Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
koend schreef:Ik ben niet zo van de additieven, tenzij op aanraden van de DA.
Ik denk dat je meer kunt winnen bij andere training.
Meer richting intervaltraining en feller vooruit rijden
Vb:
Telkens het past eens een echt spurtje in verlichte zit,
Of regelmatig een lange galoppade, maar dan ook echt in de vooruit. Vergeet even "aan de teugel".
Dressuur buiten trainen op een zo groot mogelijke piste.
Bij dressuur ook veel felle overgangen in de vooruit: vb stap - uitgestrekte draf of achteruit - uitgestrekte draf.
Bij dressuur vooral niet veel "gewoon rondjes rijden” maar korte overgangen, afwisselen, uitdagen en enthousiast belonen.
B8nnen enkele maanden heb je een ander paard!
Veel plezier.
Lenteklokje schreef:wat hij doet qua werk. Want dat is echt minimaal: 2 x of 3x in de week een klein uurtje rustig aan.
koend schreef:Lenteklokje schreef:wat hij doet qua werk. Want dat is echt minimaal: 2 x of 3x in de week een klein uurtje rustig aan.
Een paard spiegelt. Schrik dus niet als je paard ook denkt: "Een klein uurtje rustig aan” Haha!
In mijn ogen krijgen heel veel paarden gewoon te weinig werk. 3 x per week is een minimum, 4 x is veel beter. ( ze moeten natuurlijk wel gezond en minimum 4 jaar zijn).
Maar je vertelt dat je begint met kortere intensievere trainingen, ik moet je dus niet meer overtuigen. Goed bezig! Hou je ons op de hoogte?
koend schreef:Lenteklokje schreef:wat hij doet qua werk. Want dat is echt minimaal: 2 x of 3x in de week een klein uurtje rustig aan.
Nog een tip in die richting: de zijgangen kunnen ook een plezante uitdaging zijn vooral als je ze schakelt met middengangen. Vb halve lengte schouderbinnenwaarts en dan de rest van de lange zijde middendraf; meerdere keren na elkaar doen.
Texas02 schreef:Waarom zou je juist voor het rijden de muesli willen voeren? Dat zou ik juist na tijd doen. Het is nou niet zo dat je de sportmuesli voert, een half uur wacht en je paard ineens feller en actiever is. Dat komt juist door langer de muesli bij te voeren, daar zitten dingen in waar ze heter van worden. Maar dat heeft wel een paar weken nodig om te gaan werken. Het is niet een magisch iets wat je nu geeft en met een half uur werkt hij. Net zo als dat je meer brok zou gaan voeren. Dat effect merk je ook pas na een poos en niet direct. Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.
En Subli als brok is niet echt de beste die je zou kunnen nemen, Subli staat zelfs bekend als één van de slechtste om eerlijk te zijn.. Een halve schep per keer ligt eraan of dat genoeg is, train je veel en hard? Hoe groot is je paard? Mijn paard krijgt een volle schep brok per keer bij gewoon normaal werk, geen overdreven training maar ook niet alleen stap ritjes. Soms gaan we dressuurmatig aan de slag, soms een sprongetje of Working Equitation en soms gaan we op buitenrit, vaak alleen stappen. Hij heeft het nodig om een volle schep per keer (twee keer per dag) te krijgen, en ik voer hem zelf nog muesli bij. Elke keer na het rijden ongeveer driekwart schep.
koend schreef:"Een paard spiegelt." Is iets wat vaak gebruikt wordt in therapie met paarden.
Ik weet niet hoe ver je daarin kan gaan. Wat ik wel weet is dat het paard opvallend vaak enthousiast wordt als jij het bent, bang wordt als jij het bent, een sprong weigert als jij twijfelt enz.
Dus is het logisch dat jij niet moet denken :"Half uurtje rustig aan" als je het paard energieker wil krijgen.
Cioccolato schreef:Een paard met volle maag bewegen snap ik, maar dit is ruwvoer en niet krachtvoer.
Ik zou de basisbrok vervangen voor sportbrok en 2 keer een kilo. Na t rijden eventueel sportmusli extra.
Rubs schreef:Texas02 schreef:Waarom zou je juist voor het rijden de muesli willen voeren? Dat zou ik juist na tijd doen. Het is nou niet zo dat je de sportmuesli voert, een half uur wacht en je paard ineens feller en actiever is. Dat komt juist door langer de muesli bij te voeren, daar zitten dingen in waar ze heter van worden. Maar dat heeft wel een paar weken nodig om te gaan werken. Het is niet een magisch iets wat je nu geeft en met een half uur werkt hij. Net zo als dat je meer brok zou gaan voeren. Dat effect merk je ook pas na een poos en niet direct. Ik denk dat het juist averechts gaat werken om vlak voor het rijden te gaan voeren. Als ik zelf vlak voor het rijden ga eten, zit ik ook vol en heb ik juist geen zin om wat te gaan doen.
En Subli als brok is niet echt de beste die je zou kunnen nemen, Subli staat zelfs bekend als één van de slechtste om eerlijk te zijn.. Een halve schep per keer ligt eraan of dat genoeg is, train je veel en hard? Hoe groot is je paard? Mijn paard krijgt een volle schep brok per keer bij gewoon normaal werk, geen overdreven training maar ook niet alleen stap ritjes. Soms gaan we dressuurmatig aan de slag, soms een sprongetje of Working Equitation en soms gaan we op buitenrit, vaak alleen stappen. Hij heeft het nodig om een volle schep per keer (twee keer per dag) te krijgen, en ik voer hem zelf nog muesli bij. Elke keer na het rijden ongeveer driekwart schep.
Wat is precies je bron? Kun je vertellen waarom Subli een van de slechtste is? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Mijn paard krijgt al 10 jaar Subli, hij is nu 20, fit, werklustig, en z'n vacht glimt.
Dus laat svp weten.
Lenteklokje schreef:Cioccolato schreef:Een paard met volle maag bewegen snap ik, maar dit is ruwvoer en niet krachtvoer.
Ik zou de basisbrok vervangen voor sportbrok en 2 keer een kilo. Na t rijden eventueel sportmusli extra.
beste Cioccolato, dank voor de aanvulling. Ja sportbrok kan een goede keuze zijn maar ik "sport" niet met het paard, het is echt recreatief 3x in de week. Soms een buitenrit, dan weer lekker rijden in de wei. Vandaag toevallig in de bak. Maar sporten mag dat niet zijn! Dat wat ik vraag moet hij makkelijk op de basisbrok kunnen. En hij eet de hele dag door grassen en kruiden in de wei.
Bullebeest schreef:Hoe de brok ook heet, kijk wat je paard nodig heeft. De een heeft veel nodig en de ander wordt dik van lucht.
Leuk al die adviezen wat ze aanbevelen, maar naar je paard kijken zegt zoveel meer.