Paard ontploft op glucosamine

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:34

Miss_Mii21 schreef:
10kg hooi? Dat is dierenmishandeling. Zeg maar makkelijk 20 kilo per dag.
Toch is dit de oorzaak, is niet het eerste paard dat hier op reageert.

Klim niet zo boven in de boom. Lees wat ik schrijf.
Ik zal het nóg simpeler voor je maken.

Een paard dat 10 kilo hooi met 5% suikergehalte eet, eet op een dag 500 gram pure suiker.
Een paard dat 20 kilo hooi met 5% suikergehalte eet, eet op een dag één hele kilo pure suiker.
Een paard dat 10 kilo hooi met 10% suikergehalte eet, eet op een dag één hele kilo pure suiker.
Een paard dat 20 kilo hooi met 10% suikergehalte eet, eet op een dag twéé hele kilo's pure suiker.

25 gram glucosamine - wat géén pure (snelle) suiker is - heeft géén invloed op een (bij een gezond paard niet of nauwelijks voorkomende) suikerpiek of dip.

Het kan best dat jouw paard reageert op glucosamine. Maar het is onmogelijk dat dat effect veroorzaakt wordt door (nogmaals, bij gezonde paarden uberhaupt al geen voorkomend probleem) suikerpieken of dalen.

Dat mensen met diabetes een effect kunnen merken van glucosamine op hun bloedsuiker is een heel ander verhaal maar niet de verklaring voor jouw paard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:45

Oprechte vraag.

Past dit paard betreft temperament wel bij jou?

Sommige paarden kloppen gewoon niet bij de eigenaar.
En dan is verkoop voor beide fijner.

Want toen ik mijn Kafu nog had sprongen we, gingen we in flinke Galop over een zandpad. En dat soort fratsen.

Nu zou hij mij ook niet meer passen. En ik denk dat we elkaar dan echt niet gelukkig zouden maken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 11:10

Miss_Mii21 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Waarom zou je een paard van 7 jaar glucosamine geven?
Is er -bewezen- artrose oid geconstateerd door een paardenarts?

Ja geconstateerd. Het gaat hier over gedrag op dit middel. Ik vraag niet een mening over wat mijn management is afgestemd met de dierenarts.

Does lief.
Ik lees echt niet alle topics hier van iedereen over elk paard, er is ook nog een leven buiten bokt.

Het is een vraag met 2 x ? erbij, geen mening. Er zijn jonge paarden die artrose hebben maar niet veel.

Dit soort zaken zijn vrij makkelijk te testen, zonder dat het paard er veel schade van ondervindt.
Controleren wat de werkingsduur van een supplement is (halfwaardetijd heet dat), stoppen, wachten tot het supplement is uitgewerkt en dan 2 weken monitoren of het paard in gedrag verandert.

Dan weer starten en dan zal vanzelf duidelijk worden of het aan het supplement ligt (of een component ervan) of dat het toeval is geweest.

Dit soort vragen zijn ook handig om aan Chat GPT te stellen.
Het is wel goed om dan de vraagstelling op meerdere manieren te doen, zodat Chat GPT op zoek gaat naar meerdere informatie-opties/sites.
Het gaat supersnel. Dus onderstaande kostte nog geen halve minuut.

vraag: Kunnen paarden in gedrag reageren op glucosamine.
Antwoord Chat GPT:

