Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Earth schreef:Ik zou het nog een maand aankijken of ze stabiliseert en anders de knoop doorhakken. Als ze in alle benen artrose heeft dan vind ik dat wel heftig.
Hoe is ze verder? Draaft/galoppeert ze nog in de weide? Komt ze makkelijk overeind? Ligt ze goed in de groep?
Goof schreef:AvdK schreef:Ik geloof ook echt wel dat dochter er ook bovenop kan komen met de juiste hulp, maar het is nog even de vraag wat we dan voor haar kunnen doen
Een paard komt daar niet bovenop. Artrose betekent dat het kapot is, het kan hooguit erger worden.
Het lastige aan 4 kapotte benen is dat jr niet ziet hoe kreupel ze eigenlijk is omdat ze alle 4 heel slecht zijn en er dus weinig verschil te zien zal zijn.
Dat ze helder is zegt niet zoveel, het lijf is kapot. En beeld je eens in dat je iedere dag, de hele dag je hele gewicht moet dragen op 4 kapotte, zere benen. Pffff
Ik hoop dat je realistisch bent en niet blijft vasthouden aan een droombeeld.
different1 schreef:Tja, als een prooidier niet meer helder/vrolijk is, ben je zeker te laat...
Artrose word zeker niet beter!
Hoe is ze als jij er niet bent?
Want vaak leven ze een beetje op als de voerautomaat in zicht is.
AvdK schreef:Oh nee hoor, begrijp me niet verkeerd. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer. Dat is wel zo eerlijk voor het paard. Maar vind het wel te snel om die beslissing te nemen als er met een halve dosering metacam niks aan de hand is..
Citaat:ik merk dat ze nog ontzettend veel last heeft van haar artrose, ook op bijv zand en vooral als het ook maar iets kouder wordt. Ze staat nu dan ook al twee weken op metacam, omdat ze zonder metacam gewoon niet comfortabel rond kan lopen.
Goof schreef:AvdK schreef:Oh nee hoor, begrijp me niet verkeerd. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer. Dat is wel zo eerlijk voor het paard. Maar vind het wel te snel om die beslissing te nemen als er met een halve dosering metacam niks aan de hand is..
Maar dat is gek, want in de OP zeg je dit:Citaat:ik merk dat ze nog ontzettend veel last heeft van haar artrose, ook op bijv zand en vooral als het ook maar iets kouder wordt. Ze staat nu dan ook al twee weken op metacam, omdat ze zonder metacam gewoon niet comfortabel rond kan lopen.
AvdK schreef:Vindt het persoonlijk te snel om nu al de beslissing te maken om haar in te laten slapen. Ze is zelf nog steeds ontzettend helder, vrolijk, etc. Ja, dat komt omdat ze nu op een halve dosering metacam staat, maar pas als het met een volle dosis metacam niet beter of zelfs slechter zou gaan zou ik die overweging/beslissing maken om haar te laten gaan.
De moeder van het paard hebben we een half jaar eerder dan haar zelf overgekocht. Die had precies hetzelfde (zware artrose) en zou worden laten ingeslapen. Met duivelsklauw en groenlipmossel (en in het begin ook langdurig pijnstilling) loopt ze nu rond alsof ze 5 is (terwijl ze 25 is). Het verschil is alleen dat zij niet fysiek kapot is gemaakt door een manege omdat zij aan een particulier was verkocht toen dochter aan de manege was verkocht. Ik geloof ook echt wel dat dochter er ook bovenop kan komen met de juiste hulp, maar het is nog even de vraag wat we dan voor haar kunnen doen