Sportmuesli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannes2024

Re: Sportmuesli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:11

het ene paard is gewoon temperament voller dan de ander en bij sommige paarden valt dat niet op te lossen met alle moderne brokjes en middeltjes , het zit ook vaak tussen de oren van de baasjes dat deze zogenaamde wonder brokjes en middeltjes werken , het is een hele hype
een intensief sport paard voer je natuurlijk anders als een leuk recreatie paard dat niet iedere dag traint en zware arbeid moet verrichten

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 07:35

Ik ben om dezelfde reden actieve en protein van Vitalstyle gaan geven. Ik heb een tinkermerrie en onder het zadel was ze niet vooruit te branden. Zowel als ik er een keer op zit en bij mijn bijrijder.
Een halve schep/driekwart schep na het rijden ben ik gaan geven. En ze is net wat meer energieker tijdens de arbeid. Daarnaast krijgt ze ook oerbalans van Vitalstyle en een kwart schep slueslimix van Vitalstyle.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:17

Tatyana schreef:
Power Fit van Florian is een aanrader voor net dat beetje extra.

Is een hele fijne muesli. Voor mijn paard ben ik zelfs overgegaan op de high impact brok van Florian. Hij staat 24/7 buiten, loopt veel en geeft hem net wat extra met rijden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:09

Misschien interessant om je voeding eens te laten doorlichten? Heb toevallig bij een bokker dat laten doen. Equi-Exel heet het bedrijf. Was gratis en bizar uitgebreid. Zo kwam ik erachter dat zelfs met een balancer ik bepaalde vitamines en mineralen gewoon nog miste. En dan denk je het juiste te voeren.. :')

Het advies was trouwens deels haar eigen voeding (de nieuwe balancer) maar daarnaast kreeg ik ook gewoon Pavo Fibrebeet aangeraden en kon ik eventueel kijken naar iets van Havens om droog te kunnen voeren. Dus voor mijn gevoel gewoon een eerlijk advies en niet pusherig naar 1 of een eigen merk.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 14:24

koend schreef:
Ik ben niet zo van de additieven, tenzij op aanraden van de DA.

Ik denk dat je meer kunt winnen bij andere training.
Meer richting intervaltraining en feller vooruit rijden
Vb:
Telkens het past eens een echt spurtje in verlichte zit,
Of regelmatig een lange galoppade, maar dan ook echt in de vooruit. Vergeet even "aan de teugel".
Dressuur buiten trainen op een zo groot mogelijke piste.
Bij dressuur ook veel felle overgangen in de vooruit: vb stap - uitgestrekte draf of achteruit - uitgestrekte draf.
Bij dressuur vooral niet veel "gewoon rondjes rijden” maar korte overgangen, afwisselen, uitdagen en enthousiast belonen.

B8nnen enkele maanden heb je een ander paard!
Veel plezier.

dag Koen,
ik zit jouw reactie nogmaals te lezen, dank daarvoor. Wat ik eerder al schreef: paard komt in mijn ogen niets te kort voor wat hij doet qua werk. Want dat is echt minimaal: 2 x of 3x in de week een klein uurtje rustig aan. En misschien zit de sleutel meer in actiever rijden en mijn mindset veranderen. Heb ik gisterenavond de knop om gezet en jawel hij was al actiever. Ook heerlijk dat de herfst eraan komt, dan krijg je vanzelf meer activiteit.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 19:44

Lenteklokje schreef:
wat hij doet qua werk. Want dat is echt minimaal: 2 x of 3x in de week een klein uurtje rustig aan.

Een paard spiegelt. Schrik dus niet als je paard ook denkt: "Een klein uurtje rustig aan” Haha!

In mijn ogen krijgen heel veel paarden gewoon te weinig werk. 3 x per week is een minimum, 4 x is veel beter. ( ze moeten natuurlijk wel gezond en minimum 4 jaar zijn).
Maar je vertelt dat je begint met kortere intensievere trainingen, ik moet je dus niet meer overtuigen. Goed bezig! Hou je ons op de hoogte?

Nog een tip in die richting: de zijgangen kunnen ook een plezante uitdaging zijn vooral als je ze schakelt met middengangen. Vb halve lengte schouderbinnenwaarts en dan de rest van de lange zijde middendraf; meerdere keren na elkaar doen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:13

koend schreef:
Lenteklokje schreef:
wat hij doet qua werk. Want dat is echt minimaal: 2 x of 3x in de week een klein uurtje rustig aan.

Een paard spiegelt. Schrik dus niet als je paard ook denkt: "Een klein uurtje rustig aan” Haha!

In mijn ogen krijgen heel veel paarden gewoon te weinig werk. 3 x per week is een minimum, 4 x is veel beter. ( ze moeten natuurlijk wel gezond en minimum 4 jaar zijn).
Maar je vertelt dat je begint met kortere intensievere trainingen, ik moet je dus niet meer overtuigen. Goed bezig! Hou je ons op de hoogte?