Ja, paarden kunnen in hun gedrag reageren op glucosamine, voornamelijk door verbeterde beweeglijkheid en verminderde pijn, wat kan leiden tot meer souplesse in hun bewegingen. Dit komt doordat glucosamine bijdraagt aan het behoud en herstel van gezond kraakbeen, de aanmaak van gewrichtsvloeistof ondersteunt en zwavel in het kraakbeen helpt opnemen, waardoor de gewrichten veerkrachtiger worden en ongemak wordt verminderd. Dit effect is vooral merkbaar bij paarden met artrose, slijtage of paarden die intensief getraind worden.
Hoe glucosamine het gedrag van een paard kan beïnvloeden:
Meer souplesse en bewegelijkheid:
Door de verbeterde gewrichtsfunctie en vermindering van ongemak, kan een paard soepeler en met meer gemak bewegen.
Verhoogde reactie op training:
Bij sportpaarden kan voldoende glucosamine helpen om de gewrichten soepel te houden, wat belangrijk is voor optimale prestaties.
Minder stijfheid bij oudere paarden:
Bij oudere paarden kan de gewrichtsvloeistof verminderen, wat kan leiden tot stijfheid en pijn. Glucosamine ondersteunt de gewrichten en kan deze effecten tegengaan, waardoor het paard weer comfortabeler kan bewegen.

De vraag was: Kunnen paarden in gedrag explosief reageren op glucosamine.
Antwoord Chat GPT:

Nee, paarden reageren doorgaans niet explosief gedragsmatig op glucosamine; dit is een mythe. Glucosamine is een voedingssupplement dat veilig wordt geacht voor paarden, ook voor paarden met aandoeningen als hoefbevangenheid, en draagt bij aan het behoud van gezond kraakbeen en soepele gewrichten. De mythe over de suikeromzetting is onjuist en glucosamine zelf is niet bekend om gedragsveranderingen te veroorzaken.
Wat je moet weten over glucosamine voor paarden:
Veiligheid:
Glucosamine is een veilig supplement voor paarden en veroorzaakt geen gedragsveranderingen. Het is zelfs veilig voor drachtige merries.
Werking:
Glucosamine helpt bij het behoud en herstel van gezond kraakbeen, ondersteunt de aanmaak van gewrichtsvloeistof en helpt de gewrichten soepel te houden, vooral bij paarden met artrose, slijtage of na intensieve training.
Mythe:
De bewering dat glucosamine bij paarden een suikeromzetting zou veroorzaken die gedragsveranderingen teweegbrengt, is een hardnekkige mythe.
Gebruik:
Het wordt vaak gebruikt in combinatie met andere ingrediënten zoals chondroïtine en MSM om de gewrichtsgezondheid van paarden te ondersteunen.

en op de vraag: hoe lang werkt glucosamine is het Chat GPT antwoord:

Glucosamine werkt niet direct; effecten beginnen meestal na 3 tot 4 weken en een volledig effect kan 4 tot 12 weken duren, hoewel dit kan variëren. Langdurig gebruik over enkele maanden tot jaren kan nodig zijn voor merkbare voordelen, en er is ook onderzoek dat aangeeft dat glucosamine mogelijk niet effectief is bij ernstige artrose of dat het langdurig effect niet wetenschappelijk bewezen is.
Wanneer merk je effect?
Eerste tekenen: Eerste verbeteringen kunnen na ongeveer 3 tot 4 weken zichtbaar zijn.
Volledig effect: Het kan 4 tot 12 weken duren om het volledige effect van glucosamine te ervaren.
Op lange termijn: Sommige studies waarbij positieve effecten werden gezien, gebruikten glucosamine gedurende langere periodes, van enkele maanden tot wel jaren.
Waarom duurt het zo lang?
Glucosamine werkt anders dan pijnstillers, die sneller werken.
Het heeft tijd nodig om zich in het lichaam op te bouwen en zijn werk te doen.
Wat als je geen verbetering merkt?
Als je na 12 weken geen verbetering merkt, is het verstandig om te overwegen of glucosamine voor jou werkt.
B

Dus conclusies die je zelf trekt om dit op de lijst van 'verboden middelen' te zetten mag je helemaal zelf doen.
Stel je gaat stoppen ermee dan is vooraf overleg met de dierenarts die het heeft voorgeschreven aan te raden. Het is niet voor niets voorgeschreven vermoed ik? Wellicht is er een alternatief.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 11:22

Miss_Mii21 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Waarom zou je een paard van 7 jaar glucosamine geven?
Is er -bewezen- artrose oid geconstateerd door een paardenarts?

