Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:06

Ik vind het nogal wat wat je hier typt wat dit dier soms doet.

Ook voelt het voor mij een beetje alsof het toch her en der wat gebagatelliseerd wordt. Ik lees: puberperiode, typerend voor asha, we grappen erover etcetera. Ondanks dat ze tussen dit gedrag in dan zo braaf is is dit dus gewoon absoluut geen braaf dier. Sterker nog, dit paard is gewoon levensgevaarlijk. Misschien kan ze er niks aan doen door inderdaad pijn maar dat doet niets af aan het gedrag. Ik begrijp best dat je ook liefde voelt voor dit paard maar dit kan gewoon zo niet. Het is nu je arm en dat is al heftig genoeg maar straks eindig je nog in een rolstoel of zo. Dat moet je toch niet gokken.

Ik had dit paard zelf al lang volledig binnenstebuiten laten keren of er een medische oorzaak is en aan de hand van de bevindingen dan pas verder beslissen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:10

Lithya schreef:
Zo je laatste paar posts te hebben gelezen, kom ik toch terug bij wat ik in eerste instantie dacht. Dit paard is helaas niet veilig om te verhandelen en is niet geholpen in de handel te komen. Die moet je laten gaan. Sorry,

Eens. Ik vind dit echt extreem heftig. Ik zou zsm de dierenarts laten komen voordat het echt een keer verkeerd afloopt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:20

Neem aub je verantwoordelijkheid door of te checken wat er met het dier aan de hand is, te houden of te laten hemelen.
Weg doen om deze redenen is het probleem naar iemand anders schuiven en wellicht als paard pijn heeft ook nog oneerlijk als er weer iemand vanalles gaat uitproberen.

Dit gedrag is verre van ok en moet niet bij een ander terecht komen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:22

Jemig, dit klinkt echt heel heftig en volstrekt abnormaal. Ik zou ook zeer zeker laten onderzoeken op ecvm, want dat explosieve past daar inderdaad bij. Maar gewoon sowieso opladen naar een goede kliniek voor grondig onderzoek. Dit gedrag is echt niet zomaar.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:26

nnicolex schreef:
Mijn vriendin heeft toevallig ook een jonge merrie die echt enorm explosief gedrag vertoond. Zowel onder het zadel als aan de hand. Wel echt een ontzettend lieve merrie verder in de omgang maar dus heel onvoorspelbaar. Zij heeft haar merrie bij sdcm laten onderzoeken en daar is is helaas evcm uit gekomen.. dus denk dat het het zeker waard is om haar te laten onderzoeken

Sorry zie nu pas alle spelfouten, stomme autocorrect. Uiteraard ECVM EN SMDC.

Jou aanvullingen passen ook erg bij beeld van dat paard. Was bij de DA ook zo explosief..

Sterkte met je eigen herstel!

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 07:33

Ik denk niet dat het eerlijk is naar het paard of naar de volgende eigenaar om dit dier te verkopen.

Eerst duidelijkheid krijgen wat er precies speelt. Al zou de keuze om in te laten slapen ook niet vergeten moeten worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:17

Is gericht trappen ook een symptoom van EVCM? Want wat ik nu al een paar keer lees, bij jou en wat ze bij de DA doet is dat ze echt gericht trapt. Dat zou ik de grootste zorg vinden en ik vraag me ook af of ze hier al eens stevig op gecorrigeerd is? Is ze in de kudde ook de dominante?

Verder zou ik het dier met al deze informatie opladen naar de kliniek en onderzoeken op evcm als ze ook verdere symptomen hier van vertoond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:25

Ik vind die laatste berichten ook echt als vuile dominantie klinken.

Van een paard dat ik "ken" met EVCM is het onvoorspelbare ook echt onvoorspelbaar.
En niet iemand op zijn nummer willen zetten.

Maar zo de handel in. Nee.
Misschien met verhaal op een beleer stal zetten.
Er zijn echt mensen die dit graag als uitdaging zien.

En die kunnen wellicht ook helpen het dier naar een kliniek te krijgen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 08:29

Als het dier gezond is dan zou het wellicht ook helpen om eens een tijdje in een kudde te staan met dominante paarden die haar op haar nummer zetten. Of wellicht bij Featherlight in training zetten.

Maar goed, moet wel eerst uitgesloten worden of ze ergens last van heeft..het kan ook nog een en/ en kwestie zijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:29

ChelseaAyLee schreef:
Dan heb ik nog niet verteld van de dierenarts die wilde temperaturen, wat niet lukte, weg liep om sedatie klaar te maken, waarop mevrouw bliksemsnel haar kont draait en hem een trap tegen zijn kont na geeft. Niet hard, maar wel raak. Ze had toen wel een hele heftige puberperiode, maar vind het wel ook typerend Asha, nog even zo'n rare actie.
Tegenwoordig laat ze zich wel goed behandelen en temperaturen gelukkig, we hebben eraan gewerkt. En ze laat zich dus buiten de rare explosies juist uitstekend hanteren, ze weet zich verder prima te gedragen en wat de grenzen zijn.

