Insult

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:34

Het klinkt alsof de dierenarts in een soort "freeze" reactie ging, maar wellicht was de DA gewoon afwachtend omdat er inderdaad niks aan te doen is/ was. Ik heb er niet genoeg verstand van om daar over te kunnen oordelen. Wellicht zou een andere dierenarts daar nog iets over kunnen zeggen. Ik kan me wel voorstellen wat een machteloos gevoel dit moet hebben gegeven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 08:37

xLoki schreef:
Je frustratie is begrijpelijk, maar ik vermoed dat dit niet de plek is om je frustratie minder te laten worden, gezien we allemaal vrij eensgezind zijn over dat je het gesprek met de DA aan moet gaan en niet met ons. Wij weten niet waarom de DA handelde zoals ze handelde, dat weet alleen de DA zelf. Hoe is je stalgenoot er nu onder?

Pony was 31 dus een zeer mooie leeftijd behaald.
Eigenaar berust in de omstandigheden en gaf later aan dat ze al langere tijd het gevoel had dat er iets aan zat te komen.

Mijn vraag was eigenlijk ook, is er dan geen medicatie voor insulten?
Ik kan me dat eigenlijk niet echt voorstellen, want bij honden en katten wordt dat wel gedaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 08:47

Polly schreef:
Ik snap je frustratie maar uit ie openingspost was bovenstaande info niet te halen, dank voor de opheldering.

Toen mijn pony een insult kreeg kwam ze daar gelukkig vrij rap uit maar ook toen was er volgens de dierenarts niks mogelijk qua behandeling.

Ik snap ook je frustratie jegens de dierenarts, echter vergeet niet dat we allemaal maar mensen zijn, of het nou je dagelijks werk is of niet.. helaas kan het iedereen overkomen dat je in een schokkende situatie vastloopt, dat kan ook een dierenarts overkomen. Dat is al vreselijk genoeg voor die persoon dus probeer er niet te verwijtend in te staan.

Dank je voor je post.
Ik ben vrij nuchter als het niet om mijn eigen dieren gaat.
Ik zit zelf niet bij deze DA dus ken haar verder ook niet.
En ik snap haar eerste reactie ook zeker, dat hadden we allemaal.

Alleen toen duurde het te lang.

Eigenaar was wel aanwezig bij het inslapen, toen ben ik weggegaan om ze de ruimte te geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:49

Als ik even google dan zie ik dat er wel medicatie is voor paarden ook...maar om medicatie te kunnen geven moet je natuurlijk wel precies weten wat er gebeurd. Als dit door de PPID is gekomen dan is wellicht medicatie geven niet zinvol. De dierenarts zou dit wel moeten kunnen onderbouwen lijkt me.

En sowieso is de vraag, als dit door de PPID kwam..is het dier zo niet beter af? Want leven moet geen lijden worden. In ieder geval, vragen genoeg die toch alleen de DA kan beantwoorden..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 08:51

Zo'n heftige reactie heb ik 1x gezien en dat was bij de shet van Dennis.
Het gaat echt enorm snel, maar de pony van Dennis had echt wel geluk dat de da enorm snel handelde.
Wat hij gespoten heeft weet ik niet.

Sachertorte

Re: Insult

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:00

Goedemorgen. Persoonlijk vind ik het een rare reactie van een dierenarts. Wellicht was het niet te voorkomen wat er gebeurd is, maar geef dan tenminste uitleg over wat er gaande is en sta daar niet als een toeschouwer bij. Ja ik vind het gek en ik snap ook je vragen. Kan je samen met de eigenaar de dierenarts om opheldering vragen misschien? Ik zou het doen, dit zou ook aan mij blijven vreten. Sterkte. Niet fijn om zoiets te moeten aanschouwen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:33

Bij een allergische reactie op een bepaald medicijn is het enige wat je kan geven om het hopelijk op te lossen een spuit cortisone. Ik zeg wel hopelijk, want het is niet gezegd dat het dier het effectief overleeft dan. Echter komen sommige er ook vanzelf uit, zonder medicatie. Daar is echt geen lijn in te trekken.
Voor een epileptisch insult ten gevolge van medicatie bestaat er volgens mij niet echt iets. Persoonlijk zou ik er dan ook een spuit cortisone indoen en een gebedje doen, maar dus grote kans dat dit niet zou helpen.
Alvast sterkte (en de eigenaar)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 09:34