Ja geconstateerd. Het gaat hier over gedrag op dit middel. Ik vraag niet een mening over wat mijn management is afgestemd met de dierenarts.

Does lief.
Ik lees echt niet alle topics hier van iedereen over elk paard, er is ook nog een leven buiten bokt.

Het is een vraag met 2 x ? erbij, geen mening. Er zijn jonge paarden die artrose hebben maar niet veel.

Dit soort zaken zijn vrij makkelijk te testen, zonder dat het paard er veel schade van ondervindt.
Controleren wat de werkingsduur van een supplement is (halfwaardetijd heet dat), stoppen, wachten tot het supplement is uitgewerkt en dan 2 weken monitoren of het paard in gedrag verandert.

Dan weer starten en dan zal vanzelf duidelijk worden of het aan het supplement ligt (of een component ervan) of dat het toeval is geweest.

Dit soort vragen zijn ook handig om aan Chat GPT te stellen.
Het is wel goed om dan de vraagstelling op meerdere manieren te doen, zodat Chat GPT op zoek gaat naar meerdere informatie-opties/sites.
Het gaat supersnel. Dus onderstaande kostte nog geen halve minuut.

vraag: Kunnen paarden in gedrag reageren op glucosamine.
Antwoord Chat GPT:

Ja, paarden kunnen in hun gedrag reageren op glucosamine, voornamelijk door verbeterde beweeglijkheid en verminderde pijn, wat kan leiden tot meer souplesse in hun bewegingen. Dit komt doordat glucosamine bijdraagt aan het behoud en herstel van gezond kraakbeen, de aanmaak van gewrichtsvloeistof ondersteunt en zwavel in het kraakbeen helpt opnemen, waardoor de gewrichten veerkrachtiger worden en ongemak wordt verminderd. Dit effect is vooral merkbaar bij paarden met artrose, slijtage of paarden die intensief getraind worden.
Hoe glucosamine het gedrag van een paard kan beïnvloeden:
Meer souplesse en bewegelijkheid:
Door de verbeterde gewrichtsfunctie en vermindering van ongemak, kan een paard soepeler en met meer gemak bewegen.
Verhoogde reactie op training:
Bij sportpaarden kan voldoende glucosamine helpen om de gewrichten soepel te houden, wat belangrijk is voor optimale prestaties.
Minder stijfheid bij oudere paarden:
Bij oudere paarden kan de gewrichtsvloeistof verminderen, wat kan leiden tot stijfheid en pijn. Glucosamine ondersteunt de gewrichten en kan deze effecten tegengaan, waardoor het paard weer comfortabeler kan bewegen.

De vraag was: Kunnen paarden in gedrag explosief reageren op glucosamine.
Antwoord Chat GPT:

Nee, paarden reageren doorgaans niet explosief gedragsmatig op glucosamine; dit is een mythe. Glucosamine is een voedingssupplement dat veilig wordt geacht voor paarden, ook voor paarden met aandoeningen als hoefbevangenheid, en draagt bij aan het behoud van gezond kraakbeen en soepele gewrichten. De mythe over de suikeromzetting is onjuist en glucosamine zelf is niet bekend om gedragsveranderingen te veroorzaken.
Wat je moet weten over glucosamine voor paarden:
Veiligheid:
Glucosamine is een veilig supplement voor paarden en veroorzaakt geen gedragsveranderingen. Het is zelfs veilig voor drachtige merries.
Werking:
Glucosamine helpt bij het behoud en herstel van gezond kraakbeen, ondersteunt de aanmaak van gewrichtsvloeistof en helpt de gewrichten soepel te houden, vooral bij paarden met artrose, slijtage of na intensieve training.
Mythe:
De bewering dat glucosamine bij paarden een suikeromzetting zou veroorzaken die gedragsveranderingen teweegbrengt, is een hardnekkige mythe.
Gebruik:
Het wordt vaak gebruikt in combinatie met andere ingrediënten zoals chondroïtine en MSM om de gewrichtsgezondheid van paarden te ondersteunen.

