Oorzaak struikelen/hanentred/kramperig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:44

Suzanne F. schreef:
Eens. Opladen en naar de kliniek. Hals (en evt rug) op de foto, ook de schuine voor ECVM.

Idd, deze moet uit een andere hoek anders is het niet goed te zien.

Polar

Re: Oorzaak struikelen/hanentred/kramperig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:01

Kliniek geeft de beste beelden voor ECVM en zelfs daar is het nog moeilijk om het er goed op te krijgen.
Maar als vervoeren écht niet gaat, is het natuurlijk altijd de moeite waard om op locatie te proberen.

Ik heb niet volledig terug gelezen, maar is vervoeren helemaal niet mogelijk of is het nog niet geprobeerd?
Sowieso is bij zulke paarden een voor-uitloop erg fijn, zodat ze niet achterwaarts de klep af hoeven te lopen.

Reeltje_5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 11:17

We zijn ruim een week geleden verhuisd, hebben het grootste deel 30km/u gereden en zo langzaam dat we amper hoefde te remmen voor een bocht. Mijn vader (die reed de trailer en had een camera, ik zat in mijn eigen auto en hoorde alleen heel veel gebonk) zei dat hij super onstabiel stond zeker als hij een heel klein beetje remde voor de bocht, dan ging hij helemaal hangen en dus niet goed op z’n eigen benen staan. Dit was een kwartier rijden.

Net berichtje terug van oud stalgenootje dat de wei helemaal vol staat met dit. Of het echt biggenkruid is zal ik nog even moeten vergelijken op internet.

Afbeelding

Momenteel nog bij de DA met de hond. Gelukkig dat niet voor wat ernstigs.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:30

Jeetje, dat klinkt niet goed.
Dan zou ik inderdaad niet zelf naar de kliniek vervoeren, maar of speciaal vervoer laten komen (als dat überhaupt haalbaar is) of anders op stal laten komen.
Heftig om te lezen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:32

Oei.. ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je daar je antwoord hebt..

Lekker thuis laten en eerst de vergiftiging aanpakken. Mochten er daarna nog steeds problemen zijn dan kun je altijd nog naar de kliniek. Een paard als deze vervoeren vind ik persoonlijk mishandeling (ik heb een pssm-er, been there, done that en ik ga het nooit meer doen)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:34

Nav je vragen: geen idee of Gent of Utrecht beter is. Gezien je recente ervaring met vervoer zou ik degene die het dichtste bij is kiezen.

Maar ik zou echt eerst op locatie uitgebreid onderzoek laten doen. Foto's van rug kunnen op locatie, foto's om EVCM uit te sluiten zou ik niet weten. De kwaliteit is minder goed dan op de kliniek. Maar gezien het moeilijke vervoer zou ik starten op lokatie en pas als je niet anders kunt vervoeren. Dit is al even aan de gang en ik begrijp uit je verhaal dat het niet erger wordt in de loop vd tijd. Er is dus geen bloedspoed. Je bent evt wel extra geld kwijt.

Wat nog handig kan zijn is Utrecht (of Gent, welke je ook kiest) vooraf te bellen om hun advies te vragen. Misschien hebben zij ook tips die je meekunt nemen als je DA aan huis komt.

edit: is zo'n vergiftiging niet aantoonbaar? En als dat het is, hoe pak je dat dan aan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:54

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:15

Dat is idd biggenkruid volgens google image search

Aangezien het nogal hard op paardenbloem lijkt ga ik toch mijn weide ook eens goed onder de loep nemen hoor.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:18

Polar schreef:
Ik kan de video nu zien en wilde niet te snel roepen dat het neurologisch zou zijn, maar dit is één van de dingen die mijn paard met ECVM deed.
Mocht dit mijn paard zijn, zou ik (met de kennis die ik nu heb) ervoor zorgen dat hij zo snel mogelijk op de kliniek kwam te staan voor röntgenfoto's van de nek en rug en ataxie testen.
Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou ik iemand aan huis laten komen.

Ik hoop dat het toch om een vergiftiging blijkt te gaan en de schade omkeerbaar is.

Ik sluit mij hierbij aan, mijn paard werd achterin ook onregelmatig/struikelig door ECVM in combinatie met een ontsteking in de hals. Middels echo's en rontgenfotos is dit vastgesteld en gelukkig bleek het te komen door de druk van de ontsteking tegen zenuwen/ruggenmerg en loopt hij nu weer helemaal rad. Zijn bespiering is overigens ook mooier dan ooit op zijn hals. Hoe is de bespiering van jouw paard zijn hals?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:27

Ik lees nu net dat Biggenkruid normaal prima te eten is door paarden (vond enkele topics op bokt terug)
. Maar dat misschien door droogtestress er een bepaalde stof wordt aangemaakt of een schimmel op de plant voor problemen kan zorgen (zoals mijn paard dus had door niet zichtbare schimmels op raaigras).