Ik mis communicatie van de eigenaar met de dierenarts. Dat zijn de aangegeven personen om hier de beslissingen te nemen. En ook om na te vragen waarom en hoe bij de dierenarts is iets voor de eigenaar niet voor de hulptroepen. Ik zou als ik jou was de eigenaar bevragen waarom ze het zo heeft aangepakt als dat ze het heeft aangepakt, niet de dierenarts. De dierenarts zal als het goed is ook in gesprek zijn geweest met de eigenaar over de situatie.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:01

D__S schreef:
Bij een allergische reactie op een bepaald medicijn is het enige wat je kan geven om het hopelijk op te lossen een spuit cortisone. Ik zeg wel hopelijk, want het is niet gezegd dat het dier het effectief overleeft dan. Echter komen sommige er ook vanzelf uit, zonder medicatie. Daar is echt geen lijn in te trekken.
Voor een epileptisch insult ten gevolge van medicatie bestaat er volgens mij niet echt iets. Persoonlijk zou ik er dan ook een spuit cortisone indoen en een gebedje doen, maar dus grote kans dat dit niet zou helpen.

Als ik het goed begrijp had deze pony PPID. Bij PPID zijn de cortison levels in het bloed al (extreem) hoog doordat de hypofyse de bijnieren ongecontroleerd aanstuurt om meer cortison te maken. Dus extra cortison spuiten heeft weinig zin.
PPID wordt veroorzaakt door een tumortje in de hypofyse, die als hij groter wordt op de hersenen kan gaan drukken en dan hersenverschijnselen kan veroorzaken en ook insulten kan triggeren in bepaalde gevallen.

Naast dat het lastig is om tijdens een insult medicatie in de ader te spuiten bij een paard, is de rectale route waarschijnlijk ook niet gemakkelijk toe te passen ivm grotere hoeveelheden die je moet geven tov een mens, en de in verhouding veel grotere dikke darm.

Zo'n epileptische aanval bij een paard hakt er emotioneel best flink in weet ik uit ervaring. Ik denk ook dat je best in gesprek kan gaan met de betreffende dierenarts om eea uit te praten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 10:10

Rizette schreef:
Ik mis communicatie van de eigenaar met de dierenarts. Dat zijn de aangegeven personen om hier de beslissingen te nemen. En ook om na te vragen waarom en hoe bij de dierenarts is iets voor de eigenaar niet voor de hulptroepen. Ik zou als ik jou was de eigenaar bevragen waarom ze het zo heeft aangepakt als dat ze het heeft aangepakt, niet de dierenarts. De dierenarts zal als het goed is ook in gesprek zijn geweest met de eigenaar over de situatie.

Sorry maar dit is gewoon een vraag vanuit mijzelf.

En alles wat er zich heeft afgespeeld staat op de vorige pagina.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 10:15

D__S schreef:

Ik heb geen ervaring met een allergische reactie, maar het insult was direct.
Buscopan zat er nog maar een halve seconde in ofzo.
Lijkt me heel sterk dat het daar vandaan komt.

Mijn gedachte was ook insult door:
PPID
Hoge stress door slokdarmverstopping en zich dus al rot voelen
Stress door vastgehouden te worden
Stress door DA
Stress door spuiten

En dat alles zorgde ervoor dat ze dat insult kreeg.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:31

Ik meen me te herinneren dat er een contra-indicatie is voor buscopan bij epilepsie, maar pin me er niet op vast. Is er een reden dat midazolam of diazepam of iets dergelijks toedienen geen optie was? Ik dacht dat dit ook bij paarden wel gebruikt wordt in geval van een insult. Moet je dan wel maar net in de bus hebben liggen.
En bij PPID kunnen ook insulten voorkomen, toch?
Zou het zeker even neerleggen bij de DA zodat je niet met allerlei vragen blijft zitten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 11:33

dioni schreef:
D__S schreef:

Als ik het goed begrijp had deze pony PPID. Bij PPID zijn de cortison levels in het bloed al (extreem) hoog doordat de hypofyse de bijnieren ongecontroleerd aanstuurt om meer cortison te maken. Dus extra cortison spuiten heeft weinig zin.
PPID wordt veroorzaakt door een tumortje in de hypofyse, die als hij groter wordt op de hersenen kan gaan drukken en dan hersenverschijnselen kan veroorzaken en ook insulten kan triggeren in bepaalde gevallen.

