Als het dan zover is, afscheid nemen (euthanasie)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

XladyX schreef:
Ik heb niets verder toe te voegen aan de ervaringen al gedeeld. Behalve dan dat ik veel lees dat een overleden paard perse aan de weg moet liggen voor de Rendac.

Wij hebben afgelopen maandag helaas een paard moeten laten gaan en ivm drukke weg en smalle berm gebeld of het evt ook op het erf kon en dat was geen probleem. Volgens de klantenservice kwamen alleen extra eenmalig 4,51€ kosten bij ivm reinigen van de banden. Wel moeten ze op een harde ondergrond liggen, vrij van obstakels (hek, boom etc) en bereikbaar via verharding. Maandag 16:30 gebeld en volgende dag is hij nog voor lunchtijd opgehaald, op eigen erf.

Ik had mijn ervaring ook al gedeeld in dit topic. Ik heb gekozen voor de individuele service van Rendac en ben daar heel tevreden over. Die hebben mijn paard op het tijdstip van mijn keuze opgehaald met de trailer. Zo vanuit de wei waar ik hem had laten inslapen. Inslapen was om half 4 en Rendac was er om 7 uur ‘s avonds. Hele lieve mensen die heel respectvol met mijn paard omgingen.

Als het kan zou ik het een volgende keer weer zo doen. De kosten zijn uiteraard hoger dan de normale service.

Ibbel

Re: Als het dan zover is, afscheid nemen (euthanasie)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Nog even een tip als je het staart of manenhaar (langer) wilt bewaren. Bewaar het in een goed afsluitbare doos oid. Ik had het haar van mijn paard in mijn werkkamer liggen, en daar bleek op één of andere manier een (kleding-)mot lucht van gekregen te hebben. Kledingmotten zijn berucht om het gaten te vreten in wollen kleding, en paardenhaar is kennelijk net ze lekker als schapenwol.

Er waren aardig wat haren doormidden gebeten... Ik had genoeg over, daar niet van, maar dat was even een eye opener.

Allejandro

Re: Als het dan zover is, afscheid nemen (euthanasie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:10

Bedankt voor alle reacties en gedeelde ervaringen. Ik heb ze met tranen in mijn ogen zitten lezen, want het is toch een heel emotioneel gebeuren.

Ik besef mij ook goed dat ik de 'luxe' heb om dit te plannen, uit te werken en voor te bereiden, omdat dat niet voor iedereen weggelegd is als het acuut moet.

Mijn paard is ook echt "op" en is nu comfortabel met pijnstilling. Een fotoshoot staat nog gepland inderdaad.
Ik moet er alleen echt naar toe 'werken', merk ik. En met dit bericht, de ervaringen lezen is weer een stapje dichterbij. Dankjewel daarvoor. Hele 'fijne' reacties & tips.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Allejandro schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen rondom het laten inslapen van een paard. Het is voor mij nu helaas na 21 jaar aan de orde bij mijn eigen paard.

Hoe gaat een euthanasie bij een paard praktisch in zijn werk?

Zijn er dingen waar ik vooraf over moet nadenken (locatie, aanwezigheid, eventueel afscheid nemen)?

Hoe hebben jullie de emotionele kant ervaren en hoe hebben jullie jezelf of anderen daarop voorbereid?

Hebben jullie tips om mooie herinneringen vast te leggen (foto’s, pluk manen, hoefijzer bewaren, etc.)?

Ik vind het een zwaar onderwerp, maar ik denk dat het kan helpen om er nu al wat over te weten. Alle ervaringen, tips of adviezen zijn welkom.

Alvast bedankt

Bij euthanasie worden ze eerst zwaar verdoofd voordat ze de prik krijgen die het hart stopt, een paard merkt er als het goed gedaan wordt niks van. Maar het beeld dat ze vallen kan naar zijn en het is ook niet altijd duidelijk hoe een paard zal vallen dus soms begeleid de DA dat en in andere gevallen kun je het paard zelf blijven vasthouden.

Over het vooraf nadenken is al veel gezegd, wij doen het inslapen het liefst op de kliniek. De paarden zijn dan wel het laden en meegaan gewend dus dat zorgt niet voor extra stress. De kliniek regelt het ophalen en de rendac en je wordt zelf niet geconfronteerd met een dood paard die aan de weg ligt.

Phew, emotioneel vind ik dit het ergste om te doen en ben er ook niet goed in..ene paard hakt er harder in dan de ander maar tja..heftig is het enige woord wat ik kan bedenken. Ik heb me er nooit speciaal op voorbereid maar altijd geprobeerd te handelen uit het belang van het paard en alles maar over me heen laten komen.

Wat ik aan de DA gevraagd heb is om na het overlijden de staart af te knippen. Met dat haar zijn er nog mooie sieraden e.d te maken. Van de meesten had ik al fotoshoots van andere momenten in het leven, zou zelf denk ik emotioneel gezien een afscheidshoot niet zo goed trekken. Maar heb wel normale foto's van de laatste dag/ dag ervoor etc.

Heel veel sterkte met het afscheid nemen en het hele proces! :knuffel:

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

SusanH schreef:
Zou ik mogen weten waar je die dromenvanger hebt laten maken? Dat idee vind ik echt heel mooi voor mijn dochter.

Ik heb het zelf gemaakt!

Afbeelding

Ik heb de ring bij de Xenos gehaald. Vervolgens met draad het patroon in de ring gemaakt. En met plukken 2 vlechtjes gemaakt en deze rondom de ring vast gemaakt. En een vlechtje in het flesje eraan gehangen.

Ik heb in het begin wel met de haren de ring geprobeerd te bedekken door het eromheen te wikkelen maar het blijft met geen mogelijkheid vast zitten. Lijmpistool gebruikt. Uiteindelijk is de ring wel bedekt maar niet zo mooi dus heb ik die vlechten erop gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 59 min geleden

emilyslaluna schreef:
SusanH schreef:
Zou ik mogen weten waar je die dromenvanger hebt laten maken? Dat idee vind ik echt heel mooi voor mijn dochter.

Ik heb het zelf gemaakt!

[ Afbeelding ]

Ik heb de ring bij de Xenos gehaald. Vervolgens met draad het patroon in de ring gemaakt. En met plukken 2 vlechtjes gemaakt en deze rondom de ring vast gemaakt. En een vlechtje in het flesje eraan gehangen.

Ik heb in het begin wel met de haren de ring geprobeerd te bedekken door het eromheen te wikkelen maar het blijft met geen mogelijkheid vast zitten. Lijmpistool gebruikt. Uiteindelijk is de ring wel bedekt maar niet zo mooi dus heb ik die vlechten erop gedaan.

Mooi zeg!