en op de vraag: hoe lang werkt glucosamine is het Chat GPT antwoord:

Glucosamine werkt niet direct; effecten beginnen meestal na 3 tot 4 weken en een volledig effect kan 4 tot 12 weken duren, hoewel dit kan variëren. Langdurig gebruik over enkele maanden tot jaren kan nodig zijn voor merkbare voordelen, en er is ook onderzoek dat aangeeft dat glucosamine mogelijk niet effectief is bij ernstige artrose of dat het langdurig effect niet wetenschappelijk bewezen is.
Wanneer merk je effect?
Eerste tekenen: Eerste verbeteringen kunnen na ongeveer 3 tot 4 weken zichtbaar zijn.
Volledig effect: Het kan 4 tot 12 weken duren om het volledige effect van glucosamine te ervaren.
Op lange termijn: Sommige studies waarbij positieve effecten werden gezien, gebruikten glucosamine gedurende langere periodes, van enkele maanden tot wel jaren.
Waarom duurt het zo lang?
Glucosamine werkt anders dan pijnstillers, die sneller werken.
Het heeft tijd nodig om zich in het lichaam op te bouwen en zijn werk te doen.
Wat als je geen verbetering merkt?
Als je na 12 weken geen verbetering merkt, is het verstandig om te overwegen of glucosamine voor jou werkt.
B

Dus conclusies die je zelf trekt om dit op de lijst van 'verboden middelen' te zetten mag je helemaal zelf doen.
Stel je gaat stoppen ermee dan is vooraf overleg met de dierenarts die het heeft voorgeschreven aan te raden. Het is niet voor niets voorgeschreven vermoed ik? Wellicht is er een alternatief.[/quote]

Hij staat op dierenarts 4joints synergie. Advies om kosten wat te drukken was om het te proberen. Na deze reactie nu dus in overleg met dierenarts terug op 4joints. Dus ik doe niet zomaar iets. Ik vraag mij alleen af, hebben meer mensen deze ervaring. Om mij heen hoor ik het vaker.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:42

Miss_Mii21 schreef:
Eerder in het verleden luzernebrok met melasse gegeven (Hartog), toen had ik een paard die overal van wegschoot.
Later bodybuilder van mijten, toen had ik een steigerend paard.

Na stoppen met supplementen was er niets meer aan de hand.

Nu recent glucosamine (horseflex) toegevoegd. En werkelijk waar, het komt omhoog, het gaat aan de kletter, het kijkt overal naar maar niet naar mij, het trekt zich los, 0 respect. Focus weg. Ik heb het idee dat deze aan het lijstje toegevoegd kan worden van "verboden middelen". Dus mee gestopt, verwacht dat dit gedrag stabiliseert in enkele dagen. Was voorgaande keren ook met andere middelen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee, dat je paard helemaal gek wordt van glucosamine?

Luzernebrok en mijten bodybuilder zijn toch geen supplementen? Ik ken geen paarden die doordat ze glucosamine krijgen het gedrag vertonen wat jij omschrijft. Zoek je niet een verklaring in voer/supplementen voor een dieperliggend probleem? Mijn paard kan aan de longe ook finaal uit z’n bol gaan maar doet dit onder het zadel nooit. Al snap ik heel goed dat dat je angstig kan maken, het hoeft niet te betekenen dat ie dit ook ohz zou doen. Heeft je paard wel de balans om dat werk aan de longe te doen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:02

In dat 4 joints synergy zit ook glucosamine en MSM, dus denk echt dat je de oorzaak van het gedrag ergens ander moet zoeken.

Maar na een pissed PB waarin je zegt dat je je paard zo goed kent en zo goed weet waar je mee bezig bent, zeg ik, zoek het lekker zelf uit. :evaw:

Melzazu

Re: Paard ontploft op glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:03

Hmmm als je het dan allemaal zo goed weet waarom open je dan zoveel topics waarin je altijd weer tegen dingen aanloopt met je paard.