Uitbraken hiervan komen gelukkig niet vaak in Nederland maar zijn wel typisch na een lange droogteperiode. Welke stoffen in het Biggenkruid precies de problemen veroorzaken is niet geheel duidelijk. Men denk dat het te maken kan hebben met droogte stress en dat de plant hierbij terpenoiden aanmaakt als afweerreactie maar er zijn ook studies die vermoeden dat het met een combinatie van een schimmelinfectie op de plant te maken heeft.
Bron: https://fibra-paardenvoeders.nl/let-op- ... problemen/

Reeltje_5Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 12:48

Even doorgereden met de hond naar stal. Dit is hoe hij zelf in de wei loopt, wel even aan het halster want hij komt alleen maar naar mij toe anders :’)
https://streamable.com/lydnkw

En nog even weer achteruit geprobeerd. Hij doet het wel makkelijker nu dan van het weekend, ik hoef hem niet te dwingen zoals toen. Alleen het laatste pasje vond hij lastiger.

https://streamable.com/3aypyp

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:59

Aangezien hij nu wat stabieler lijkt zou ik hem juist nu opladen naar de kliniek. Want hij is nog steeds niet goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:11

Maar staat je paard nog steeds op dat weiland?

Mocht het biggenkruid zijn, moet het dier accuut naar een veilige plek zonder biggenkruid en moet je over ongv 2-3 maanden verbetering zien.

Hier nog een topic over:
[PW] Vergiftiging

Echter, moeten wel andere eventuele oorzaken uitgesloten zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:17

Paard is inmiddels verhuisd begrijp ik, dus wordt niet langer bloodsgesteld aan de vergiftiging. Vandaar waarschijnlijk dat het vandaag beter gaat dan afgelopen weekend. Paard is bezig met opruimen.

Paard kan nu gaan opruimen dus lever ondersteunen ect in overleg met de dierenarts en dan hem even de tijd geven. Opladen voor foto’s heeft toch geen enkele zin nu?

Waarschijnlijk is de vergiftiging de oorzaak dus je doet hem alleen maar leed aan door hem te verhuizen en waarschijnlijk komt er niks uit. Hoop kosten, hoop leed en geen opbrengst. Eerst de vergiftiging aanpakken en als de klachten daarna blijven kan op de foto zetten altijd nog.

En: biggenkruid is wel degelijk giftig en niet oké dat ze dat eten zoals hierboven wel genoemd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:21

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:19

Biggenkruid staat officieel niet gemeld als giftige plant.

De aandoening komt ook vaker voor in warme landen als Australië. Vandaar ook de naam Australische Hanentred.

In België en Nederland zijn er nog niet heel veel gevallen bekend.
Maar ik denk dat door de droogtes die we tegenwoordig hebben het wel vaker kan gaan voorkomen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:28

Die filmpjes lijken inderdaad wel aardig op elkaar.

Even over biggenkruid: Er zijn wel een paar soorten die heel veel op elkaar lijken.

https://www.ecopedia.be/planten/gewoon-biggenkruid
Gewoon biggenkruid heeft volgens deze info die 'vettige' bladeren. Dit plantje ken ik ook. Dat heeft van die heel stugge blaadjes in een heel plat rozetje.

Ik vind deze er heel veel op lijken
https://www.ecopedia.be/planten/vertakte-leeuwentand
Die heeft blaadje wat meer lijkt op paardenbloem. Zachter maar smaller.

En deze lijkt er ook nog aardig op:
https://www.ecopedia.be/planten/klein-streepzaad

één van die laatste 2 hebben wij nu ook heel veel in de wei staan.

Niet dat het geen biggenkruid kan zijn. Maar voor je je met een halve beoordeling van een geel plantje alleen nog op 'het verkeerde' gaat focussen zou ik nog even een 2e keer naar je gele plant kijken.

Al lijk ik de haartjes en het wat dikkere blad op jouw foto wel te herkennen van biggenkruid. Maar dan is het nog nuttige info voor iedereen die nu in paniek ieder geel bloemetje wil aanvallen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:57

Art_Ificious schreef:
Biggenkruid staat officieel niet gemeld als giftige plant.

De aandoening komt ook vaker voor in warme landen als Australië. Vandaar ook de naam Australische Hanentred.

In België en Nederland zijn er nog niet heel veel gevallen bekend.
Maar ik denk dat door de droogtes die we tegenwoordig hebben het wel vaker kan gaan voorkomen.

Als je het door Google haalt hebben meerdere dierenartspraktijken het erover dat het in warme zomers giftig is/kan worden. Dat het weinig voorkomt wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, alleen dat de aandacht er nog niet zo op ligt.