Hooi in de nacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:27

Ibbel schreef:
Qimm schreef:
Maar is dan 'nacht' de factor of 'minder bewegen'?

Nacht - de pH kan zelfs naar vrijwel neutraal stijgen. Pas na 9 uur 's morgens gaat de pH weer naar beneden. Dus een speeluurtje op de lege maag om 7-8 uur 's morgens zou ook minder kwaad moeten kunnen.
Maar om 7uur / half 8 dat eerste hooinet van de dag ophangen is geen gek idee natuurlijk.

Bijzonder. Vraag me (oprecht) af hoe dat dan werkt aangezien maagzuur geen klok kan kijken.
Is het op basis van licht? Is het dan zomers anders dan 's winters?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:30

Ik vermoed dat grazers ook in de natuur in de nacht minder bewegen. Meer als kudde dichtbij elkaar staan.
En de omgeving zo scannen.
En het rennen en spelen meer voor de dag bewaren.

En zo dus zeker ook een biologische klok hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:31

DuoPenotti schreef:
Ik vermoed dat grazers ook in de natuur in de nacht minder bewegen. Meer als kudde dichtbij elkaar staan.

Maar dan is dus de factor niet nacht maar minder bewegen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:34

Qimm schreef:
Bijzonder. Vraag me (oprecht) af hoe dat dan werkt aangezien maagzuur geen klok kan kijken.
Is het op basis van licht? Is het dan zomers anders dan 's winters?

Ook bij paarden varieert er hormonaal van alles over de dag, net als bij mensen.
Neem alleen cortisol maar - 's morgens rond 4 uur is dat level op z'n laagst. Ik heb geen idee of cortisol een rol speelt, maar dat is in ieder geval 1 hormoon waarvan het niveau niet hetzelfde is gedurende de 24 uur. Misschien dat maagzuur door GLP-1 wordt gereguleerd, of door nog een ander hormoon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 14:39

Qimm schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar dan is dus de factor niet nacht maar minder bewegen.

Maar je vergeet daarmee de biologische klok te benoemen.

En dan kom je uit bij het bericht van ibbel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:05

ellepel schreef:
Mijn ruin is echt te dik en die krijgt nu voor de nacht ongeveer vijf kilo in een net in een bak.
en is het op is dan is het op.
Maar er liggen altijd wel sprieten nog in de bak.
Dus echt met een helemaal lege maag staat hij vast niet zo lang.
Ik maak me er eigenlijk ook niet meer zo druk om.
Ze kunnen best wel even met wat minder in de maag staan :j

Hier idem. Ik dacht ook dat ze anders koliek zouden krijgen, zweren etc..etc. Kregen onbeperkt wat resulteerde in enorm veel hopen stront en te dikke paarden.
Ik geef nu minder en als het op is dan pech.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 15:18

Mijn ruin is ook altijd te dik, ondanks vrijwel geen krachtvoer en echt hard aan het werk :')
Hij krijgt s'avonds laat, als hij op stal staat, nog een gift arm hooi (getest) en verder staat hij ook op stro. Dat gaat voor hem nu prima tijdens de nacht. Met rijker hooi wordt hij echt te dik en zonder eet hij zijn box leeg, dus dat is ook niet goed. Deze flinke portie arm hooi is voor hem een goede middenweg.
Ondanks dat het arm is, eet hij er niet meer/sneller van dan van rijker hooi gelukkig.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:20

Interessant! Nooit geweten! Die van mij bunkert door al zou ik haar 5 baaltjes per 24 uur geven. Voor overdag vreet ze de buik dik met veel hooi en snachts moet ze het dan doen met restjes gras scharrelen. Voelde me daar eerder wel schuldig over maar probeer dat ook meer los te laten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:14

Hier een grote ruif, zelfs de koudbloed zou 24/7 kunnen eten.
Maar toch doen ze het niet, zie ze vaak ergens samen staan suffen, tegen einde van de nacht liggen er vaak een paar (meestal buiten in de paddock) of ze gaan nog even spelen samen.
Bij heel warm weer (en dus veel insecten) staan ze 's ochtends in de open stallen (waar geen hooi hangt).

kiki1976

Re: Hooi in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:44

Hier hebben we netten waar zo'n 10 kg hooi in kan.
Eigenlijk staan ze hierdoor nooit zonder.
Middag/avond paar uurtjes op de weide.
Daarnaast kunnen ze bijna altijd wat knabbelen aan ze wilgen.
Maar zagen regelmatig wat takken die we erbij voeren. Dat verkiezen ze overigens boven het hooi.

Op deze manier hoeven we met de zomer maar 1x per dag te voeren.
Met de winter gaat dat niet lukken.

1 warmbloed
1 koudblied
1 koudbloed x warmbloed

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:51

Thioro schreef:
Hier staan ze 24/7 buiten.
Er is bijna geen gras meer dus voer jaarrond hooi bij.
Nu ze veel uitloop hebben en druk bezig zijn met foerageren (er is altijd wel ergens nog een miezerige grasspriet te vinden) geef ik ze een half baaltje hooi (ong 7kg) in een slowfeedernet. Daar doen ze dus 2-3 dagen mee nu.
In de winter eten ze uiteraard veel meer hooi. Laatste voerbeurt geef ik nog een volledige baal in een slowfeedernet. Dat is 's morgens op, waarschijnlijk is dat ergens halfweg de nacht al wel op maar lijken ze verder geen last van te hebben.

En over dat langdurig niet eten.
Nu het zo warm is staan ze van pakweg 11u tot een uur of 6 's avonds wortel te schieten in de schuilstal. Hooi hangt een beetje verder, maar ze eten gewoon niet al die tijd. Staan wat te soezen tot temperaturen weer dragelijker worden.
'S nachts bunkeren ze alles wat ze kunnen.
Geen symptomen van maagzweren verder.

Zelfde met een paard moet minstens elke 3u kunnen drinken od.
Doen ze hier ook niet. Ze slurpen een paar tientallen liters 2-3× per dag en verder staat de drinkbak er decoratief te wezen. En ook die is permanent beschikbaar.

Uiteraard zijn we het er over eens dat ze vrije toegang tot water en ruwvoer moeten hebben maar ik denk dat paarden best wel een tijdje zonder kunnen als ik kijk hoe ze hier zelf hun dag indelen.

Het minder eten bij warm weer heb ik ook idd gemerkt.

In de winter eten ze wel meer, we zeggen dan altijd "de kachel moet blijven branden" omdat ze veel energie steken in zichzelf warm houden dan.
Misschien eten ze daarom minder bij hitte? Ze hebben geen extra energie nodig.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 04:25

Ibbel schreef:
Qimm schreef:
Maar is dan 'nacht' de factor of 'minder bewegen'?

Nacht - de pH kan zelfs naar vrijwel neutraal stijgen. Pas na 9 uur 's morgens gaat de pH weer naar beneden. Dus een speeluurtje op de lege maag om 7-8 uur 's morgens zou ook minder kwaad moeten kunnen.
Maar om 7uur / half 8 dat eerste hooinet van de dag ophangen is geen gek idee natuurlijk.

Wat een gaaf artikel. Het onderzoek is nog wat afgebakend als ik het zo lees maar vind het fijn dat er onderzoek wordt gedaan. Weet jij of die onderzoeken ook uitgebreider beschikbaar zijn?