Senior blijft afvallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Senior blijft afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:06

Ook mijn advies is als basis masters senior slobberbrok. Evt nog aan te vullen met een beetje lekkere muesli.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:13

Ik lees mee. Mijn oudje van 31 doet het prima, maar winters blijven lastig omdat het gras dan op is helaas. Hooi/kuil is lastig want de kiezen zijn te glad aan het worden dus veel proppen. Verder is haar gebit prima. Ze staat nu op 2,5 schep Senior Priores en een schep 18+ aangevuld met een emmer Hartog senior. Dit eet ze graag gelukkig dus kan ik nog verhogen als het moet. De mijne heeft wel een deken op want dikke vacht maar echt warm heeft ze het niet. Ook zij heeft al 10+ jaar Ppid

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:28

Ik heb een paard van 31 zonder PPID.

Per dag:

1 kg merriebrok
2 kg brok verrijkt met lijnzaadolie
1 kg muesli (basis, voor de smaak)
1 kg pavo 18

+ gras en hooi

Regelmatig pavo slobbermash.
Seniores priores ook geprobeerd maar blijft vaak staan.

Altijd op ongelooflijk goed gewicht geweest en een knap uiterlijk. Maar de laatste maanden achteruitgang. Ik vind het al heel wat dat een sportpaard 31 wordt, dus ik neem aan dat het laatste jaar begonnen is...

Een eerdere KWPN'er op stal is 30 geworden en viel ook de laatste periode plots erg hard terug.

In jouw geval zou ik eerst prascend overwegen en kijken of dit wat kan betekenen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:42

Essie73 schreef:
Bowo schreef:
Heb je zicht op hoeveel ruwvoer hij eet? Is dat verandert in het afgelopen jaar? Of is de kwaliteit van het ruwvoer verandert?

Echt duidelijk zicht heb ik niet. Hij begint wel wat te zakken in rang en laat zich door bepaalde paarden wegjagen bij het hooi. Maar er zijn zoveel verplaatsen dat hij gerust ergens anders weer verder kan eten. Wel tref ik hem regelmatig stro knabbelend aan.
De kwaliteit van het hooi is niet verandert.

At hij vroeger ook stro? In mijn ervaring gaan ze stro eten als ze te weinig vezels binnenkrijgen. Hij zal normaal gesproken vooral vezels uit hooi halen, dus misschien dat hij toch inderdaad niet genoeg hooi naar binnen krijgt.
Ik zou kijken of je kunt achterhalen of hij het hooi nog wel goed kan kauwen bijvoorbeeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:39

Het is inderdaad goed om te kijken of er nog wel genoeg hooi in gaat.
Daarnaast zou ik adviseren een balancer voor senioren te geven, die zit hoger in de vitamines en mineralen omdat de opname vaak minder wordt naarmate ze ouder worden.
En daarnaast een slobber van je huidige voer, samen met Marstall Bergwiesen mash en Coolstance copra. Beiden zijn vet- en eiwitrijk, maar laag in suiker en zetmeel. Waarschijnlijk kom je dan wel op 2 voerbeurten uit vanwege de hoeveelheid.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:22

Beemsterkaas schreef:
In jouw geval zou ik eerst prascend overwegen en kijken of dit wat kan betekenen.

Hij krijgt al vanaf zijn 19e pergolide-prascend en nu pergoquin.

Bowo schreef:
Essie73 schreef:
Bowo schreef:
Heb je zicht op hoeveel ruwvoer hij eet? Is dat verandert in het afgelopen jaar? Of is de kwaliteit van het ruwvoer verandert?

Echt duidelijk zicht heb ik niet. Hij begint wel wat te zakken in rang en laat zich door bepaalde paarden wegjagen bij het hooi. Maar er zijn zoveel verplaatsen dat hij gerust ergens anders weer verder kan eten. Wel tref ik hem regelmatig stro knabbelend aan.
De kwaliteit van het hooi is niet verandert.

At hij vroeger ook stro? In mijn ervaring gaan ze stro eten als ze te weinig vezels binnenkrijgen. Hij zal normaal gesproken vooral vezels uit hooi halen, dus misschien dat hij toch inderdaad niet genoeg hooi naar binnen krijgt.
Ik zou kijken of je kunt achterhalen of hij het hooi nog wel goed kan kauwen bijvoorbeeld.