Word je eigenlijk nog wel blij van je paardje? Als ik het vanuit je topics bekijk dan lijkt het alleen maar kommer en kwel te zijn .
Oprechte vraag hoor.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:08

Miss_Mii21 schreef:
Horseloverl schreef:
Is het alleen de glucosamine of xe variant met ook msm erin?

Met msm indd, denk je dat het daar aan kan liggen? Ervaring hier mee?

Dan kan de msm idd ook meespelen. Is zwavel, een “hete stof” die bij een bloederig paard ook dit gedrag kan veroorzaken. Heb ik al vaker gezien in de praktijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 20:24

Horseloverl schreef:
Miss_Mii21 schreef:

Dan kan de msm idd ook meespelen. Is zwavel, een “hete stof” die bij een bloederig paard ook dit gedrag kan veroorzaken. Heb ik al vaker gezien in de praktijk.

MSM is geen zwavel, zwavel is S, MSM is (CH3)2SO2. Er zit een zwavelmolecuul in, maar dat maakt het geen zwavel. Zout is ook niet opeens chloor omdat er een chloormolecuul in zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:39

'MSM staat voor methylsulfonylmethaan en is een natuurlijke, organische zwavelverbinding die van nature voorkomt in het lichaam en in voeding zoals groenten en fruit. Het is een bron van zwavel, een essentieel mineraal dat belangrijk is voor de vorming van eiwitten zoals collageen en keratine, en daardoor bijdraagt aan de gezondheid van huid, haar, nagels en gewrichten. MSM wordt vaak gebruikt als voedingssupplement om zwaveltekorten aan te vullen en ter ondersteuning van het bewegingsapparaat, allergieën en het immuunsysteem.'

En als je weet wat zwavel doet dan weet je ook dat het helpt bij het ontgiftigingsproces, bij mensen wordt er gewaarschuwd om voorzichtig op te bouwen omdat ze anders last kunnen krijgen van ontgiftigingverschijnselen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:51

Elisa2 schreef:
'MSM staat voor methylsulfonylmethaan en is een natuurlijke, organische zwavelverbinding die van nature voorkomt in het lichaam en in voeding zoals groenten en fruit. Het is een bron van zwavel, een essentieel mineraal dat belangrijk is voor de vorming van eiwitten zoals collageen en keratine, en daardoor bijdraagt aan de gezondheid van huid, haar, nagels en gewrichten. MSM wordt vaak gebruikt als voedingssupplement om zwaveltekorten aan te vullen en ter ondersteuning van het bewegingsapparaat, allergieën en het immuunsysteem.'

En als je weet wat zwavel doet dan weet je ook dat het helpt bij het ontgiftigingsproces, bij mensen wordt er gewaarschuwd om voorzichtig op te bouwen omdat ze anders last kunnen krijgen van ontgiftigingverschijnselen.

MSM is een zwavelVERBINDING, zoals je zelf ook al zegt. Het is geen zwavel in zuivere vorm. Die verbinding zorgt ervoor dat het goed opgenomen wordt door het lichaam en je er niet ziek van wordt. Het eten van zuivere zwavel is niet voor niets geen goed idee, zeg maar.

En MSM maakt al helemaal niet dat een paard er heet van wordt. Het kan wél invloed hebben op de maag, wat dan weer niet handig is bij een maagpatiënt.

Elisa2

Re: Paard ontploft op glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:54

Dat leek me logisch aangezien je pure zwavel niet kunt eten..dat er met zwavel een zwavelverbinding bedoeld wordt.

Mensen kunnen er ook bijzonder op reageren, dus dat een paard dat ook kan verbaasd me niet. Sommige mensen worden ook hyper bij herxheimerreacties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:57

Elisa2 schreef:
Dat leek me logisch aangezien je pure zwavel niet kunt eten..dat er met zwavel een zwavelverbinding bedoeld wordt.

