Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Mijn eerste gedachte is PPID, van daaruit kan hij mok of vasculitis krijgen en een verminderde weerstand.
Ik weet niet waarom het been nat is, maar bij zowel mok als vasculitis is het belangrijk om het droog te houden. Zou zelf het been scheren zodat er meer zuurstof bij kan en het ook duidelijker wordt wat er precies speelt. (voorzichtig dan, als het gaat) Anders de haren wegknippen.
Mok kan naar binnen slaan, dan krijgen ze een einschuss been.
Elisa2 schreef:Mijn eerste gedachte is PPID, van daaruit kan hij mok of vasculitis krijgen en een verminderde weerstand.
Ik weet niet waarom het been nat is, maar bij zowel mok als vasculitis is het belangrijk om het droog te houden. Zou zelf het been scheren zodat er meer zuurstof bij kan en het ook duidelijker wordt wat er precies speelt. (voorzichtig dan, als het gaat) Anders de haren wegknippen.
Bowo schreef:Elisa2 schreef:Mijn eerste gedachte is PPID, van daaruit kan hij mok of vasculitis krijgen en een verminderde weerstand.
Zolang er ook een verdenking op vasculitis, zou ik niet zo maar scheren. Scheren bij vasculitis is vragen om verergering. En water maakt dan weer niet zo veel uit voor vasculitis.
Aan de andere kant vind ik het er niet direct uit zien als vasculitis, maar goed, dat kent ook verschillende vormen.
Solistar schreef:Mijn paard heeft dit 10 jaar geleden oid rond dezelfde tijd precies zo gehad. Bij hem was het gerelateerd aan iets in de lever en vasculitis, het kwam door het eten van iets wat teveel in de wei stond (geen idee meer wat). Heb weken lopen vechten tegen de mok, alles geprobeerd, nadat we de oorzaak achterhaald hadden was het zo over. Bij hem kwam uitsluitsel door bloedonderzoek, zijn leverwaardes waren erg afwijkend..
Gruis schreef:Hier nog even 2 foto’s van gisteren. Ik begin ook steeds meer aan mezelf te twijfelen. Ja, die vacht is slecht en die voet ook (zie hem ook omhoog staan ermee), maar die bespiering… Ik weet het nu weer niet, is dit niet een beetje normaal op die leeftijd?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ter vergelijk, heb geen andere foto op stand, maar even twee foto’s uit betere tijden;
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ben heel benieuwd naar jullie meningen...
Suzanne F. schreef:Vasculitis kan komen door iets in het gras/bodem. In combinatie met zonlicht.
Ballard_L schreef:Maar als ik je openingspost terug lees beschrijf je dat je zelf weinig bent geweest en alleen je bijrijder heeft gereden? Hoe rijd die hem? Is de mindere bespiering daar niet gewoon de oorzaak van?
Gini schreef:Ik zou je dierenarts er terug bijhalen. Voor de rest zou ik niet op eigen houtje heel veel anders gaan doen. Want als het dan straks nog slechter gaat, is het moeilijk om te bepalen of dat door smeerseltje X, het volledige omgooien van het rantsoen of poedertje Y komt. Bespreek met je dierenarts wat hier gezegd wordt.
Dorien66 schreef:Het jammere is dat dierenartsen vasculitis vaak niet of laat herkennen. Dan zetten ze vol in op bijvoorbeeld mok en verergert het enorm. Dat is in ieder geval mijn ervaring en die van twee vriendinnen van mij. We zijn nu alledrie ervaringsdeskundige tegen wil en dank…
Gruis schreef:Lieve bokkers, ik zit een beetje in de rats en kan alle hulp/advies goed gebruiken.
Ik heb een lieve pony van 20, echt een dressuurprikkertje, heeft altijd wedstrijdjes gelopen en doet het werken met veel plezier. Ik heb al een tijdje een bijrijder, waar ik nooit mega tevreden over was, maar ik wil ook geen zeurende eigenaar zijn; niemand doet het precies zoals je het zelf doet en over het algemeen vond ik hem er altijd prima bij staan. Mijn moeder controleert hem regelmatig, vooral omdat ik zelf de afgelopen tijd te druk was om naar stal te gaan, met daarnaast nog spelende gezondheidsproblemen. Ik heb erop vertrouwd dat alles goed verliep, omdat ik niks anders hoorde. Helaas was dit achteraf naïef.
Gisteren ben ik toch weer even bij hem langsgeweest, omdat ik van stal signalen kreeg dat het niet zo super meer ging. Daarnaast belde de bijrijder mij laatst al om te vragen of het goed was om hem te gaan scheren, omdat hij niet lekker in zijn vacht zit.
Ik schrok een beetje van hoe ik hem aantrof. Hij heeft dus al best lang mok, wat zij al wekenlang insmeren met mokzalf, maar waar geen verbetering in zit. Daarnaast zit hij inderdaad niet goed in zijn vacht, en ook niet goed in de bespiering. Ik vond de mok dusdanig slecht dat ik vandaag de dierenarts heb laten komen. Deze heeft een behandelplan opgesteld waarmee we aan de slag gaan. Behandeling bestaat uit pijnstilling (hij belast het been niet eens meer), hydrocortiderm, het dragen van UV werende bescherming in het land en 's nachts gaat hij op stal. Hopelijk zit er hiermee snel verbetering in.
Maar de algehele staat waarin hij verkeerde baarde me ook wat zorgen. De slechte staat van vacht en bespiering én natuurlijk de mok wijst er voor mij op dat er van binnenuit iets niet helemaal lekker zit. Ik heb een vitaminekuurtje van PAVO besteld en Ahiflower olie voor het verharen. Verder krijgt hij gras en ruwvoer. Voor de vacht ga ik ook elke dag stevig poetsen, ik denk dat dat alleen maar goed is voor de bloedsomloop. Wat kan ik nog meer doen om hem zo goed mogelijk weer op peil te krijgen? Qua voer en supplementen? Alle tips zijn welkom.
_Carien schreef:Edit: dat depri herken ik, die van mij had dit ook en geen eetlust meer. Opbouw van de dierenarts is vaak gelijk een hele pil en dan bloed prikken om de ACTH waarden opnieuw te checken. Op basis daarvan weer op- of afbouw. Echter is het klinisch beeld belangrijker, ben ik zelf naar een halve pil gegaan en waren zijn waarden daar ook acceptabel mee.