Nee, hij zocht wel de zaadjes er uit maar echt het stro eten deed hij niet.

billy3105 schreef:
Mocht je nog opzoek zijn, ik heb ontdekt dat de Equilannoo 20 liter lijnzaadolie het goedkoopste is die ik hier kan bestellen, ik betaal iets van 70 euro voor 20 liter ongeveer. Wel even opletten met vit E als je veel olie geeft. Ik doe 50 dagen met een kan.

Ik vind de kwaliteit van het ruwvoer echt tegen vallen. Ik heb nooit veel problemen gehad met het op gewicht houden van mijn ruin als mijn hooi goed is. Maar merk gelijk als er een ‘slecht’ jaar is. Dan valt hij gelijk enorm in.

Is scheren bij ppid en dan een fijne deken geen optie? Dan heb je minder het broeierige als ze toch wat zweten onder de deken. Moet je alleen wel weer veel zware dekens aan gaan schaffen

Kun je meer vertellen over lijnzaadolie en vit E?

Bedankt voor alle voertips, ik ga ze allemaal met elkaar vergelijken en de beste er uit pikken.
Ga ook met stal overleggen wat er mogelijk is qua deken. Ik red het namelijk echt niet om zelf dagelijks langs te gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:24

Freyr schreef:
Ik herken waar je staat, wat zegt de eigenaar ervan? Heb je je zorgen met hen besproken? Van wat ik hoor zijn ze altijd bereid om mee te denken en hebben ze ook goede contacten met dierenartsen.

Verder snap ik dat je hem af vindt vallen, maar zo op de foto lijkt het heel erg de bovenlijn en daarmee spieren die afnemen. Zou dat een optie kunnen zijn? Voor die bovenlijn zou een deken in de winter straks echt wel een uitkomst kunnen zijn. Zoals iemand al zei, PPID geeft veel haar, maar zorgt niet per definitie dat ze zichzelf warm houden. Over dat stukje zorgen over deken af, zal ik ook met de stalhouder bespreken. Naar mijn idee kunnen ze daar wel wat in faciliteren, als je er voor open staat.

Oh en 2 kilo senior crumbs per dag vind ik echt niet veel. Dat krijgt mijn paard ook die niet te dun is, gewoon als onderhoud.

Dit. Mijn haflinger heeft het laatste half jaar van zijn leven daar gestaan en ik vind het echt ene top plek.
Ga in gesprek want ik denk dat zij het zelf ook wel zien.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:35

Dan hebben ze misschien wel samen gestaan. Maxx woont er alweer 6 jaar.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:17

Wanneer voor het laatst ACTH getest?
Wanneer voor het laatst gebit behandeld?
Is olie en vit E bijvoeren een optie?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:55

Hoe vaak per dag krijgt hij hoe veel voer?

Ik heb een 32 jarige en door daar iets in te wijzigen heeft veel verschil gemaakt.
De mijne kan geen ruwvoer eten dus krijgt havens senior crumbs, subli senioren priores en havens speedibeet en staat daarnaast 24/7 op gras.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:15

Voor zijn leeftijd vind ik hem echt niet heel mager hoor. Hij mist wel heel veel spieren op de bovenlijn. Ik zou eerder kijken naar een dekentje op samen met goed eiwitbrok. Er worden al veel goede tips gegeven, ik gaf mijn oudje destijds Bodybuilder van Mijten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:17

Lastig he, je dier zien vermageren.

Mijne is in korte tijd weer bijgetrokken door Agrobs myo proteïne flakes. Lijkt mij een prima aanvulling voor jouw paard met ppid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:42

Mijn senior met ppid kon ondanks dikke vacht niet zonder een winddichte en waterdichte regendeken op dagen dat er veel wind stond of het vochtig was, in de herfst, winter en voorjaar.

Kon gewoon een nul grams zijn, ook als het veel kouder werd, als de wind en evt het water maar buiten werd gehouden.
Daaronder deed zijn vacht het prima als isolatie, maar dus niet als winddichte laag.