Mensen kunnen er ook bijzonder op reageren, dus dat een paard dat ook kan verbaasd me niet. Sommige mensen worden ook hyper bij herxheimerreacties.

Mij niet, omdat hierboven nog gezegd wordt dat het zwavel is. Wat het dus, gelukkig, niet is.

Anywho, MSM heeft invloed op de gewrichten, waardoor een paard met artrose minder pijn ervaart en dus 'frisser' aan kan voelen. Maar om dan te zeggen dat het een 'hete stof' is, gaat ook wat ver.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 09:39

Horseloverl schreef:
Miss_Mii21 schreef:

MSM is geen zwavel, zwavel is S, MSM is (CH3)2SO2. Er zit een zwavelmolecuul in, maar dat maakt het geen zwavel. Zout is ook niet opeens chloor omdat er een chloormolecuul in zit.[/quote]

Er zit wel degelijk een verschil in de glocusamine zuiverheid als je horseflex en joint4 vergelijkt.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 09:42

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Mij niet, omdat hierboven nog gezegd wordt dat het zwavel is. Wat het dus, gelukkig, niet is.

Anywho, MSM heeft invloed op de gewrichten, waardoor een paard met artrose minder pijn ervaart en dus 'frisser' aan kan voelen. Maar om dan te zeggen dat het een 'hete stof' is, gaat ook wat ver.

Dit was niet even een paar rondjes extra lopen. Dit was extreem gedrag, van staken tot gewoon doen wat het zelf wilde, als in niet op de volte lopen, lostrekken en in keiharde galop de bak door crossen. En dat dan een aantal dagen na elkaar. Staat los van 'veel energie' want dan ging hij aan de longe wel in keiharde galop ipv dat hij staakte, ging steigeren, we dachten dat hij dwars door het hek zou gaan. Het was echt extreem. Niet even een volbloed die 3 extra rondjes in keiharde galop rent, die even iets frisser is. Absoluut niet.
En dan vervolgens een ervaren iemand er bij gehaald die minstens 20 minuten bezig is geweest voordat hij uberhaupt fatsoenlijk aan de longe liep en na 45 min kon hij pas normaal een rondje galopperen zonder te staken, steigeren of lostrekken/omkeren.

En je ziet al snel genoeg, als ineens dit soort gedrag zich voordoet, dat er iets in het management gewijzigd is waar hij op reageert. Want dit gedrag is echt niet normaal. Herken inmiddels precies de signalen als er ergens iets niet goed is.
Nu we gestopt zijn met de glucosamine is er niets meer aan de hand. Dus dat is 100% de oorzaak geweest.
Dat staat echt los van het feit dat het een volbloed is, het feit dat ik wel of niet lessen moet nemen, of hij wel of niet geschikt is, of hij wel of geen pijn heeft. Dat heeft er helemaal niets 0 mee te maken. Ik ken mijn eigen paard het beste. Maar de opmerking over de zuiverheid van glucosamine, dàt is iets waar ik iets mee kan. Tnxx.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:03

Miss_Mii21 schreef:
Dit was niet even een paar rondjes extra lopen. Dit was extreem gedrag, van staken tot gewoon doen wat het zelf wilde, als in niet op de volte lopen, lostrekken en in keiharde galop de bak door crossen. En dat dan een aantal dagen na elkaar. Staat los van 'veel energie' want dan ging hij aan de longe wel in keiharde galop ipv dat hij staakte, ging steigeren, we dachten dat hij dwars door het hek zou gaan. Het was echt extreem. Niet even een volbloed die 3 extra rondjes in keiharde galop rent, die even iets frisser is. Absoluut niet.
En dan vervolgens een ervaren iemand er bij gehaald die minstens 20 minuten bezig is geweest voordat hij uberhaupt fatsoenlijk aan de longe liep en na 45 min kon hij pas normaal een rondje galopperen zonder te staken, steigeren of lostrekken/omkeren.