Dit verhaal klinkt overigens niet echt als een uiting van EVCM. Dit klinkt ook gewoon als gericht uithalen, niet zozeer vanwege een medisch probleem.
Ik zeg niet dat dit misschien OOK speelt overigens.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 09:40

Ik vind het ook lastig, hoeveel is karakter, en hoeveel is pijn.
Het is idd een dominante merrie, de merrie die nu de kudde leidt gaat aan de kant als Asha begint te schreeuwen, zo noem ik haar gedrag maar.
Ze is, behalve de laatste keer ook behoorlijk afgestraft met dat trappen van haar.
De keer dat ze mijn buik had had ik nog als excuus dat ze schrok, en als ze schrikt wil ze ook draaien en trappen.
Enkel de laatste keer was het echt geheel uit het niets.
Het lijkt nu allemaal heel heftig, maar het zijn voorvallen, waar je mee dealt, een tijdje voorzichtig bent, maar omdat ze zich tussendoor dus behalve haar kamikaze acties redelijk normaal gedraagt ga je gewoon weer verder. Dat ze niet de makkelijkste is en behoorlijk dominant wist ik, maar dacht dat elke puber wel maffe dingen deed, en zeker een heftige
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 20-08-25 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:45

Ik denk dat het een tweetal verschillende gedragingen zijn, het gedrag naar mensen toe kan komen uit onopgevoed of pijn, het gedrag richting andere paarden is gewoon ver(ge)stoort gedrag. Schreeuwen of voluit meppen naar kuddegenoten is gewoon gestoord paardengedrag, dat heeft helemaal niets met dominantie of puberen te doen.

Dit kan uiteraard gelijk naast gezondheidsproblematieken spelen. Onder de streep is het dier, hoe het nu is, niet verkoopbaar. Hoe zie je het zelf TS? Wil je haar doorlichten qua gezondheid/ wegbrengen naar een extern adres om te kijken of het gedrag is?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:51

Daarbij pubert een paard op 4-jarige leeftijd ook niet meer.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:53

Met zo een zou ik medisch laten onderzoeken of alles in orde is.
Komt er niks aan het licht dat verholpen kan worden, dan had het bij mij klaar geweest. Ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben dat er ernstige en/of fatale ongelukken gebeuren als ik dat dier verkocht.
Zeker omdat van dit paard de gehele geschiedenis bekend is en dit dus niet uit trauma voortkomt.
Sterkte de komende tijd :(:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:00

Oehlala schreef:
Ik denk dat het een tweetal verschillende gedragingen zijn, het gedrag naar mensen toe kan komen uit onopgevoed of pijn, het gedrag richting andere paarden is gewoon ver(ge)stoort gedrag. Schreeuwen of voluit meppen naar kuddegenoten is gewoon gestoord paardengedrag, dat heeft helemaal niets met dominantie of puberen te doen.

Dit kan uiteraard gelijk naast gezondheidsproblematieken spelen. Onder de streep is het dier, hoe het nu is, niet verkoopbaar. Hoe zie je het zelf TS? Wil je haar doorlichten qua gezondheid/ wegbrengen naar een extern adres om te kijken of het gedrag is?

Helemaal eens met de bovenste alinea. Waar ik aan toe wil voegen dat pijn (onveilig lijf) zeker ook verstoord gedrag binnen de kudde kan veroorzaken.

Ik zou als ik TS was eerst uit willen zoeken of er iets fysieks aan de hand is. Dan kun je daarna beslissen of je verder stappen wilt nemen. Het paard op deze manier verkopen is echt niet ok naar je paard toe, zelfs als de koper weet waar deze aan begint. Je loopt enorm risico dat zo'n dier of van hand tot hand gaat (daar gaat dit gedrag niet beter van worden) of dat het terecht komt bij iemand die dit gedrag er wel even uit zal rossen. Beiden niet ok.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:07

Voor mij klinkt het wel echt als medisch.
Vooral die twee kanten. Als de emmer over loopt etc. Als er sprake is van pijn krijg je dat ook. Wellicht in combinatie met een iets sterker karakter, maar zonder pijn zou je dan nog steeds een prima merrie hebben.

Ik zou dit paard zo spoedig mogelijk door de molen halen, incl evcm. Als dat gecontroleerd is ongedacht de uitkomst een aantal maanden stevig op de pijnstilling zetten. Namelijk, als er evcm uit komt wil je de pijn gradatie weten. Als er geen evcm gevonden wordt kun je alsnog kijken wat er met pijnstillers gebeurd. Maar, eerst meten is weten. Oftewel de kliniek, met een kundige dierenarts die gaat graven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:13

Lithya schreef:
Zo je laatste paar posts te hebben gelezen, kom ik toch terug bij wat ik in eerste instantie dacht. Dit paard is helaas niet veilig om te verhandelen en is niet geholpen in de handel te komen. Die moet je laten gaan. Sorry,

Ik ben iemands moeder, en zou het mijn dochter niet verwijten als ze een paard dat ze van mij heeft gekregen, maar zich zo gedraagt, zou laten gaan.
De veiligheid en het welzijn van mijn dochter gaat voor, zéker nu het paard ook nog eens gericht een flinke blessure heeft veroorzaakt.