En bij hem ging het stukken beter als ik hem naast hooi ook gehakseld ruwvoer bij voerde.
Aanvankelijk gaf ik hem Compact Gras van Hartog, later grasmix of senior care oid, beide ook van Hartog.

Het was een Haflinger die in jongere jaren dik werd van lucht, maar die op leeftijd echt wel bakken vol met voer kreeg.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:24

Je oudje heeft veel eiwitten nodig.
Merriebrok is goed maar je kunt ook gewoon eiwitten voor mensen bijvoeren.
Ik weet niet of je facebook hebt maar daar is een facebook groep speciaal voor oudere paarden en daar is echt heel veel te lezen over voeding bij oudere paarden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 06:41

Ik geef mijn oudje Pavo Weightlift. Werkt voor haar heel goed. Zitten veel eiwitten in.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:01

Mijn eerste gedachte: 2kg is heel weinig.
Staat hij niet op gras in de zomer?

Gras is het enige waar mijn oudje (e-pony) nog goed van op gewicht blijft.
Is er geen gras, heeft hij minimaal 6kg ruwvoer vervangers nodig, terwijl hij ook onbeperkt hooi staat te eten (en echt wat wegwerkt, maar het gewoon niet goed opneemt).

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:18

Ik zou zoals bovenstaand advies meer voeren van wat je nu geeft. Mijn paard kreeg later ook 5/6 emmers senior priores per dag, stond nooit te dun. Grasmix/grasbrok is ook een goede ruwvoervervanger en dikmaker.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:37

Wij gaven cushcare van Dodson and Horrel met Senior plus van Marstall. Is het misschien mogelijk om hem gewoon vaker kleine beetjes te voeren? Dan kun je op zich nog wel aardig omhoog in je krachtvoer.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:31

Misschien nog een tip om naar Coolstance Copra te kijken? Vind ik zelf veel fijner dan senior priores of de beet-varianten van Pavo.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:00

Mijn pony lustte geen bietenpulp en seniores priores ook niet...

At wel fibrebeet van Pavo , misschien het proberen waard

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:02

Ik vind 2 kilo voor zo'n oudje dan weer erg weinig.
Ik zou het minimaal eerst gaan verdubbelen.
Maar dan niet in 1 voerbeurt.

Je kunt het ook gaan combineren.
Wat je nu geeft samen met fibrenuggets of fibrebeet of Agrobs myo proteïne flakes.
Van beide 1 kg per voerbeurt. Alles samen in 1 emmer weken.
Ik denk dat je dan al een enorm verschil gaat zien.
Is het nog niet genoeg een 3e voerbeurt bij geven. En dus nog eens 2 kg erbij.

Coolstance copra heb ik nooit gegeven, maar lees er goede dingen over. Kun je ook nog toevoegen.

Maar als ze achter blijven in gewicht is vaak toch echt te weinig voeding. Af en toe zal er een medische uitzondering zijn.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:06

Wat ik mis is, of ik heb er overheen gelezen, of je al contact hebt opgenomen met Stichting De Paardenkamp in Soest.
Zij zijn het kenniscentrum op het gebied van de verzorging van oude paarden.
Ik zou met hen contact opnemen want zij kunnen je goed advies geven wat te onderzoeken of te doen.
Heel goed dat je het niet zomaar aanneemt dat je paard dun wordt omdat hij oud is.
Succes!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:44

Mijn 31-jarige paard is inmiddels ingeslapen. Ondanks dekens en kilo's krachtvoer, onbeperkt gras en (rijk) hooi bleef het gewicht drastisch achteruit gaan. Een longontsteking is haar fataal geworden, de DA vermoedt longkanker maar mag dit natuurlijk niet zonder verder onderzoek stellen.

Tussen het allereerste gewichtverlies tot nu zaten 3 maanden.

Bij jou is het wellicht wat anders omdat het al bijna een jaar bezig is, maar ik vond dat kanker niet mag ontbreken in een topic over 30+'ers die plots mager worden :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:50

@Beemsterkaas: sterkte met het verlies. Dat is idd snel gegaan.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:16

@ Beemsterkaas, Sterkte je heb je best gedaan meer kan je niet doen. En je hebt gelijk kanker bij paarden is een topic die niet vaak gesteld/onderzocht wordt. Vaak komen we niet verder dan een vermoede.