Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DinaxUllie

Re: Uit de hand gelopen mok en slechte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:14

Ik herken de klachten precies zoals mijn PPID'er had. Mok en niet willen genezen, tot zelfs een einschuss been. Uiteindelijk zelfs hoefbevangen geworden. Terwijl hij met zn 19 jaar nog nooit een klacht of iets had. Vacht was ook niet krullerig, maar wel dikker dan voorheen. En wondjes genazen ook slechter.

Fijn om te lezen dat je laat testen. Ook met een lagere waarde, zou ik rekening houden met PPID.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:31

Ik voer mijn senioren, Agrobs Sernior mineral bij, als je een zak van 25kg koopt doe je er bijna een jaar mee. Ik geef 60 gr per paard bij. Dit is een volledige vitaminenmix met hoge gehaltes aan vitamines E en zink, speciaal voor de huid. Onze paarden verharen goed door en zijn fijn in de omgang.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 10:58

Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte is PPID, van daaruit kan hij mok of vasculitis krijgen en een verminderde weerstand.

Ik weet niet waarom het been nat is, maar bij zowel mok als vasculitis is het belangrijk om het droog te houden. Zou zelf het been scheren zodat er meer zuurstof bij kan en het ook duidelijker wordt wat er precies speelt. (voorzichtig dan, als het gaat) Anders de haren wegknippen.

Mok kan naar binnen slaan, dan krijgen ze een einschuss been.

Zolang er ook een verdenking op vasculitis, zou ik niet zo maar scheren. Scheren bij vasculitis is vragen om verergering. En water maakt dan weer niet zo veel uit voor vasculitis.

Aan de andere kant vind ik het er niet direct uit zien als vasculitis, maar goed, dat kent ook verschillende vormen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 11:16

Elisa2 schreef:
Mijn eerste gedachte is PPID, van daaruit kan hij mok of vasculitis krijgen en een verminderde weerstand.

Ik weet niet waarom het been nat is, maar bij zowel mok als vasculitis is het belangrijk om het droog te houden. Zou zelf het been scheren zodat er meer zuurstof bij kan en het ook duidelijker wordt wat er precies speelt. (voorzichtig dan, als het gaat) Anders de haren wegknippen.

Hier had ik het been net besmeerd met hydrocortiderm, daarom lijkt het misschien wat nattig, het land is kurkdroog. De eerste dag hebben we het gewassen met betadineshampoo en daarna gedroogd met handdoeken. Dat doen we sowieso de komende weken niet meer.

Iedereen nogmaals dank voor het meedenken en de voer-/supplementensuggesties. Ik ga hier eens even rustig naar kijken en na de PPID test hierin een keuze te maken. Ik heb besloten maandag naast de test op PPID ook algemeen bloedbeeld te bepalen i.v.m. eventuele tekorten.

O ja, vandaag krijg ik ook de UV-boots binnen, dus die ga ik ook omdoen. En uiteraard houd ik jullie op de hoogte w.b. de uitslag(en). :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 11:31

Mijn 20 jarige pony is ook ineens slecht uit de winter gekomen. Net als de jouwe, bespiering slecht, wel een volle buik maar de hele bovenlijn qua spier weg en rare vacht. Ik dacht ook meteen cushing, dus heb bloedtest laten doen, meststaal, etc. Kwam enkel een tekort aan vit E en selenium uit, verder kerngezonde pony.

Bij ons speelt denken we (dierenarts en ikzelf) toch meer voeding nodig (kreeg net als de jouwe enkel gras en voordroog) en dan aanvullend vit E en selenium erbij. Het lijkt hier stilaan wel bij te trekken. Ik schrok er ook van dat het ineens zo snel bergafwaarts kon gaan, volgens de dierenarts worden sommigen toch eerder 'oud' en dan meer voeding nodig dan ervoor.

