Fout van dierenarts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Fout van dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Mijn dierenarts heeft ook een fout gemaakt,nl veel te laat gekomen, en ik had een zeer dure rekening en een dood paard.
Mijn advies is, pak je verlies, ben dankbaar dat je paard leeft en die dierenarts zie je toch nooit meer.
Is allemaal verloren energie!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Ik zou hier persoonlijk geen energie meer insteken en gewoon betalen. Het zal altijd een welles niettes verhaal blijven en de baas staat vierkant achter de dierenarts zo te lezen.

Met betrekking tot het telefonisch consult zijn we eigenlijk ook gewoon verwend dat dit vaak niet wordt doorgerekend. In de humane geneeskunde brengen ze elk belletje in rekening en dan ben je een stuk meer kwijt. Je merkt het natuurlijk alleen niet omdat het vergoed wordt.

Als je naar een eventuele commissie gaat (geen idee of dat in Duitsland bestaat?) zal je ook mogelijk weer tijd en geld kwijt zijn. Daarbij is ook nog de vraag of je kan bewijzen dat het nog niet over was toen ze op stal bij je weg ging. Ik zou het zelf dus loslaten en betalen

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

In Nederland is het volgens mij zo dat een dierenarts een inspanningsplicht heeft en geen prestatieplicht. Dus dat zou betekenen dat, ondanks dat het niet (afdoende) geholpen heeft, je moet betalen voor de inspanning. Ik zou inderdaad betalen en ooit meer naar terug gaan. Eventueel nog een recensie achterlaten ergens met je ervaring om anderen te waarschuwen...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:02

pien_2010 schreef:
Mijn dierenarts heeft ook een fout gemaakt,nl veel te laat gekomen, en ik had een zeer dure rekening en een dood paard.
Mijn advies is, pak je verlies, ben dankbaar dat je paard leeft en die dierenarts zie je toch nooit meer.
Is allemaal verloren energie!

zo dan! om het ff te relativeren zeg maar. Jeetje, dit is wel heel erg zuur. Ik heb iig alleen maar een dure rekening maar een gezond paard. Een dure rekening en dood paard is helemaal onverteerbaar.
Overigens ook bij deze dierenarts. Ezel met koliek. Ik heb nog gevraagd of ie niet gespoeld moest, maar nee, buscopan. Dag erop was het niet over, maar dierenarts had geen tijd en zou metacam en buscopan neerzetten voor de praktijk zodat ik zelf kon spuiten. Maandag hadden ze dan tijd om te komen, maar spoelen had al geen zin meer. Ezel is overleden met een zwaar opgezette buik. Ik had achteraf misschien toen mijn conclusie al moeten trekken, maar ik zag dat toen toch als eenmalige fout (die overigens ook nooit erkend is, maar ik ben er nooit achteraan gegaan ook).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Oef wat erg die ezel. Ik ben er nooit achteraan gegaan. Het heeft jaren geduurd voordat ik het gewoon kon benoemen zo ziek was ik ervan. Maar ik kan die dierenarts praktijk nu passeren zonder braak gevoel. Het is wat het is.
Ik geef je een knuffel. Die ezel is echt poedersuiker! Net als onze Chico.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:19

Kidde schreef:
Ik zou hier persoonlijk geen energie meer insteken en gewoon betalen. Het zal altijd een welles niettes verhaal blijven en de baas staat vierkant achter de dierenarts zo te lezen.

Met betrekking tot het telefonisch consult zijn we eigenlijk ook gewoon verwend dat dit vaak niet wordt doorgerekend. In de humane geneeskunde brengen ze elk belletje in rekening en dan ben je een stuk meer kwijt. Je merkt het natuurlijk alleen niet omdat het vergoed wordt.