Ik denk dat er fysiek vast wel iets aan de hand is, maar dat het karakter van het paard het grootste probleem is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:18

Deze had bij mij enkeltje slager gekregen!
Niet normaal zulk gedrag. Ook niet als het medisch niet in orde zou zijn!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:21

Zoolgangster schreef:
Lithya schreef:

Ik ben iemands moeder, en zou het mijn dochter niet verwijten als ze een paard dat ze van mij heeft gekregen, maar zich zo gedraagt, zou laten gaan.
De veiligheid en het welzijn van mijn dochter gaat voor, zéker nu het paard ook nog eens gericht een flinke blessure heeft veroorzaakt.

Ik denk dat er fysiek vast wel iets aan de hand is, maar dat het karakter van het paard het grootste probleem is.

Zo sta ik er ook in en zo heb ik mijn paard ook weggedaan (met verhaal retour grote fokker en niet meer verhandelbaar, het zou mij niet verbazen als mijn merrie inmiddels gehemeld is). Ik had deze merrie ook gekregen, maar ik ben ook iemands moeder (en iemands dochter), en ik wil mijn zoon met zn 8 jaar oud niet verder zonder moeder laten opgroeien.
Ik wilde niet willens en wetens het risico nemen om nog verder te gaan met het betreffende paard.
Ik lag op de IC en ben er heel genadig vanaf gekomen, maar dat had niet heel veel gescheeld. IK heb 35 jaar ervaring en ben zeker geen professional, maar dit is afwijkend gedrag. Eigenlijk ongeacht de onderliggende medische problemen die er vast zullen zijn, ook dan is dat je leven niet waard.
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 20-08-25 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:22

Mijn paard beet, steigerde en trapte gericht. Allemaal vanuit pijn door PSSM. In haar goede momenten was ze zoals ze zou zijn zonder pijn. Een paard met handleiding, maar super lief! Sinds ze op het juiste dieet staat is ze stabiel lief en fijn te rijden. Het is alleen wel een paard dat zich niet stuk laat maken. Kwestie van goed luisteren en kijken naar het dier. En nu kan ik er alles mee.

Ik ben het er dus niet mee eens dat dit karakter is. Ook omdat ts aangeeft dat het gedrag niet altijd zo is, maar met vlagen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:25

EVCM ken ik niet, maar jeetje, wat is dit dier onberekenbaar.
Als dit een hond zou zijn die bij tijd en wijlen iemand het ziekenhuis in bijt had die al lang ingeslapen geweest.
Niet dat je dit morgen moet doen, maar hoe ver ga je?

Een volledig medisch onderzoek is wel interessant.
Sowieso een interessante casus dit.
Sterkte ermee.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:27

MyChoice schreef:
Mijn paard beet, steigerde en trapte gericht. Allemaal vanuit pijn door PSSM. In haar goede momenten was ze zoals ze zou zijn zonder pijn. Een paard met handleiding, maar super lief! Sinds ze op het juiste dieet staat is ze stabiel lief en fijn te rijden. Het is alleen wel een paard dat zich niet stuk laat maken. Kwestie van goed luisteren en kijken naar het dier. En nu kan ik er alles mee.

Ik ben het er dus niet mee eens dat dit karakter is. Ook omdat ts aangeeft dat het gedrag niet altijd zo is, maar met vlagen.

Maar die heb je dan zelf kunnen houden toch?

Een paard dat zo heftig gericht trapt is levensgevaarlijk en het is niet oke om deze in de handel te doen. Voor je het weet is die 5 keer doorverkocht met een verhaal dat ie perfect geschikt is ook voor een minder ervaren ruiter.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:28

Honden verdienen dan ook eerst een medisch onderzoek.

Inslapen en slager is mijn inziens totaal niet aan de orde voordat je weet wat er speelt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:39

Fly_high schreef:
MyChoice schreef:

Maar die heb je dan zelf kunnen houden toch?

Een paard dat zo heftig gericht trapt is levensgevaarlijk en het is niet oke om deze in de handel te doen. Voor je het weet is die 5 keer doorverkocht met een verhaal dat ie perfect geschikt is ook voor een minder ervaren ruiter.

Zeker! Heb haar zo gekocht, als projectpaard. Ze is nu het meest fijne paard dat ik ooit heb gehad.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:51

TS , je moet jezelf ook afvragen of je er zoveel kosten in wilt stoppen....
algemeen onderzoek.... foto's van werkelijk álles, komt er niks de foto's dan weer naar een scan of een scintegrafie....zoeken naar bv een hersentumor
je bent zo heel veel geld veder, omdat het zoeken ook lastig is, en dan ? lost het iets op??? ws niet en kun je alsnog afscheid nemen.
In training zetten voor het gedrag? kost je een half jaar en minstens 800 in de maand....
Ik zou erover nadenken of je dit allemaal wel wilt.....en of je paard er blij van wordt.

in elk geval sterkte met je arm, en wat je beslissing ook mag zijn...