Naast dat het lastig is om tijdens een insult medicatie in de ader te spuiten bij een paard, is de rectale route waarschijnlijk ook niet gemakkelijk toe te passen ivm grotere hoeveelheden die je moet geven tov een mens, en de in verhouding veel grotere dikke darm.

Zo'n epileptische aanval bij een paard hakt er emotioneel best flink in weet ik uit ervaring. Ik denk ook dat je best in gesprek kan gaan met de betreffende dierenarts om eea uit te praten.

Je verwart cortisol (stresshormoon) en acth met cortisone.

Echt totaal niet vergelijkbaar en totaal tegenovergesteld.

Beetje kwalijke informatie dit.

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:00

ik werk zelf ook in de zorg bij mensen heb ook verschillende opleidingen genoten diploma's gehaald enz maar dat maakt ons nog geen dierenarts

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:29

Je verwart cortisol (stresshormoon) en acth met cortisone.

Echt totaal niet vergelijkbaar en totaal tegenovergesteld.

Beetje kwalijke informatie dit.[/quote]

Zijn beiden corticosteroiden. Cortison wordt omgezet in cortisol in het lichaam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cortison

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:35

Ja maar met een heel andere functie. Claimen dat cortisone toedienen nutteloos is omdat cortisol verhoogd is, is niet correct.

Cortisol is ook geen corticosteroïden. Dat is enkel cortison.
Cortisol is een lichaamseigen zelf aangemaakt hormoon.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 01-10-25 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:36

Onali schreef:
xLoki schreef:
Je frustratie is begrijpelijk, maar ik vermoed dat dit niet de plek is om je frustratie minder te laten worden, gezien we allemaal vrij eensgezind zijn over dat je het gesprek met de DA aan moet gaan en niet met ons. Wij weten niet waarom de DA handelde zoals ze handelde, dat weet alleen de DA zelf. Hoe is je stalgenoot er nu onder?

Pony was 31 dus een zeer mooie leeftijd behaald.
Eigenaar berust in de omstandigheden en gaf later aan dat ze al langere tijd het gevoel had dat er iets aan zat te komen.

Ik kan me dat eigenlijk niet echt voorstellen, want bij honden en katten wordt dat wel gedaan.

Eerst even op je tweede vraag: ik ben geen dierenarts, maar afgaande op wat er over te vinden is in de literatuur is er zeker behandeling voor epilepsie mogelijk bij paarden. Alleen bij elke soort behandeling weeg je af of de behandeling in verhouding staat tot de kwaal en de context. De context die jij beschrijft (31 jaar, ppid, en acute slokdarmverstopping) klinkt als een reden om geen behandeling toe te passen, wat dat zou mogelijk medisch zinloos zijn. Dan haal je het paard misschien uit het insult, maar heb je nog steeds een 31-jarige met een slokdarmverstopping en ppid, die nu ook nog eens een insult heeft gehad en dus vermoedelijk dit vaker gaat krijgen. Ik weet niet of dit de overweging was van de dierenarts hoor, maar ik kan het me zo voorstellen dat ze hier juist wel goed over na heeft gedacht toen ze als ‘zoutzak’ erbij stond.

En dan even terug naar je eerste stukje, daar zeg in mijn ogen wel het belangrijkste: de eigenaar berust zich erin. De adviezen die andere bokkers geven van ‘ga met de eigenaar in gesprek om haar te overtuigen om met de DA te praten’ vind ik eigenlijk best wel kwalijk, want waarom zou je de eigenaar, die rouwt om het verlies van haar beestje, hiermee belasten omdat JIJ het graag wil weten? Bel dan zelf de dierenarts en vraag (in algemene zin) waarom bij sommige paarden bij een insult niet gekozen wordt voor medicatie. Dan heb je je antwoord ook.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:45

@little_Gift
Beiden horen tot de groep van corticosteroiden. Ik wil hier verder geen discussie over uitlokken. Wie het interesseert, zie de link

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 12:51

@xLoki; ik had gemist dat de eigenaar er wel vrede mee had. Dan zou ik die inderdaad ook niet vermoeien met jouw vragen TS. Geen idee of je dan recht hebt op informatie aangaande het handelen van de dierenarts. Denk het niet eigenlijk. Er zullen waarschijnlijk afwegingen gemaakt zijn in het hoofd van de dierenarts op het moment van het insult, maar niks zeggen is wel een beetje gek vind ik. Zeker als er bij de mensen die het diertje ondersteunen vragen naar boven komen. Zoiets heeft een enorme impact en laat nog wel z'n sporen na bij deze of gene denk ik.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:12