Als je naar een eventuele commissie gaat (geen idee of dat in Duitsland bestaat?) zal je ook mogelijk weer tijd en geld kwijt zijn. Daarbij is ook nog de vraag of je kan bewijzen dat het nog niet over was toen ze op stal bij je weg ging. Ik zou het zelf dus loslaten en betalen

Ja. Nou. Grappige is dus dat mijn bijrijder filmpjes gemaakt blijkt te hebben. Wist ik dus niet, maar ze sleept haar hele familie mee hierheen die dus ook allemaal een band met de paarden hebben (het was daarbij "haar"paard die de verstopping had) en zij heeft dus de hele tijd kennelijk zitten filmen om haar familie ook op de hoogte te houden. Maar om daar idd nu zoveel energie in te steken. Ik heb op geen zin om een naam te krijgen van klikspaan. Ik merkte wel dat toen ik andere dierenarts opbelde voor mijn hond, en aangaf op haar vraag waarom ik een nieuwe dierenarts zocht: sorry, ik heb daar mijn redenen voor, maar ik vind het niet fijn om slecht te praten over mijn andere dierenarts, dat toch wel gewaardeerd werd en ik gelijk terechtkon. Ik merk ook dat nu ik mijn verhaal hier heb kunnen doen, en toch wel veel bevestigd wordt in mijn gevoel van onrecht, mijn woede eigenlijk al een heel stuk gezakt is. Ik denk dat ik hem een brief schrijf met mijn bevindingen. En dan vooral de manier waarop hij met mijn klacht is omgegaan. En daarin ook vermeld dat ik de rekening betaal, niet omdat ik het er mee eens ben, maar omdat ik de eer aan mezelf hou (moet nog ff kijken hoe ik het verwoord dat het wel netjes overkomt, maar de hint duidelijk is). Ik vind de rekening zuur, maar vooral de manier waarop je als klant behandeld wordt zodra je dus aankaart het ergens niet mee eens te zijn. Maar goed. Is wel een ontwikkeling die in de hele maatschappij plaatsvind helaas doordat alles zo groot is geworden en de binding met de klant volledig weg is.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:26

pien_2010 schreef:
Oef wat erg die ezel. Ik ben er nooit achteraan gegaan. Het heeft jaren geduurd voordat ik het gewoon kon benoemen zo ziek was ik ervan. Maar ik kan die dierenarts praktijk nu passeren zonder braak gevoel. Het is wat het is.

Ja klopt. En ik kan me jouw gevoel ook goed voorstellen.
Heeft jouw dierenarts erkent dat ie fout zat of ook niet?

Het is zo jammer dat gewoon excuses vaak zo moeilijk lijken. We zijn mensen en fouten maken we allemaal. Die fouten zeggen niks over wie je bent, de manier waarop je met fouten omgaat maken wie je bent. Neem je er verantwoordelijkheid voor, of schuif je het af.

Het helpt al zo als je gewoon erkent wordt. Als er gewoon gezegd wordt: Ik heb een fout gemaakt, en dat spijt me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Dit is herkenbaar, zo heeft een DA bij ons ook een paar keer een paar flinke fouten gemaakt met een dood paard als gevolg. Deze kon en wilde ook geen fout toegeven en deze hebben wij wel voor de tuchtcomissie gesleept en zijn op beide punten in het gelijk gesteld en ze heeft ook de rekening terug moeten betalen. En zij kreeg een officiele berisping/ waarschuwing.

Ik ben toch altijd blij dat we dit gedaan hebben omdat het als gerechtigheid voelde voor het paard die echt een lijdensweg heeft gehad door haar fouten. Uit coulance heb ik nooit haar naam genoemd, had haar namelijk ook op die manier kapot kunnen maken aangezien mijn paardennetwerk groot was destijds. Maar omdat ik besef dat dierenartsen ook fouten kunnen maken en alleen de gevolgen vaak heel erg verrot zijn wilde ik dat niet.

Maar goed, kijk voor jezelf of dit het waard is..het is zuur, maar het is maar geld en je paard is er gelukkig nog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

IHN schreef:
pien_2010 schreef:

Ja klopt. En ik kan me jouw gevoel ook goed voorstellen.
Heeft jouw dierenarts erkent dat ie fout zat of ook niet?

Het is zo jammer dat gewoon excuses vaak zo moeilijk lijken. We zijn mensen en fouten maken we allemaal. Die fouten zeggen niks over wie je bent, de manier waarop je met fouten omgaat maken wie je bent. Neem je er verantwoordelijkheid voor, of schuif je het af.

Het helpt al zo als je gewoon erkent wordt. Als er gewoon gezegd wordt: Ik heb een fout gemaakt, en dat spijt me.

Nee het is nooit erkend dat je met kie die om 9 uur gemeld wordt niet om 16 uur kunt komen, en we hebben het er nooit over gehad. Ik kreeg hem toch niet terug en ik vond heel erg traumatisch en mijn man ook.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Bij de tierärtzekammer iets melden heeft weinig nut is mijn ervaring.

