Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xLoki schreef:Je frustratie is begrijpelijk, maar ik vermoed dat dit niet de plek is om je frustratie minder te laten worden, gezien we allemaal vrij eensgezind zijn over dat je het gesprek met de DA aan moet gaan en niet met ons. Wij weten niet waarom de DA handelde zoals ze handelde, dat weet alleen de DA zelf. Hoe is je stalgenoot er nu onder?
Polly schreef:Ik snap je frustratie maar uit ie openingspost was bovenstaande info niet te halen, dank voor de opheldering.
Toen mijn pony een insult kreeg kwam ze daar gelukkig vrij rap uit maar ook toen was er volgens de dierenarts niks mogelijk qua behandeling.
Ik snap ook je frustratie jegens de dierenarts, echter vergeet niet dat we allemaal maar mensen zijn, of het nou je dagelijks werk is of niet.. helaas kan het iedereen overkomen dat je in een schokkende situatie vastloopt, dat kan ook een dierenarts overkomen. Dat is al vreselijk genoeg voor die persoon dus probeer er niet te verwijtend in te staan.
D__S schreef:Bij een allergische reactie op een bepaald medicijn is het enige wat je kan geven om het hopelijk op te lossen een spuit cortisone. Ik zeg wel hopelijk, want het is niet gezegd dat het dier het effectief overleeft dan. Echter komen sommige er ook vanzelf uit, zonder medicatie. Daar is echt geen lijn in te trekken.
Voor een epileptisch insult ten gevolge van medicatie bestaat er volgens mij niet echt iets. Persoonlijk zou ik er dan ook een spuit cortisone indoen en een gebedje doen, maar dus grote kans dat dit niet zou helpen.
Alvast sterkte (en de eigenaar)
Rizette schreef:Ik mis communicatie van de eigenaar met de dierenarts. Dat zijn de aangegeven personen om hier de beslissingen te nemen. En ook om na te vragen waarom en hoe bij de dierenarts is iets voor de eigenaar niet voor de hulptroepen. Ik zou als ik jou was de eigenaar bevragen waarom ze het zo heeft aangepakt als dat ze het heeft aangepakt, niet de dierenarts. De dierenarts zal als het goed is ook in gesprek zijn geweest met de eigenaar over de situatie.
D__S schreef:Bij een allergische reactie op een bepaald medicijn is het enige wat je kan geven om het hopelijk op te lossen een spuit cortisone. Ik zeg wel hopelijk, want het is niet gezegd dat het dier het effectief overleeft dan. Echter komen sommige er ook vanzelf uit, zonder medicatie. Daar is echt geen lijn in te trekken.
Voor een epileptisch insult ten gevolge van medicatie bestaat er volgens mij niet echt iets. Persoonlijk zou ik er dan ook een spuit cortisone indoen en een gebedje doen, maar dus grote kans dat dit niet zou helpen.
dioni schreef:D__S schreef:Bij een allergische reactie op een bepaald medicijn is het enige wat je kan geven om het hopelijk op te lossen een spuit cortisone. Ik zeg wel hopelijk, want het is niet gezegd dat het dier het effectief overleeft dan. Echter komen sommige er ook vanzelf uit, zonder medicatie. Daar is echt geen lijn in te trekken.
Als ik het goed begrijp had deze pony PPID. Bij PPID zijn de cortison levels in het bloed al (extreem) hoog doordat de hypofyse de bijnieren ongecontroleerd aanstuurt om meer cortison te maken. Dus extra cortison spuiten heeft weinig zin.
PPID wordt veroorzaakt door een tumortje in de hypofyse, die als hij groter wordt op de hersenen kan gaan drukken en dan hersenverschijnselen kan veroorzaken en ook insulten kan triggeren in bepaalde gevallen.
Naast dat het lastig is om tijdens een insult medicatie in de ader te spuiten bij een paard, is de rectale route waarschijnlijk ook niet gemakkelijk toe te passen ivm grotere hoeveelheden die je moet geven tov een mens, en de in verhouding veel grotere dikke darm.
Zo'n epileptische aanval bij een paard hakt er emotioneel best flink in weet ik uit ervaring. Ik denk ook dat je best in gesprek kan gaan met de betreffende dierenarts om eea uit te praten.
Onali schreef:xLoki schreef:Je frustratie is begrijpelijk, maar ik vermoed dat dit niet de plek is om je frustratie minder te laten worden, gezien we allemaal vrij eensgezind zijn over dat je het gesprek met de DA aan moet gaan en niet met ons. Wij weten niet waarom de DA handelde zoals ze handelde, dat weet alleen de DA zelf. Hoe is je stalgenoot er nu onder?
Pony was 31 dus een zeer mooie leeftijd behaald.
Eigenaar berust in de omstandigheden en gaf later aan dat ze al langere tijd het gevoel had dat er iets aan zat te komen.
Mijn vraag was eigenlijk ook, is er dan geen medicatie voor insulten?
Ik kan me dat eigenlijk niet echt voorstellen, want bij honden en katten wordt dat wel gedaan.
xLoki schreef:Onali schreef:Mijn vraag was eigenlijk ook, is er dan geen medicatie voor insulten?
Ik kan me dat eigenlijk niet echt voorstellen, want bij honden en katten wordt dat wel gedaan.
Eerst even op je tweede vraag: ik ben geen dierenarts, maar afgaande op wat er over te vinden is in de literatuur is er zeker behandeling voor epilepsie mogelijk bij paarden. Alleen bij elke soort behandeling weeg je af of de behandeling in verhouding staat tot de kwaal en de context. De context die jij beschrijft (31 jaar, ppid, en acute slokdarmverstopping) klinkt als een reden om geen behandeling toe te passen, wat dat zou mogelijk medisch zinloos zijn. Dan haal je het paard misschien uit het insult, maar heb je nog steeds een 31-jarige met een slokdarmverstopping en ppid, die nu ook nog eens een insult heeft gehad en dus vermoedelijk dit vaker gaat krijgen. Ik weet niet of dit de overweging was van de dierenarts hoor, maar ik kan het me zo voorstellen dat ze hier juist wel goed over na heeft gedacht toen ze als ‘zoutzak’ erbij stond.
Miran schreef:Ik zou het als eigenaar vreselijk vinden als ik mijn paard zo in moet laten slapen en mijn stalgenoot gaat met vreemden op een openbaar forum de hele situatie analyseren en bediscussiëren…