Als tegengewicht tegen alle cushing berichten, want hier dachten we dus ook cushing maar dat bleek het niet te zijn. Ik ben nu vooral extra eiwitten aan het bijvoeren, samen met olie.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:43

Dankje Solleke, dat is een heel fijn bericht, stiekem hoop ik dat het bij ons ook gewoon iets is wat met voeding is op te lossen. Het beeld wat je schetst herken ik inderdaad volkomen; wel een normale buik, maar die bovenlijn zo schraal. Ik zal vanavond eens even een foto maken ter vergelijk als foto met de gloriejaren. Nou wordt (bijna) niemand er mooier op als ze wat bejaarder worden, maar het is verschil is nu wat mij betreft te groot…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 13:47

Bowo schreef:
Elisa2 schreef:

Zolang er ook een verdenking op vasculitis, zou ik niet zo maar scheren. Scheren bij vasculitis is vragen om verergering. En water maakt dan weer niet zo veel uit voor vasculitis.

Aan de andere kant vind ik het er niet direct uit zien als vasculitis, maar goed, dat kent ook verschillende vormen.

Paard met vasculitis die ik ken wordt juist erger door vocht en water.
Maar klopt idd, bij vasculitis kan scheren niet goed zijn.

De UV boots duiden er wel op dat de DA hier aan denkt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 13:18

Hier nog even 2 foto’s van gisteren. Ik begin ook steeds meer aan mezelf te twijfelen. Ja, die vacht is slecht en die voet ook (zie hem ook omhoog staan ermee), maar die bespiering… Ik weet het nu weer niet, is dit niet een beetje normaal op die leeftijd?
Afbeelding
Afbeelding

Ter vergelijk, heb geen andere foto op stand, maar even twee foto’s uit betere tijden;
Afbeelding
Afbeelding

Ben heel benieuwd naar jullie meningen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:49

De bespiering mn rug en het buikje (buikspieren) kan ook bij ppid vandaan komen.
Maar kan net zo goed een grasbuik zijn of gewoon het ouder worden.
Maar met je andere klachten er bij op geteld zou ik niet gek staan te kijken dat hij er positief op test.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:15

Mijn paard heeft dit 10 jaar geleden oid rond dezelfde tijd precies zo gehad. Bij hem was het gerelateerd aan iets in de lever en vasculitis, het kwam door het eten van iets wat teveel in de wei stond (geen idee meer wat). Heb weken lopen vechten tegen de mok, alles geprobeerd, nadat we de oorzaak achterhaald hadden was het zo over. Bij hem kwam uitsluitsel door bloedonderzoek, zijn leverwaardes waren erg afwijkend..

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 20:21

Solistar schreef:
Mijn paard heeft dit 10 jaar geleden oid rond dezelfde tijd precies zo gehad. Bij hem was het gerelateerd aan iets in de lever en vasculitis, het kwam door het eten van iets wat teveel in de wei stond (geen idee meer wat). Heb weken lopen vechten tegen de mok, alles geprobeerd, nadat we de oorzaak achterhaald hadden was het zo over. Bij hem kwam uitsluitsel door bloedonderzoek, zijn leverwaardes waren erg afwijkend..

Interessant. Hoe heb je de vasculitis behandeld? Wel grappig dat je zegt dat het door weidegang kwam, want meerdere paarden bij ons op stal hebben last van 'mok'...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:26

Vasculitis kan komen door iets in het gras/bodem. In combinatie met zonlicht.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:22

Gruis schreef:
Hier nog even 2 foto’s van gisteren. Ik begin ook steeds meer aan mezelf te twijfelen. Ja, die vacht is slecht en die voet ook (zie hem ook omhoog staan ermee), maar die bespiering… Ik weet het nu weer niet, is dit niet een beetje normaal op die leeftijd?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ter vergelijk, heb geen andere foto op stand, maar even twee foto’s uit betere tijden;
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ben heel benieuwd naar jullie meningen...

Maar als ik je openingspost terug lees beschrijf je dat je zelf weinig bent geweest en alleen je bijrijder heeft gereden? Hoe rijd die hem? Is de mindere bespiering daar niet gewoon de oorzaak van?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:59

Suzanne F. schreef:
Vasculitis kan komen door iets in het gras/bodem. In combinatie met zonlicht.

