Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
valori schreef:Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de da mij destijds heeft verteld bij het vaststellen van een hartruis, dat de ruis een symptoom is en de oorzaak alleen vastgesteld kan worden door een echo.
Fijn te lezen dat af en toe een paard er overheen groeit, maar helaas gaat dat heel vaak niet gebeuren. Ik lees niet wat de da bij de echo gezegd heeft.
Ik heb om verder lijden te voorkomen laten inslapen.
Marije_jiplover schreef:Ik vind lekkage bij de kleppen wel iets zorgelijker dan een gaatje tussen de beide ventrikels trouwens.
Als er echt lekkage op een klep zit, groeit dat normaal niet zomaar weg.
En moet het hart altijd harder werken daarmee.
Marije_jiplover schreef:Ik denk dat je een en ander niet goed begrepen hebt.
Kleppen sluiten en openen zich bij elke samentrekking van het hart.
Als de kleppen lekken, functioneert er dus iets niet goed in het sluiten van de hartkleppen en dan lekt er bij iedere hartslag bloed wat eigenlijk het lichaam ingepompt moet worden, terug het hart in. Waardoor het hart harder moet gaan werken om toch voldoende bloed in de circulatie te krijgen.
Wanneer er een gaatje in het septum zit, wat bij jonge dieren (en mensen) een aangeboren afwijking kan zijn, kan dan lekt er niks langs de kleppen, maar gaat er bloed meestal van links naar rechts, omdat de linkerkant van het hart krachtiger samenknijpt dan de rechterkant.
Zo'n aangeboren gaatje in het ventrikel septum is niet ongebruikelijk dat dat dichtgroeit, maar dat is dus echt iets anders dan lekkage langs niet goed sluitende hartkleppen.
valori schreef:Ik ben nog benieuwd TS hoelang je het paard al hebt en wanneer de ruis ontdekt is, zag je er iets aan in gedrag.
Ik hoop van harte dat je paard rijdbaar wordt en een normaal leven krijgt.

ToutBill schreef:valori schreef:Ik ben nog benieuwd TS hoelang je het paard al hebt en wanneer de ruis ontdekt is, zag je er iets aan in gedrag.
Ik hoop van harte dat je paard rijdbaar wordt en een normaal leven krijgt.
Ik heb hem als veulen gekocht. Altijd veel in de hand geweest en hij is nu 2.5 dus inmiddels zo'n 2 jaar is hij bij mij.
Ik merk verder weinig aan hem
We hebben het 2 maanden geleden ontdekt nadat de da hem onderzocht voor mestwater wat maar bleef aanhouden. De da kwam dus voor iets onschuldigs dus dit was dan wel even een klap in mijn gezicht. (Mestwater is inmiddels opgelost, hij kan niet tegen plastic verpakt hooi)
gomir schreef:Ik zou voor dit probleem prima durven te vertrouwen op de expertise van de collega's in wolvega. Gent zal ongetwijfeld prima zijn, maar in Wolvega zit ook een heel kundig team en het scheelt een dag reizen vanuit Noord-Nederland
ToutBill schreef:Dat doen wij ook. Gent is voor ons echt nog een brug te ver. Ook omdat hij zo jong is en Wolvega voor ons al een hele reis was met hem. (Omgeving Emschede wonen wij)
Wolvega heeft de echo beelden wel doorgestuurd naar Gent om inderdaad met Gunther van Loon te overleggen of hij nog andere bevindingen erover heeft.