En je ziet al snel genoeg, als ineens dit soort gedrag zich voordoet, dat er iets in het management gewijzigd is waar hij op reageert. Want dit gedrag is echt niet normaal. Herken inmiddels precies de signalen als er ergens iets niet goed is.
Nu we gestopt zijn met de glucosamine is er niets meer aan de hand. Dus dat is 100% de oorzaak geweest.
Dat staat echt los van het feit dat het een volbloed is, het feit dat ik wel of niet lessen moet nemen, of hij wel of niet geschikt is, of hij wel of geen pijn heeft. Dat heeft er helemaal niets 0 mee te maken. Ik ken mijn eigen paard het beste. Maar de opmerking over de zuiverheid van glucosamine, dàt is iets waar ik iets mee kan. Tnxx.

Jij bent degene die al járen met je paard loopt te emmeren qua eigenlijk alles. Lees je eigen topics eens terug, probleem op probleem op probleem. Terwijl je paard bij zijn vorige trainer aan een lang teugeltje langs de autowegen in Engeland loopt, gespierd, gezond en op gewicht. Dat je paard zo gigantisch in de staak gaat, is reden echt goed uit te zoeken wat er nu aan de hand is qua pijn.

Zoals hier al gezegd is, past je paard wel bij jou? Het is geen schande als dat niet zo is, he. Soms is het gewoon geen match hoe graag je ook wil.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:47

Dat was ik die dat zei en dat blijf ik denken.

Het is geen schande, geen falen en ook geen enkele andere negatieve beoordeling.
Het is gewoon geen match maar juist is iets heel natuurlijks.

Als je al zoveel hebt gedaan en geprobeerd, laat dat juist zien dat er geen gebrek is aan doorzettingsvermogen of goede wil om het te laten slagen.
Maar juist daarom is het beter voor jullie beiden om eerlijk te zeggen:
Paard, ik hou enorm van je… maar wij passen niet bij elkaar.

En dan ook nog de topic in het achterhoofd over een kinderwens en niet weten hoe dat bij het houden van een paard te plaatsen.

Dan zeg ik, verkoop deze en kijk over 10 jaar nog eens

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:30

Met de 4joint synergy voer je - wanneer je je aan de dosering houdt op de verpakking houdt- per dag:

10,025 gram MSM
5,040 gram glucosamine

Met de Horseflex Glucosamine-MSM voor paarden, voer - wanneer je je aan de dosering op de verpakking houdt - per dag:
8,1 gram MSM
9,9 gram glucosamide

Dus tja, waar ligt het dan aan, aan minder MSM, aan meer glucosamide?
Of aan minder van de andere stoffen die in de 4joints synergy zitten?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:54

quote="_San87_"]
Horseloverl schreef:
Miss_Mii21 schreef:

MSM is geen zwavel, zwavel is S, MSM is (CH3)2SO2. Er zit een zwavelmolecuul in, maar dat maakt het geen zwavel. Zout is ook niet opeens chloor omdat er een chloormolecuul in zit.[/quote]

Ik geef aan dat ik met deze specifieke stof, wat vanuit mijn vak gezien word als een stof die vaker het systeem opvlamt, van invloed kan zijn op het gedrag, idd het zwavelcomponent. Niet meer, niet minder. Vind je erg bot en betweterig reageren hier. Iets aardiger zou niet misstaan. Snap dat je het wil uitleggen maar dat kan ook op een normale manier. Niet iedereen weet alles.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:06

Bij wie ging het houden van hun eerste paard direct perfect vanaf het begin?

Mogen mensen zoeken en vragen hebben? Of is dat alleen maar fijn voor sommige mensen om daar maar tegenaan te trappen? Omdat iedereen hier het paard beter denkt te kennen dan de eigenaar.

Als dit gedrag veroorzaakt is door het supplement dan is de rest er om heen toch helemaal niet nodig? Gewoon stoppen, gedrag normaliseert.. klaar en door!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:11

DuoPenotti schreef:
Dat was ik die dat zei en dat blijf ik denken.

