Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lithya schreef:Zo je laatste paar posts te hebben gelezen, kom ik toch terug bij wat ik in eerste instantie dacht. Dit paard is helaas niet veilig om te verhandelen en is niet geholpen in de handel te komen. Die moet je laten gaan. Sorry,
nnicolex schreef:Mijn vriendin heeft toevallig ook een jonge merrie die echt enorm explosief gedrag vertoond. Zowel onder het zadel als aan de hand. Wel echt een ontzettend lieve merrie verder in de omgang maar dus heel onvoorspelbaar. Zij heeft haar merrie bij sdcm laten onderzoeken en daar is is helaas evcm uit gekomen.. dus denk dat het het zeker waard is om haar te laten onderzoeken
ChelseaAyLee schreef:Dan heb ik nog niet verteld van de dierenarts die wilde temperaturen, wat niet lukte, weg liep om sedatie klaar te maken, waarop mevrouw bliksemsnel haar kont draait en hem een trap tegen zijn kont na geeft. Niet hard, maar wel raak. Ze had toen wel een hele heftige puberperiode, maar vind het wel ook typerend Asha, nog even zo'n rare actie.
Tegenwoordig laat ze zich wel goed behandelen en temperaturen gelukkig, we hebben eraan gewerkt. En ze laat zich dus buiten de rare explosies juist uitstekend hanteren, ze weet zich verder prima te gedragen en wat de grenzen zijn.
Oehlala schreef:Ik denk dat het een tweetal verschillende gedragingen zijn, het gedrag naar mensen toe kan komen uit onopgevoed of pijn, het gedrag richting andere paarden is gewoon ver(ge)stoort gedrag. Schreeuwen of voluit meppen naar kuddegenoten is gewoon gestoord paardengedrag, dat heeft helemaal niets met dominantie of puberen te doen.
Dit kan uiteraard gelijk naast gezondheidsproblematieken spelen. Onder de streep is het dier, hoe het nu is, niet verkoopbaar. Hoe zie je het zelf TS? Wil je haar doorlichten qua gezondheid/ wegbrengen naar een extern adres om te kijken of het gedrag is?
Lithya schreef:Zo je laatste paar posts te hebben gelezen, kom ik toch terug bij wat ik in eerste instantie dacht. Dit paard is helaas niet veilig om te verhandelen en is niet geholpen in de handel te komen. Die moet je laten gaan. Sorry,
Zoolgangster schreef:Lithya schreef:Zo je laatste paar posts te hebben gelezen, kom ik toch terug bij wat ik in eerste instantie dacht. Dit paard is helaas niet veilig om te verhandelen en is niet geholpen in de handel te komen. Die moet je laten gaan. Sorry,
Ik ben iemands moeder, en zou het mijn dochter niet verwijten als ze een paard dat ze van mij heeft gekregen, maar zich zo gedraagt, zou laten gaan.
De veiligheid en het welzijn van mijn dochter gaat voor, zéker nu het paard ook nog eens gericht een flinke blessure heeft veroorzaakt.
Ik denk dat er fysiek vast wel iets aan de hand is, maar dat het karakter van het paard het grootste probleem is.
MyChoice schreef:Mijn paard beet, steigerde en trapte gericht. Allemaal vanuit pijn door PSSM. In haar goede momenten was ze zoals ze zou zijn zonder pijn. Een paard met handleiding, maar super lief! Sinds ze op het juiste dieet staat is ze stabiel lief en fijn te rijden. Het is alleen wel een paard dat zich niet stuk laat maken. Kwestie van goed luisteren en kijken naar het dier. En nu kan ik er alles mee.
Ik ben het er dus niet mee eens dat dit karakter is. Ook omdat ts aangeeft dat het gedrag niet altijd zo is, maar met vlagen.
Fly_high schreef:MyChoice schreef:Mijn paard beet, steigerde en trapte gericht. Allemaal vanuit pijn door PSSM. In haar goede momenten was ze zoals ze zou zijn zonder pijn. Een paard met handleiding, maar super lief! Sinds ze op het juiste dieet staat is ze stabiel lief en fijn te rijden. Het is alleen wel een paard dat zich niet stuk laat maken. Kwestie van goed luisteren en kijken naar het dier. En nu kan ik er alles mee.
Ik ben het er dus niet mee eens dat dit karakter is. Ook omdat ts aangeeft dat het gedrag niet altijd zo is, maar met vlagen.
Maar die heb je dan zelf kunnen houden toch?
Een paard dat zo heftig gericht trapt is levensgevaarlijk en het is niet oke om deze in de handel te doen. Voor je het weet is die 5 keer doorverkocht met een verhaal dat ie perfect geschikt is ook voor een minder ervaren ruiter.