Paard heeft wondje in mondhoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:21

DubbelFun schreef:
Hoe kun je ze verder beschadigen als je NIET met een bit gaat rijden ??

Sorry bedoeld met bit ik ben nog nieuw hier dus soms maak ik nog foutjes het uploaden van de foto’s was ook echt een drama

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:22

janderegelaa schreef:
Habronemiasis?

Nee ik denk niet at dat het is

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:24

Babootje schreef:
Ja goed dat je iemand even laat kijken; ik vermoed dat het bit net iets te laag hangt.

Afbeelding

Het bit zit niet te laag hoor teminste dat gevoel heb ik niet….

Al kan het natuurlijk altijd wel hoor maar ik heb vooral zo iets waarom nu? Als hij een allergie had voor het bit zal hij dat al in het begin hebben gehad het zelfde voor klem zitten Enzo waarom heeft hij dat nu?

Te harde hand was mijn eerste gok want dat hoor je zo veel maar waarom dan nu en niet toen ik hem kocht en is mijn hand dan zo erg veranderd in vergelijking met 2 maanden geleden?

Elisa2

Re: Paard heeft wondje in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:37

Ik zou zeggen, koop een watertrens, dubbelgebroken van goed materiaal. Die vind ik persoonlijk veel fijner dan bustrensen. Heb je ook geen kans dat er iets tussen komt. En anders laat eens een bitfitter komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:59

@Isjlanders5: kan gebeuren :) , maar het stond zo raar :)

Persoonlijk zou ik de komende tijd bitloos rijden en na een paar dagen weer mét bit maar dan met een hele losse kinriem. Zijn/blijven de wondjes dan weg en na weer normaal rijden met bit en kinriem weer terug dan weet je waar het probleem ontstaat.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 18:02

Elisa2 schreef:
Ik zou zeggen, koop een watertrens, dubbelgebroken van goed materiaal. Die vind ik persoonlijk veel fijner dan bustrensen. Heb je ook geen kans dat er iets tussen komt. En anders laat eens een bitfitter komen.

Tja mijn punt is gewoon dat hij voorderest super loopt met dit bit! En ik heb veel mensen om mij heen die kunnen helpen maar nooit echt de opmerking gekregen dat mijn bit niet goed is. Ik zal me er is in inlezen al voeld het raar om voor ieder ding iemand te laten komen terwijl de bijvoorbeeld dierenarts die altijd voor controle komt er ook gratis even naar wilt kijken!

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 18:03

DubbelFun schreef:
@Isjlanders5: kan gebeuren :) , maar het stond zo raar :)

Persoonlijk zou ik de komende tijd bitloos rijden en na een paar dagen weer mét bit maar dan met een hele losse kinriem. Zijn/blijven de wondjes dan weg en na weer normaal rijden met bit en kinriem weer terug dan weet je waar het probleem ontstaat.

Hahaha snap ik

Ja dat is een goede oplossing! Al moet ik dan even kijken hoe ik het ga doen met training maar dat zie ik vrijdag wel. Dankjewel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:30

Misschien moet je gewoon met trainen qua hoofdhouding etc even niet verwachten wat je gewend bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:32

Isjlanders5 schreef:
Elisa2 schreef:

Tja mijn punt is gewoon dat hij voorderest super loopt met dit bit! En ik heb veel mensen om mij heen die kunnen helpen maar nooit echt de opmerking gekregen dat mijn bit niet goed is. Ik zal me er is in inlezen al voeld het raar om voor ieder ding iemand te laten komen terwijl de bijvoorbeeld dierenarts die altijd voor controle komt er ook gratis even naar wilt kijken!

Ja maar super lopen en pijnlijke mondhoeken krijgen is toch niet zo super voor hem.

Altijd goed om meer ervaren mensen irl mee te laten kijken natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:49

Vroeger deden we nog weleens rubberen bitringen om het bit als ze gevoelige mondhoeken hadden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:24

Elisa2 schreef:

Een watertrens heeft juist eerder vastzittende velletjes doordat er daadwerkelijk ruimte tussen mondstuk en ring zit. Je moet een watertrens ook niet voor niets een slag groter kopen.

Daarbij, water- en bustrensen werken anders in. Het is leuk dat jij ze persoonlijk fijner vindt, maar het gaat er om wat het paard fijner vindt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 07:58

Nee hoor, omdat de ringen glijden komen er geen velletjes tussen en inderdaad zijn deze iets anders bevestigd.

Ik denk dat dit paard ieder bit fijner vind dan degene waarvan hij kapotte mondhoeken krijgt. ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:15

Als ik het goed zie, zitten de wondjes echt in de mond en niet aan de buitenkant.
Het kan echt goed zijn dat het middenstuk van je bit te breed is.
Dat is bij een dubbel gebroken al heel snel het geval helaas, kijk maar eens in de mond als het hoofdstel aan is, en trek het bit een klein stukje opzij.
Dat hij het eerder niet had, weet je dat zeker? Want ik neem aan dat niet je na elke training in de mond kijkt...
Excuus, ik lees in je op dat je wel altijd controleerd.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:24

Elisa2 schreef:
Nee hoor, omdat de ringen glijden komen er geen velletjes tussen en inderdaad zijn deze iets anders bevestigd.