Ik zou het als eigenaar vreselijk vinden als ik mijn paard zo in moet laten slapen en mijn stalgenoot gaat met vreemden op een openbaar forum de hele situatie analyseren en bediscussiëren…

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:21

Miran schreef:
Ik zou het als eigenaar vreselijk vinden als ik mijn paard zo in moet laten slapen en mijn stalgenoot gaat met vreemden op een openbaar forum de hele situatie analyseren en bediscussiëren…

Amen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:22

xLoki schreef:
Onali schreef:

Eerst even op je tweede vraag: ik ben geen dierenarts, maar afgaande op wat er over te vinden is in de literatuur is er zeker behandeling voor epilepsie mogelijk bij paarden. Alleen bij elke soort behandeling weeg je af of de behandeling in verhouding staat tot de kwaal en de context. De context die jij beschrijft (31 jaar, ppid, en acute slokdarmverstopping) klinkt als een reden om geen behandeling toe te passen, wat dat zou mogelijk medisch zinloos zijn. Dan haal je het paard misschien uit het insult, maar heb je nog steeds een 31-jarige met een slokdarmverstopping en ppid, die nu ook nog eens een insult heeft gehad en dus vermoedelijk dit vaker gaat krijgen. Ik weet niet of dit de overweging was van de dierenarts hoor, maar ik kan het me zo voorstellen dat ze hier juist wel goed over na heeft gedacht toen ze als ‘zoutzak’ erbij stond.

Ik ben ook geen dierenarts. Maar het feit dat er behandeling wordt gedaan bij honden en katten en er behandeling mogelijk is bij paarden, betekent nog niet dat die behandeling bij paarden ook zomaar uitgevoerd mag worden.
Als de medicatie die daarvoor nodig is niet goedgekeurd is voor toepassing bij paarden, dan is het ingewikkeld. Zie de link hieronder waarin ook onder voedselproducerende dieren staat: "Er zijn niet veel toegelaten diergeneesmiddelen voor paarden".
Ik kan mij voorstellen dat in de gegeven omstandigheden de dierenarts geen geschikte medicatie bij zich had. En/of niet de hele cascade kon aflopen en er daarom voor koos af te wachten hoe het zich zou ontwikkelen.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/dieren-houden-verkopen-verzorgen/diergeneesmiddelen/cascade-diergeneesmiddelen#cascade-voedselproducerende-dieren

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 13:31

Een dierenarts heeft als het goed is sowieso wel dormicum (midazolam) in de bus liggen, dus kan me voorstellen dat dat gebruikt zou kunnen worden bij het insult. Maar dat is gissen. En een beetje off topic ook.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 14:55

Miran schreef:

Volgens mij had de ts met dit topic niet de intentie om een discussie op te wekken.
Maar meer een concrete vraag of er een medicijn bestaat tegen een insult?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:11

Heftig om mee te maken TS, en ik begrijp wel dat het vragen oproept als juist op het moment dat de veearts bij uitstek degene is die je nodig hebt, de veearts erbij staat en niks zegt of doet.
Ze kon toch in elk geval iets zeggen als, ik kan er op dit moment niks tegen doen. Bijv ivm veiligheid (stuipend paard), of te hoog in de adrenaline ofzo. Maar iets zeggen in elk geval, om de omstanders te ondersteunen.

Ik zou zeggen, ter voorkoming dat dit als een traumatische gebeurtenis blijft spoken in je gedachten, probeer de veearts in alle rust toch even die vragen te stellen waarmee je zit.

Ik was begin september zelf ook getuige van een heftig lijden, gevolgd door inslapen door de veearts, van mijn geliefde verzorgpaard. Die veearts gaf rustig antwoorden op alles en dat gaf mij op dat moment ook het vertrouwen dat het ‘goed’ zou komen (dat was, dat hij het paard onder narcose kon krijgen en inslapen en uit die vreselijke koliek kon bevrijden want een andere optie was er niet meer).
Mede daardoor kon ik op dat moment in rust observeren wat er gebeurde, assisteren en rustig blijven ten behoeve van het paard.
Daardoor heb ik gemerkt dat het belangrijk is dat een veearts je het vertrouwen geeft dat die doet wat in diens mogelijkheden ligt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat jouw veearts dat niet deed maar die toonde het dus niet voldoende vanuit jou perspectief, je bleef met vragen achter en bent geschrokken. De veearts wil je vast wel even te woord staan.