Ja er was iets in het gras (of plantjes/ kruiden/ weet ik wat) waar hij teveel van binnen kreeg en daardoor waren zijn leverwaardes afwijkend en vasculitis was meer een reactie daarop. Was geen standaard giftig plantje als JKK maar iets waar ze in kleinere hoeveelheden normaal geen last hebben. Iets van veel te veel rode klaver inname ofzo? Ik weet het niet meer maar iets waar je in eerste instantie niet aan denkt. Hij liep toen ook op 2 hectare volle wei. Precieze hoe of wat en de behandeling weet ik niet meer, is al 10 jaar geleden. Maar heb destijds eerst een paar weken behandeld tegen standaard mok (tot aan zuurkool packings aan toe) en vond het zo raar omdat het echt een droge, zonnige tijd was. Had ook achteraf dus niks met ‘gewone’ mok te maken. Hij had het ook alleen op de witte gedeeltes van zijn onderbenen. Daarna heeft hij het ook nooit meer gehad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:53

Ik zou je dierenarts er terug bijhalen. Voor de rest zou ik niet op eigen houtje heel veel anders gaan doen. Want als het dan straks nog slechter gaat, is het moeilijk om te bepalen of dat door smeerseltje X, het volledige omgooien van het rantsoen of poedertje Y komt. Bespreek met je dierenarts wat hier gezegd wordt.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 18:34

Het jammere is dat dierenartsen vasculitis vaak niet of laat herkennen. Dan zetten ze vol in op bijvoorbeeld mok en verergert het enorm. Dat is in ieder geval mijn ervaring en die van twee vriendinnen van mij. We zijn nu alledrie ervaringsdeskundige tegen wil en dank…

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 19:46

Ik denk ook vasculitus
Ons paard heeft dat ook
En het jaar dat hij er erg verl last van had kreeg hij ook hele slechte vacht gewoon door weerstand verlies
Ook van de pijn
Nu elke zomer beschermers om en nu gaat het top

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 22:05

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1323995

Misschien vind je in dit topic meer info, word ook de lever genoemd. Ik heb het niet helemaal gelezen maar lees sedochol en mariadistel, dat herken ik nog. Heb toen voor de zekerheid zelfs nog voor leverbot behandeld omdat hij op een weiland liep waar eerder ook veel schapen liepen. En ik las over fotosensibiliteit, is net weer anders dan vasculitis.

Als er bij jullie meerdere paarden zijn klinkt dat niet gek en is het belangrijk de oorzaak te achterhalen. Problemen met lever zorgt ook voor slechte vacht. Succes, hopelijk weet je snel meer en kun je het goed behandelen!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 12:16

Ballard_L schreef:
Maar als ik je openingspost terug lees beschrijf je dat je zelf weinig bent geweest en alleen je bijrijder heeft gereden? Hoe rijd die hem? Is de mindere bespiering daar niet gewoon de oorzaak van?

Kan heel goed hoor, zij rijdt hem niet zoals ik graag zou zien. Hij loopt graag bovenin 'vast', en zo rijdt zij hem ook. Ik reed altijd lang en laag, en dan echt 5 of 10 min bovenin. Dus denk ook absoluut dat dit er een rol in speelt :j .

Gini schreef:
Ik zou je dierenarts er terug bijhalen. Voor de rest zou ik niet op eigen houtje heel veel anders gaan doen. Want als het dan straks nog slechter gaat, is het moeilijk om te bepalen of dat door smeerseltje X, het volledige omgooien van het rantsoen of poedertje Y komt. Bespreek met je dierenarts wat hier gezegd wordt.

Zoals ik heb aangegeven komt de dierenarts maandag weer. Dan gaan ze de benen bekijken en bloed prikken. De behandeling die we nu doen is niet op eigen houtje maar ook op advies van de dierenarts.