Het is geen schande, geen falen en ook geen enkele andere negatieve beoordeling.
Het is gewoon geen match maar juist is iets heel natuurlijks.

Als je al zoveel hebt gedaan en geprobeerd, laat dat juist zien dat er geen gebrek is aan doorzettingsvermogen of goede wil om het te laten slagen.
Maar juist daarom is het beter voor jullie beiden om eerlijk te zeggen:
Paard, ik hou enorm van je… maar wij passen niet bij elkaar.

En dan ook nog de topic in het achterhoofd over een kinderwens en niet weten hoe dat bij het houden van een paard te plaatsen.

Dan zeg ik, verkoop deze en kijk over 10 jaar nog eens

Dat denk ik ook. Paard krijgt op dit moment te weinig beweging, logisch dat elk voertje dan meetelt. Vroeger kregen paarden véél energierijker voer maar werden ze dagelijks, op 1 of 2rustdagen na, flink aan het werk gezet.
Dit lijkt niet het juiste paard in de situatie van TS. Ze is nu al bangig, ik kan garanderen dat dat met een zwangerschap veel erger wordt, dan groeit je amygdala namelijk (serieus) en dat is het angstgebied in de hersenen. (De a.s. moeder moet gevaren zien om haar baby te beschermen, heel natuurlijk proces.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:30

Elisa2 schreef:

Mogen mensen zoeken en vragen hebben? Of is dat alleen maar fijn voor sommige mensen om daar maar tegenaan te trappen? Omdat iedereen hier het paard beter denkt te kennen dan de eigenaar.

Als dit gedrag veroorzaakt is door het supplement dan is de rest er om heen toch helemaal niet nodig? Gewoon stoppen, gedrag normaliseert.. klaar en door!

Ze heeft dat dier al 4 jaar en kan er al die tijd al niet leuk mee werken/rijden. Als je de topics die TS heeft geopent naleest, is er al die tijd al geëmmer met van alles en nogwat: op gewicht houden lukt niet, wat wel te voeren en wat niet, maagzweren, mag geen suiker want dat werkt maagzweren in de hand waardoor ze dat dier chronisch te weinig voert/niet voert wat het nodig heeft aan krachtvoer, en heeft het dier halsartrose. TS heeft veel hulp aangeboden gekregen gehad van mensen die hun hele leven al met volbloeden werken, niet alleen in racing zelf, maar ook in het omscholen, maar ze wil niks aannemen en blijft doormodderen. Dat is toch gewoon sneu voor zo'n dier, maar ook voor TS zelf?

Daarnaast staat alles over dat dier gewoon online omdat het stamboek dat allemaal minutieus bijhoudt voor alle dieren. Zijn complete geschiedenis in Engeland is bekend. Daarom weet ik ook dat het dier nooit geraced heeft en 7 maanden in training heeft gestaan in Newmarket, waar ze standaard buiten rijden langs drukke wegen, het toen blaakte van gezondheid, maar wel te traag voor de renbaan was :).

De kritische reacties komen niet uit het niets, zeg maar...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:39

Elisa2 schreef:

Tegenaan trappen?
Jij leest hele andere dingen als wat mensen hier schrijven.

Maar hoeveel topics zijn er al, voer en karakter gerelateerd?
Al jaren.
Dus niemand heeft het over direct van begin af aan.

En ja dan blijf ik vragen, past het paard?
En ik weet dat mensen bij verkoop denken aan persoonlijk falen.
Terwijl het dat niet is.

Maar als je dat ook al niet meer mag zeggen...??

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:47

Ik lees graag de vragen en twijfels van mensen over voer en gedrag .Heel leerzaam vind ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:03

Ja twijfels mogen best ge-uit worden, ik denk alleen dat er over doorzagen niet nodig is.

Volgens mij gaat het inmiddels best goed met het dier, zijn de voer issues opgelost en kan ze er ook gewoon mee rijden nu.

Voor de rest is het denk ik zoeken en leren met vallen en opstaan. En dan lijkt het me alleen maar goed dat TS vragen stelt.