Toen layka kreupel stond begin 2020 wouden we graag fotos aan huis laten maken.
Onze dierenarts kon dat nog niet. Dus de dierenarts hier uit het dorp geprobeerd t bereiken.
Bellen-appen- mailen..
0.0 reactie (toen ik hem nodig was voor mijn Shetlander in 2013 was hij ook al niet te bereiken).....

Helaas staat die dierenarts er om bekend.
Dus ik dacht, ik mail de ärtzenkammer.
En wat denk je dat ik terug kreeg.
T is zoals t is, hij is niet verplicht je telefoontjes mailtjes of wat dan ook te beantwoorden.

Dus uiteindelijk met layka naar de kliniek gegaan. Diagnose gekregen en klaar.

Helaas is het echt goed duur geworden in duitsland qua dierenarts.
Door de GOT verhoging is het niet grappig meer.
Al snap ik wel dat de GOT omhoog "moest".
Die was namelijk al jaren niet veranderd....

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:50

hagelslag schreef:
Bij de tierärtzekammer iets melden heeft weinig nut is mijn ervaring.

Toen layka kreupel stond begin 2020 wouden we graag fotos aan huis laten maken.
Onze dierenarts kon dat nog niet. Dus de dierenarts hier uit het dorp geprobeerd t bereiken.
Bellen-appen- mailen..
0.0 reactie (toen ik hem nodig was voor mijn Shetlander in 2013 was hij ook al niet te bereiken).....

Helaas staat die dierenarts er om bekend.
Dus ik dacht, ik mail de ärtzenkammer.
En wat denk je dat ik terug kreeg.
T is zoals t is, hij is niet verplicht je telefoontjes mailtjes of wat dan ook te beantwoorden.

Dus uiteindelijk met layka naar de kliniek gegaan. Diagnose gekregen en klaar.

Helaas is het echt goed duur geworden in duitsland qua dierenarts.
Door de GOT verhoging is het niet grappig meer.
Al snap ik wel dat de GOT omhoog "moest".
Die was namelijk al jaren niet veranderd....

op zich snap ik ook wel dat ze daar niks mee kunnen. Als je een dierenarts niet kunt bereiken kun je een andere bellen. En t was kennelijk ook niet jullie eigen dierenarts.
Het is wel idd heel erg duur geworden. Het stomme is. Ik heb een dierenarts gehoord die te weinig had berekend. Moest het verschil uit eigen zak bijbetalen (belasting). Dat vind ik zo naar..ze doen alsof het moet, alsof het goed is voor de klant, of voor dierenarts, maar uiteindelijk draait het maar om 1 ding: ze hebben weer een spaarvarken gevonden bij de overheid.

Ik heb wel gelezen dat de Tierarztekammer geen klachten inhoudelijk behandelt. Daarvoor moet je echt naar de rechter. Tierarztekammer kan wel bijv rekeningen beoordelen om te kijken of de GOT tarieven goed zijn berekend. Is ook wel logisch eigenlijk, want anders zijn ze dag en nacht bezig klachten te behandelen.

Ik heb het al losgelaten. Het is sneu geld, maar idd paard leeft en dat is het belangrijkste. Daarbij hou ik de eer graag aan mezelf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:01

Doe je goed! Geniet van je paard en hopelijk komt het nooit meer terug!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Toen voor mijn Shetlander was het onze vaste dierenarts.
En toen was hij dus al onbereikbaar.

Het is inderdaad niet onze vaste dierenarts.
Gelukkig maar, want ik zou echt niet kunnen slapen.
Bang dat als we de dierenarts echt nodig zijn.
Hij/zij niet opneemt en je dier moet lijden.

En goed dat je het los hebt gelaten.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:52

hagelslag schreef:
Toen voor mijn Shetlander was het onze vaste dierenarts.
En toen was hij dus al onbereikbaar.

Het is inderdaad niet onze vaste dierenarts.
Gelukkig maar, want ik zou echt niet kunnen slapen.
Bang dat als we de dierenarts echt nodig zijn.
Hij/zij niet opneemt en je dier moet lijden.

En goed dat je het los hebt gelaten.

