overweging/beslissing maken om haar te laten gaan.

De moeder van het paard hebben we een half jaar eerder dan haar zelf overgekocht. Die had precies hetzelfde (zware artrose) en zou worden laten ingeslapen. Met duivelsklauw en groenlipmossel (en in het begin ook langdurig pijnstilling) loopt ze nu rond alsof ze 5 is (terwijl ze 25 is). Het verschil is alleen dat zij niet fysiek kapot is gemaakt door een manege omdat zij aan een particulier was verkocht toen dochter aan de manege was verkocht. Ik geloof ook echt wel dat dochter er ook bovenop kan komen met de juiste hulp, maar het is nog even de vraag wat we dan voor haar kunnen doen :)

Maar waarom geef je een supplement met precies dezelfde negatieve effecten op de maag en andere organen maar die minder constant pijnstillend werkt en niet gewoon de pijnstillers die wel een constante dosis afgeven en dus je paard meer helpen. Je wilt het lijf niet meer belasten maar dat doe je op deze manier wel, maar dan met wisselende positieve resultaten.

Je bent bang voor metacam terwijl dat dus werkt voor de pijn. Duivelsklauw geeft dezelfde problemen met de maag. De ene is gecontroleerd en constant en de ander niet... Daarbij is ze tegelijk geven nu niet het beste idee en wordt eigenlijk afgeraden. Maar je geeft dus al gewoon pijnstilling en daarop alleen is ze niet goed. Dan moet je er wat bij geven maar dat wjl je niet te lang vanwege bijwerkingen die het 'natuurlijke' supplement ook kan geven.

Kinke

Re: Pijnstilling bij zware artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:37

waarom moet ze perse doorleven met flinke pijnstilling?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:14

Firocoxib is een redelijk veilige pijnstiller die langdurig gegeven kan worden zonder direct gevaar te betekenen voor maag en darmstelsel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:15

Onze da raadde juist duivelsklauw af ivm negatieve effecten op de maag. Evenals langdurig Metacam.
Hier adviseerde ze kurkuma, en dan gewoon doorgeven geen stop week.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:21

natuurlijke pijnstilling duurt langer voordat het zijn werking uit ons paard is inmiddels bijna 21 , was bij zijn 10 de artrose geconstateerd , loopt nu nog cross de oortjes vooruit , nooit een stap kreupel krijgt chondroitine glucosamine en magnesium over het voer , verder veel beweging zonlicht warmte doormiddel van een deken , e n af en toe een lekkere massage .
geen gepluk aan spieren en gewrichten de dierenarts zei de fysio is diegene die boven op zijn rug zit

hopelijk kun je onder het gebruik van de metacam het paard wat op gewicht krijgen en wat aan de bespiering werken , zodat dit de gewrichten kan ondersteunen

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:25

Firocoxib is een cox-2 remmer/NSAID en daarmee precies het zelfde als metacam. En dus ook zeer slecht voor de maag.
Kijk als een pijnstiller moet, dan moet het. Maar NSAID’s hebben allemaal vrij stevige bijwerkingen.

Pova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:32

Ik heb goede ervaringen met equioxx.
Schijnt minder belastend te zijn voor de maag bij langdurig gebruik.
Mijn kreupele pony heeft er 1,5 jaar baat bij gehad voor ze overleed.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 18:40

Voor langdurig gebruik zou je Equioxx kunnen proberen, daar heeft mijn (inmiddels wel ingeslapen) paard veel baat bij gehad.

Hou er echter wel rekening mee dat het slechte seizoen voor artrose eraan komt, en met meerdere slechte benen kan kreupelheid erg moeilijk te herkennen zijn. Ik zou er goed op blijven letten dat ze wel comfortabel blijft.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:05

Ik snap ook niet helemaal dat je dit dier perse wil laten leven? Paard geeft duidelijk aan pijn te hebben...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:24

Equioxx bevat ook firocoxib. Ook een Cox2 remmer (alles wat eindigt op coxib is een cox inhibitor; cox ib, het naampje zegt het al...).
Werkzame langdurige pijnstilling is of een coxib of buut. Meer keuze is er niet. Met bijwerkingen.

ALs pijnstilling chronisch nodig is, is het tijd om afscheid te nemen. Vóór er ook nog pijn door maagzweren bij komt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:31

Ik heb artrose in beide handen en fiks ook maar die kan ik ontlasten , een paard met aan vier benen kan dat niet en heeft dus continu pijn. Komt bij dat we de koude tijd ingaan en dat is funest. Ik zou het paard op volle dosis zetten , een maand flink verwennen en laten gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:36

Kinke schreef:
waarom moet ze perse doorleven met flinke pijnstilling?

Mee eens.
Ik denk dat je je moet afvragen of je dit voor jezelf doet of voor het paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 19:42

Aan vier benen is wel veel… dan heeft een paard letterlijk geen been om op te staan. Ook vind ik het lastig omdat je dit paard net hebt. Heb je het al jaren dan kun je wellicht beter inschatten hoe het zich voelt.

Dat dan terzijde. Als je het nog aan wil kijken zou ik gewoon niet stoppen met de pijnstillers. Juist nu je de winter ingaat is het heel lastig om nu een goed alternatief te vinden wat net zo goed werkt. Ik heb mijn oude paard wel vaker een winter op pijnstillers gehad om hem zo een goede oude dag te kunnen geven. Met een minimale dosis kwam hij zo goed de winter door. In de lente kon hij het wel af met natuurlijke middelen. Tot uiteindelijk zijn dag natuurlijk gewoon kwam… Maar ik kijk niet zo negatief tegen pijnstillers aan als persoon met chronische pijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:08

Tja, artrose is helaas onomkeerbaar.. als duivelsklauw niet meer voldoende helpt zou dit voor mij voldoende reden zijn om het paard te laten gaan. Hoe triest ook.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:13

Nienkje_H schreef:
Firocoxib is een cox-2 remmer/NSAID en daarmee precies het zelfde als metacam. En dus ook zeer slecht voor de maag.
Kijk als een pijnstiller moet, dan moet het. Maar NSAID’s hebben allemaal vrij stevige bijwerkingen.

Firocoxib is equiox

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 20:25

Misschien is TRM Kurasyn een optie om te proberen? Het is geen pijnstiller, maar kan wel helpen om paarden soepeler te laten bewegen. Het is vrij prijzig, maar nu bij dochorse hebben ze 20% korting.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 21:17

Fibrocoxib is wel een meer selectieve pijnstiller dan metacam/novacam. Misschien dat deze dan inderdaad minder kans op bijwerkingen heeft. Maar dat is denk ik iets wat je met je dierenarts kunt bespreken.

Lief van je dat je het paard hebt overgenomen. Misschien heeft het paard nog even tijd nodig. Lastig inderdaad hoe lang je door moet gaan.