Ik denk dat dit paard ieder bit fijner vind dan degene waarvan hij kapotte mondhoeken krijgt. ;)

Wel dus, watertrens komen ze veel eerder tussen en gebruik ik dus ook enkelt met bitringen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:48

Dat je complimenten krijgt omdat je een mooie stille hand hebt wil niks zeggen over wel of niet hard zijn in de hand.
Wellicht dat als je hem meer teugel geeft dus iets losser laat het al beter gaat. Nu staat er constante druk op

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:59

Heb ik het goed dat je hem nog niet zolang hebt? Met wat voor bit reden de vorige eigenaren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:06

Er zijn verschillende soorten wondjes. Degene aan de buitenkant in de mondhoek, dit is vaak wat schraal. Die los je makkelijk op met bitringen of een goed passend bit. Maar de kloofjes binnenin de mondhoek zijn veel lastiger op te lossen. Dat kunnen echt ‘sneetjes’ zijn en het is soms echt lastig om een bit te vinden die dit kan oplossen. Heb ooit een paard gekend van een vriendin en welk bit ze er ook inhing, bij elk bit kwamen de kloofjes weer. En nee, ze was niet grof aan het trekken ofzo. Duurde weken, soms maanden voor ze weg waren en 1 x rijden en het was weer terug. Lang bitloos gereden en uiteindelijk is er in de kliniek iets aan gedaan, soort operatie dacht ik. Ik zal het eens navragen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:25

Suzanne F. schreef:
Er zijn verschillende soorten wondjes. Degene aan de buitenkant in de mondhoek, dit is vaak wat schraal. Die los je makkelijk op met bitringen of een goed passend bit. Maar de kloofjes binnenin de mondhoek zijn veel lastiger op te lossen. Dat kunnen echt ‘sneetjes’ zijn en het is soms echt lastig om een bit te vinden die dit kan oplossen. Heb ooit een paard gekend van een vriendin en welk bit ze er ook inhing, bij elk bit kwamen de kloofjes weer. En nee, ze was niet grof aan het trekken ofzo. Duurde weken, soms maanden voor ze weg waren en 1 x rijden en het was weer terug. Lang bitloos gereden en uiteindelijk is er in de kliniek iets aan gedaan, soort operatie dacht ik. Ik zal het eens navragen.

Ik denk gelaserd?

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:35

Elisa2 schreef:

Mijn paard is mega blij nu hoor en ik heb de hoefsmid er naar laten kijken. Die zegt dat het bit top zit maar dat we er even een zalfje op moeten smeren met 1 dag rust is het over!

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:37

different1 schreef:
Als ik het goed zie, zitten de wondjes echt in de mond en niet aan de buitenkant.
Het kan echt goed zijn dat het middenstuk van je bit te breed is.
Dat is bij een dubbel gebroken al heel snel het geval helaas, kijk maar eens in de mond als het hoofdstel aan is, en trek het bit een klein stukje opzij.
Dat hij het eerder niet had, weet je dat zeker? Want ik neem aan dat niet je na elke training in de mond kijkt...
Excuus, ik lees in je op dat je wel altijd controleerd.

Ik conteroleer echt goed altijd wegens dat ik mijn paard ect geen pijn wil doen. Het bit en past echt goed zie je ook op de foto’s dus het kan zijn dat hij er net even tussen kwam maar het is aan beide kanten?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:38

Je moet het echt zelf weten hoor, maar ik zou echt goed kijken of het over is voor je weer een bit in doet. Het zou dus morgen ineens over zijn volgens de hoefsmid? Ik snap dat je graag wil rijden, maar als je te vroeg begint loop je de kans dat het vlak voor je wedstrijd weer open ligt. Dan kan je je wedstrijd helemaal vergeten.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:40

Popstra schreef:
Dat je complimenten krijgt omdat je een mooie stille hand hebt wil niks zeggen over wel of niet hard zijn in de hand.
Wellicht dat als je hem meer teugel geeft dus iets losser laat het al beter gaat. Nu staat er constante druk op

Valt wel mee hoor ik blijf elastisch in me hand. En dat is inderdaad op de foto zo wegens dat ik de stap goed probeer de houden en ze hoofdje iets lager mag dus op de foto vroeg ik iets van hem!

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 10:44

Kidde schreef:
Je moet het echt zelf weten hoor, maar ik zou echt goed kijken of het over is voor je weer een bit in doet. Het zou dus morgen ineens over zijn volgens de hoefsmid? Ik snap dat je graag wil rijden, maar als je te vroeg begint loop je de kans dat het vlak voor je wedstrijd weer open ligt. Dan kan je je wedstrijd helemaal vergeten.

Dat zeker weten! Tuurlijk! Maar ze gokt dat het met die zalf binnen een dag weer weg is ik ben niet gek haha ik ga echt wel controleren maar nu was het al en stuk beter als gister allebij waren weer dicht en een stuk minder.

Ik blijf het in de gaten houden en als ik nou zie dat het zodra ik met bit ga Rijden het weer terug komt ga ik jullie advies volgen en nieuwe bitten proberen misschien wat dunner of dikker bijvoorbeeld.

De wedstrijd komt wel goed en anders maken we er een uitdaging van namelijk bitloos proberen hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:51

girlyggirl schreef:
Elisa2 schreef:

Wel dus, watertrens komen ze veel eerder tussen en gebruik ik dus ook enkelt met bitringen

Lees dat ze dat schrijven inderdaad, heb het echt nog nooit meegemaakt en juist wel met bustrens. Zo zie je maar weer..

Een goed passend bit is het belangrijkste, welke dat dan ook is.

Ts, ik zou ook liever wat langer wachten voor de zekerheid. Het is ook erg warm om te rijden. Als het net geheeld is ligt het ook weer makkelijker open en zo krijg je ook geen goed beeld of het nu wel of niet door het bit komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 10:58

Hoe heb je de neusriem zitten, TS? Zit die wellicht te strak waardoor de wang/lip langs de tanden schuurt?

Het wondje lijkt vrij vooraan aan de binnenkant te zitten.