Mestwater

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 09:56

neetoch schreef:
Sorry maar Welke vragen heb ik niet beantwoord? En op pension kan je niet zomaar veranderen van hooi (goed hooi onbemest land prima structuur). Buiten dat is mijn merrie de enige die er last van heeft en ze staat hier al jaren juist perfect voor haar klachten. En ook geef ik haar al jaren hetzelfde qua voer , manier van leven etc en kan ik daar niets aan veranderen ivm haar mankementen.

Je geeft al jaren hetzelfde voer, schrijf je. Maar je paard is niet meer dezelfde als een aantal jaar geleden. Een ouder paard heeft andere behoeften. En nogmaals, heeft het paard PPID? Mijn oude kwpn merrie geef ik Rust en herstel van Voermeesters. Een van mijn oude Shetlanders met een jarenlang mestwater probleem en waarbij ik zo een beetje alles al heb geprobeerd, ben ik vanwege de eiwitten ook Rust en herstel gaan voeren. En tot mijn verbazing is het mestwater bijna weg.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 12:26

ellepel schreef:
Is het alleen met nieuw hooi?
Dan is het misschien een idee om al tijdig te beginnen met oud en nieuw door elkaar te mengen?
Heb je dat al geprobeerd.

Nee zo was het voorheen wel, maar dit is nog oude batch hooi (wat ze dus al het hele jaar krijgt) en het is al een maand zo met mestwater.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 12:30

henshem schreef:
neetoch schreef:
Sorry maar Welke vragen heb ik niet beantwoord? En op pension kan je niet zomaar veranderen van hooi (goed hooi onbemest land prima structuur). Buiten dat is mijn merrie de enige die er last van heeft en ze staat hier al jaren juist perfect voor haar klachten. En ook geef ik haar al jaren hetzelfde qua voer , manier van leven etc en kan ik daar niets aan veranderen ivm haar mankementen.

Je geeft al jaren hetzelfde voer, schrijf je. Maar je paard is niet meer dezelfde als een aantal jaar geleden. Een ouder paard heeft andere behoeften. En nogmaals, heeft het paard PPID? Mijn oude kwpn merrie geef ik Rust en herstel van Voermeesters. Een van mijn oude Shetlanders met een jarenlang mestwater probleem en waarbij ik zo een beetje alles al heb geprobeerd, ben ik vanwege de eiwitten ook Rust en herstel gaan voeren. En tot mijn verbazing is het mestwater bijna

Ok jaren was overdreven sorry. En ze heeft geen ppid, gelukkig niet, ik ben al druk zat met wat ze wel allemaal mankeert. Ik ga eens kijken naar het voer wat je noemt bedankt

neetoch

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 13:00

En ook thanks aan de bokkers die probiotica voorschrijven, ik ga er allemaal naar kijken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 14:38

neetoch schreef:
Wie heeft de ultieme tip voor mij tegen mestwater? Ik redde het voorheen altijd wel met vlozaad, maar dat werkt dus niet meer en ik vind het toch wel erg sneu worden voor haar. Ze krijgt het van het hooi.

Ik heb ook veel last gehad van mest water. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk besloten om hem te verhuizen naar een stal waar ze droog en kwalitatief goed hooi voeren, meerdere keren per dag. Ik sta er nu 1,5 maand. Mest water probleem is opgelost. Mooie droge mest.

Ik heb hele dure supplementen aangeschaft, hielp allemaal niks. Tot ik echt op droog hooi over ging. Oudere paarden kunnen blijkbaar minder goed tegen voordroog.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:34

Voer je droog of voordroog hooi, dus verpakt of onverpakt? Mijn hengst kreeg ook ineens mestwater, stond al jaren lang op voordroog, is nu 26 jaar. Ik had van mijn shetje nog kleine pakjes gewoon droog hooi onverpakt over nadat ik hem helaas in moest laten slapen, die ben ik mijn hengst gaan voeren en t was binnen een paar dagen over, nu blijven ze maar gewoon op onverpakt hooi staan, durf geen voordroog meer te gaan voeren.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 05:21

Nee geen voordroog. Het is juist onverpakt droog hooi van onbemest land.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:47

Onbemest land kan voor suikerrijk hooi zorgen. Die van mij kreeg daar slappe mest van, kon geen probiotica tegenop. Nu op voordroog wat veel lager in suiker zit en het gaat weer goed.

Misschien ook goed om eens te testen wat er in zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 23:01

Het hooi kan zeker voor een reactie zorgen. Te suikerrijk, te grof, te lange stengels, schimmels of endofyten, teveel ijzer, jkk of andere planten.
Er zijn zoveel oorzaken van mestwater.
Maar succes met de symptoombestrijding. Dan kan bietenpulp helpen.