Onderkant hoeven wit in plaats van zwart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:07

Little_Gift schreef:
Roze zijn bloeduitstortingen (blauwe plekken als het ware) en dat kom wél door teveel druk (kanteling hoefbeen) of door eventueel oude abcessen inwendig in de hoef.

Okay. Dat klinkt wel logisch inderdaad, dat de roze plekken komen door kanteling van het hoefbeen.

Rubs

Re: Onderkant hoeven wit in plaats van zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

Dat witte is een dubbele zool, dat wil je echt niet, er gaat troep tussen de echt zool en de dubbele zool zitten. Het lijkt me ook pijn doen met lopen. Ook zijn de steunsels veel te lang waardoor ze zijn omgeklapt. Steunsels heten dan wel steunsels, maar zijn niet bedoeld om op te lopen.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:29

Mijn paard had ook altijd een zwarte voet. Inmiddels is die ene zwarte voet ook nagenoeg wit geworden met nog 1 zwarte streep

Rubs

Re: Onderkant hoeven wit in plaats van zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

Als je met je hoevenkrabber krabt op dat witte en een poederig laagje komt er af, dan is dat dubbele zool.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

CrazyCat schreef:
PebblesShet schreef:

Dank voor je uitleg.
Deze foto is 5 dagen gemaakt nadat de smid geweest is. Ze haalt er bewust niet teveel af bij pebbles, omdat hij daar gevoelig van gaat lopen (ivm hoefbevangenheid in het verleden). Onder het wit zie je ook regelmatig roze zitten, daarom kan er ook niet teveel af denk ik.

Dat ze een dubbele (oude) zool laat zitten vind ik wel een beetje apart, maar goed ik ben geen hoefsmid en ken de pony niet. Ik heb alleen nog nooit een hoefsmid gezien die dit liet zitten.

Het is momenteel wel erg raar weer hoor. Superlang erg droog geweest, ik merkte bij al mijn bekapklantjes dat de zolen echt heel hard waren, niet de neiging hadden om zelf te beginnen schilferen (ook erg veel paarden dat in drie weken plots heel veel teengroei toonden, of die normaal op een 8 weken interval zitten en nu met 4-5 weken al weer hoognodig waren.

én nu de eerste regen en al die zolen komen er spontaan uitvallen. Als het paard dus net op het einde van de droge periode bekapt was en in de komende dagen begon het te regenen, kan dit wel eens een dergelijk beeld opleveren. Mijn eigen paarden werk ik op dit moment om de 2 weken bij.

Roze plekjes komen idd van teveel druk. Dit kan inderdaad komen door de oude zool die blijft zitten, maar bij hb'ers ook door de punt van het hoefbeen die in de zool drukt (en als de grond aan de andere kant tegendrukt krijg je dan puntbelasting en drukplekken.)

Als je paard echt gevoelig loopt, kan je beter eens kijken naar een vorm van hoefbescherming. Dit kan in de vorm van beslag (al ben ik persoonlijk geen voorstander van ijzers), maar ook in de vorm van plakbeslag, of iets van zoolbescherming. (Bijvoorbeeld Soleguard, die wordt er gewoon onder gelijmd, sommige smeden maken ook zelf een mengsel van rubbergranulaat en lijm die eigenlijk onder de zool gelijmd wordt en waardoor er minder last is als ze op een steentje oid trappen.

Dit is dan iets dat je moet bekijken wat werkt, sommige zijn perfect happy met een randje hoefwand die blijft staan, andere hebben echt wel een rand van een ijzer/plakijzer nodig, en andere vinden dan beetje zoolbescherming weer fijner.