Koen, mijn mooie paard is gezegend met een niet-alledaagse huisvesting: de hele dag in een grote groene wei waar hij van alles ziet, dus hij loopt ook zelf heen en weer. Die 3 x in de week rijden is dan toch prima? Is voor de fun en recreatie, geen wedstrijden etc.
NB: wat bedoel je precies met het paard spiegelt?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 10:18

koend schreef:
Lenteklokje schreef:

Nog een tip in die richting: de zijgangen kunnen ook een plezante uitdaging zijn vooral als je ze schakelt met middengangen. Vb halve lengte schouderbinnenwaarts en dan de rest van de lange zijde middendraf; meerdere keren na elkaar doen.

Zijgangen, schouderbinnenwaarts, nee op dat niveau zitten we (nog) niet... wel middendraf en vanuit halt naar de draf. Tempowisselingen, 8-tjes draaien. Wat ik ook een mooie oefening vind is galop in de verlichte zit op een lange grasstrook in het veld.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:54

"Een paard spiegelt." Is iets wat vaak gebruikt wordt in therapie met paarden.

Ik weet niet hoe ver je daarin kan gaan. Wat ik wel weet is dat het paard opvallend vaak enthousiast wordt als jij het bent, bang wordt als jij het bent, een sprong weigert als jij twijfelt enz.
Dus is het logisch dat jij niet moet denken :"Half uurtje rustig aan" als je het paard energieker wil krijgen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:22

Een paard met volle maag bewegen snap ik, maar dit is ruwvoer en niet krachtvoer.
Ik zou de basisbrok vervangen voor sportbrok en 2 keer een kilo. Na t rijden eventueel sportmusli extra.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:21

Texas02 schreef:
Waarom zou je juist voor het rijden de muesli willen voeren? Dat zou ik juist na tijd doen. Het is nou niet zo dat je de sportmuesli voert, een half uur wacht en je paard ineens feller en actiever is. Dat komt juist door langer de muesli bij te voeren, daar zitten dingen in waar ze heter van worden. Maar dat heeft wel een paar weken nodig om te gaan werken. Het is niet een magisch iets wat je nu geeft en met een half uur werkt hij. Net zo als dat je meer brok zou gaan voeren. Dat effect merk je ook pas na een poos en niet direct. Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.

En Subli als brok is niet echt de beste die je zou kunnen nemen, Subli staat zelfs bekend als één van de slechtste om eerlijk te zijn.. Een halve schep per keer ligt eraan of dat genoeg is, train je veel en hard? Hoe groot is je paard? Mijn paard krijgt een volle schep brok per keer bij gewoon normaal werk, geen overdreven training maar ook niet alleen stap ritjes. Soms gaan we dressuurmatig aan de slag, soms een sprongetje of Working Equitation en soms gaan we op buitenrit, vaak alleen stappen. Hij heeft het nodig om een volle schep per keer (twee keer per dag) te krijgen, en ik voer hem zelf nog muesli bij. Elke keer na het rijden ongeveer driekwart schep.

Wat is precies je bron? Kun je vertellen waarom Subli een van de slechtste is? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Mijn paard krijgt al 10 jaar Subli, hij is nu 20, fit, werklustig, en z'n vacht glimt.

Dus laat svp weten.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:30

koend schreef:
"Een paard spiegelt." Is iets wat vaak gebruikt wordt in therapie met paarden.

Ik weet niet hoe ver je daarin kan gaan. Wat ik wel weet is dat het paard opvallend vaak enthousiast wordt als jij het bent, bang wordt als jij het bent, een sprong weigert als jij twijfelt enz.
Dus is het logisch dat jij niet moet denken :"Half uurtje rustig aan" als je het paard energieker wil krijgen.

oh mooi gezegd Koen en ik geloof hier ook in. Ook als een ruiter angst voelt dan neemt het paard dat over etc. Maar nooit zo bij stil gestaan dat dit ook geldt bij het voorwaarts rijden! Inmiddels ben ik overtuigd dat het voer verder okay is en ga ik vooralsnog niet op sportmuesli over. Overigens ik ben tevreden met Subli.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:33

Cioccolato schreef:
Een paard met volle maag bewegen snap ik, maar dit is ruwvoer en niet krachtvoer.
Ik zou de basisbrok vervangen voor sportbrok en 2 keer een kilo. Na t rijden eventueel sportmusli extra.

beste Cioccolato, dank voor de aanvulling. Ja sportbrok kan een goede keuze zijn maar ik "sport" niet met het paard, het is echt recreatief 3x in de week. Soms een buitenrit, dan weer lekker rijden in de wei. Vandaag toevallig in de bak. Maar sporten mag dat niet zijn! Dat wat ik vraag moet hij makkelijk op de basisbrok kunnen. En hij eet de hele dag door grassen en kruiden in de wei. :9

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:35

Rubs schreef:
Texas02 schreef:
Waarom zou je juist voor het rijden de muesli willen voeren? Dat zou ik juist na tijd doen. Het is nou niet zo dat je de sportmuesli voert, een half uur wacht en je paard ineens feller en actiever is. Dat komt juist door langer de muesli bij te voeren, daar zitten dingen in waar ze heter van worden. Maar dat heeft wel een paar weken nodig om te gaan werken. Het is niet een magisch iets wat je nu geeft en met een half uur werkt hij. Net zo als dat je meer brok zou gaan voeren. Dat effect merk je ook pas na een poos en niet direct. Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.