Dorien66 schreef:
Het jammere is dat dierenartsen vasculitis vaak niet of laat herkennen. Dan zetten ze vol in op bijvoorbeeld mok en verergert het enorm. Dat is in ieder geval mijn ervaring en die van twee vriendinnen van mij. We zijn nu alledrie ervaringsdeskundige tegen wil en dank…

Hoor ik ook veel op stal inderdaad. Daarom wil ik er zeker zelf op aansturen. Ben heel benieuwd wat ze gaan zeggen.

Over de leverwaarden is ook erg interessant. Als daar iets mis zit, zal dit in het bloedonderzoek naar boven komen, neem ik aan?

Ik ben gisteren weer bij hem langs geweest en ik heb wel het gevoel dat de behandeling+pijnstilling wat doet. De voeten zien er wat beter uit, en hij heeft mij gebeten en zijn halster en flyboots over de poetsplaats geslingerd :+ . Zondag stond hij erbij als een dood vogeltje, dus ik ben allang blij dat hij iets van zijn oude streken weer terug lijkt te krijgen (alhoewel hij natuurlijk absoluut niet mag bijten). Dit weekend ga ik door met de behandeling, en dan kijk ik wat er maandag word gezegd. Ik had nog wel een vriendin langs, die zelf een paard met PPID had, en de vacht er heel typisch vond uitzien. Dus ik heb wel een beetje vrees.
Zij vertelde overigens wel dat haar paard mega depri werd van de PPID medicatie, en dit is al de tweede keer dat ik dat hoor.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 12:48

Zou een voeradvies je nog verder richting kunnen geven? Ik heb voor mijn jonge paard een voer advies bij Equinoji gedaan. Het is dat ik mijn oudje al redelijk op de rit had.

Mijn 21 jarige quarter ( met ppid en geen snijtanden meer vanwege eorth) geef ik een hoge balancer van Pure Feed, samen met afwisselend Pure Feed Veteran of de Hartog Senior. Aanvullend coolstance copra om de bovenlijn te behouden. Tot nu toe doet hij het daar super op.

Ik snap dat je eerst eea wil uitsluiten. Het is wel echt geduld hebben, het is er sneller af dan erbij.

Edit: dat depri herken ik, die van mij had dit ook en geen eetlust meer. Opbouw van de dierenarts is vaak gelijk een hele pil en dan bloed prikken om de ACTH waarden opnieuw te checken. Op basis daarvan weer op- of afbouw. Echter is het klinisch beeld belangrijker, ben ik zelf naar een halve pil gegaan en waren zijn waarden daar ook acceptabel mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:07

Gruis schreef:
Lieve bokkers, ik zit een beetje in de rats en kan alle hulp/advies goed gebruiken.
Ik heb een lieve pony van 20, echt een dressuurprikkertje, heeft altijd wedstrijdjes gelopen en doet het werken met veel plezier. Ik heb al een tijdje een bijrijder, waar ik nooit mega tevreden over was, maar ik wil ook geen zeurende eigenaar zijn; niemand doet het precies zoals je het zelf doet en over het algemeen vond ik hem er altijd prima bij staan. Mijn moeder controleert hem regelmatig, vooral omdat ik zelf de afgelopen tijd te druk was om naar stal te gaan, met daarnaast nog spelende gezondheidsproblemen. Ik heb erop vertrouwd dat alles goed verliep, omdat ik niks anders hoorde. Helaas was dit achteraf naïef.
Gisteren ben ik toch weer even bij hem langsgeweest, omdat ik van stal signalen kreeg dat het niet zo super meer ging. Daarnaast belde de bijrijder mij laatst al om te vragen of het goed was om hem te gaan scheren, omdat hij niet lekker in zijn vacht zit.
Ik schrok een beetje van hoe ik hem aantrof. Hij heeft dus al best lang mok, wat zij al wekenlang insmeren met mokzalf, maar waar geen verbetering in zit. Daarnaast zit hij inderdaad niet goed in zijn vacht, en ook niet goed in de bespiering. Ik vond de mok dusdanig slecht dat ik vandaag de dierenarts heb laten komen. Deze heeft een behandelplan opgesteld waarmee we aan de slag gaan. Behandeling bestaat uit pijnstilling (hij belast het been niet eens meer ;( ), hydrocortiderm, het dragen van UV werende bescherming in het land en 's nachts gaat hij op stal. Hopelijk zit er hiermee snel verbetering in.
Maar de algehele staat waarin hij verkeerde baarde me ook wat zorgen. De slechte staat van vacht en bespiering én natuurlijk de mok wijst er voor mij op dat er van binnenuit iets niet helemaal lekker zit. Ik heb een vitaminekuurtje van PAVO besteld en Ahiflower olie voor het verharen. Verder krijgt hij gras en ruwvoer. Voor de vacht ga ik ook elke dag stevig poetsen, ik denk dat dat alleen maar goed is voor de bloedsomloop. Wat kan ik nog meer doen om hem zo goed mogelijk weer op peil te krijgen? Qua voer en supplementen? Alle tips zijn welkom.