Nee, dat snap ik inderdaad. Is wel vervelend.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Ik heb ook een shetlander met regelmatige slokdarmverstopping (en ik woon in Duitsland), maar ik snap het niet. Bij een slokdarmverstopping gaan ze bij mijn shet gelijk met een neussonde en water proberen om de slokdarm weer open te krijgen. Nooit van gehoord om buscopan te proberen.
Een keer niet gelukt, en ja, toen werden we doorverwezen naar de kliniek. Gelukkig ging het toen wel goed, en daarna geen problemen meer gehad.
Overigens gaat de sonde inderdaad vaak gepaard met een neusbloeding, maar ben allang blij als het opgelost is. ;)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

pinto_1 schreef:
Ik heb ook een shetlander met regelmatige slokdarmverstopping (en ik woon in Duitsland), maar ik snap het niet. Bij een slokdarmverstopping gaan ze bij mijn shet gelijk met een neussonde en water proberen om de slokdarm weer open te krijgen. Nooit van gehoord om buscopan te proberen.
Een keer niet gelukt, en ja, toen werden we doorverwezen naar de kliniek. Gelukkig ging het toen wel goed, en daarna geen problemen meer gehad.
Overigens gaat de sonde inderdaad vaak gepaard met een neusbloeding, maar ben allang blij als het opgelost is. ;)

Kleine verstoppingen kunnen wel degelijk (soms) met buscopan worden opgelost. Ook bij het sonderen kan buscopan gegeven worden om de slokdarm te laten relaxeren en zo hopelijk de verstopping makkelijker te kunnen oplossen tijdens het sonderen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Zoals al eerder genoemd heeft de DA inderdaad een inspanningsverplichting en geen prestatieverplichting, het is gewoon niet zo dat je niet hoeft te betalen als hetgeen waarvoor je gebeld hebt niet over is na hun bezoek.
Wij hebben paar weken geleden 3 dagen achter elkaar 2x per dag met de DA geprobeerd met buscopan en sonderen om een slokdarmverstopping bij een mini op te lossen en het lukte gewoon niet, het zat muurvast en de pony slikte gewoon met geen mogelijkheid de sonde in. Ze hebben werkelijk alles uit de kast getrokken maar het lukte niet, en de DA heeft uiteindelijk met tranen in haar ogen de pony (32 jaar) in laten slapen want het was niet reeel haar nog door te sturen voor een operatie die heel gevaarlijk is door alle zenuwen en aderen in het gebied. Het heeft een klein vermogen gekost maar het zou echt niet bij me opkomen om te denken: Nou het is niet opgelost dus ik ga de rekening niet betalen. Ik vond het haast nog ellendiger voor haar dan voor ons.

Dat gezegd hebbende vind ik wel dat telefonisch overleg over een paard die op dat moment al in behandeling is nou niet bepaald iets is wat als "irritant" bestempeld zou mogen worden. We zijn inderdaad niet gewend in de veterinaire zorg dat dit gerekend wordt al is dat eigenlijk best gek, maar hoe het gezegd is tegen je is echt raar. Dus ik vind zeker dat je daar wat van mag zeggen, niet van de kosten zo zeer maar wel vanwege de genoemde reden.
Ik denk wel dat de communicatie niet als okee is ervaren door zowel de DA als door jou. Je hebt blijkbaar zelf buscopan in huis en er ook voor gekozen om niet meteen de DA te laten komen, maar gevraagd of je dat als eerste zou kunnen spuiten. Het zou zo kunnen zijn dat ze dat niet verstandig heeft gevonden om het alleen met buscopan te proberen, normaal gesproken doe je de combinatie dus spuiten, en na wat inwerktijd proberen het met de sonde op te lossen. Misschien is het daar al misgegaan.

Ik ga mee in het meest genoemde advies: neem je verlies want het is redelijk kansloos om het aan te vechten, en op zich hebben ze zo ik begrijp dat telefonisch consult er al afgetrokken.

Ik hoop dat je het los kunt laten, inderdaad dankbaar zijn dat je beessie er nog is, en hopen op een betere relatie met een nieuwe praktijk. Want het is zo belangrijk dat je vertrouwen hebt in dit soort situaties. Wellicht daar van te voren een gesprekje over wat je zelf kunt en wil doen in bepaalde gevallen, en over hun beleid qua telefonisch advies in dat soort gevallen.