En Subli als brok is niet echt de beste die je zou kunnen nemen, Subli staat zelfs bekend als één van de slechtste om eerlijk te zijn.. Een halve schep per keer ligt eraan of dat genoeg is, train je veel en hard? Hoe groot is je paard? Mijn paard krijgt een volle schep brok per keer bij gewoon normaal werk, geen overdreven training maar ook niet alleen stap ritjes. Soms gaan we dressuurmatig aan de slag, soms een sprongetje of Working Equitation en soms gaan we op buitenrit, vaak alleen stappen. Hij heeft het nodig om een volle schep per keer (twee keer per dag) te krijgen, en ik voer hem zelf nog muesli bij. Elke keer na het rijden ongeveer driekwart schep.

Wat is precies je bron? Kun je vertellen waarom Subli een van de slechtste is? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Mijn paard krijgt al 10 jaar Subli, hij is nu 20, fit, werklustig, en z'n vacht glimt.

Dus laat svp weten.

ja ik ben juist supertevreden met Subli. Mijn vorige paard is er 31 mee geworden....

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:09

Ik heb ook zo’n braaf paard met een ietwat flegmatiek karakter (als het om dressuurmatig werk gaat dan) en neiging naar model ‘tonnetje rond’. Ik heb jaren lang geprobeerd m wat ‘heter’ te voeren maar dat hielp allemaal niks of ik kreeg just een paard wat rillerig werd. Wat hier toch echt het beste heeft geholpen is consequenter zijn met het rijden en belonen bij gewenste reacties. Mijn paard galoppeert graag en wordt daar voorwaartser van dus ik galoppeer al vrij vlot na het inrijden stukjes. En verder; als de mijne ook maar ietsjes dikker wordt of ik de training laat verslappen merk ik dat aan zijn werklust. Is jouw paard slank? Extra kilo’s helpen ook niet. Ik heb overigens een Gelders paard, dus wat zwaarder gebouwd type.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:13

Lenteklokje schreef:
Cioccolato schreef:

beste Cioccolato, dank voor de aanvulling. Ja sportbrok kan een goede keuze zijn maar ik "sport" niet met het paard, het is echt recreatief 3x in de week. Soms een buitenrit, dan weer lekker rijden in de wei. Vandaag toevallig in de bak. Maar sporten mag dat niet zijn! Dat wat ik vraag moet hij makkelijk op de basisbrok kunnen. En hij eet de hele dag door grassen en kruiden in de wei. :9

Dan hoeft ie ook geen sportmusli? Beetje rare beredenering
Als paard meer nodig heeft, wat je vraagt in je openingspost, kun je wat ander voer proberen. Merriebrok wordt ook gebruikt voor niet lacterende merries.. je kijkt naar passend voer voor je paard, niet naar de naam van de brok/musli/etc.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 21:20

Hoe de brok ook heet, kijk wat je paard nodig heeft. Die van mij loopt voornamelijk op de paddock paradise en om hem op gewicht te houden krijgt ie op 1 dag een ruime kilo florian high impact naast zn muesli van bijna halve kilo en onbeperkt hooi. Dan zou ie gezien wat ze adviseren flink aan de bak moeten elke dag.

De een heeft veel nodig en de ander wordt dik van lucht.

Leuk al die adviezen wat ze aanbevelen, maar naar je paard kijken zegt zoveel meer.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 12:06

Bullebeest schreef:
Hoe de brok ook heet, kijk wat je paard nodig heeft. De een heeft veel nodig en de ander wordt dik van lucht.
Leuk al die adviezen wat ze aanbevelen, maar naar je paard kijken zegt zoveel meer.

Dank je wel, Ja, dat is waar, die van mij eet de hele dag door in de wei met nu nog steeds veel gras. Hij ziet er prima uit, eerder te rond dan te schraal. Misschien ga ik nog wel sportmuesli geven in het najaar, maar voorlopig niet, omdat hij meer dan genoeg krijgt, ben ik achter gekomen. Ben nu aan het leren het voorwaarts rijden meer erin te krijgen, dit is ook echt een opgave voor mij als ruiter. Zie mijn andere topic.