Gebruik eens DUO mok en eczeem, dat heeft hier wonderen verricht

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 13:26

Ik werd zojuist gebeld door de dierenarts. Hij heeft inderdaad PPID. De waarde mocht nu rond de 75 zijn max. en hij zat op 110.

BEDANKT iedereen die mij erop heeft gewezen!!! Ik weet niet of ik hier zonder jullie zelf op was gekomen. Ik vind het verschrikkelijk dat hij het heeft, maar het is goed dat we hem nu kunnen helpen.

_Carien schreef:
Edit: dat depri herken ik, die van mij had dit ook en geen eetlust meer. Opbouw van de dierenarts is vaak gelijk een hele pil en dan bloed prikken om de ACTH waarden opnieuw te checken. Op basis daarvan weer op- of afbouw. Echter is het klinisch beeld belangrijker, ben ik zelf naar een halve pil gegaan en waren zijn waarden daar ook acceptabel mee.

We beginnen de komende dagen met een kwart tablet, en gaan dan na 4 dagen naar en halve. Daar blijft hij de komende zes weken op (tenzij hij natuurlijk opeens slechter wordt), waarna ze dus inderdaad bloed gaan prikken.

De rest van het bloed was overigens goed.

Ik ben nog een beetje in shock en ga me maar eens inlezen wat dit doet met zijn verdere levensverwachting/kwaliteit van leven. En ik hoop dat ik een goeie manier kan vinden om hem die pilletjes toe te dienen := . Hopelijk wil hij het een beetje eten.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:30

Wat fijn dat jullie iets hebben om gericht te behandelen, veel sterkte!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:49

Met de goede dosering van medicijnen kunnen paarden PPID nog een prima leven hebben. Ik deed het tabletje in een stukje appel of stukje wortel. Wel meteen geven, want als je het een tijdje laat liggen, trekt de smaak van het tabletje in de appel/wortel. En dan eten ze het niet meer. het tabletje zou heel bitter smaken.
De vacht veranderd ook door de PPID. Mijn oude paard liep best lang met een deken op, want ze werd heel koud van in de regen staan. In de winter een deken met hals, zodat ze zich goed warm kon houden. Het is niet het einde van de wereld. Gewoon lekker blijven rijden zoals je reed.

Mijn paard had een paar jaar geleden ook mok waar ze niet van afkwam, met als gevolg Einschuss. Vanaf dat moment ben ik een goede vitamine/mineralenbrok gaan bijvoeren. Dat had ze echt nodig. Ze krijgt maar een kleine hoeveelheid krachtvoer. Ik voerde eerst de brokjes van Oerbalans maar nu zijn we al een tijdje overgegaan op Equilin balancer. Het voordeel van deze brokjes is dat je maar een kleine hoeveelheid hoeft te geven. Er zijn vitaminebrokjes waarvan je 100 gr per 100 kg lichaamsgewicht moet geven. Ik zit dan al snel op 600 gr.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 13:57